Permalänk
Medlem
Skrivet av phyxii:

Jag beställde nyligen macbook pro 13" med 128gig i hdd, 8gig ram tsm med 2,4ghz i5an. Det stod mellan den eller samma setup av Air'en. Eftersom det skiljde sig så lite i priset så blev det utan stor tvekan pro:n, av följande anledningar.

fullfjädrad i5a (28watt, ingen ulv). Mer processorkraft till photoshop och lightroom.
Intel HD 5100. Lite kraftigare grafik.
Vikten är det ingen stor skillnad på.
Footprinten är mindre på PRO:n (alltså, storleken i längd, bredd å djup).
Höjden är också mindre egentligen, då airens högsta punkt är högre än PRO:n.
Framför allt retinaskärmen som är en IPS skärm som är 100% sRGB accurate. vilket krävs för fotoredigering.
Men samtidigt är det grymt skönt att vanlig text på en retina display.
Den har även thunderbolt 2 portar (upp te 20gigabyte i transfer ist för 10gig för thunderbolt 1).. mer framtidssäker.
HDMI uttag, slippa krångel med massa kabel connecters.

dessa saker vägde upp för de extra 2000kr

Tack för en utförlig utvärdering av ditt val!
Om du inte hade redigerat bilder, hade du gjort samma val då?
Är verkligen pro mer kraftfull?

Permalänk

Står det prompt mellan MBA 13" och MBP 13" är håller jag med alla andra i tråden - MBP 13".

Men med tanke på att du sannolikt kommer flänga mellan hemmet, skola och bibliotek vill jag verkligen slå ett slag för Macbook Air 11”. Överväg det. 11” är inte för litet. Det är helt rätt.

Har själv de senaste två åren haft en ordentlig stationär arbetsmaskin med 24” skärm hemma, samt en kompletterande 13” laptop (båda pc). Eftersom augustiuppdateringen av MBPr uteblev köpte jag lite chansartat en MBA 11”, något som jag inte ångrat en sekund. Det är den mest mångsidiga dator jag ägt. Överlägset. Den är tyst, kraftfull och mycket nätt.

Är jag hemma och ägnar mig åt grafiskt arbete som kräver arbetsyta kopplar jag datorn till en extern skärm, något som nya Mavericks löser perfekt. Men det är som att jag plötsligt förstått hur en laptop kan utnyttjas, och den externa skärmen används nu mera bara när det är absolut nödvändigt. Styrplattan med multitouch tillsammans med mission control gör att jag ofta skriver, läser och surfar i fullskärmsläge och använder gester för att zooma samt byta arbetsyta. Och det fungerar så j*vla bra.

Skippa 13” och lägg den extra tusenlappen på en 11” med bättre processor eller RAM. Sen kollar du på din skola om de har någon begagnad skärm att sälja. Alternativ, om du har en TV, köp en Apple TV och kör dina filmer via airplay när du vill ha lite fredagsmys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uklo:

Tack för en utförlig utvärdering av ditt val!
Om du inte hade redigerat bilder, hade du gjort samma val då?
Är verkligen pro mer kraftfull?

Enligt Geekbench 64x multi thread har pro:n 6194 poäng, medan airens processor ligger på 5044 poäng.
Vad detta ger i realiteten när du arbetar med olika applikationer, vet jag inte. Men tänk att båda har samma processor arkitektur, och att stock clock på airen är 1,3 medan pro:n är 2,4 så kommer det finnas en skillnad. hur markant den är vågar jag inte svara på. Men ja, PRO:n är snabbare. grafiken är 15%-20% snabbare än airen tex.

Hade jag gjort samma val om jag inte arbetar med fotografier? hmm.. ja det hade jag nog gjort. Dels för att jag arbetar mycket med word, och att sitta framför en IPS panel i timmar är mycket mer avslappnande för ögat än vid en TNT panel. du behöver inte anstränga ögonen lika mycket, vilket gör att den trötthet man kan uppleva i ögonen framför en skärm inte finns där.

Om jag hade haft en väldigt stram budget, där jag inte hade haft så stor utrymme för att utöka kostnaden så hade nog en air varit det enda alternativet.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz