Permalänk
Medlem

Behöver ni munstycken som finns i vissa block har jag några över från olika EK-block för att fokusera vattnet.
Skänkes gratis!

Kommer inte på vad de heter på engelska och orkar inte googla

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Cooling Stuff

hoppas intel och amd ska sälja processorer med inbyggd kylblock out of box
TS kan mejla de och kanske söka patent
tummen upp

Visa signatur

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system

Permalänk
Cooling Stuff
Skrivet av ODDNAME:

Personligen tror jag inte det blir speciellt bra, vattnet kommer nästintill stå still i kanalerna.
Så fort blocket är vattenfyllt tar vattnet snabbaste vägen ut och kommer stå still där det gör som mest nytta :/

undrar bara om du kan hålla fingrar i toppen på vattenkanna när vatten ska kokas, värme sprids och har man tillräcklig liten gap mellan kanaler och toppen så blir det definitivt störningar som ger flöde i kanaler, alltså tror inte på försämrat prestanda pga kanaler, prestanda blir bra då vatten kyler IHS direkt dock pinnar som skulle sticka ut från den (typ fastlödda) skulle öka yta där vatten får kontakt med koppar

Visa signatur

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system

Permalänk
Medlem

Löd på lite fenor i mässing mellan varje kanal, som fortsättning på ovanstående tips.
Lätt att bara löda av igen efter test.

Mässing finns lite överallt, men främst hobbybutiker likt mjhobby.se om ni inte har nåt hemma.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Kan inte vänta på update om hur det gick!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Blir ju inte varmare än 100C. Osäker på vilken konststens just den ringen har men smältpunkten ligger garanterat högre.

Problemet är inte att ringarna smälter, utan att de åldras snabbt och blir som bakelit.

Generellt sett smälter inte gummi förresten, det förkolnar när temperaturen blir tillräckligt hög, kolvätekedjorna bryts upp innan gummit når sin teoretiska smältpunkt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem

Fett med awesome.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla kommentarer hittills, keep 'em coming! I dag fick jag tag på lämpliga nipplar, så det största jobbet nu är en fästplatta, sen är det redo för test. Här kommer ett bautainlägg med citat. Ni kommer ju med så mycket uppmuntring, input och idéer att jag inte kan göra annat än att svara på nästan alla

Skrivet av Haufen:

skulle gärna se temp skillnader i framtiden.
Riktigt bra jobb=)

Kommer definitivt posta temps Tack!

Skrivet av fark:

Stiligt, väntar med spänning på fortsättningen..

Jag utgår ifrån att AMD har lött fast sina IHS´s, isf kan man ju inte bara knacka av IHS heller men man kan ju "sanda" ner IHS tills man når kärnorna och får på köpet en "rim" runt det hela så man inte råkar ta av ett hörn när man monterar naket. Antar att det är vad ni planerar, dvs att sanda ner IHS?

Ifall ni delar blocket i 2 delar så kommer ni ju åt att fräsa spår i själva blocket och skruvskallar går ju att försänka i blocket så dom inte sticker ut, o ring går ju alltid hitta någonstans. Sen kan ni ju alltid designa nån enkel logga el initialer att fräsa in lite snyggt i det, sidan kanske fast dfet är ju bara för looks såklart?

Lycka till och snälla posta lite temps sen så man kan se hur dom skiljer sig med revisioner av blocket/olika lösningar..?

Fastlödd IHS kommer definitivt bli ett problem, vi får se hur vi tacklar det. Det känns riskabelt att sanda igenom hela IHSen, men det kanske är den enda rimliga metoden?

Stort tack för all entusiasm och uppmuntring, det är grymt Så länge det finns reservprocessorer och något att vinna på och lära sig av direkt vattenkontakt kommer vi hålla projektet levande, uppdatera med temps och så vidare.

Skrivet av hag.com:

Häftigt.
Men har inte vanliga vattenblock nästan som en liten kylfläns som vattnet leds igenom? Känns som att vinsten ni får genom att ha direktkontakt med vad det nu är där nere äts upp lite av areaminskningen, som någon redan var inne på... Men ska bli intressant att se hur det artar sig.

Eftersom kopparen i IHSen var så groteskt hård lyckades vi inte fräsa oss ner särskilt djupt, så vi förväntar oss inte mycket från detta första testet. Areaminskningen är ett stort problem, men vi håller tummarna!

Skrivet av FL3JM:

Finns en hel del folk som försökt sig på "direct die watercooling" (googla på just det så får du se en hel del), problemet är att vatten leder värme rätt dåligt så det krävs ett jävla flöde för att få det att funka riktigt bra. Minns att det sög på "den gamla goda tiden" när man inte hade inbyggda heatspreaders (IHS), var för liten yta för vattnet att fånga upp värme på när processorn var stor som en tumnagel.
Lycka till med det där iaf!

Intressant! Jag misstänkte att det fanns nåt liknande, från socket A och bakåt alltså? Flödet kan definitivt bli en begränsande faktor.

Skrivet av zapp13:

riktigt skhyst ide!! keep up and update!

Skrivet av Mickesven:

5/5
Originellt tänkande är guld värt i mina ögon. Hoppas allt går som du tänkt dej!

Skrivet av redpois0n:

Riktigt originellt "bygge"
Skulle vara kul att se den in action

Stort tack!

Skrivet av ODDNAME:

Personligen tror jag inte det blir speciellt bra, vattnet kommer nästintill stå still i kanalerna.
Så fort blocket är vattenfyllt tar vattnet snabbaste vägen ut och kommer stå still där det gör som mest nytta :/

Stillastående fickor med vatten är definitivt ett problem, men vi hoppas motverka det genom att ha en centrumplatå som enbart tillåter en tunn spalt med konstant flödande vatten i mitten. Vi får se hur det går!

Skrivet av segen:

Cool grej! Hoppas bara att den inte läcker.

Tack, jag hoppas samma sak

Skrivet av HCP:

Behöver ni munstycken som finns i vissa block har jag några över från olika EK-block för att fokusera vattnet.
Skänkes gratis!

Kommer inte på vad de heter på engelska och orkar inte googla

Skrivet av HCP:

Löd på lite fenor i mässing mellan varje kanal, som fortsättning på ovanstående tips.
Lätt att bara löda av igen efter test.

Mässing finns lite överallt, men främst hobbybutiker likt mjhobby.se om ni inte har nåt hemma.

Stort tack till din generositet. Vad jag vet behöver vi inga munstycken, men jag kan ha fel. Målet är att skippa IHSen helt och hållet, så jag hoppas vi slipper löda fenor på IHSen, men det kan vara en lösning om vi bedömer att kontaktytan är allt för liten.

Skrivet av Cooling_Stuff:

hoppas intel och amd ska sälja processorer med inbyggd kylblock out of box
TS kan mejla de och kanske söka patent
tummen upp

Hehe, det vore nåt va

Skrivet av VictorSkoglund:

Kan inte vänta på update om hur det gick!

Skrivet av CCWarlock:

Fett med awesome.

Stort tack till all entusiasm!

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Avstängd

riktigt snyggt Ekner! bara att du tar och gör en åt mig då.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Problemet är inte att ringarna smälter, utan att de åldras snabbt och blir som bakelit.

Generellt sett smälter inte gummi förresten, det förkolnar när temperaturen blir tillräckligt hög, kolvätekedjorna bryts upp innan gummit når sin teoretiska smältpunkt

Nä det har du ju rätt i. Jag tänkte lite fel

Permalänk
Medlem

Så.. hur gick det med det hela?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Casemod-mästare

För er som klagar/tror det är för lite area/flänsar på blocket håller jag helt med er! Tanken var att det skulle vara många täta och djupa kanaler i IHS, dock blev det lite misslyckat efter som sagts, den 3:e pinnfräsen gick av. (Borde inte kört så djupt skärdjup åt gången ) Värt att notera är ju att designen på blocket tog 10min. Vi kom på idén på en fredagseftermiddag och var klar på kvällen.

Notera att jag bara utfört själva designen/fräsningen, det är nu Ekner som ska prova det.

Permalänk
Skrivet av Mr 3D:

För er som klagar/tror det är för lite area/flänsar på blocket håller jag helt med er! Tanken var att det skulle vara många täta och djupa kanaler i IHS, dock blev det lite misslyckat efter som sagts, den 3:e pinnfräsen gick av. (Borde inte kört så djupt skärdjup åt gången ) Värt att notera är ju att designen på blocket tog 10min. Vi kom på idén på en fredagseftermiddag och var klar på kvällen.

Notera att jag bara utfört själva designen/fräsningen, det är nu Ekner som ska prova det.

fräs ut en IHS i 100% koppar. sen fräser ni spår i den nya IHS'n som är klart mycket mjukare.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Nu har jag testkört! Se videon här: http://www.youtube.com/watch?v=zkW820zFiAM

Ber om ursäkt för den usla videokvaliten, ska se om mobilen inte låter mig få originalfilen på 720p in på datorn, det vore ju trevligt

Skrivet av jonatan80:

fräs ut en IHS i 100% koppar. sen fräser ni spår i den nya IHS'n som är klart mycket mjukare.

Det var ingen dum ide

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Skrivet av Ekner:

Det är ju det man har glykol till Detta är ett prototypbygge, kommer inte vara nåt långvarigt, så ärgning/geggning är inget jag oroar mig för.

koppla på en bit zink rör som får agera *offer-anod* man gör ju det på båtar för att få bort galvaniska strömningar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ekner:

Det var ingen dum ide

min morbror säger alltid *du ser dummare ut än vad du e*
så ja svara bättre se ut som en idiot men vara smart än tvärtom kolla på dig till exempel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sjukt impad av era temperaturer! Vad skulle tempen (uppskattningsvis) hamna på om du hade en 3770K klockad till 4.8Ghz? Jag skulle kunna tänka med betala en fin slant för att få min processor skårad och ett sådant block till

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusEk:

Sjukt impad av era temperaturer! Vad skulle tempen (uppskattningsvis) hamna på om du hade en 3770K klockad till 4.8Ghz? Jag skulle kunna tänka med betala en fin slant för att få min processor skårad och ett sådant block till

Tänk på att det är vatten från kallvattenledning i huset, den är väldig kall, så i ett slutet system skulle tempen vara helt annorlunda.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Inaktiv

Roligt experiment. Man kanske får skaffa ett sätt att rena och kyla en dedikerad vattenlina i huset. Undrar om det räcker med kolfilter-tjohopsan som finns i sådana reningsbringare man kan köpa här och var som tydligen ska ta bort orenheter och annat smuts, tyvärr är ju vattnet som kommer ut inte batterivatten men men. Det skulle vara roligt och se hur man skulle lösa detta och använda det som en långvarig lösning...

Permalänk
Medlem

hahah, fyfan vad sköna ni är. Fina temps!

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekner:

Det var ingen dum ide

Doo eeet!!

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem

Kallvatten ska ju vara under 20C så även om du ökat trycket hade du nog inte fått bättre temperaturer.

Permalänk
Casemod-mästare

Det presterade ju mycket bättre än vad jag trott faktiskt! Vore kul att prova det hela med radiatorer för att få värden på "normal" användning. Förresten, har du en termometer? Annars kan jag rota upp min Center 308 så vi får värden på vattentemp med.

Näst upp; bort med IHS så fräser vi ut ett direct-die vattenblock!

Permalänk
Skrivet av Mr 3D:

Det presterade ju mycket bättre än vad jag trott faktiskt! Vore kul att prova det hela med radiatorer för att få värden på "normal" användning. Förresten, har du en termometer? Annars kan jag rota upp min Center 308 så vi får värden på vattentemp med.

eftersom kiselplattan har mindre yta än urfräst IHS så borde väl det du tjänar vara några få procent ? är IHS'n i koppar så är väl ytan minst 100-200% större ? (tänker ja fel???)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusEk:

Skrivet av Tozzi:

Tänk på att det är vatten från kallvattenledning i huset, den är väldig kall, så i ett slutet system skulle tempen vara helt annorlunda.

Som sagt, räkna med att få helt annorlunda temps i ett slutet system. Men kyler man radiatorerna med uteluft på vintern borde det bli riktigt fint

Skrivet av anon179502:

Roligt experiment. Man kanske får skaffa ett sätt att rena och kyla en dedikerad vattenlina i huset. Undrar om det räcker med kolfilter-tjohopsan som finns i sådana reningsbringare man kan köpa här och var som tydligen ska ta bort orenheter och annat smuts, tyvärr är ju vattnet som kommer ut inte batterivatten men men. Det skulle vara roligt och se hur man skulle lösa detta och använda det som en långvarig lösning...

Kranvatten är definitivt ingen permanent lösning, så någon form av rening vore nödvändig. Eller en värmeväxlare som använder kranvatten som kylmedel till en sluten loop av mer lämpligt kylvatten

Skrivet av stylarn:

hahah, fyfan vad sköna ni är. Fina temps!

Skrivet av Hoggaforfan:

Kallvatten ska ju vara under 20C så även om du ökat trycket hade du nog inte fått bättre temperaturer.

Kallvatten är väl kring 4-5 grader, skulle gissa att det är ungefär de temperaturerna jag når i mitt kranvatten efter en stunds spolning

Skrivet av Mr 3D:

Skrivet av jonatan80:

eftersom kiselplattan har mindre yta än urfräst IHS så borde väl det du tjänar vara några få procent ? är IHS'n i koppar så är väl ytan minst 100-200% större ? (tänker ja fel???)

Jag tänker också att nyttan troligtvis är minimal, åtminstone på en Q6600 som har lödd IHS. Vi kanske får lägga Direct Die-planerna på is och försöka utveckla IHS-kylningen till sin fulla potential först

Jag har varken termometer eller radiator, men det vore trevligt att prova denna setupen i ett mer konventionellt system för att kunna jämföra tempsiffror mot andra människors riggar.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

Det finns DIY lösningar där du gräver ner en slinga med kopparrör utomhus. Nån meter ner i backen och det fryser inte på vintern och det blir inte för varmt på sommaren. Sedan drar du upp slangar till datorn/det som skall kylas och pumpar igenom vätskan. Helt passivt om man bortser ifrån pumpen.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk

Damn!
Har sett en hel del snygga hemmagjorda vattenblock, fast det här tar priset!
Riktigt jäkla snyggt!

Visa signatur

GPU: RTX 2070 Super CPU: Ryzen R5 5600x Kylning: Corsair H90 PSU: Corsair RM850x RAM: 16GB@3000MHz MOBO: PRIME X370 PRO Chassi: Fractal Design R4 HDD: 2x WD Caviar Green 1TB SSD: Samsung 850 evo 500GB & 250GB M.2
Mus:G Pro Wireless Tangentbord: Model M / VA88M Headset: Fidelio X2 / HD6XX Skärm: Asus MX299Q 21:9 + BenQ xl2730z

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt!

Visa signatur

Intel Core i5-4670K 4,5Ghz@1.26v - Corsair H100i@Low Fan Speed - Asus Z87-A - EVGA GTX 780 Ti - Intel SSD 240Gb - 16Gb Corsair Vengeance 1600Mhz - Fractal Design R4 - Corsair TX650W Modulär - BenQ XL2420T 120Hz, Primär Skärm - Asus H223HQ, Sidoskärm

Permalänk
Skrivet av Manneh:

Det finns DIY lösningar där du gräver ner en slinga med kopparrör utomhus. Nån meter ner i backen och det fryser inte på vintern och det blir inte för varmt på sommaren. Sedan drar du upp slangar till datorn/det som skall kylas och pumpar igenom vätskan. Helt passivt om man bortser ifrån pumpen.

som omvänd bergvärme ? men hur lång ska hela slingan vara? blanda isopropanol i vattnet så sänks fryspunkten.

eller drar man tunna kopparrör inne i en Frys. nedsänkt i vatten. sen är ju frågan om det är bättre att vattnet är fryst eller vätska men ändå under fryspunkten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

som omvänd bergvärme ? men hur lång ska hela slingan vara? blanda isopropanol i vattnet så sänks fryspunkten.

eller drar man tunna kopparrör inne i en Frys. nedsänkt i vatten. sen är ju frågan om det är bättre att vattnet är fryst eller vätska men ändå under fryspunkten.

Tror en frys eller kyl fort skulle gå sönder då, då stackars kompressorn får jobba för att kyla ner hela tiden. Räcker ju med temperaturen under marken, den kommer nog iaf aldrig över 20 grader vilket är svalare än luften i många fall.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070