Valves prototyp av Steam Machines på bild

Permalänk
Inaktiv

En ny konsol med spel från McDonalds?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

De gör det enklare för nuvarande konsolfolk att röra sig mot PC - Vi hårdvarunördar är knappast huvudmarknaden.

PC är garanterat huvudmarknaden för massan. Den som köper en konsol har förmodligen redan en PC, med alldaglig hårdvara utan inriktning på högpresterade hårdvara för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Nu är det ingen skrivbordsdator heller...

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, men jag har en skrivbordsdator och hoppades att man skulle kunna byta från Windows till SteamOS och ändå ha allt man behöver.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Nej, men jag har en skrivbordsdator och hoppades att man skulle kunna byta från Windows till SteamOS och ändå ha allt man behöver.

AFAIK så ska du kunna installera Steam OS på vilken dator som helst och inget tror jag hindrar dig från att dual-boota det.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

AFAIK så ska du kunna installera Steam OS på vilken dator som helst och inget tror jag hindrar dig från att dual-boota det.

Visst men vem orkar med dual-boot om man kan ha allting under ett system? Och man måste fortfarande ha kvar Windows för office-program och fotoprogram och så vidare.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Visst men vem orkar med dual-boot om man kan ha allting under ett system? Och man måste fortfarande ha kvar Windows för office-program och fotoprogram och så vidare.

Vi får helt enkelt se vad de gjort i januari förhoppningsvis. Men det är Linux i grunden så det vore inte omöjligt om du kan köra Libre Office, Firefox och annat som finns för Linux.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Och jag som trodda man skulle slippa Windows. Endast gaming och en webbrowser är inte tillräckligt för en skrivbordsdator.

Det mesta i SteamOS, speciellt själva Steam + kontrollen, kommer ju dock fungera i övriga Linux-distar också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv

Två frågor till någon som kanske sett fler rykten/artiklar om Steam OS:

1) SSD?
2) VoiP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det mesta i SteamOS, speciellt själva Steam + kontrollen, kommer ju dock fungera i övriga Linux-distar också.

Precis, det lär vara bättre att installera valfri linuxdist och därefter installera Steam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det mesta i SteamOS, speciellt själva Steam + kontrollen, kommer ju dock fungera i övriga Linux-distar också.

Ok, då kanske man kan slippa Windows i alla fall. Men jag hoppades att SteamOS skulle vara det ultimata alternativet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Nån som vet ifall nvidias referenskort går att få tag på i svearike?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

Jag tycker det är en oerhört intressant konsolutmanare som kan komma att förändra spelindustrin ordentligt.
Sen är det operativsystemet och olika tjänster dom kan komma att erbjuda där som är intressant.

Men det kommer också spela stor roll för pc-operativsystem.
Fler och fler spel kommer vara linuxkompatibla...

Tror inte detta kommer förändra spelindustrin alls. Den kommer bli alldeles för dyr med dom här komponenterna för att kunna bli en riktig utmanare.

Permalänk
Medlem

En platt dator, woho! Revolutionärt!

Permalänk
Medlem

Kommer absolut inte köpa en av dessa konsoler, men jag kommer troligtvis skaffa en kontroller. Kanske till och med testar SteamOS om det ger någon fördel.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk

Jag undrar bara var grafikkortet ska dra in luft i chassit. Det ser inte ut som det finns någon ventil för det, vilket skulle att resultera i tresiffriga GPU-temperaturer förr eller senare

EDIT: Jag såg dem nu, ursäkta

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Kommer absolut inte köpa en av dessa konsoler, men jag kommer troligtvis skaffa en kontroller. Kanske till och med testar SteamOS om det ger någon fördel.

Desamma, gillar att spela Civ, men jag föredrar att ligga på sängen eller sitta i soffan!

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Skrivet av Shockwave:

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you cannot eat money

- Utdöd indian.

Permalänk

Vikt ?
Trevligt med en liten kraftfull speldator som är enkel att transportera
synd att det fattas handtag.

Permalänk
Skrivet av dagbro:

De gör det enklare för nuvarande konsolfolk att röra sig mot PC

Hur då? Det kan ju lika gärna vara så att datorfolket korsar över till konsoler. '

I bästa fall är slutsatsen att det är ett steg närmare en framtid till platformsoberoende spel.
I värsta fall har Valve bara fragmenterat marknaden ytterligare ^^

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt poängen med steambox. Om jag lägger så mycket pengar på hårdvara, så kommer jag inte bara använda det som en spelmaskin. Kan bli intressant om de pressar priset på maskinen, men då kommer jag troligtvis plocka upp en och installera ett annat OS.

Visa signatur

Dator:|Gigabyte GA Z170X-game7|i7 6700k Noctua D15|Gtx 1070 Palit Jetstream| 16GB@3200MHz Corsair Vegenance|Corsair AX750|Fractal Design R5|Crucial MX100 256GB + 128GB|WD Red 4TB x2 | WD Green 2TB|W10 Pro|

Permalänk
Avstängd

Svårt att se hur det här ska kunna konkurrera med konsollerna, visst, om man drar in Windows 8.1 på den så blir formfaktorn intressant och en grymt skön lanburk om man spelar spel som BF4 etc men en Xbox One eller PS4 är ju så mycket billigare och tack vare extremt bra optimering så blir prestandaskillnaden inte enorm trots enorm prisskillnad.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Det är bra att Steam os verkar vara avskalat. Att spela på pc med handkontroll är inte jättesmidigt i dagsläget direkt. Först ska man in i steam big picture. Sen är det en fullösning i borderless windowed mode som krånglar lite ibland med typ taskbar som ligger kvar, då får man gå till m+tb för att trycka ner task baren. Sen startar man ett spel där det visar sig att kontrollen inte fungerar särskilt bra i menyerna så man får gå till m+tb igen och fixa det. Sen quitar man spelet och återigen så kommer task bar upp så man får fixa det. Jag gillar att lira med handkontroll, men tyvärr så är det långt ifrån lika skönt och smidigt att göra det på pc som att bara trycka på konsollen från en knapp på kontrollen och sen starta spelet. Förhoppningvis tar steam os och förbättrar detta på pc.

Använd fullscreen då ? Varför köra windowed...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd

Helt ointressant ju. En dator i vardagsrummet, och?

En jobbig handkontroll att spela på, jaha?

pris 10 000kr, jadå?

simpelt OS, jadå?

Kan inte se hur Steam Console ska bli populärt, det är för dyrt och man får ett dåligt OS som man inte kan göra något i förutom att spela och kolla film typ. Kan lika bra Koppla in min dator till TV:n och kolla film, internet, spela alla sorters konsoler med hjälp av emulator och spela alla sorters datorspel.

Valve borde se till att lägga krutet på Half-life 3 istället för detta ointressanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Helt ointressant ju. En dator i vardagsrummet, och?

En jobbig handkontroll att spela på, jaha?

pris 10 000kr, jadå?

simpelt OS, jadå?

Total flopp alltså.


*** raderat ***

Dator i vardagsrummet, totalt värt om man inte är en helt ensam person utan socialt liv som man vill spendera med fler än en person lokalt framför ett skrivbord.

Jobbig handkontroll vet jag inte, har inte testat den och det har inte du heller.

Premium pris eftersom det är väl ganska topnotch.

Simpelt men ack så vasst, har du använt någon Linux-dist någon gång till någonting vettigt?

*** raderat ***

§ 1.2
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pewtah:

Dator i vardagsrummet, totalt värt om man inte är en helt ensam person utan socialt liv som man vill spendera med fler än en person lokalt framför ett skrivbord.

Jobbig handkontroll vet jag inte, har inte testat den och det har inte du heller.

Premium pris eftersom det är väl ganska topnotch.

Simpelt men ack så vasst, har du använt någon Linux-dist någon gång till någonting vettigt?

Kan inte kommentera om man har socialt liv eller inte, upp till varje person själv.

Ja, jobbig handkotroll.

Premium pris, hur och varför skulle tredjepartstillverkare ge dem rabatt till deras konsol? Då kan ju alla datoranvändare lika bra strippa en steam konsol och ta alla delar och sätta in i sin egen dator. Därmed skulle man tjäna på de. Men att tillverkare skulle dra ner priset så långt aär långsökt.

jag har använt linux mycket och programmerat en hel del. Vad har det med saken att göra?

*** raderat ***

§ 1.2
Permalänk
Medlem

Kul att se att flera delar var 3D-printade i plast. Definitivt en prototyp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSkiingUnicorn:

Nån som vet ifall nvidias referenskort går att få tag på i svearike?

Nvidias referenskort av vad? Titan, 780, 680, GT 9600?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk

Ser inte på något sätt hur hårdvaran är revolutionerande.. inge intressant med tanke på vad priset kommer hamna på.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Jag har verkligen blandade känslor kring det här. Kan inte riktigt sätta fingret på det, men det är nånting med alltihop som känns som ännu en grej Valve lovprisar till skyarna som sedan visar sig vara...lame. Portal och Left 4 Dead är bra exempel. Steam Big Picture ett annat bra exempel.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Kan inte kommentera om man har socialt liv eller inte, upp till varje person själv.

Ja, jobbig handkotroll.

Premium pris, hur och varför skulle tredjepartstillverkare ge dem rabatt till deras konsol? Då kan ju alla datoranvändare lika bra strippa en steam konsol och ta alla delar och sätta in i sin egen dator. Därmed skulle man tjäna på de. Men att tillverkare skulle dra ner priset så långt aär långsökt.

jag har använt linux mycket och programmerat en hel del. Vad har det med saken att göra?

Om du har 10% marginal kan du ge många hundringars rabatt på en hel dator och fortfarande tjäna mer än om du bara säljer en del. Inte nekar du Steam en grov rabatt och går miste om en miljardaffär för att du vill ha kvar dina marginaler. Dock tillkommer så klart montering och garanti som ofta äter upp marginalen till slutkund men å andra sidan får du då monteringen och garantin "gratis". Men vid riktigt stora volymer som t.ex. konsoler är fortfarande hårdvaran betydligt billigare än vad den vore om den såldes separat, något som tyvärr istället tas ut som ökad marginal istället. PS3 gav ett tag betydligt bättre prestanda per krona än en PC, så väl att den användes i kluster som en superdator.

Redigerat