Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Valiumballong:

Det är DNs drev och som vanligt när det kommer till DN är det undermåligt journalistiskt arbete som står till skuld.

Nja, det hela initierades av Orrenius på DN men sen drog svensk slaskmedia en gemensam bredsida i form av drevet vi nu diskuterar. Undermåligt journalistiskt arbete är inget unikt för DN, eller menar du att de sticker ut på något sätt i genren?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Nja, det hela initierades av Orrenius på DN men sen drog svensk slaskmedia en gemensam bredsida i form av drevet vi nu diskuterar. Undermåligt journalistiskt arbete är inget unikt för DN, eller menar du att de sticker ut på något sätt i genren?

Det finns en chefsredaktör och en ansvarig utgivare som granskar och godkänner allt som ska publiceras. DNs jakt på scoop har lett till massvis med bottennapp.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns en chefsredaktör och en ansvarig utgivare som granskar och godkänner allt som ska publiceras. DNs jakt på scoop har lett till massvis med bottennapp.

Är det unikt för DN?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sentenced:

*** raderat *** Kolla t.ex. hur det ser ut i kalifornien. Det finns inget om att man har rätt att bära vapen där. Du vet inte riktigt vad du pratar om helt enkelt. Vissa delstater tolkar lagen på ett helt annat sätt. Det står inget om i konstitutionen att alla har rätt att bära vapen. Så är den inte formulerad och så tolkar inte alla delstater det heller.

Här har du en snabb googling:

http://www.deseretnews.com/top/1428/7/New-York-10-states-with...

*** raderat ***

Har aldrig sagt att alla har rätt att bära vapen i tex kalifornien, har heller aldrig sagt att det står i konstitutionen att alla har rätt att bära vapen.
Ska jag behöva upprepa vad jag sa för att du ska fatta?:

rätten att INNEHA vapen är en grundlag i USA - alla får ha och förvara hemma (ingenstans har jag sagt rätten att BÄRA ute på stan)
däremot har staterna olika regler huruvida man får ha vapen på sej ute på stan eller inte, och att man inte får dölja det tex

*** raderat ***

§ 1.2
Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Igen så bygger din åsikt på faktafel. http://www.governor.ny.gov/nysafeact/gun-safety

Det va ingen åsikt, och vad/var är faktafelet?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Så tar vi en chillpill och lugnar ner oss lite i tråden. Kan vi inte diskutera i sak håller vi oss till att läsa, det blir bara trist att diskutera på den nivån vi är nu.

Åter till topic!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Är det unikt för DN?

Nej, men av de tidningar jag läser har DN gjort ett väldigt svagt redaktionellt arbete de senaste åren.

Skrivet av GoldVillage:

Det va ingen åsikt, och vad/var är faktafelet?

Det är fritt fram för delstater att kräva att vapen ska förvaras i vapenskåp.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, men av de tidningar jag läser har DN gjort ett väldigt svagt redaktionellt arbete de senaste åren.

Ahh, jag tolkade dig som att DN på något sätt skulle utmärka sig med usel journalistik. I min värld är det tragiskt att se dom gräva sig djupare och djupare ner i skiten, en slags oundviklig dödskamp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

Kan du inte ens läsa ditt jävla patetiska troll? du babblar om något jag aldrig sagt sen är det jag som ska läsa på?

Har aldrig sagt att alla har rätt att bära vapen i tex kalifornien, har heller aldrig sagt att det står i konstitutionen att alla har rätt att bära vapen.
Ska jag behöva upprepa vad jag sa för att du ska fatta?:

rätten att INNEHA vapen är en grundlag i USA - alla får ha och förvara hemma (ingenstans har jag sagt rätten att BÄRA ute på stan)
däremot har staterna olika regler huruvida man får ha vapen på sej ute på stan eller inte, och att man inte får dölja det tex

torka dej i arslet och läs lite nogrannare

Men det är ju inte sant. Läs länken *** raderat ***. Alla har ej rätten ha vapen. Det står inget om det i konstitutionen. Det är en tolkning av konstitutionen. Gör om gör rätt. Alla har lika mycket rätt att ha vapen hemma i Sverige också i sådant fall. Bara du uppfyller kraven för vapen licens osv osv. *** raderat ***

*** edit ***

Hade du överhuvud taget skummat igenom länken hade du förstått att staterna stipulerar regler för vad som gäller för att inneha vapen. Där har flera gett dig lite lästips om vilka delstaters lagböcker du kan kika i för att du ska förstå vad vapenlagarna säger. *** raderat ***

§ 1.2
Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Jasså SD är inte rasister?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Hur är det där rasistiskt?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

http://i.imgur.com/1tncHPs.jpg

Amen jösses. Där har du lögnaktigt citerande.

http://www.riksdagen.se/sv/Debatter--beslut/Ovriga-debatter/O...

Citat:

Anförande 481 Adnan Dibrani (S):
Herr talman! Väldigt snabbt vill jag bara säga att ja, jag har invandrat till det här landet en gång i tiden, men det kan jag lova att även Björn Söder och hans kamrater har gjort. Alla i det här landet har invandrat - vissa för väldigt länge sedan, medan andra kommer varje dag. Än en gång: Vården är otroligt viktig. Om jag nu slänger ut mig själv och alla mina vänner som har invandrarbakgrund är det fortfarande så att det tar lite tid innan det sätter avtryck i ekonomin. Björn Söder, du röstar igenom massiva skattesänkningar som kommer att slå hårt mot vården. Tycker du att det är rimligt? Varför inte satsa de där 12 miljarderna på vården om nu vården är så pass viktig för dig?

Citat:

Anförande 482 Björn Söder (SD)
Herr talman! Jag tycker att det är lite fräckt av Adnan Dibrani att komma hit som invandrare, som han stoltserar med, och förringa Sverige, svenskheten och svenska folket. Vi är alla invandrare i Sverige, säger han. Då är ju alla invandrare överallt i hela världen. Jag tycker det är lite fräckt att stå här i Sveriges riksdags kammare, Sveriges högsta beslutande organ, och förringa mitt folk, svenska folket. Det tycker jag är lite fräckt.

Det är fullständigt uppenbart att Söder struntar i Dibranis andra moment i hans anförande – det om vården – och i stället söker attackera det första momentet – att alla i Sverige är invandrare. Det är för övrigt solklart av bildens innehåll att det är ett barockt meningsutbyte. "Du förringar Sverige" som svar på "Du röstar igenom skattesänkningar som slår mot vården" är bara konstigt.

Du behöver inte vara lögnaktig för att argumentera mot SD och deras politik.

Permalänk
Skrivet av djonn:

Amen jösses. Där har du lögnaktigt citerande.

http://www.riksdagen.se/sv/Debatter--beslut/Ovriga-debatter/O...

Det är fullständigt uppenbart att Söder struntar i Dibranis andra moment i hans anförande – det om vården – och i stället söker attackera det första momentet – att alla i Sverige är invandrare. Det är för övrigt solklart av bildens innehåll att det är ett barockt meningsutbyte. "Du förringar Sverige" som svar på "Du röstar igenom skattesänkningar som slår mot vården" är bara konstigt.

Du behöver inte vara lögnaktig för att argumentera mot SD och deras politik.

Är det lögn att SD är rasister? Bildens innehåll står jag inte för då jag bara hittade den.
Hans statement verkar ju vara taget ur sitt sammanhang, men oavsett sammanhang så visar ju Björne tydligt vad han anser om invandrare. "Usch, jag vill inte bli kallad invandrare! Vad fräck du är!"

Hur är det där rasistiskt?

För mycket valium eller?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

För mycket valium eller?

Nej, på riktigt. Hur är det där rasistiskt? Svenskar är en folkgrupp och den som har invandrat nyligen tillhör inte den svenska folkgruppen. Vari ligger det rasistiska?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk

Nej, på riktigt. Hur är det där rasistiskt?

Tbh: Uttalandet är inte rasistiskt, men jag tycker han bekänner sin egen färg rätt så tydligt och visar spår på att vara en rasist, eftersom han verkar bli så upprörd över att "buntas ihop med invandrare", nationalism och viljan att ha en homogen befolkning går hand i hand med rasism tycker jag.

Jag ber om ursäkt för jag sa "För mycket valium eller?" Men du verkar vara härdad och inte ta åt dig, all the better for you (:

Dold text
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Tbh: Uttalandet är inte rasistiskt, men jag tycker han bekänner sin egen färg rätt så tydligt och visar spår på att vara en rasist, eftersom han verkar bli så upprörd över att "buntas ihop med invandrare", nationalism och viljan att ha en homogen befolkning går hand i hand med rasism tycker jag.

Eftersom SD inte föreslår att svenskt medborgarskap ska baseras på etnicitet eller att gränserna helt ska stängas så håller inte riktigt det där argumentet.

Skrivet av MyZk0:

Jag ber om ursäkt för jag sa "För mycket valium eller?" Men du verkar vara härdad och inte ta åt dig, all the better for you (:

Har man varit med i den här tråden ett tag har man hört det mesta, så det är lugnt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Inget fel med att rösta på SD, om man nu står bakom den ideologi som förespråkas av partiet, och som vi kan se i det lysande exemplet av Björn Söder.

Permalänk

Eftersom SD inte föreslår att svenskt medborgarskap ska baseras på etnicitet eller att gränserna helt ska stängas så håller inte riktigt det där argumentet.

Har man varit med i den här tråden ett tag har man hört det mesta, så det är lugnt.

Sverigedemokraterna är lite som talibanerna i Afghanistan.. Det de har gemensamt är viljan är att återgå till "det var bättre förr" och rädsla för det som är nytt "Helvete vad det luktar konstigt i trapphuset, vad lagar grannarna för mystisk mat egentligen?!" osv..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Är det lögn att SD är rasister? Bildens innehåll står jag inte för då jag bara hittade den.
Hans statement verkar ju vara taget ur sitt sammanhang, men oavsett sammanhang så visar ju Björne tydligt vad han anser om invandrare. "Usch, jag vill inte bli kallad invandrare! Vad fräck du är!"

Huruvida SD är rasister är inget jag berört. Som jag skriver är citatet lögnaktigt. Jämför det nedanstående.

Skrivet av MyZk0:

Usch, jag vill inte bli kallad invandrare! Vad fräck du är!

Såsom jag tolkar ditt ursprungliga inlägg så menar du att SD är rasister och att du lägger det förfalskade replikskiftet till stöd för detta. Även om du numer inte menar att citaten är korrekta så får du stå för att du gjort ruskigt kass efterforskning och spridit villfarelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Sverigedemokraterna är lite som talibanerna i Afghanistan.. Det de har gemensamt är viljan är att återgå till "det var bättre förr" och rädsla för det som är nytt "Helvete vad det luktar konstigt i trapphuset, vad lagar grannarna för mystisk mat egentligen?!" osv..

Ska du kritisera SD så kan du väl kritisera deras politik och inte halmgubbar?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sentenced:

Men det är ju inte sant. Läs länken *** raderat ***. Alla har ej rätten ha vapen. Det står inget om det i konstitutionen. Det är en tolkning av konstitutionen. Gör om gör rätt. Alla har lika mycket rätt att ha vapen hemma i Sverige också i sådant fall. Bara du uppfyller kraven för vapen licens osv osv. *** raderat ***

*** edit ***

Hade du överhuvud taget skummat igenom länken hade du förstått att staterna stipulerar regler för vad som gäller för att inneha vapen. Där har flera gett dig lite lästips om vilka delstaters lagböcker du kan kika i för att du ska förstå vad vapenlagarna säger. *** raderat ***

Återigen kan du inte skilja på rätten att INNEHA vapen (ALLAS rättighet) och rätten att BÄRA vapen (olika regler för olika stater)
Det står tamejfan i deras GRUNDLAG vad i det är det du inte fattar?!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Nej, på riktigt. Hur är det där rasistiskt? Svenskar är en folkgrupp och den som har invandrat nyligen tillhör inte den svenska folkgruppen. Vari ligger det rasistiska?

Enligt lag så är inte vi svenskar en folkgrupp - så samma partipack i regeringen som smutskastar sd är samma partipack i regeringen som skapat ett "vi och dom", ändå beskyller man sd för detta...

Det innebär att om en svart invandrad person dömer en vit svensk utifrån dennes utseende så kan inte svensken svara tebaka på samma sätt - då åker denne dit för hets mot folkgrupp. SÅ sent som imorse spelade ett par invandrade småkillar boll mitt i gatan och billister fick stanna... men ingen våga tuta åt dom - för då hade dom väl åkt dit för hets mot folkgrupp?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

Återigen kan du inte skilja på rätten att INNEHA vapen (ALLAS rättighet) och rätten att BÄRA vapen (olika regler för olika stater)
Det står tamejfan i deras GRUNDLAG vad i det är det du inte fattar?!

Vad är det du inte förstår. Nej du har inte rätt att inneha vapen i alla delstater. Du måste ha licens, vapenskåp och utbildning i många delstater. Du måste vidare vara ostraffad. Har du problem med läskunnigheten när du till och med fått länkar till tio olika delstaters lagar? Hur är det möjligt? Du har alltså lika stor rätt att inneha vapen i Sverige enligt din logik.

Du har absolut ingen som helst aning om,vad du pratar om. Det handlar till att börja med inte om en grundlsg utan ett tillägg till konstitutionen. Det tillägget går att tolka på X olika sätt. Du kan säkert gissa dig till att "arms" inte behöver betyda handeldvapen. Det står vidare i formulering om grupper och om individer. Beroende på hur man tolkar det. Olika delstater har tolkat det på olika sätt. Vissa mer ordagrant. Andra mer symboliskt.

ta ett djupt andetag och försök nu att ta till dig av informationen istället. Alla har rätt att bära vapen i sverige med så länge du uppfyller vapenlagarna. Återigen, du gör dig bara till åtlöje om du pratar i nattmössan.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sentenced:

Vad är det du inte förstår. Nej du har inte rätt att inneha vapen i alla delstater. Du måste ha licens, vapenskåp och utbildning i många delstater. Du måste vidare vara ostraffad. Har du problem med läskunnigheten när du till och med fått länkar till tio olika delstaters lagar? Hur är det möjligt? Du har alltså lika stor rätt att inneha vapen i Sverige enligt din logik.

Du har absolut ingen som helst aning om,vad du pratar om. Det handlar till att börja med inte om en grundlsg utan ett tillägg till konstitutionen. Det tillägget går att tolka på X olika sätt. Du kan säkert gissa dig till att "arms" inte behöver betyda handeldvapen. Det står vidare i formulering om grupper och om individer. Beroende på hur man tolkar det. Olika delstater har tolkat det på olika sätt. Vissa mer ordagrant. Andra mer symboliskt.

ta ett djupt andetag och försök nu att ta till dig av informationen istället. Alla har rätt att bära vapen i sverige med så länge du uppfyller vapenlagarna. Återigen, du gör dig bara till åtlöje om du pratar i nattmössan.

Att neka någon vapeninnehav i USA vore ett mkt allvarligt brott mot grundlagen, och även att kräva licens och utbildning. Vem som helst som har åldern inne kan köpa vapen och ammo över disk och inga uppgifter eller nån form av registrering behövs, du behöver heller inte vara ostraffad - inga problem. Även i vissa livsmedelsaffärer kan du inhandla vapen...

I diktaturen sverige måste du ha en massa tillstånd, vara med i skytteklubb, eller ha jägarexamen... och då är det likförbannat det ena kravet efter det andra både på vapenskåp och att registrera vapnet, en massa pappersarbete - INGET sånt finns i USA.

Vem tror du jag litar på i det här fallet? ett hjärntvättat internettroll som lider av svenskskjukan eller ett par amerikaner som jag känner personligen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

Enligt lag så är inte vi svenskar en folkgrupp - så samma partipack i regeringen som smutskastar sd är samma partipack i regeringen som skapat ett "vi och dom", ändå beskyller man sd för detta...

Det innebär att om en svart invandrad person dömer en vit svensk utifrån dennes utseende så kan inte svensken svara tebaka på samma sätt - då åker denne dit för hets mot folkgrupp. SÅ sent som imorse spelade ett par invandrade småkillar boll mitt i gatan och billister fick stanna... men ingen våga tuta åt dom - för då hade dom väl åkt dit för hets mot folkgrupp?

Det här är inte heller sant. Vi svenskar är en folkgrupp, men vi ska inte skyddas av lagen om Hets mot folkgrupp därför att den är till för att skydda minoriteten. Visserligen en fullständigt efterbliven motiviering från JK (varför skulle minoriteten behöva skyddas mot majotiten, men inte tvärt om?), men svenskar är fortfarande en etnisk grupp.

Skrivet av GoldVillage:

Att neka någon vapeninnehav i USA vore ett mkt allvarligt brott mot grundlagen, och även att kräva licens och utbildning. Vem som helst som har åldern inne kan köpa vapen och ammo över disk och inga uppgifter eller nån form av registrering behövs, du behöver heller inte vara ostraffad - inga problem. Även i vissa livsmedelsaffärer kan du inhandla vapen...

Falskt. Så gott som alla delstater kräver bakgrundskontroll och har en tidsperiod innan vapnet kan hämtas ut. Våldsbrottslingar kommer att nekas tillstånd.

Edit: jag slänger med en källa för att göra processen kort med ditt knäppa påstående:

Skrivet av The Gun Control Act of 1986:

(d) It shall be unlawful for any person to sell or otherwise dispose of any firearm or ammunition to any person knowing or having reasonable cause to believe that such person --

(1) is under indictment for, or has been convicted in any court of, a crime punishable by imprisonment for a term exceeding one year;

(2) is a fugitive from justice;

(3) is an unlawful user of or addicted to any controlled substance (as defined in section 102 of the Controlled Substances Act (21 U.S.C. 802));

(4) has been adjudicated as a mental defective or has been committed to any mental institution;

(5) who, being an alien, is illegally or unlawfully in the United States;

(6) who has been discharged from the Armed Forces under dishonorable conditions;

(7) who, having been a citizen of the United States, has renounced his citizenship; or

(8) is subject to a court order that restrains such person from harassing, stalking, or threatening an intimate partner of such person or child of such intimate partner or person, or engaging in other conduct that would place an intimate partner in reasonable fear of bodily injury to the partner or child, except that this paragraph shall only apply to a court order that --

mm

http://www.keepandbeararms.com/laws/gca68.htm

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MyZk0:

http://i.imgur.com/1tncHPs.jpg

Allt som postas på internet är sant, speciellt om det delas på facebook.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av Crippa90:

Allt som postas på internet är sant, speciellt om det delas på facebook.

Källkritiken låg på topp

self facepalm

Dold text
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

I diktaturen sverige måste du ha en massa tillstånd, vara med i skytteklubb, eller ha jägarexamen... och då är det likförbannat det ena kravet efter det andra både på vapenskåp och att registrera vapnet, en massa pappersarbete - INGET sånt finns i USA.

Vem tror du jag litar på i det här fallet? ett hjärntvättat internettroll som lider av svenskskjukan eller ett par amerikaner som jag känner personligen?

Du fick ett antal delstaters vapenlagar i en länk. Läs på vad som står där. Vad gäller för vapeninnehav i T.e.x Kalifornien. Bra att du känner ett antal amerikaner. Det gör inte din argumentation rätt. Du har delstater i USA där det i princip är exakt samma sak som i Sverige. Delstaterna är suveräna. De stiftar sina egna lagar. Du blandar ihop lagar och konstitutionen. Det tillägget du pratar om (det andra) tolkas olika från delstat till delstat. Du kan inte svepande prata om amerikanska vapenlagar. Det varierar från norr till söder och från öst till väst. Kolla upp vapenlagar för några delstater och jämför.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Falskt. Så gott som alla delstater kräver bakgrundskontroll och har en tidsperiod innan vapnet kan hämtas ut. Våldsbrottslingar kommer att nekas tillstånd.

Edit: jag slänger med en källa för att göra processen kort med ditt knäppa påstående:

....

Fel! inga uppgifter förs, vapnen köps helt pappersfritt och i vissa mataffärer är det bara att slänga ner ett i varukorgen/vagnen och upp på rullbandet.
T.om i vapenaffärer kan inte säljaren veta om den som vill köpa en pistol är kriminell eller inte, det är helt enkelt upp till säljaren att avgöra om denne tror det...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sentenced:

Du fick ett antal delstaters vapenlagar i en länk. Läs på vad som står där. Vad gäller för vapeninnehav i T.e.x Kalifornien. Bra att du känner ett antal amerikaner. Det gör inte din argumentation rätt. Du har delstater i USA där det i princip är exakt samma sak som i Sverige. Delstaterna är suveräna. De stiftar sina egna lagar. Du blandar ihop lagar och konstitutionen. Det tillägget du pratar om (det andra) tolkas olika från delstat till delstat. Du kan inte svepande prata om amerikanska vapenlagar. Det varierar från norr till söder och från öst till väst. Kolla upp vapenlagar för några delstater och jämför.

Ingen stat är som sverige! ingen stat kan heller sätta sej över grundlagen, rätten att inneha vapen i usa ÄR en grundlag oavsett vad DU påstår - DET varierar inte ett skit oavsett stat

Visa signatur