FSX Flight Simulator X -tråden!

Permalänk
Skrivet av Eddiebooy:

Kom inte till en specifik dator utan en sida där man kunde välja bland flera olika komponenter. Hur som helst skulle jag i ditt fall satsa på en 4770k, ett GTX 780, snabbt minne (2400mhz CL9) och 2 SSD-diskar en för OS och en för FSX. Då har du komponenter som kommer ge dig möjlighet att köra FSX på ett riktigt bra sätt även med tyngre addons både gällande plan och scenery.

Har du inte kollat guiderna än jag länkat till tidigare föreslår jag att du gör det för de innehåller mycket nyttig information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Kom inte till en specifik dator utan en sida där man kunde välja bland flera olika komponenter. Hur som helst skulle jag i ditt fall satsa på en 4770k, ett GTX 780, snabbt minne (2400mhz CL9) och 2 SSD-diskar en för OS och en för FSX. Då har du komponenter som kommer ge dig möjlighet att köra FSX på ett riktigt bra sätt även med tyngre addons både gällande plan och scenery.

Har du inte kollat guiderna än jag länkat till tidigare föreslår jag att du gör det för de innehåller mycket nyttig information.

Kan du motivera varför man behöver GTX 780? Duger inte GTX 770 eller tom 760. Har ju inte varit något problem tidigare men det kanske är motiverat med ett mer kraftfullt grafikkort numera?

Visa signatur

Wainert

Permalänk
Skrivet av wainer:

Kan du motivera varför man behöver GTX 780? Duger inte GTX 770 eller tom 760. Har ju inte varit något problem tidigare men det kanske är motiverat med ett mer kraftfullt grafikkort numera?

Tror jag skrivit det förut men att man inte behöver ett snabbt grafikkort för FSX är en gammal lögn som lever kvar. Det stämmer att FSX inte nyttjar ett grafikkort fullt ut på samma sätt som ett modernt spel men det betyder inte att man kan förvänta sig ett välpresterande FSX ifall man sitter med ett gammalt grafikkort eller väljer att snåla på den biten.

Exakt vilken modell du behöver avgörs till stor del av vad du har för processor och vilken fart den snurrar i men om man som i ditt fall vill kunna köra FSX med tunga addons typ PMDG och samtidigt förväntar sig att kunna göra det med bra grafik och bra flyt finns det inga "genvägar" utan då är det snabb hårdvara som gäller och det både för CPU, GPU och minne. Har du t ex en 4770k som snurrar i 4.5+ GHz och sen ett grafikkort som inte motsvarar den CPUn hastighetsmässigt kommer GPUn bli en bromskloss som gör att du inte får ut den fulla potentialen i din CPU. Balansen mellan CPU/GPU är det viktiga.

Sagt det tidigare och säger det igen, vill du bygga en schysst FSX-dator kan ingen annan tala om för dig exakt vilka delar du ska köpa mer än att ge väldigt generella råd som både jag och andra redan gjort. Mycket bättre är det att du själv skaffar dig den information du behöver för att själv kunna göra ett bra val av hårdvara du i efterhand både känner dig nöjd med och som du känner är väl genomtänkt.

I länkarna nedan finns all info och alla svar du behöver för att bygga en riktigt bra dator för FSX med lite olika alternativ beroende på hur mycket pengar du har lust att lägga ut.

http://www.simforums.com/forums/haswell-48ghz-on-air-building...
http://www.simforums.com/forums/the-fsx-computer-system-the-b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Exakt vilken modell du behöver avgörs till stor del av vad du har för processor och vilken fart den snurrar i men om man som i ditt fall vill kunna köra FSX med tunga addons typ PMDG och samtidigt förväntar sig att kunna göra det med bra grafik och bra flyt finns det inga "genvägar" utan då är det snabb hårdvara som gäller och det både för CPU, GPU och minne.

Nu var jag inte den personen som du diskuterat med tidigare men jag stämmer in bra på beskrivningen ändå. Tack för svaret! Sitter och håller i pengarna sen 1.5 år tillbaka utan att köpa. Kommer alltid något annat i vägen, men det är alltid bra att hålla sig uppdaterad så man "orkar" köpa när läget väl kommer:)

Visa signatur

Wainert

Permalänk
Skrivet av wainer:

Nu var jag inte den personen som du diskuterat med tidigare men jag stämmer in bra på beskrivningen ändå. Tack för svaret! Sitter och håller i pengarna sen 1.5 år tillbaka utan att köpa. Kommer alltid något annat i vägen, men det är alltid bra att hålla sig uppdaterad så man "orkar" köpa när läget väl kommer:)

Sorry, varit många liknande frågor men var ju bra att svaret hjälpte dig iaf då

Permalänk
Skrivet av WebMaximus:

Här är linken!
http://www.originpc.com/gaming/desktops/chronos/

Och gå in på Specifications

Permalänk
Skrivet av Eddiebooy:

Här är linken!
http://www.originpc.com/gaming/desktops/chronos/

Och gå in på Specifications

Har du kollat igenom guiderna än jag länkat till?

Permalänk
Medlem

Jag har köpt PMDG's 737NG och flyger en hel del med den. Har börjat sätta in mig i att programmera FMC'en för att få så realistisk flygning som möjligt Nu kommer till min fråga, jag har lärt mig att knappa in min flygväg, går in på http://rfinder.asalink.net/free/ för att få flygvägen. Men hur gör ni programmeringen när ni ska knappa in vilken landningsbana ni ska landa på? Får inte kontakt med ATIS förrän jag närmar mig flygplatsen. Man kan förprogrammera vilken bana man ska landa på, men ibland ger ATIS'en en annan bana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specke:

Jag har köpt PMDG's 737NG och flyger en hel del med den. Har börjat sätta in mig i att programmera FMC'en för att få så realistisk flygning som möjligt Nu kommer till min fråga, jag har lärt mig att knappa in min flygväg, går in på http://rfinder.asalink.net/free/ för att få flygvägen. Men hur gör ni programmeringen när ni ska knappa in vilken landningsbana ni ska landa på? Får inte kontakt med ATIS förrän jag närmar mig flygplatsen. Man kan förprogrammera vilken bana man ska landa på, men ibland ger ATIS'en en annan bana.

Jag uppfattar det som att du kör med FSX inbyggda ATC? Tror inte det är någon höjdare faktiskt. Du kan strunta i ATC och förprogrammera den landningsbana du själv tycker passar. Alternativt om du använder en extern weather generator så kan du (såvitt jag vet) kolla upp vindarna på flygplatsen för stunden så att du kan göra en mer korrekt antagning av vilken landningsbana som används för tillfället.

Det är nog vanligt att man förprogrammerar vilken STAR och RWY som ska användas. Om den av någon anledning ändras, ex pga ändrade vindar, så kan man gå in i dep/arr på FMCn och ändra sitt val. Brukar inte ATC säga någonting om vilken rwy som man kan förvänta sig? Typ "expect vectors for ils runway xx". I så fall bör man ju få informationen i tid så man hinner ändra i FMCn.

Visa signatur

Wainert

Permalänk

Precis som Wainert skriver kan man lägga in vilken bana man tror det blir i förväg och sen ändra i efterhand om det behövs men går precis lika bra att strunta i att lägga in banan och bara lägga in vilken bana du kommer lyfta från, vilken SID du kommer flyga och sen rutten och sen lägger du in STAR och bana att landa på under flygningen när du fått den informationen antingen genom att du tagit reda på det själv genom att kolla aktuella vindförhållanden eller ifall du får informationen från ATC.

När det gäller ATC är den inbyggda ATCn i FSX inte mycket att hänga i granen. Finns addon-program som ger dig mycket bättre och mer realistisk ATC eller ännu bättre åtminstone i mina ögon och framför allt mycket roligare och mer realistiskt är att flyga online när du är i kontakt med ATC som simuleras av riktiga människor.

Tror jag nämnt det tidigare i tråden men har spelat in ganska många flygningar jag gjort i just PMDG's NGX när jag flyger online på det nätverk som heter Vatsim. Gå gärna in och kika om du vill se hur det kan se ut när man flyger online med ATC osv.

Min kanal på YouTube hittar du här -> http://www.youtube.com/channel/UCpwfj9D3locrQsX2qbake1A

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, vilken ATC addon skulle ni rekommendera?

Permalänk
Medlem

Gomorrn!
Har använt fsx sedan det kom ut, fs2004 inann det, o givetvis FS98 osv. Har köpt en hel del addons till simmen, REX bland annat, A2A Accusim modeller mm. Dock så tröttnar jag lite då och då, man addar mer och mer till simmen utan att ta hand om det egentliga grafiproblemet som alltid varit där.

Eller finns det någon annan sim på G? FSX är ju riktigt gammal, och flight vet jag inte, det står väl stilla eller? Gillade inte heller nya tanken bakom, mer "spelaktig" än sim.

Må gott

Permalänk
Skrivet av Jumanaya:

Gomorrn!
Har använt fsx sedan det kom ut, fs2004 inann det, o givetvis FS98 osv. Har köpt en hel del addons till simmen, REX bland annat, A2A Accusim modeller mm. Dock så tröttnar jag lite då och då, man addar mer och mer till simmen utan att ta hand om det egentliga grafiproblemet som alltid varit där.

Eller finns det någon annan sim på G? FSX är ju riktigt gammal, och flight vet jag inte, det står väl stilla eller? Gillade inte heller nya tanken bakom, mer "spelaktig" än sim.

Må gott

Kolla in Prepar3D 2.0, ska släppas innan årsskiftet och bygger på FSX i botten men har moderniserats och ska även nyttja modern hårdvara och DX11.

Permalänk
Skrivet av Specke:

Tack för svaren, vilken ATC addon skulle ni rekommendera?

FSInn för flygning online på Vatsim.

Permalänk

Eftersom Prepar3D 2.0 fungerar ungefär som fsx funderar jag på om man skulle komma ner i priset på en datorn med det, skulle addons till fsx fungera till Prepar3D 2.0. Det har ju stöd för nyare programvara så man borde komma ner en del i pris om man köper det.

Permalänk
Skrivet av Eddiebooy:

Eftersom Prepar3D 2.0 fungerar ungefär som fsx funderar jag på om man skulle komma ner i priset på en datorn med det, skulle addons till fsx fungera till Prepar3D 2.0. Det har ju stöd för nyare programvara så man borde komma ner en del i pris om man köper det.

Olika vilka addons för FSX som även fungerar i Prepar3D. Som jag förstått det handlar det mycket om licensfrågor men kan nog även i vissa fall finnas tekniska skillnader som avgör om ett addon för FSX kommer funka i Prepar3D eller inte.

När det gäller kostnad om du vill ha en dator som flyter bra med snygg grafik tror jag inte Prepar3D kommer göra det så mycket billigare, däremot kan du förhoppningsvis förvänta dig mer av hårdvaran du har speciellt grafikkortet.

Permalänk

Avslutad!

Permalänk

Bästa är nog att du istället köper ett addon-flygplan som har virtual cockpit men är det bara freeware som gäller finns väl även såna med virtual cockpit. Är ju bara läsa i beskrivningen till det du laddar ner vad som ingår eller missförstod jag din fråga kanske?

Hur som helst kommer du ju inte kunna "byta" som du kallar det cockpit till något som inte finns med i modellen vare sig det är freeware eller payware...

Permalänk
Medlem

Ny här och noob (fast spelat länge) på fsx!

Hej! Ny här på forumet. Men jag undrar om någon skulle kunna säga hur man sätter på autopiloten? Jag har spelat fsx i 3 år nu men är fortfarande inte så bra än...

Permalänk
Medlem

Jag skrev en handledning för några år sedan avsedd för FS9 men den torde gälla FSX också.
Finns att ladda hem från https://app.box.com/shared/ejcyi8smvx
Har lite fler skrifter på http://flygsimulator.wiki-site.com/index.php/Downloads_och_do...

Permalänk
Medlem

Hej kära piloter!

Då fick man ryck och kände för att flyga lite igen. Efter installation och optimering i ca 3 timmar så tror jag så klart att allt ska fungera. Men nej då, kom på att det är FSX vi har att göra med! Alltid någonting som måste strula.

Nu till problemet. Jag har gått in på Options -> Controls och sen unbindat ALLA knappar på numpaden då jag tänkte använda den till Ezdok.
FAST att jag har unbindat alla knappar på numpaden, så fungerar fortfarande siffrorna "1-9" som ändrar vinkel när man trycker på dem. Även siffran "0" tar fram 2D-cockpiten över hela skärmen. Lagom irriterande.

Så, varför fungerar fortfarande numpaden FAST att jag har unbindat alla inuti "Controls"? Snabba svar uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Hej kära piloter!

Då fick man ryck och kände för att flyga lite igen. Efter installation och optimering i ca 3 timmar så tror jag så klart att allt ska fungera. Men nej då, kom på att det är FSX vi har att göra med! Alltid någonting som måste strula.

Nu till problemet. Jag har gått in på Options -> Controls och sen unbindat ALLA knappar på numpaden då jag tänkte använda den till Ezdok.
FAST att jag har unbindat alla knappar på numpaden, så fungerar fortfarande siffrorna "1-9" som ändrar vinkel när man trycker på dem. Även siffran "0" tar fram 2D-cockpiten över hela skärmen. Lagom irriterande.

Så, varför fungerar fortfarande numpaden FAST att jag har unbindat alla inuti "Controls"? Snabba svar uppskattas!

Knapparna fungerar olika beroende på om du har num lock aktiverat eller ej. Det borde lösa ditt problem!

Visa signatur

Wainert

Permalänk
Medlem
Skrivet av wainer:

Knapparna fungerar olika beroende på om du har num lock aktiverat eller ej. Det borde lösa ditt problem!

Hmm ok. Jag gick in i "Controls" nu och provade med att ha både numlock på och av. Ändå säger den att alla knappar är lediga på numpaden.

Så jävla skumt, det kanske inte har med FSX att göra? Kanske EzDok har inbyggt så att man ändrar vinkel med numpaden? Om man går in i Options i EzDok så säger den ingenting om att numpaden är bunden till något...

Permalänk
Medlem

Har ett drygt problem. Om jag gör en lång flygning, säg ett par timmar, typ Skövde till Umeå i en DC-3, så går hela flygningen perfa, men när jag har säg 4nm kvar till landning, precis när jag tar över spakarna och ska landa, så kraschar spelet. Detta händer ofta! Även om jag gör en flygning utan AP, tex om jag tar en cub och lajjar runt ett tag, så kraschar spelet. Vad är det som behövs? Har inga andra paket än FSX i grundutförande... Vad finns det för uppdateringar?

Permalänk

På vilket sätt kraschar FSX, får du något felmeddelande eller vad händer? Är det när du gör något speciellt det kraschar eller är det helt slumpartat?

Lättare att försöka hjälpa dig med lite mer information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Har ett drygt problem. Om jag gör en lång flygning, säg ett par timmar, typ Skövde till Umeå i en DC-3, så går hela flygningen perfa, men när jag har säg 4nm kvar till landning, precis när jag tar över spakarna och ska landa, så kraschar spelet. Detta händer ofta! Även om jag gör en flygning utan AP, tex om jag tar en cub och lajjar runt ett tag, så kraschar spelet. Vad är det som behövs? Har inga andra paket än FSX i grundutförande... Vad finns det för uppdateringar?

Testa att lägga till denna filen i din FSX mapp. Det funkade för mig.

Visa signatur

NCase M1 v6 | Intel Core i9 9900K | ASRock Z390 Phantom Gaming ITX | Corsair VENGEANCE LPX 32GB 3200MHz | ASUS GeForce GTX 1080 Ti STRIX | Corsair Force MP510 SSD 960GB | 2x Samsung 860 EVO 500GB | Corsair SF750 | LG 34GK950G | Acer XB271HU |

Permalänk

fixa highmemfix i din fsx config.
Kör din config genom detta: http://www.venetubo.com/fsx.html

Ladda även hem uianimationcore.dll och lägg i fsx mappen.

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem

I väntan på nyheter från Prepar3D v2 samt realese av Majestic Dash Q400 Pro (för shared cockpit), så håller jag på och lära mig dashen!

Flygning från Kastrup till Torp (Sandefjord). Jäkla väder framför mig, som jag dock inte såg överhuvudtaget en glimt av i FSX haha!

Också en bild på skönheten jag flyger!

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk
Skrivet av razeer:

I väntan på nyheter från Prepar3D v2 samt realese av Majestic Dash Q400 Pro (för shared cockpit), så håller jag på och lära mig dashen!
Jäkla väder framför mig, som jag dock inte såg överhuvudtaget en glimt av i FSX haha!

Körde du någon väder motor då? Såg inte ut som att det fanns någon med om man kikar på bilden

Dashen verkar riktigt trevlig annars, har inte hunnit med den enu. PMDG 777 tar upp mesta dels av tiden när man väl är inne i FSX!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedboats:

Körde du någon väder motor då? Såg inte ut som att det fanns någon med om man kikar på bilden

Dashen verkar riktigt trevlig annars, har inte hunnit med den enu. PMDG 777 tar upp mesta dels av tiden när man väl är inne i FSX!

Använder Opus för fsx, men verkar inte fungera bra du har inte något tips på en bättre vädermotor?

Flyger hellre dashen än 777, eller ens 737!

Visa signatur

~ Try to catch me ~