Permalänk
Medlem

Projekt|Vitt - Färdigt!

Hejsan!

Skaffade för ett par månader sedan en ny dator som jag tänkte fixa upp och få snygg!
Den kommer gå i färgtemat vitt och grönt och svart, med plastidippat moderkort och vitt chassi.
Målet är att skapa ett litet, snyggt kraftpaket som täcker mina behov när det gäller 3D modellering och lite spel.
Detta kommer vara ett pågående projekt, då datorn faktiskt används så kommer det göras små saker då och då och se till att förbereda allt så "downtime" är så kort som möjligt, medan jag fortfarande kan göra saker snyggt och ordentligt!

För att uppdatera denna text kan jag ju nämna att processorn är deliddad och temperaturerna är betydligt bättre nu!
Jag har dock bestämt mig för att en färdigt closed loop kylning inte gör projektet rättvisa, så jag kommer se till att skaffa "riktig" vattenkylning.
Då jag anser att slangar inte passar väl i en dator, så kommer jag försöka mig på att använda hårda akrylrör istället.

Mycket att ta reda på och lära mig innan projektet är klart! Titta gärna in ofta!

Komponent lista:
Processor: Intel i7 Haswell 4770k
Kylning: H80i
Moderkort: G1.Sniper.m5 (mATX)
Grafikkort: MSI Gtx 780, referens.
PSU: Tesla R2 Vitt 650W 80+ Gold
RAM: Corsair Vengence 1600Mhz LP
Chassi: Fractal Design Define R4 Arctic White

H80i kommer bytas ut mot en ny open loop, men två 280 mm radiatorer och ett Akrylrör system!
Första Processorn jag fick gick lite väl varmt, tack till INET för ett Snabbt byte!

Att göra
[X] Montera allt, funktionstest
[X] Testa Överklockning
[X] Plastidip Moderkort
[X] Delid på haswell
[/] Sleeva kablar
[X] Byta LED på startknapp till vit istället.
[-] Byta nätagg, till modulärt
[X] Leta upp rätt delar för vattenkylning
[X] Montera bort 5.25" bays
[X] Installera vattenkylning
[-] Införskaffa nytt nätagg
[X] Bygga täckplatta som ska ligga bakom moderkortet.
Denna lista kan mycket väl växa!

Sponsorer

Senaste uppdatering:

Då är Projektet avslutat!
Varit väldigt kul att hålla på med det! Nu börjar planeringen för nästa som jag hoppas bli klar med till DH Summer 2014!
Här kommer lite bilder för er! Låter dessa prata istället!

Stort tack till
Corsair
Sleeva.se
Aquatuning

Utan er hade detta projekt aldrig blivit lika bra som det blev!

Ville bara Påminna om att jag är även med i MinimalisticPC Modding tävling! Så ifall ni gillar projektet så gå gärna in här http://www.minimalisticpc.com/contests/vote/ och rösta på Project White

Ett nytt projekt kommer nog startas någon gång nästa vecka eller veckan efter! så håll utkik!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Tidigare uppdateringar (OBS kan bli väldigt bildtung)

UPS kom imorse förbi med lite klappar från Corsair! Mina Dominator Platinum minnen!

Jag benchade dem i hela ~30.000MB/s Read/write/copy! Helt galet!

Grym byggkvalitet på dessa, Sjukt bra känsla!

Tack till Corsair och killarna där som gjorde detta möjligt!! (Ni vet vilka ni är)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej hej!
Nästan klar nu! bara lite mer sleeving att göra (Sleeven tog slut när jag råkade paja en kontakt till PCI-e

Tycker det börjar bli riktigt bra! som sagt ignorera de där osleevade kablarna vid grafikkortet samt extraströmmen till processorn, det ska fixas!

Tänkte inte tjata så mycket mer, utan lägger upp lite bilder år er!
 

Fläktarna är ju inte direkt tänkta som radiatorfläktar, men jag måste säga att de fungerar väldigt bra!
Datorn är ljudlös och processorn ligger runt 45 grader i load på 1.3v (Nu e det dags att börja klocka lite!)

Kör Corsairs SSDer i stripe för att få ut fina benchmarks, det går rasande fort iaf!

Får se om jag kommer in med sista upplägget imorgon och fixar till byggloggen, fixar ett galleri och sådant. Beror på hur mycket det är med nyårsfirandet!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

En Liten mini Uppdatering, med en bild på det mesta icke elektronik samlat!

Planerar att dra igång med allt imorgon och förhoppningsvis rullar det imorgon kväll!

Hej alla! För det första så ber jag om ursäkt att det tagit så lång tid mellan uppdateringarna!

Här kommer en liten uppdatering av vad som är gjort de senaste veckorna.

Moderkortplåten är förlängd och täcker nu hela baksidan av chassit, detta för att täcka det fula hålrummet som blev när jag tog bort HDD burarna!

All vattenkylning är införskaffad det är en slim 280mm Radiator som ska sitta i toppen på chassit, samt en tjock 50mm som ska sitta i fronten.
En vanlig cylinder reservoar från EK samt deras 4.0 pump (Som verkar ha fått både ris och ros) får se om jag får vetting ljudnivåer. På CPUn sk det sitta ett Acrylic block från EK.

Fönstret i sidopanelen är uppskuret och jag väntar bara på att förgen ska torka, så jag ska sätta in fönstret!

Börjar skicka lite bilder.

IMG_8166 by Oskar Wallin, on Flickr

IMG_8139 by Oskar Wallin, on Flickr

IMG_8136 by Oskar Wallin, on Flickr

Jag ska påbörja montering av allt ikväll eller imorgon under dagen, och då kommer det komma en massa bilduppdateringar!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dold text

Hej alla!

Nu vill jag stolt presentera en ny sponsor till mitt project! Det är aquatuning.com som sponsrar mig med ett par Alphacool-radiatorer.
Fick precis hem dem och de kommer passa utmärkt i mitt bygge, det blir alltså två 280mm som ska kyla min 4770k. Åh vad jag ser fram emot att få testa dem live!

Klicka gärna in på Aquatunings hemsida, de har nästan allt när det kommer till vattenkylning. Supporten är utmärkt och personalen trevlig!

Lite tråkig bild tyvärr, kommer snyggare bilder när allt är inmonterat i chassit! men här ser ni mina fittings jag kommer använda till bygget!

Aquatuning - Alphacool Rad 280mm by Oskar Wallin, on Flickr

Sitter och överväger om jag ska färga själva insidan grön, eller blir det för mycket tro :/.

Imorgon ska jag till Plåtslagaren som ska ta fram ett nytt heltäckande motherboard tray, så jag får ett renare utseende på bygget.

Ha det bra!!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej hej!

Tänkte bjuda på en liten Teaser på sleeven.måste säga att det kommer bli GRYMT när det är klart! för er som ser slavrig krymtslang, så var det dubbelkablarna som blev jobbiga... måste nog byta ut den krymslangen.

Sleeve teaser1 by Oskar Wallin, on Flickr

Sleeve teaser2 by Oskar Wallin, on Flickr

Ha det bra alla!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej alla!!!

Nu är detta projekts "stora" moment utfört!

Det blev riktigt bra och om ni märker fungerar det fortfarande!

Igårkväll satte jag mig och började maskera upp mitt moderkort, för plastidipping.

Jag körde på två lager vit plastidip, när plastidippen torkat lite, efter omkring 30 minuter var jag tvungen att börja plocka bort tejpen.
Om jag inte skulle tagit bort tejpen innan det torkat helst skulle jag dra med mig hela färgen upp när jag lossade på tejpen.

Här nedan har ni resultatet!
Jag har en del kvar att göra med chassit, så fler blider på moderkortet kommer samtidigt som att jag visar upp chassit igen!

Vad tycker ni?

Masking by Oskar Wallin, on Flickr

First Coating by Oskar Wallin, on Flickr

Second coating by Oskar Wallin, on Flickr

Peeling by Oskar Wallin, on Flickr

Painting Capacitors by Oskar Wallin, on Flickr

Painted Capacitors by Oskar Wallin, on Flickr

Overview by Oskar Wallin, on Flickr

Skriv gärna ifall ni har synpunker eller ideer!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Halloj alla! Dags för en till uppdatering!

Nu har jag äntligen fått in mina fitting till rören! Tror de kommer passa perfekt eller vad tycker ni?

Har böjt lite akryl så ni får se hur böjbart det är! väldigt lätt att bearbeta

Fittings by Oskar Wallin, on Flickr

Nu väntar jag på lite saker, b.l.a. Radiatorer och block!

Hare gött så länge! imorgon ska moderkortet maskeras och Plastidippas! (maskeras iaf, plastidippen kanske sker på lördag)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej Hej!

Nu har jag fått hem min sleeve och är glad att presentera Sleeva.se som Sponsor för mitt projekt!
Grym sleeve som jag fick, helt otroliga färger!! Om ni ska sleeva, titta definitivt in i hans butik!
Som ni redan vet kommer mitt projekt gå i färgerna Vit, Grön och svart! och här kommer lite bilder på sleeven jag fick!

Sleeve1 by Oskar Wallin, on Flickr

Sleeve2 by Oskar Wallin, on Flickr

Grymma färger, kommer passa utmärkt i mitt tema.

I andra nyheter, så har jag fått in rör till vattenkylningen! mer bilder kommer när jag fått mina fittings!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej!

Nu har jag rensat upp lite i första inlägget, det blir här ni kommer se den senaste veckornas uppdateringar, sedan flyttas de ner i tråden! Så om ni är Nya, läs gärna mina andra uppdateringar!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En pytte uppdatering, har fått på 2 lagar mattlack på chassit nu.
Inte insidan än! Vad tycker ni? Jag gillar verkligen matt känslan, lite flamigt fortfarande, men det kommer lösa sig efter ytterligare 2-3 lager.

Sidopanel Före:

Innan lackering by Oskar Wallin, on Flickr

Sidopanel efter:

Efter lackering by Oskar Wallin, on Flickr

Här kommer sidopanel och chassi efter mattlackering (2 lager)

Snusk1 sidopanel by Oskar Wallin, on Flickr

Snusk2 sidopanel by Oskar Wallin, on Flickr

Snusk3 Chassi by Oskar Wallin, on Flickr

Snusk4 Chassi by Oskar Wallin, on Flickr

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dags för en uppdatering på vad som har hänt!
Nu är beställning på Sleeve inlagt och jag kommer uppdatera med lite godis bilder när de ligger här hemma. Har något att tillkännage då också!
Radiatorer är bestämda, ska bara läggas en beställning, detta kommer också lite mer info om i veckan!

Det faktiska jobbet jag gjort ikväll är att jag har tagit ut allt ur chassit och placerat temporärt på skrivbordet behövde ha chassit tomt medan jag moddar.

Jag började med att plocka ur alla hårddiskburar ur chassit, plockade bort alla paneler samt fläktar.
Måste ju säga att Fractal Design verkligen tänkt till när de designat R4an. VÄLDIGT skönt att alla burar sitter med skruv! Det gör det otroligt mycket lättare att flytta omkring saker.

5.25"! bayen rykte fort, bara borra ur popnitarna!
Anyway här kommer lite bilder från vad jag har gjort ikväll

Såhär ser den nya temporära setupen ut!

IMG_7642 by Oskar Wallin, on Flickr

IMG_7644 by Oskar Wallin, on Flickr

Här är ett nästan tomt R4, bara 5.25" kvar att plocka bort!

IMG_7657 by Oskar Wallin, on Flickr

Där är den lilla jäkeln! Lätt att fixa dock! här ska det få plats en 280mm radiator

IMG_7661 by Oskar Wallin, on Flickr

Bort med dessa

IMG_7662 by Oskar Wallin, on Flickr

IMG_7663 by Oskar Wallin, on Flickr

och sen så är det klart!

IMG_7666 by Oskar Wallin, on Flickr

Innan jag monterar ihop allt igen så måste jag få hit mina radiatorer! Men det blir nog en del sleeving bilder innan dess! Jobbar också på att gå ihop en CAD på allt, men det tar tid ifrån själva bygget... får se vad som blir klart först

Ha det gött!
_----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej alla!

Dags för en liten uppdatering.

Vattenkylning

Det är bestämt att jag kommer köra Primochills Rigid acrylic rör nu!.
Ska lägga en beställning efter löning, så lär de komma hit i första veckan i November!

Kommer köra på helt genomskinliga rör, vita fittings samt limegrön klar vätska.

När det kommer till radiatorer kommer jag kunna få in en 240mm slim i Fronten och en likadan i top på R4an, osäker på om jag kommer köra båda nu dock, då jag bara kommer kyla processor till en början!

Reservoar letar jag fortfarande efter en passande, har tittat på:

Samt FrozenQs Helix reservoar:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Övrigt

Sleeving kommer också komma under nästa vecka någongång.
Kommer köpa ett nytt modulärt nätagg, som jag ska sleevas i Vitt, grönt och svart.

Kommer skjuta upp plastidippen till moderkortet tills att jag fått in alla vattenkylningsdelar!

Har någon något tips på en pump som skulle passa till både en Single 240mm samt två ifall man ska uppgradera senare, gärna tyst!

5.25" baysen kommer bli borttagna, då jag inte använder optiska läsare och för att jag vill ha plats med min reservoar.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Andra Nyheter
Jag kommer ställa upp i C4B12's modd-tävling, som ni kan hitta här: http://www.minimalisticpc.com/contests/
Kolla igenom resten av hans sida också, grymma projekt där!

Detta innebär också att jag har fått en deadline till mitt projekt! 31:a december! så nu blir det att sätta fart!

Kom gärna med frågor och tips, det uppskattas mycket!

/Oskar Wallin

Dold text

Tidigare Uppdateringar

Just nu är det paus i projektet.

Tänkt över en del hur jag vill gå vidare och kommit fram till att en custom vattenkylning är det enda som kommer göra projektet rättvisa senare. jag bör få in en 120 radiator i fronten sedan en tunn 240 i top. kommer dock bara kunna köra push på topp radiatorn pga chassits storlek.
Tror jag monterar reservoaren i diskläsartray, då detta är tomt.

Är det någon som har erfarenhet av vattenkylningslösningar med akrylrör (Vill inte ha slangar). samt var man kan hitta dessa, då det lär behövas speciellt nipplar och vinklar.*

Sedan ska jag nog byta ut mitt nätaggregat mot ett fullt modulärt, då det är lite lättare att sleeva och mindre kablar jag inte vill ha!
kommer nog börja med ett nytt nätagg medan jag letar upp alla delar för vattenkylningen.

Tips och råd är väldigt välkommna, tar gärna kritik och bollar tankar med er!

Mvh Oskar Wallin

Uppdatering 2 för idag.

Tittat en del på Primochills system! verkar vara ett väldigt enkelt och snyggt sätt att använda akrylrör!
vad tror ni om detta?

Primochill

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej alla!

Nu har jag äntligen fått hem laddaren till kameran så jag kunde börja delida! (Den gick sönder typ direkt, men jag fick iaf bilder innan batteriet dog!)

Började med att Mäta upp temperaturerna med Aida64, HW monitor samt hålla koll på Spänning och klock med CPUz

Här är mina före värden! Skriver bara upp max värden då de är de intressanta!

Före temp Delid Haswell by Oskar Wallin, on Flickr

Core #0: 85C
Core #1: 84C
Core #2: 81C
Core #3: 75C

Cores ligger ganska olika och ganska så högt för 1.264v (1.284 med offset)

Nu när jag har en måttstock att gå efter så börjar jag!

Här är den helt original

Start 4770k by Oskar Wallin, on Flickr

Jag börjar jobba med Rakbladet i hörnen, är VÄLDIGT försiktig på vänsterkanten, då spänningsregulatorerna ligger väldigt nära slutet på IHS

börja med hörn by Oskar Wallin, on Flickr

När hörnen är klara, dvs jag hade kommit igenom silikonet helt på hörnen, började jag med långsidorna

Delid efter hörn by Oskar Wallin, on Flickr

Efter att alla sidor är loss så ploppar IHSen av sig egen vikt av.

innan rengöring by Oskar Wallin, on Flickr

Rengör noga, samt skrapa av resterande Silikon med ett plastkort eller plektrum (plast!) Jag rengjorde med Arctic Clean settet samt 97% isopropanol + tops

rengjord by Oskar Wallin, on Flickr

En liten klick CLU räcker långt!

CLU applicerat by Oskar Wallin, on Flickr

Sprid ut det jämt! Jag sprider manuellt, då det är vad tillverkaren av CLU rekommenderar själva! detta är VÄLDIGT ledande kylpasta, så riskera inte att få det på spänningsregulatorerna!

CLU utspridd by Oskar Wallin, on Flickr

Här är processorn i sockeln! se till att rengöra kontaktytorna på processorns undersida! du kan ha råkat fetta ner dem eller liknande när du deliddat! Isopropanol fungerar fint här!

Monterad by Oskar Wallin, on Flickr

På med IHS och spänn fast processorn! behövs ej lim, då bygeln håller processorn på plats! ( Se till att ha IHS centrerad och samma läge som innan)

Monterad IHS by Oskar Wallin, on Flickr

Tog mig ungefär 45 minuter!

Dold text

Nu till efter-temperaturerna!
Samma procedur där, Aida, Hw monitor och CPUZ! körde 10 minuter båda testerna

Efter temp Delid Haswell by Oskar Wallin, on Flickr

Dold text

Spoiler:

Core #0: 59C
Core #1: 60C
Core #2: 63C
Core #3: 60C

Verkar ha gjort grym skillnad med nästan 20C drop över alla Cores! Awesome!! nu ska det klockas!

Dold text

Nästa sak att göras är nog att plastidippa mitt moderkort! så stay tuned!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej hej!

NU har jag fått allt jag behöver för en delid och att plasta mitt moderkort, men väntar fortfarande på en ny laddare till kameran, så tänkte avvakta tills det är på plats! Vill ju kunna dokumentera ordentligt!!

Paket från Plastit.se och lite godis från Danskarna på coolerkit! (tack för snabb leverans!) håll tillgodo med denna mobilbild sålänge!

IMG_3410-2 by Oskar Wallin, on Flickr

Sitter fortfarande och funderar på om jag ska filma eller ta kort på deliden :/

Titta gärna på mina tidigare uppdateringar!-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tusan, trodde att jag skulle kunna hämta ut min CLU idag, men verkar vara något fel på mitt Kolli-ID :/ Blir ingen delid idag! imorgon kanske är mer lyckosam om jag kan få ut rätt kolli ID....

Jag har iaf fått Plastidippen! har provat lite på ett objektiv som jag ville fräsha upp, verkar jättebra! lätt att ta bort också! Bör kunna täcka snyggt efter tre lager!

Slänger in en bild på hur datorn ser ut idag, provmonterad! (rätt dåliga bilder tagna med mobilen! Börjar ordentligt med systemkameran när jag har börjat "sätta igång") bara för att få lite substans i tråden

IMG_3401 by Oskar Wallin, on Flickr

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
NNu är datorn monterad och funktionstestad, kommer bilder senare ikväll! BF4 Betat väntade så satt ihop allt för att testa

Efter att jag fått till en stabil klock så ligger jag på 4.4Ghz och 1.26 i Vcore, ganska högt! träffat temperaturer i höga 80!
Hoppas på att jag efter Delid kan nå 4.8, får se vad för temp jag får ut!
CoolLaboratory Liquid Ultra beställt
Plastidip beställt!! Måste ta reda på vilken färgkod gigabyte använder för sina gröna detaljer.

För er som undrar så ligger jag runt 65 FPS i genomsnitt med nya Nvidia drivarna i bf4 betat! Får se hur det blir när det släpps live och jag kan få till en fin klock på grafikkortet.

Vad tycker ni, ska man köra rakblad eller skruvstäd, träbit och hammare för deliden?

Bild uppdatering ikväll!r

Dold text
Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Har haft dåliga erfarenheter med plastidip, det som hände för brorsan var att plastidippen trängde in i klarlacken på bakluckan när vi skulle spraya emblemen, men så länge man sprayar hela biten så är det nog inget problem! Hoppas allt går vägen, kommer att följa!

Visa signatur

Intel i5 2500K @4 Ghz | GTX 780| 12 GB DDR3 | SSDNow 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av simpe70:

Har haft dåliga erfarenheter med plastidip, det som hände för brorsan var att plastidippen trängde in i klarlacken på bakluckan när vi skulle spraya emblemen, men så länge man sprayar hela biten så är det nog inget problem! Hoppas allt går vägen, kommer att följa!

Åh vad tråkigt att höra!
Verkar dock som att den fungerar bra på moderkort! får se till att maskera ordentligt när jag sprayar!
Fick precis SMS om att jag kan hämta burken på posten idag! Undrar om min CLU kommer också!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Tusan, trodde att jag skulle kunna hämta ut min CLU idag, men verkar vara något fel på mitt Kolli-ID :/ Blir ingen delid idag! imorgon kanske är mer lyckosam om jag kan få ut rätt kolli ID....

Jag har iaf fått Plastidippen! har provat lite på ett objektiv som jag ville fräsha upp, verkar jättebra! lätt att ta bort också! Bör kunna täcka snyggt efter tre lager!

Slänger in en bild på hur datorn ser ut idag, provmonterad! (rätt dåliga bilder tagna med mobilen! Börjar ordentligt med systemkameran när jag har börjat "sätta igång") bara för att få lite substans i tråden

IMG_3401 by Oskar Wallin, on Flickr

Återkommer imorgon kväll med förhoppningsvis en delid. (Vill ni ha en video? eller bra bilder från varje moment?)

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Hej hej!

NU har jag fått allt jag behöver för en delid och att plasta mitt moderkort, men väntar fortfarande på en ny laddare till kameran, så tänkte avvakta tills det är på plats! Vill ju kunna dokumentera ordentligt!!

Paket från Plastit.se och lite godis från Danskarna på coolerkit! (tack för snabb leverans!) håll tillgodo med denna mobilbild sålänge!

IMG_3410-2 by Oskar Wallin, on Flickr

Sitter fortfarande och funderar på om jag ska filma eller ta kort på deliden :/

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Nu har jag äntligen fått hem laddaren till kameran så jag kunde börja delida! (Den gick sönder typ direkt, men jag fick iaf bilder innan batteriet dog!)

Började med att Mäta upp temperaturerna med Aida64, HW monitor samt hålla koll på Spänning och klock med CPUz

Här är mina före värden! Skriver bara upp max värden då de är de intressanta!

Före temp Delid Haswell by Oskar Wallin, on Flickr

Core #0: 85C
Core #1: 84C
Core #2: 81C
Core #3: 75C

Cores ligger ganska olika och ganska så högt för 1.264v (1.284 med offset)

Nu när jag har en måttstock att gå efter så börjar jag!

Här är den helt original

Start 4770k by Oskar Wallin, on Flickr

Jag börjar jobba med Rakbladet i hörnen, är VÄLDIGT försiktig på vänsterkanten, då spänningsregulatorerna ligger väldigt nära slutet på IHS

börja med hörn by Oskar Wallin, on Flickr

När hörnen är klara, dvs jag hade kommit igenom silikonet helt på hörnen, började jag med långsidorna

Delid efter hörn by Oskar Wallin, on Flickr

Efter att alla sidor är loss så ploppar IHSen av sig egen vikt av.

innan rengöring by Oskar Wallin, on Flickr

Rengör noga, samt skrapa av resterande Silikon med ett plastkort eller plektrum (plast!) Jag rengjorde med Arctic Clean settet samt 97% isopropanol + tops

rengjord by Oskar Wallin, on Flickr

En liten klick CLU räcker långt!

CLU applicerat by Oskar Wallin, on Flickr

Sprid ut det jämt! Jag sprider manuellt, då det är vad tillverkaren av CLU rekommenderar själva! detta är VÄLDIGT ledande kylpasta, så riskera inte att få det på spänningsregulatorerna!

CLU utspridd by Oskar Wallin, on Flickr

Här är processorn i sockeln! se till att rengöra kontaktytorna på processorns undersida! du kan ha råkat fetta ner dem eller liknande när du deliddat! Isopropanol fungerar fint här!

Monterad by Oskar Wallin, on Flickr

På med IHS och spänn fast processorn! behövs ej lim, då bygeln håller processorn på plats! ( Se till att ha IHS centrerad och samma läge som innan)

Monterad IHS by Oskar Wallin, on Flickr

Tog mig ungefär 45 minuter!

Dold text

Nu till efter-temperaturerna!
Samma procedur där, Aida, Hw monitor och CPUZ! körde 10 minuter båda testerna

Efter temp Delid Haswell by Oskar Wallin, on Flickr

Dold text

Spoiler:

Core #0: 59C
Core #1: 60C
Core #2: 63C
Core #3: 60C

Verkar ha gjort grym skillnad med nästan 20C drop över alla Cores! Awesome!! nu ska det klockas!

Dold text

Nästa sak att göras är nog att plastidippa mitt moderkort! så stay tuned!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Just nu är det paus i projektet.

Tänkt över en del hur jag vill gå vidare och kommit fram till att en custom vattenkylning är det enda som kommer göra projektet rättvisa senare. jag bör få in en 120 radiator i fronten sedan en tunn 240 i top. kommer dock bara kunna köra push på topp radiatorn pga chassits storlek.
Tror jag monterar reservoaren i diskläsartray, då detta är tomt.

Är det någon som har erfarenhet av vattenkylningslösningar med akrylrör (Vill inte ha slangar). samt var man kan hitta dessa, då det lär behövas speciellt nipplar och vinklar.*

Sedan ska jag nog byta ut mitt nätaggregat mot ett fullt modulärt, då det är lite lättare att sleeva och mindre kablar jag inte vill ha!
kommer nog börja med ett nytt nätagg medan jag letar upp alla delar för vattenkylningen.

Tips och råd är väldigt välkommna, tar gärna kritik och bollar tankar med er!

Mvh Oskar Wallin

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Uppdatering 2 för idag.

Tittat en del på Primochills system! verkar vara ett väldigt enkelt och snyggt sätt att använda akrylrör!
vad tror ni om detta?

Primochill

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Att du får så mycket bättre temps! helt sjuk ju! Tänkte köpa en 4770k till jul!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Att du får så mycket bättre temps! helt sjuk ju! Tänkte köpa en 4770k till jul!

Ja, haswell är grymma chip. Tyvärr hindrade av ett så lätt designfel.

Jag ju uppdatera lite fort att jag kommer köra på primochills rigid acrylic! Kommer vänta med plastidipp tills jag får alla delar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Ja, haswell är grymma chip. Tyvärr hindrade av ett så lätt designfel.

Jag ju uppdatera lite fort att jag kommer köra på primochills rigid acrylic! Kommer vänta med plastidipp tills jag får alla delar!

Skickades från m.sweclockers.com

Dåligt av Intel! Så om jag köper en i7 4770k och inte delidar så kommer det knappt gå att klocka :/?

Gör det! Bättre att du har allt!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Dåligt av Intel! Så om jag köper en i7 4770k och inte delidar så kommer det knappt gå att klocka :/?

Gör det! Bättre att du har allt!

Jodå, men du kan inte räkna med att komma speciellt högt på luft. Det finns självklart undantag.

Återkommer senare ikväll med lite nyheter. Deadline och dyl.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Jodå, men du kan inte räkna med att komma speciellt högt på luft. Det finns självklart undantag.

Återkommer senare ikväll med lite nyheter. Deadline och dyl.

Skickades från m.sweclockers.com

Aha okej! Har en Antec Kuhler 620 iallafall! Duger kanske till 4,2 ghz?

Görså! Kikar in då :D!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Dags för en liten uppdatering.

Vattenkylning

Det är bestämt att jag kommer köra Primochills Rigid acrylic rör nu!.
Ska lägga en beställning efter löning, så lär de komma hit i första veckan i November!

Kommer köra på helt genomskinliga rör, vita fittings samt limegrön klar vätska.

När det kommer till radiatorer kommer jag kunna få in en 240mm slim i Fronten och en likadan i top på R4an, osäker på om jag kommer köra båda nu dock, då jag bara kommer kyla processor till en början!

Reservoar letar jag fortfarande efter en passande, har tittat på:
FrozenQs Helix reservoar:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Övrigt

Sleeving kommer också komma under nästa vecka någongång.
Kommer köpa ett nytt modulärt nätagg, som jag ska sleevas i Vitt, grönt och svart.

Kommer skjuta upp plastidippen till moderkortet tills att jag fått in alla vattenkylningsdelar!

Har någon något tips på en pump som skulle passa till både en Single 240mm samt två ifall man ska uppgradera senare, gärna tyst!

5.25" baysen kommer bli borttagna, då jag inte använder optiska läsare och för att jag vill ha plats med min reservoar.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Andra Nyheter
Jag kommer ställa upp i C4B12's modd-tävling, som ni kan hitta här: http://www.minimalisticpc.com/contests/
Kolla igenom resten av hans sida också, grymma projekt där!

Detta innebär också att jag har fått en deadline till mitt projekt! 31:a december! så nu blir det att sätta fart!

Kom gärna med frågor och tips, det uppskattas mycket!

/Oskar Wallin

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Hej!

Nu har jag rensat upp lite i första inlägget, det blir här ni kommer se den senaste veckornas uppdateringar, sedan flyttas de ner i tråden! Så om ni är Nya, läs gärna mina andra uppdateringar!

Dags för en uppdatering på vad som har hänt!
Nu är beställning på Sleeve inlagt och jag kommer uppdatera med lite godis bilder när de ligger här hemma. Har något att tillkännage då också!
Radiatorer är bestämda, ska bara läggas en beställning, detta kommer också lite mer info om i veckan!

Det faktiska jobbet jag gjort ikväll är att jag har tagit ut allt ur chassit och placerat temporärt på skrivbordet behövde ha chassit tomt medan jag moddar.

Jag började med att plocka ur alla hårddiskburar ur chassit, plockade bort alla paneler samt fläktar.
Måste ju säga att Fractal Design verkligen tänkt till när de designat R4an. VÄLDIGT skönt att alla burar sitter med skruv! Det gör det otroligt mycket lättare att flytta omkring saker.

5.25"! bayen rykte fort, bara borra ur popnitarna!
Anyway här kommer lite bilder från vad jag har gjort ikväll

Såhär ser den nya temporära setupen ut!

IMG_7642 by Oskar Wallin, on Flickr

IMG_7644 by Oskar Wallin, on Flickr

Här är ett nästan tomt R4, bara 5.25" kvar att plocka bort!

IMG_7657 by Oskar Wallin, on Flickr

Där är den lilla jäkeln! Lätt att fixa dock! här ska det få plats en 280mm radiator

IMG_7661 by Oskar Wallin, on Flickr

Bort med dessa

IMG_7662 by Oskar Wallin, on Flickr

IMG_7663 by Oskar Wallin, on Flickr

och sen så är det klart!

IMG_7666 by Oskar Wallin, on Flickr

Innan jag monterar ihop allt igen så måste jag få hit mina radiatorer! Men det blir nog en del sleeving bilder innan dess! Jobbar också på att gå ihop en CAD på allt, men det tar tid ifrån själva bygget... får se vad som blir klart först

Ha det gött!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Lackat chassi

En pytte uppdatering, har fått på 2 lagar mattlack på chassit nu.
Inte insidan än! Vad tycker ni? Jag gillar verkligen matt känslan, lite flamigt fortfarande, men det kommer lösa sig efter ytterligare 2-3 lager.

Sidopanel Före:

Innan lackering by Oskar Wallin, on Flickr

Sidopanel efter:

Efter lackering by Oskar Wallin, on Flickr

Här kommer sidopanel och chassi efter mattlackering (2 lager)

Snusk1 sidopanel by Oskar Wallin, on Flickr

Snusk2 sidopanel by Oskar Wallin, on Flickr

Snusk3 Chassi by Oskar Wallin, on Flickr

Snusk4 Chassi by Oskar Wallin, on Flickr

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Hej Hej!

Nu har jag fått hem min sleeve och är glad att presentera Sleeva.se som Sponsor för mitt projekt!
Grym sleeve som jag fick, helt otroliga färger!! Om ni ska sleeva, titta definitivt in i hans butik!
Som ni redan vet kommer mitt projekt gå i färgerna Vit, Grön och svart! och här kommer lite bilder på sleeven jag fick!

Sleeve1 by Oskar Wallin, on Flickr

Sleeve2 by Oskar Wallin, on Flickr

Grymma färger, kommer passa utmärkt i mitt tema.

I andra nyheter, så har jag fått in rör till vattenkylningen! mer bilder kommer när jag fått mina fittings!

Ha det bra tills dess!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Halloj alla! Dags för en till uppdatering!

Nu har jag äntligen fått in mina fitting till rören! Tror de kommer passa perfekt eller vad tycker ni?

Har böjt lite akryl så ni får se hur böjbart det är! väldigt lätt att bearbeta

Fittings by Oskar Wallin, on Flickr

Nu väntar jag på lite saker, b.l.a. Radiatorer och block!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Hej alla!!!

Nu är detta projekts "stora" moment utfört!

Det blev riktigt bra och om ni märker fungerar det fortfarande!

Igårkväll satte jag mig och började maskera upp mitt moderkort, för plastidipping.

Jag körde på två lager vit plastidip, när plastidippen torkat lite, efter omkring 30 minuter var jag tvungen att börja plocka bort tejpen.
Om jag inte skulle tagit bort tejpen innan det torkat helst skulle jag dra med mig hela färgen upp när jag lossade på tejpen.

Här nedan har ni resultatet!
Jag har en del kvar att göra med chassit, så fler blider på moderkortet kommer samtidigt som att jag visar upp chassit igen!

Vad tycker ni?

Masking by Oskar Wallin, on Flickr

First Coating by Oskar Wallin, on Flickr

Second coating by Oskar Wallin, on Flickr

Peeling by Oskar Wallin, on Flickr

Painting Capacitors by Oskar Wallin, on Flickr

Painted Capacitors by Oskar Wallin, on Flickr

Overview by Oskar Wallin, on Flickr

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Vad tycker ni?

Modigt! Blev rätt snyggt också, när det är i chassit så kommer det säkerligen vara perfekt. Personligen hade jag inte vågat göra det så utan hade tagit en bit vit akryl skiva, kapat ut hålen för alla kylflänsar etc och sen haft den över moderkortet så som ASUS gör med sin Sabertooth serie.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Modigt! Blev rätt snyggt också, när det är i chassit så kommer det säkerligen vara perfekt. Personligen hade jag inte vågat göra det så utan hade tagit en bit vit akryl skiva, kapat ut hålen för alla kylflänsar etc och sen haft den över moderkortet så som ASUS gör med sin Sabertooth serie.

Hehe Tack!

Jag var nära på att fega ur och köra akryl där ett tag, men jag ville ha gröna kondensatorer, sen att Moderkortet har en jäkla massa knappar så kan jag nu forfarande använda dem!

Det ser mycket bättre nu när jag fått bort alla färgrester från detaljerna som inte ska ha, maskeringen gjorde dock ett bra jobb!

Jag hade velat köra ett lager till dock, lyser igenom lite, men men.. det kommer inte synas i lådan sedan.

Jag får se vad det bli för uppdatering i veckan. förhoppningsvis kommer det komma lite saker med herr brevbärare.

Tack!
/Oskar

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk

Vart handlade du acryl rören och passande fittings till dom? Finns på frozencpu vet jag men dyr frakt och risk för tull. Har lite tankar på ett eget bygge nämnligen

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Vart handlade du acryl rören och passande fittings till dom? Finns på frozencpu vet jag men dyr frakt och risk för tull. Har lite tankar på ett eget bygge nämnligen

Köpe det på nordbergs tekniska, men tyvärr kan man endast hämta hos dem som privatperson.

det är 12/10 du ska använda! Mina 13/10 var lite för stora :/ tror akrifix har det också!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
99:e percentilen

Otroligt snygg modifikation av moderkortet och imponerande resultat på delidden. Ska bli kul att se det här bygget när det är färdigt!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt moderkort, en av de bästa jag har sett!!
Hoppas inget går sönder!

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Riktigt snyggt moderkort, en av de bästa jag har sett!!
Hoppas inget går sönder!

Tack!!
Moderkortet fungerar fint fortfarande! har kör en del Bf4 på det efter att jag Plastidippade

Skrivet av HurMycket:

Otroligt snygg modifikation av moderkortet och imponerande resultat på delidden. Ska bli kul att se det här bygget när det är färdigt!

Tack så mycket!

Jag sitter och funderar på hur jag ska få upp en ritning till täckplattan som ska ligga bakom moderkortet (alltså inte tray) utan vill göra något som täcker för baksidan, dvs så man får en platt och fin sida med bara håll för de kablarna som ska igenom.

Just nu lutar det mot att jag får rita upp allt i cad och sedan köra laserskärning.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av OskarW90:

Jag sitter och funderar på hur jag ska få upp en ritning till täckplattan som ska ligga bakom moderkortet (alltså inte tray) utan vill göra något som täcker för baksidan, dvs så man får en platt och fin sida med bara håll för de kablarna som ska igenom.

Just nu lutar det mot att jag får rita upp allt i cad och sedan köra laserskärning.

Förstår jag fel här eller ska du täcka baksidan av moderkortet? Den syns väl ändå inte?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Förstår jag fel här eller ska du täcka baksidan av moderkortet? Den syns väl ändå inte?

Hej!
uttryckte mig konstigt, ja den kommer bl.a. ligga bakom moderkortet, men även täcka hela bakre sidan av chassi plåten.
Målet är att täcka för hålet där hårddiskburar och optical bay tray är. dvs jag vill ha en helt ren vit platta som ligger och täcker hela chassits sida på insidan.

Oj vad det var svårt att förklara detta kommer lägga upp en bild ikväll så förstår du

Mvh
Oskar Wallin

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Förstår jag fel här eller ska du täcka baksidan av moderkortet? Den syns väl ändå inte?

Jag skickar in en bild när jag har gjort klart ritningen.

Det är meningen att denna ska se ut som motherboard trayet, fast täcka hela chassisidan, så man slipper se baksidan på sidopanelen genom chassit.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."