Permalänk
Medlem

Uppd. 27/10, CNC-vattenblock with a twist...

Först och främst: Credit ska gå till Mr 3D som hjälpt enormt i detta projektet.

Jag och Mr 3D fick för oss att göra ett vattenblock när jag skaffade en 220w 8-kärnig AMD som jag är tvungen att underklocka för att kunna köra på luftkylning... Men vi fick lov att testa nånting först. Hur nära cpu-kärnan kan man egentligen leda vattnet, och hur bra blir det? Detta är prototyp #1.

Vi fräste ett antal kylflänsliknande spår i heatspreadern på en offer-CPU, och resten av vattenblocket kommer fästas ovanpå, med vattnet i direktkontakt med CPUns heatspreader. Nästa steg blir att montera av heatspreadern och spruta vatten direkt på kärnan, det ska bli riktigt spännande!

_______________________________________________________________

Nu är vi inne på Rev. 2 utav vårat vattenblock. Det har fyra stora skillnader: det använder en helt naken processor utan IHS, det splittar vattnet och leder det perfekt till varje kärna, det sitter fast ordentligt, och det är mycket snyggare. Kolla in bilderna och se på filmerna!

Fräsning i P4-processorn. Tre pinnfräsar gick av: http://youtu.be/0NpDy8PMUE0

Test av det första vattenblocket: http://youtu.be/zkW820zFiAM

Test av det andra vattenblocket: http://youtu.be/1tftp7bKLnY

Besök galleriet här

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Cool stuff, gillar när man tar till egna tankar till problemlösning.

Väntar spänt på resultatet

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk

Häftigt
5poäng direkt

nu vet jag att jag inte är ensam om att ha tillverkat ett eget vattenblock

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk
Medlem

Jag och QazTaz som var aktiv på forumet förrut fixade till detta block:

Vattnet hade direktkontakt med cpu-kärnan Stängde man av pumpen så såg man hur vattnet började koka på direkten i vattenblocket.

Edit: För att få bra prestanda om ni ska köra direkt på kärnan är att se till att pumpen klarar ett högt tryck och ni använder er av ett munstycke som ökar vattenhastigheten.

Permalänk
Skrivet av HMB:

Jag och QazTaz som var aktiv på forumet förrut fixade till detta block:
http://www.nokytech.net/wiki/images/Refroidissement/AirCoolin...

Vattnet hade direktkontakt med cpu-kärnan Stängde man av pumpen så såg man hur vattnet började koka på direkten i vattenblocket.

Fan vad häftigt
Vad för typ av packning hade ni mellan plexit och CPU:n? vad för temps fick ni med blocket?

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenPotatis:

Fan vad häftigt
Vad för typ av packning hade ni mellan plexit och CPU:n? vad för temps fick ni med blocket?

O-ring i gummi Sen hade vi silikon på känsliga delar på cpu:n. Resultatet blev faktiskt inte superbra, ungefär som ett vanligt vattenblock men med rätt många fler risker

Permalänk

ah, så det blir alltså inte så mycket bättre kylning?

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenPotatis:

ah, så det blir alltså inte så mycket bättre kylning?

Vi hade inget munstycke på vårat block vilket jag misstänker hade förbättrat temperaturerna rätt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Jag och QazTaz som var aktiv på forumet förrut fixade till detta block:
http://www.nokytech.net/wiki/images/Refroidissement/AirCoolin...

Vattnet hade direktkontakt med cpu-kärnan Stängde man av pumpen så såg man hur vattnet började koka på direkten i vattenblocket.

Edit: För att få bra prestanda om ni ska köra direkt på kärnan är att se till att pumpen klarar ett högt tryck och ni använder er av ett munstycke som ökar vattenhastigheten.

Grymt Fint med tips, det är värt mycket

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Avstängd

Vänta nu, är det aluminium OCH koppar? Det är ju inte bra! Blir det inte nån gegga i blocket då?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Ni lär behöva en spårbana som leder vattnet runt, just nu ser detta ut att saknas så det kommer bli en väldans turbulens när vattnet pumpas in och ut istället för bra, värmeledande cirkulation.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Vänta nu, är det aluminium OCH koppar? Det är ju inte bra! Blir det inte nån gegga i blocket då?

Det är ju det man har glykol till Detta är ett prototypbygge, kommer inte vara nåt långvarigt, så ärgning/geggning är inget jag oroar mig för.

Skrivet av Valiumballong:

Ni lär behöva en spårbana som leder vattnet runt, just nu ser detta ut att saknas så det kommer bli en väldans turbulens när vattnet pumpas in och ut istället för bra, värmeledande cirkulation.

Tanken är att trycka ner vattnet så nära spalterna i heatspreadern som möjligt.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Avstängd

skulle gärna se temp skillnader i framtiden.
Riktigt bra jobb=)

Visa signatur

snacks for snakes

Permalänk
Medlem

Stiligt, väntar med spänning på fortsättningen..

Jag utgår ifrån att AMD har lött fast sina IHS´s, isf kan man ju inte bara knacka av IHS heller men man kan ju "sanda" ner IHS tills man når kärnorna och får på köpet en "rim" runt det hela så man inte råkar ta av ett hörn när man monterar naket. Antar att det är vad ni planerar, dvs att sanda ner IHS?

Ifall ni delar blocket i 2 delar så kommer ni ju åt att fräsa spår i själva blocket och skruvskallar går ju att försänka i blocket så dom inte sticker ut, o ring går ju alltid hitta någonstans. Sen kan ni ju alltid designa nån enkel logga el initialer att fräsa in lite snyggt i det, sidan kanske fast dfet är ju bara för looks såklart?

Lycka till och snälla posta lite temps sen så man kan se hur dom skiljer sig med revisioner av blocket/olika lösningar..?

Permalänk
Medlem

Häftigt.
Men har inte vanliga vattenblock nästan som en liten kylfläns som vattnet leds igenom? Känns som att vinsten ni får genom att ha direktkontakt med vad det nu är där nere äts upp lite av areaminskningen, som någon redan var inne på... Men ska bli intressant att se hur det artar sig.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Häftigt.
Men har inte vanliga vattenblock nästan som en liten kylfläns som vattnet leds igenom? Känns som att vinsten ni får genom att ha direktkontakt med vad det nu är där nere äts upp lite av areaminskningen, som någon redan var inne på... Men ska bli intressant att se hur det artar sig.

Skårorna dom har gjort i IHS:en agerar ju flänsar i detta fall.

Men blir kul och se fortsättningen!:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Finns en hel del folk som försökt sig på "direct die watercooling" (googla på just det så får du se en hel del), problemet är att vatten leder värme rätt dåligt så det krävs ett jävla flöde för att få det att funka riktigt bra. Minns att det sög på "den gamla goda tiden" när man inte hade inbyggda heatspreaders (IHS), var för liten yta för vattnet att fånga upp värme på när processorn var stor som en tumnagel.
Lycka till med det där iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Skårorna dom har gjort i IHS:en agerar ju flänsar i detta fall.

Men blir kul och se fortsättningen!:)

Ja, jo, men tror inte att de är tillräckligt stora, de flesta blocken brukar väl ha större flänsar än så. Men kan ha fel, har aldrig hållt på med vattenkylning, bara sett andras här på swec.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Ja, jo, men tror inte att de är tillräckligt stora, de flesta blocken brukar väl ha större flänsar än så. Men kan ha fel, har aldrig hållt på med vattenkylning, bara sett andras här på swec.

Stora är dom nog men inte tillräckligt många det har du alldeles rätt i^^

Dock så finns det ju även en övre gräns för detta också där det slutar ge effekt men det är ju som han säger endast ett "test"^^

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Sötast

Tror att ni hade fått betydligt bättre resultat om ni hade haft spårbanor som vattnet måste gå igenom, på så vis borde kylningen fungera markant bättre, iallfall i min mening.

Permalänk
Medlem

riktigt skhyst ide!! keep up and update!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tror att ni hade fått betydligt bättre resultat om ni hade haft spårbanor som vattnet måste gå igenom, på så vis borde kylningen fungera markant bättre, iallfall i min mening.

Dom har ju gjort det?:P

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Sötast
Skrivet av Curemylife:

Dom har ju gjort det?:P

så menar jag

Permalänk

5/5

Originellt tänkande är guld värt i mina ögon. Hoppas allt går som du tänkt dej!

Permalänk
Medlem

Enda jag har att tillägga är att jag är osäker på o-ringen. som någon sa längre upp i tråden började vattnet koka så snart dom stängde av pumpen, kommer inte o-ringen smälta då? bara funderar!

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Skrivet av Mr.Azum:

Enda jag har att tillägga är att jag är osäker på o-ringen. som någon sa längre upp i tråden började vattnet koka så snart dom stängde av pumpen, kommer inte o-ringen smälta då? bara funderar!

Blir ju inte varmare än 100C. Osäker på vilken konststens just den ringen har men smältpunkten ligger garanterat högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Blir ju inte varmare än 100C. Osäker på vilken konststens just den ringen har men smältpunkten ligger garanterat högre.

O-Ringar brukar ha en maxgräns på ca 110c och då ligger dem precis på gränsen.
Detta är dock för O-Ringar i materialet NBR vilket majoriteten av O-Ringar på marknaden är tillverkade av.
Kolla efter O-Ringar i EPDM som tål upp till ca 140c.
Finns även O-Ringar Viton (FPM) som tål 225c.
(pris i stigande ordning, men i den storleken pratar man fortfarande om några tior.)

Dessa temp behöver inte betyda smältpunkt, men den temp där O-Ringen slutar fungera optimalt vilket kan leda till läckage.

My two cents

Permalänk

Riktigt originellt "bygge"

Skulle vara kul att se den in action

Visa signatur

CPU: i7 3930k Moderkort: Rampage IV Extreme Kylare: Corsair H100i RAM: 64 GB Corsair Dominator Platinum 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 780 SC (SLI planerat) SSD: Samsung 840 Pro 256 gb Övrig lagring: WD black 2 TB x 2 Chassi: 900D PSU: Corsair 1200i Skärmar: 2x GW2750HM 1x GL2750HM

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag inte det blir speciellt bra, vattnet kommer nästintill stå still i kanalerna.
Så fort blocket är vattenfyllt tar vattnet snabbaste vägen ut och kommer stå still där det gör som mest nytta :/

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Cool grej! Hoppas bara att den inte läcker.