Asus GTX670 2GB DCII OC TOP "Coil-whine"

Permalänk
Medlem

Asus GTX670 2GB DCII OC TOP "Coil-whine"

Hej,

Jag undrar lite hur ni ställer er till coilwhine på ett grafikkort? Mitt har börjat tjuta mycket på senaste när jag spelar. På många av era grafikkort har jag läst att ni har 2-3års garanti. Är det något som täcks av detta? Eller vad kan man göra åt det? Kortet inhandlades förra året i Juni/Juli.

Tack på förhand!

Uppdaterade rubriken så folk vet vad problemet var.
Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GizZm0:

Hej,

Jag undrar lite hur ni ställer er till coilwhine på ett grafikkort? Mitt har börjat tjuta mycket på senaste när jag spelar. På många av era grafikkort har jag läst att ni har 2-3års garanti. Är det något som täcks av detta? Eller vad kan man göra åt det? Kortet inhandlades förra året i Juni/Juli.

Tack på förhand!

Hej,

Coilwhine beror oftast på en olycklig kombination av grafikkort, moderkort och nätaggregat. Och kravet för att en komponent ska bedömas som defekt är att samma fel även uppstår i andra testmiljöer än den i din dator. Det kan ibland hjälpa att ha V-sync aktiverad, eller på andra sätt begränsa fps:en så att den inte fluktuerar väldigt mycket. Testa gärna grafikkortet i en annan dator med helt andra komponenter, om du har möjlighet till det, annars kan du vända dig till butiken som sålt kortet till dig och låta dem felsöka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Coilwhine beror oftast på en olycklig kombination av grafikkort, moderkort och nätaggregat. Och kravet för att en komponent ska bedömas som defekt är att samma fel även uppstår i andra testmiljöer än den i din dator. Det kan ibland hjälpa att ha V-sync aktiverad, eller på andra sätt begränsa fps:en så att den inte fluktuerar väldigt mycket. Testa gärna grafikkortet i en annan dator med helt andra komponenter, om du har möjlighet till det, annars kan du vända dig till butiken som sålt kortet till dig och låta dem felsöka.

Ok, jag förstår. Jag misstänker att det kanske är mitt nätaggregat för det är den äldsta komponenten just nu i mitt system så har beställt ett nytt idag. Får helt enkelt vända mig till butiken då om det inte löser sig efter detta.

Tack så mycket för tipsen!

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem

Hej,

Men nu är det ju så att inte alla grafikkort ur samma serie eller ens produktions-batch har coilwhine. Hur förklarar ni det?

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pan.Pan:

Men nu är det ju så att inte alla grafikkort ur samma serie eller ens produktions-batch har coilwhine. Hur förklarar ni det?

Varje exemplar är olika

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varje exemplar är olika

Ja, och om varje exemplar är olik den andre så borde väl problemet gå att lösa med att byta ut kortet i fråga? Bara en tanke, det man brukar göra om något inte låter/fungerar som det ska.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pan.Pan:

Ja, och om varje exemplar är olik den andre så borde väl problemet gå att lösa med att byta ut kortet i fråga? Bara en tanke, det man brukar göra om något inte låter/fungerar som det ska.

Alla andra delar i en dator är också olika från exemplar till exemplar. Coil whine blir märkbart för mänskliga örat när metallspolar i komponenter "vibrerar" då ström passerar genom dem och vibrationer från olika spolar svänger i en frekvens så att resonans uppstår. Om ett grafikkort har coil whine när det sitter i en viss dator behöver den inte ha coil whine när den sitter i en annan dator. Och just att felet beror på miljön den verkar i, istället för att vara ensam felorsak oavsett miljö, gör det så himlans svårt för hårdvarutillverkare att ha en generell policy för coil whine. För datorkomponenter är det varje återförsäljare som hanterar rma-ärenden, och då får dem göra sin objektiva bedömning för varje fall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej,

Hej Caroline!

Jag kan glatt meddela att nu när jag bytt ut mitt gamla nätaggregat från 2007 mot ett nytt så är all coil-whine borta! Förmodligen min gamla psu som började ge upp kanske, vem vet? Men nu är datorn både tystare och svalare samt inget coil-whine

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GizZm0:

Hej Caroline!

Jag kan glatt meddela att nu när jag bytt ut mitt gamla nätaggregat från 2007 mot ett nytt så är all coil-whine borta! Förmodligen min gamla psu som började ge upp kanske, vem vet? Men nu är datorn både tystare och svalare samt inget coil-whine

Va bra!

Visa signatur