Star Citizen – den stora tråden

Permalänk

Helt klart bästa skeppstrailern hittills jämfört med 300i och Aurora, kommer säkert att få en hel del publicitet. Gillar de olika varianterna av skeppet också, känns som att alla har sina tydliga nischer både i gameplay och utseende. Lite väl saftig IRL-kostnad för min smak, får se om det blir något med LTI på eller ej. Men over-all så kommer det definitivt att putta oss över 24 miljoner.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Mobo: Asus P6T Deluxe V2 CPU: Intel i7 950 3,06GHz PSU: Corsair HX 650W RAM: Corsair XMS 12GB DDR3 2000MHz Grafik: MSI GTX 1070 Ljud: Focusrite Scarlett 6i6 USB, 2x ESI nEar 05 Lagring: OS/Program: 1TB Samsung 850 Evo SSD, Data: 2TB WD Black OS: Win 10 Pro Skärm: Dell U2713HM

Permalänk
Medlem

Hnnngh, jag vill ju ha en Super Hornet, men 165 USD...

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Medlem

Lite för mycket atmosfärsflygning över den där trailern tycker jag.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

Så om jag nu smälter ner 325a och Aurora LN så blir det inte så dyrt med Weekend Warrior, så får man med en pistol också

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Ingen som nämnt att ett nytt mål uppnåtts, $24 miljoner: (Letter from the Chairman: $24 Million!

Citat:

Public Transportation System – Need to get from one place to another but don’t have a starship? We’re building a galactic transportation system. You can travel via transport from system to system in Star Citizen and even ship items (like a ship you need moved to another hangar.) With this stretch goal, we’ll expand this system: star liners, long range transports, charter ships and flyable shuttles!

Nästa mål, $25 miljoner:

Citat:

Enhanced Alpha – We will use additional funding to build a wider alpha test than we had originally intended for the first phase of Star Citizen’s launch. The initial plan was to first launch servers in North America and then expand to areas such as Europe and Australia to decrease latency in these areas, perfecting the game as we improve the experience around the world. This funding will allow us to invest in a wider infrastructure for our early testing, spinning up remote servers earlier. Hitting this goal will also allow us to increase the number of remaining alpha slots. Extra alpha slots not only means more Star Citizens will travel the ‘verse at launch, but that we will receive more feedback and more stress testing. This in turn will allow us to better balance and enhance the Star Citizen experience!

Edit:
$26 miljoners mål:

Citat:

Enhanced Capital Ship Systems – In addition to the command and control systems we’ve already outlined, we’re going to expand capital ship functions! Lead a damage control team to fight fires and repair key systems during battle, control internal bulkheads to slow boarders and man a number of consoles, like navigation and engineering, that will make commanding a capital ship feel even more immersive.

Permalänk
Medlem

Funderar på att smälta mitt Aurora LX, och betala mellanskillnaden för en Super Hornet. Inte jättestor skillnad, men kan inte riktigt motivera att behålla LX:en och utöver det lägga 165$ på skeppet...

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Medlem

Då är $25 miljoners målet uppnått:

Citat:

Enhanced Alpha – We will use additional funding to build a wider alpha test than we had originally intended for the first phase of Star Citizen’s launch. The initial plan was to first launch servers in North America and then expand to areas such as Europe and Australia to decrease latency in these areas, perfecting the game as we improve the experience around the world. This funding will allow us to invest in a wider infrastructure for our early testing, spinning up remote servers earlier. Hitting this goal will also allow us to increase the number of remaining alpha slots. Extra alpha slots not only means more Star Citizens will travel the ‘verse at launch, but that we will receive more feedback and more stress testing. This in turn will allow us to better balance and enhance the Star Citizen experience!

Nästa mål är $26 miljoner:

Citat:

Enhanced Capital Ship Systems – In addition to the command and control systems we’ve already outlined, we’re going to expand capital ship functions! Lead a damage control team to fight fires and repair key systems during battle, control internal bulkheads to slow boarders and man a number of consoles, like navigation and engineering, that will make commanding a capital ship feel even more immersive.

Inget speciellt intressant mål tycker jag personligen, men det är säkert kul för de guilds som kommer att försöka lägga beslag på en carrier, eller liknande skepp ...

Edit:
Letter from the chairman $25 million!

$27 millioners målet är:

Citat:

Banu Merchantman Unlocked – Banu traders are renowed for their merchant prowess, traveling the spacelanes and trading with everyone from humans to the Vanduul! Their sturdy, dedicated trading ships are prized beyond all other transports, sometimes passing from generation to generation of Banu. At $23 million we dedicated additional resources to making Xi’An spacecraft a unique experience. At $27 million, we will expand that same thinking to the Banu! Starting with the merchant ship, the design team will expand Banu technology to offer players a completely different way of experiencing their universe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMicke:

Inget speciellt intressant mål tycker jag personligen, men det är säkert kul för de guilds som kommer att försöka lägga beslag på en carrier, eller liknande skepp ...

Jag tycker det där verkar jättebra, även om man själv inte kommer spendera så mycket tid på capital ships. Förstår inte vad annars de andra (i vissa fall flera hundra) personer/npcs som krävs för att köra ett sånt skepp ska göra.

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk

Ny fanmade video, eller om "AnythingFPS" nu blivit anställd av CIG

Funderar lite på om Super Hornet är så bra som man vill att den ska vara, och om kanske Ghost varianten passar mig bättre, väldigt kluven då man undrar hur bra det kommer att fungera med Oculus Rift då sikten verkar vara det största problemet med just denna modell. Båda två känns onödigt på något sätt, men byta till Ghost och sen alternativt välja en 325A kanske men då man inte vet hur de fungerar eller hur man själv vill spela så känns det lite splittrat.
"Sneak attacks, ambushes, stealth operations, and scouting. " låter ju onekligen spännande ändå, som man kan ana Ghost versionen är till för.
Uppdaterad Ship Specs sida också

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Holy crap! $26 miljoner O_O

Nya 28 miljoner målet är nu avslöjat

New Starter Ship – The team at Consolidated Outland has decided to take Roberts Space Industries head on in 2944 by premiering the Mustang personal spacecraft. We will use these additional resources to create another ship company and starter ship for Star Citizen. The new ship will be offered for sale alongside the Aurora, so players have a choice between two options to begin the game!

https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/133...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Holy crap! $26 miljoner O_O

Nya 28 miljoner målet är nu avslöjat

New Starter Ship – The team at Consolidated Outland has decided to take Roberts Space Industries head on in 2944 by premiering the Mustang personal spacecraft. We will use these additional resources to create another ship company and starter ship for Star Citizen. The new ship will be offered for sale alongside the Aurora, so players have a choice between two options to begin the game!

https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/133...

Den nya riktigt snygga Hornet reklamen gjorde att den insammlade summan fick ett rejäl skutt framåt

Permalänk
Skrivet av Burner72:

Den nya riktigt snygga Hornet reklamen gjorde att den insammlade summan fick ett rejäl skutt framåt

Och nu till något liknande, fast mäktigare och vackrare på något sätt. (några dagar sen bara...)

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Nu har CIG gått ut med att de stödjer Amd's mantle teknik: https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/13362-Star-Citizen-To-Include-Mantle-Support

Samtidigt så verkar det som om de flesta "limited" skeppen kommer att finnas till salu den 26:e november. Det finns en massa trådar om detta på deras forum, bla denna: https://forums.robertsspaceindustries.com/discussion/72650/limited-ships-going-on-sale-again-for-real-not-a-troll#latest

Permalänk
Medlem

Jag har kanske missat det, men jag är inte riktigt 100 på hur det fungerar om/när man lyckas få sitt skepp sönderskjutet, störtat eller kanske stulet? Nu sitter ju jag med en MISC Freelancer, kommer jag behöva ett nytt skepp då? Ala EVE-Online? Mitt skepp, som jag hoppas kommer kännas som ett personligt skepp, på samma sätt som karaktären känns personlig, hur ska man återhämta sig efter en sån förlust?

Och jag vet inte om de sagt något ang det, men kommer man behöva bränsle? Mao kan man bli strandad i rymden med soppatorsk?

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znurf:

Jag har kanske missat det, men jag är inte riktigt 100 på hur det fungerar om/när man lyckas få sitt skepp sönderskjutet, störtat eller kanske stulet? Nu sitter ju jag med en MISC Freelancer, kommer jag behöva ett nytt skepp då? Ala EVE-Online? Mitt skepp, som jag hoppas kommer kännas som ett personligt skepp, på samma sätt som karaktären känns personlig, hur ska man återhämta sig efter en sån förlust?

Och jag vet inte om de sagt något ang det, men kommer man behöva bränsle? Mao kan man bli strandad i rymden med soppatorsk?

Ja, det kommer att fungera ungefär likadant som i Eve, dvs man måste försäkra sitt skepp och dess last.
Skeppen kommer att behöva bränsle, det är en anledning till att skaffa en Starfarer.
http://starcitizen.wikia.com/wiki/Starfarer

Permalänk
Medlem

Ah ja då kan man frakta, köpa och sälja bränsle, och annat
Jag var ganska sugen på den där Caterpillar, den såg ganska frän ut, den hade dessutom plats för 5 om jag inte minns fel, medans Starfarer bara hade plats för 2, vad det betyder EGENTLIGEN vet jag inte riktigt, min Freelancer har bara plats för 2, i cockpit, men det finns 4 bunkbäddar Officiellt står det "Crew: 2" dock

Och som ensamåkande utforskare i rymden så är ju det där med bränsle ganska begränsande, ger en extra nivå i planering osv när man ska ut och åka på långtur

Någon fler än jag som har backat och har ett eget skepp, och kanske har testat Hangarmodulen? Jag gick runt lite i min hangar och provsatt och klämde lite på mitt skepp igår Plus att jag nästan kan påstå att jag har Star Citizen installerat på datorn ;P Även om bara en pytteliten singleplayerinstans i pre-pre-pre alpha ;P But still

Bara 18-36 månader kvar tills resten av spelet? (Fick iofs Alpha och Beta access via min pledge så kanske lite tidigare )

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znurf:

Någon fler än jag som har backat och har ett eget skepp, och kanske har testat Hangarmodulen? Jag gick runt lite i min hangar och provsatt och klämde lite på mitt skepp igår Plus att jag nästan kan påstå att jag har Star Citizen installerat på datorn ;P Även om bara en pytteliten singleplayerinstans i pre-pre-pre alpha ;P But still

Bara 18-36 månader kvar tills resten av spelet? (Fick iofs Alpha och Beta access via min pledge så kanske lite tidigare )

Själv så har jag en 325A och testade att installera hangarmodulen men upptäckte att mitt nuvarande grafikort var för klent
Men jag väntar på min nya dator som ska komma om 2-3 veckor och då blir det att testa hangarmodulen.
Sedan får vi hoppas att dogfightermodulen verkligen kommer ut i december som dom har sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burner72:

Själv så har jag en 325A och testade att installera hangarmodulen men upptäckte att mitt nuvarande grafikort var för klent
Men jag väntar på min nya dator som ska komma om 2-3 veckor och då blir det att testa hangarmodulen.
Sedan får vi hoppas att dogfightermodulen verkligen kommer ut i december som dom har sagt.

Visst vore det kul att testa dogfighting modulen, men om den nu råkar bli försenad så kan man ju alltid spela X Rebirth under tiden ... den släpps ju om ca 9 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Och nu till något liknande, fast mäktigare och vackrare på något sätt. (några dagar sen bara...)

http://www.youtube.com/watch?v=c2ObJZdpT4c

Riktigt snyggt gjort.

Det jag inte gillar med det där skeppet är att ammoboxarna ser ut att rymma typ 10 skott. Smådetaljer, visst, men när allt annat ser så bra ut så stör det.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znurf:

Ah ja då kan man frakta, köpa och sälja bränsle, och annat
Jag var ganska sugen på den där Caterpillar, den såg ganska frän ut, den hade dessutom plats för 5 om jag inte minns fel, medans Starfarer bara hade plats för 2, vad det betyder EGENTLIGEN vet jag inte riktigt, min Freelancer har bara plats för 2, i cockpit, men det finns 4 bunkbäddar Officiellt står det "Crew: 2" dock

Och som ensamåkande utforskare i rymden så är ju det där med bränsle ganska begränsande, ger en extra nivå i planering osv när man ska ut och åka på långtur

Någon fler än jag som har backat och har ett eget skepp, och kanske har testat Hangarmodulen? Jag gick runt lite i min hangar och provsatt och klämde lite på mitt skepp igår Plus att jag nästan kan påstå att jag har Star Citizen installerat på datorn ;P Även om bara en pytteliten singleplayerinstans i pre-pre-pre alpha ;P But still

Bara 18-36 månader kvar tills resten av spelet? (Fick iofs Alpha och Beta access via min pledge så kanske lite tidigare )

Mjo, "crew" är dock inte detsamma som "plats för". Tanken är att du på din Freelancer ska kunna köra med en besättningsman och kanske frakta 2 andra kisar, t.ex. 2 andra spelare som behöver transport till ett annat system eller 2 npc's som behöver fraktas. På Starfarern, som är ett tankningsfartyg, så finns det folk på CIG-forumet som vill använda sina som Boeing 747's och frakta XX antal passagerare mellan olika system.

Vad gäller bränslet så kommer du aldrig behöva hamna i komplett soppatorsk då alla skepp är utrustade med någon form av "ram-scoop" för uppsamlande av He3-partiklar (or whatever) som behövs för åtminstone kunna halta tillbaka i reducerad hastighet.

Permalänk
Medlem

Ah ja iofs, det har du ju rätt i, hoppas att man kan sätta dem i arbete då eller något ;P Så de inte bara står och hänger under transporten

Nu inbillar jag mig iofs att det kan ta 4-5 timmar speltid att frakta något, annars varför bry sig i att få skjuts? Men samtidigt så då lär man inte orka frakta grejer heller

Och ang ammolådorna så om du har så små ammolådor så får du lösa problemet genom att ha energivapen? ;D

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Medlem

^^ Ett arbete är ju t.ex. extra säkerhet om du fraktar något värdefullt och skydd vid boarding action av någon snyltande pirat. Ett annat är Salvage mechanics, troligen eftersom det inte utvecklats så mycket av CIG, man kan tänka sig att din extra besättning suitar upp och beger sig utanför skeppet för att bärga värdefulla alien-föremål.

Hmm, inte funderat över de exakta restiderna men jag tror det blir betydligt kortare att ta sig mellan bebodda system, kanske 20-30 minuter eftersom spelet också ska funka för casuals. Kan inte riktigt tänka mig att komma hem efter jobbet och få åka typ 25% av vägen till nästa planetsystem. Men det kommer ju finnas folk som helt saknar skepp, t.ex. de som torskat sitt utan försäkring eller folk som köper spelet efter lanseringen och på så sätt behöver jobba ihop in-game UEE creds för att köpa skepp.

Du kan stoppa extra ammo i ditt lastrum men påverkar ju naturligtvis ditt totala lastutrymme = ammo-baserade vapen mer kraftfulla i sin klass men kräver extra ammo, energi baserade vapen mindre kraftfulla men kan laddas upp.

Permalänk
Medlem

Ja det är många saker som kan bli väldigt bra med spelet, men det är såklart en balansgång för den mer inbitne och casual spelaren

Min första tanke och det jag vill pröva är att man har känslan av ett eget skepp, som är mitt, som jag har ställt in, och även gjort personlig till utseendet (inte så lätt kanske), och fara runt i rymden och leta scraps osv. Jag personligen är inte så väldigt intresserad av dogfightingen just nu, inte PvP iallafall Det är roligt, men också farligt, att ha allt satsat på ett kort, ett skepp, med allt ens shit i

Som sagt det ska bli spännande att se hur det blir Det känns lite som om att man har dålig "helhetsbild" av spelet utan man vet bara lösa bitar godis Blir väl lätt så antar jag när man följer spelet från början, speciellt via crownfunding, då man får veta allt gradvis till skillnad från ett "vanligt spel" där de inte ger ut någon info förren de typ har en alpha klar Och sen i kombination med att de lägger till mer och mer mekanik i spelet relaterat till hur mkt pengar de får in eftersom

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Medlem

Rock, paper, shotgun har en ny artikel uppe: Chris Roberts details squadron 42, Takes on doubters

Permalänk

Ingen som länkat världskarta röstningen. Hittade den just nyss
https://forums.robertsspaceindustries.com/discussion/66239/wh...

Och en annan tråd med lite sammanställning.

Hade iofs varit mer intressant om RSI gjort en egen som visar alla, inte bara de som deltar i röstningen.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Letter from the Chairman: $27 Million!

Då är $27 milj målet uppnått:

Citat:

Banu Merchantman Unlocked – Banu traders are renowed for their merchant prowess, traveling the spacelanes and trading with everyone from humans to the Vanduul! Their sturdy, dedicated trading ships are prized beyond all other transports, sometimes passing from generation to generation of Banu. At $23 million we dedicated additional resources to making Xi’An spacecraft a unique experience. At $27 million, we will expand that same thinking to the Banu! Starting with the merchant ship, the design team will expand Banu technology to offer players a completely different way of experiencing their universe.

Nästa mål ($ 28 milj):

Citat:

New Starter Ship – The team at Consolidated Outland has decided to take Roberts Space Industries head on in 2944 by premiering the Mustang personal spacecraft. We will use these additional resources to create another ship company and starter ship for Star Citizen. The new ship will be offered for sale alongside the Aurora, so players have a choice between two options to begin the game!

$29 milj stretch goal:

Citat:

Enhanced Mission Design for Squadron 42 – The team at Foundry 42 has big plans for Squadron 42, and we’re going to provide extra funding to make it a true spiritual successor to Wing Commander! Squadron 42 can go above and beyond anything you’ve seen before. From opening with an epic battle instead of a training patrol to missions that seamlessly combine boarding and space combat, we aim to put you right into the action! Additional funding will let the team realize this, with enhanced mission design and more resources and animations to enhance fidelity.

Permalänk
Medlem

Kan fortfarande inte få hangarmodulen att köra fullscreen på min 2560*1440 skärm. Det är fullscreen när jag nyss installerat, men med den låga default upplösningen. Så fort jag ändrar något i graphics settings så går det inte att få tillbaka fullscreen igen.

Funkar fint på min 1920*1200 skärm och min 1080p tv.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Någon som funderar på att skaffa en Banu Merchantman skepp den 26:e November ?
Jag är verkligen sugen på den. Den bilden jag får upp när jag tänker på det är ett handelsskepp i storleksklassen någonstans mellan Starfarer och Idris ...
Dock så har vi ju ännu inga fakta om skeppet.

Hursom hellst jag tror inte kartan över Star Citizen universum är postad i denna tråd tidigare ... kan iaf inte minnas att jag sett den här.
Kartan vann titeln MVP i episod 39 av Wingman's Hangar: http://youtu.be/FRSSTwm3nC0?t=22m33s
https://forums.robertsspaceindustries.com/discussion/30053/star-map-v1-10-with-flight-planner-mvp-w00t/p1

Förhoppningsvis dröjer det dock inte så länge innan de gjort klart funktionerna "Galactapedia" och "Starmap" som finns i menyn "Star citizen" på RSI's website. (Dessa går inte att klicka på ännu)

Permalänk

Snart har ett helt år gått sen Kickstarter avslutades och även den förlängda "Grace period" som varade en vecka efter Kickstarter.
Det som erbjöds, var att alla backers som var med fram till den 26 november 2012 skulle få möjlighet att i ett år till kunna köpa skepp, till samma pris(eller lite lägre än nya backers) och med det omdiskuterade LTI till sin förmån. Så snart är vi där och en liten "sale" igen, fast med olika erbjudanden för varje dag och avslutningsvis en 4 timmars livesändning med Chris den 26 november. Nåja, Chris Roberts förklarar bättre:

Anniversary Sale Details

Nytt större och bättre kontor så småningom och information från Turbulent, i senaste Wingmans Hangar.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Vad borde man köpa om man vill ha det hör spelet så tidigt som möjligt?