Permalänk

Två konstiga problem med ny dator

Problem 1:
När jag lyssnar på vissa ljudfiler så låter det som ljudet bara kommer från subben. Eller iallafall blir ljudet väldigt lågt, ingen diskant hörs utan bara bas. Högtalarna är kopplade via stereoporten, alltså bara en grön 3,5mm-kontakt. Detta konstiga ljudproblem uppstår vid vissa youtubeklipp samt när mitt virusprogram Avast! ger mig ett röstmeddelande varje gång jag startar datorn mm. Spotify och ljud i spel är inga konstigheter.
Detta youtubeklipp fungerar ljudet bra på:
http://www.youtube.com/watch?v=YJVmu6yttiw

Detta blir ljudet wierd på:
http://www.youtube.com/watch?v=0wLljngvrpw

Problem 2:
Min hårddisk på 250gig 7200rpm, körs som systemdisk, ger mig konstiga ljud när jag startar ett spel som i detta fall är FIFA 14(jag har inte öppnat datorlådan och lyssnat jättenoga, men är 90% säker att det är hårddisken). När spelet är igång så gör hårddisken ett tjutande ljud, som sedan slutar direkt bara jag trycker Ctrl+Esc så spelet stängs ned men fortfarande körs och spelar upp ljud. Men på detta vis bör den ju inte bete sig, eller hur?

Alla mina komponenter är 1 vecka gamla, inte ens det, och ni ser dem i min signatur

Visa signatur

| i5 3570k | XFX Radeon HD7870 | CM M2 520w | Crucial Ballistix Sport VLP 8GB | Gigabyte Sniper M3 | CM Hyper 212 Evo | Bitfenix Phenom M White |

Permalänk

Värt att veta är ju faktiskt att när jag för första gången teststartade datorn så var det någon form av Fujitsu-windows redan installerat, vilket troligen betyder att netonnet får någon form av hårddiskar som redan har suttit i datorer från siemens...

Visa signatur

| i5 3570k | XFX Radeon HD7870 | CM M2 520w | Crucial Ballistix Sport VLP 8GB | Gigabyte Sniper M3 | CM Hyper 212 Evo | Bitfenix Phenom M White |

Permalänk
Medlem

Vilka högtalare är det? Har du det i rätt port? osv.

Det tjutande ljudet, kan den jämföras med något? Ett tjutande ljud är lite abstrakt. Det första jag skulle gissa på är coilwhine från nätagg eller grafikkort. Kan ljudet låta lite som detta? http://www.youtube.com/watch?v=HP73edpQwgc

Permalänk
Skrivet av kolocho1:

Vilka högtalare är det? Har du det i rätt port? osv.

Det tjutande ljudet, kan den jämföras med något? Ett tjutande ljud är lite abstrakt. Det första jag skulle gissa på är coilwhine från nätagg eller grafikkort. Kan ljudet låta lite som detta? http://www.youtube.com/watch?v=HP73edpQwgc

Högtalarna sitter i rätt port och det är inte dem det är fel på. Jag testade samma ljudfil med samma högtalare i ljudporten från moderkortet och därefter ljudporten i frontpanelen. Ljudet fungerar bra från frontpanelen men det konstiga problemet uppstår vid moderkortsporten

Sedan så kom jag fram till att det är precis som du säger, grafikkortet är det som tjuter. Jag testade att bocka i vsync i FIFA 14 och vips så slutade grafikkortet tjuta. Hur vet jag att det inte kommer tjuta i framtida spel som jag kommer testa? Och finns vsync-funktionen i alla spel? Jag köpte som sagt kortet för en vecka sedan på Netonnet Lagershop och har kvar kvitto. Kan man byta kortet i dessa fall?

Visa signatur

| i5 3570k | XFX Radeon HD7870 | CM M2 520w | Crucial Ballistix Sport VLP 8GB | Gigabyte Sniper M3 | CM Hyper 212 Evo | Bitfenix Phenom M White |

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy90001:

Högtalarna sitter i rätt port och det är inte dem det är fel på. Jag testade samma ljudfil med samma högtalare i ljudporten från moderkortet och därefter ljudporten i frontpanelen. Ljudet fungerar bra från frontpanelen men det konstiga problemet uppstår vid moderkortsporten

Sedan så kom jag fram till att det är precis som du säger, grafikkortet är det som tjuter. Jag testade att bocka i vsync i FIFA 14 och vips så slutade grafikkortet tjuta. Hur vet jag att det inte kommer tjuta i framtida spel som jag kommer testa? Och finns vsync-funktionen i alla spel? Jag köpte som sagt kortet för en vecka sedan på Netonnet Lagershop och har kvar kvitto. Kan man byta kortet i dessa fall?

Ring och fråga

Permalänk
Skrivet av andy90001:

Högtalarna sitter i rätt port och det är inte dem det är fel på. Jag testade samma ljudfil med samma högtalare i ljudporten från moderkortet och därefter ljudporten i frontpanelen. Ljudet fungerar bra från frontpanelen men det konstiga problemet uppstår vid moderkortsporten

Sedan så kom jag fram till att det är precis som du säger, grafikkortet är det som tjuter. Jag testade att bocka i vsync i FIFA 14 och vips så slutade grafikkortet tjuta. Hur vet jag att det inte kommer tjuta i framtida spel som jag kommer testa? Och finns vsync-funktionen i alla spel? Jag köpte som sagt kortet för en vecka sedan på Netonnet Lagershop och har kvar kvitto. Kan man byta kortet i dessa fall?

Jag skulle tro att det är så att kortet har coilwhine för att du har för hög fps i fifa. Mitt kort coilwhinear nämligen också vid väldigt hög fps.

Permalänk
Skrivet av albindubech:

Jag skulle tro att det är så att kortet har coilwhine för att du har för hög fps i fifa. Mitt kort coilwhinear nämligen också vid väldigt hög fps.

Märkte det även i Digital Paintball 2, vilket är ett väldigt okrävande spel. Har mailat Netonnet och jag ska få nytt Grafik- och moderkort, där jag kommer byta till ett helt annat grafikkort

Visa signatur

| i5 3570k | XFX Radeon HD7870 | CM M2 520w | Crucial Ballistix Sport VLP 8GB | Gigabyte Sniper M3 | CM Hyper 212 Evo | Bitfenix Phenom M White |