GTX 780 - Överklockningstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Sådärja! haha nu måste jag springa iväg till soffan. Gumman min är något less på mig för jag sitter tydligen för mycket vid Sweclockers.
Förstår inte vad hon menar men men!

Tar med mig mobilen så kanske tittar in via den TJOO!

Härlig guide! Har nu prövat lite själv och har lite frågor och funderingar.

Trotts att jag sätter Temp Limit på 85 grader så går det fortfarande bara upp till 80. Och så fort den tar upp sig till 80 grader så klockar kortet ner med ca 15 MHz. Spelar ingen roll om jag höjer med +100 MHz eller +50 Mhz, den fortsätter att klocka ner vid 80 grader med ca 15 MHz. Har både prövat med Prioritize Temp Limit samt Power Limit, Har jag missat något? Är det GPU Boost 2.0 som spökar?

Använde GPU-Z samt HwMonitor för att kolla Temps.
Edit: Använder MSI Afterburner 3.0 Beta 15.

Jag undrar även vilka settings du rekommenderar i Unigine Heaven 4.0? Använde nu standard inställningarna.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Mitt kort throttlar också vid 80 grader även om jag har temptarget 95.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Sådärja! haha nu måste jag springa iväg till soffan. Gumman min är något less på mig för jag sitter tydligen för mycket vid Sweclockers.
Förstår inte vad hon menar men men!

Tar med mig mobilen så kanske tittar in via den TJOO!

Tack Tobbbe, det var tydligt och bra!! Ska mecka i morgon (senare idag ) och se vad man kan skrämma upp kortet i! ...sen vill man ju ha det stabilt i BF4 också.

Permalänk
Medlem

Har kollat lite snabbt angående throttling problemet på 80c. Kan vara bios relaterat. Vad har ni för kort? Ska gräva djupare imorgon, för nu ska jag sova jobbar övertid i helgen. Peace

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd

Kan inflika att mitt 780 twin frozr klockade ner sig runt 70-80c trots att jag hade temp limit på 95c. Kan dock inte testa mer då jag ej har kortet längre.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trickysaer:

ahh okey, är det stockflåsarn eller acx?

i gpu-z, högerklicka uppe i vänstra hörnet och välj "read asic quality" eller vad det står. det är ett slags värde på hur bra kortet presterar med överklock. allt över 70% ska betecknas som bra, ligger du över 80% så kan det vara värt att springa ett lyriskt ärovarv runt gården

NnnnOOOoooooooooooooo...!!!!!

Har 59 % på min /mina står det, det är la skit dåligt =(

Testade precis överklocka dom och det gick till + 180/200 typ på 1% extra volt i precision x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

NnnnOOOoooooooooooooo...!!!!!

Har 59 % på min /mina står det, det är la skit dåligt =(

Testade precis överklocka dom och det gick till + 180/200 typ på 1% extra volt i precision x.

ASIC-värden bör tas med en stor nypa salt.

Skiljer över +80 Coreclock i OC-potential mellan mina två kort, och dom har bara en differens på 0,5% i sitt ASIC-värde.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Har kollat lite snabbt angående throttling problemet på 80c. Kan vara bios relaterat. Vad har ni för kort? Ska gräva djupare imorgon, för nu ska jag sova jobbar övertid i helgen. Peace

Skrivet av mr_svahn:

Kan inflika att mitt 780 twin frozr klockade ner sig runt 70-80c trots att jag hade temp limit på 95c. Kan dock inte testa mer då jag ej har kortet längre.

Det är Twin frozr jag också har.. Kollade nu upp lite själv och hittade detta:

"MSI also made sure that the card does not crack the 80°C barrier during gaming, because NVIDIA's Boost 2.0 algorithm will throttle the card some more beyond that point, resulting in reduced performance."

Lite dumt tycker jag att den klockar ner sig lite och inte bara höjer fläkthastigheterna till och börja med, lite surt att man inte kan ställa in Temp Limit över 80 :/

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Det är Twin frozr jag också har.. Kollade nu upp lite själv och hittade detta:

"MSI also made sure that the card does not crack the 80°C barrier during gaming, because NVIDIA's Boost 2.0 algorithm will throttle the card some more beyond that point, resulting in reduced performance."

Lite dumt tycker jag att den klockar ner sig lite och inte bara höjer fläkthastigheterna till och börja med, lite surt att man inte kan ställa in Temp Limit över 80 :/

Byta bios till en som går till 100%
Ellervatten kyl kortet

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Byta bios till en som går till 100%
Ellervatten kyl kortet

Exakt byt bios till en upplåst så slipper ni problemet med gpu boost.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem

:(

Jag kommer fan inge längre på luftkylningen alltså. Mitt övre kort blir för varmt! Dom sitter för tight inpå varandra.
Det undre kortet är ju nästan 30 grader kallare än det övre. Tacka vetja att vattenblocken har kommit.

Jag kommer bygga om hela burken till vattenkylt. Vilken dag som helst beställs det! Man kan ju inte sitta på dessa monster utan att komma längre än såhär (stabilt)!!!

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders_023:

Jag kommer fan inge längre på luftkylningen alltså. Mitt övre kort blir för varmt! Dom sitter för tight inpå varandra.
Det undre kortet är ju nästan 30 grader kallare än det övre. Tacka vetja att vattenblocken har kommit.

Jag kommer bygga om hela burken till vattenkylt. Vilken dag som helst beställs det! Man kan ju inte sitta på dessa monster utan att komma längre än såhär (stabilt)!!!

http://www.andershellgren.com/luft.jpg

Fan va fint!! Ska bli roligt att se vad som händer med Classified rekorden nu när Lightning blocken äntligen släppts. Bilder tack!
Är lite kluven just nu. Funderar på att köpa 2st 780Ti Classified/Lightning istället för vatten block till mina 780 Lightnings. GAAah!

Förresten du det var nå sjuka temperaturer du hade. Trots den låga överklockningen.
Hur mycket utrymme har du idag mellan korten? Jag har 35mm.
Kan det vara en undermåligt monterad kylare? Hur är det med ventilationen i chassit.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders_023:

http://www.andershellgren.com/luft.jpg

Hmm känns det inte lite kontraproduktivt att ha två lightning kort men som överklockar under referens pga. att temperaturen håller en nere?

Eller har jag missat något här?

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Fan va fint!! Ska bli roligt att se vad som händer med Classified rekorden nu när Lightning blocken äntligen släppts. Bilder tack!
Är lite kluven just nu. Funderar på att köpa 2st 780Ti Classified/Lightning istället för vatten block till mina 780 Lightnings. GAAah!

Förresten du det var nå sjuka temperaturer du hade. Trots den låga överklockningen.
Hur mycket utrymme har du idag mellan korten? Jag har 35mm.
Kan det vara en undermåligt monterad kylare? Hur är det med ventilationen i chassit.

Inte en aning, jag har ca 20mm. Max. Jag har 3 pci-e slots på morderkortet (Asus Z77 Sabertooth). Den nedre av dom är lägre hastighet så kan inte köra SLI om jag sätter ena kortet där tyvärr. Chassit har jag faktiskt jäkligt bra ventliation i (tror jag). Det enda jag skulle kunna göra bättre är att ta upp ett hål i fönstret och sätta en fläkt som blåser rakt på dem. Vilket jag känner är rätt onödigt om jag ändå ska skaffa vattenkylning snart.

Har ju iofs öppet köp på dessa så man kanske skulle skicka tillbaka dom (en gång till) och köpa ett par TI istället. Jadu, jävligt kluven.

Nu har jag stött på ännu ett problem. När jag sitter och spelar Lol t.ex så får jag fps drops. Har FPS cap på 120 då jag har en 120hz skärm. Men ibland droppar den ner till 60 fps.

Så jag provade att switcha över till stock bios (ej l2n) och avinstallerade MSI-afterburner men felet kvarstår... även om jag inaktiverar SLI. Vafan kan detta vara nu då??

Skrivet av Devil May Cry:

Hmm känns det inte lite kontraproduktivt att ha två lightning kort men som överklockar under referens pga. att temperaturen håller en nere?

Eller har jag missat något här?

Om du kollar så ser du att ena kortet är mycket mycket varmare (nästan 30 grader). Det beror på att mina kort sitter för nära varandra, tyvärr.. Mitt moderkort tillåter inte att sätta isär dem pga den 3:e porten är 2.0, dom andra två är 3.0.

Hade jag bara ett kort (som får tillräckligt med kylning) så skulle det såklart klocka mycket bättre. Som jag skrev så kommer jag bygga om till vattenkylning i burken snart. Så yes, nu kanske det känns lite kontraproduktivt!

Visa signatur

- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders_023:

Om du kollar så ser du att ena kortet är mycket mycket varmare (nästan 30 grader). Det beror på att mina kort sitter för nära varandra, tyvärr.. Mitt moderkort tillåter inte att sätta isär dem pga den 3:e porten är 2.0, dom andra två är 3.0.

Hade jag bara ett kort (som får tillräckligt med kylning) så skulle det såklart klocka mycket bättre.

Absolut! Jag är medveten om det. Men visste du inte att det skulle bli så innan du körde SLi eller hur tänkte du? Det jag menar.

Annars kunde du köpt två referens och nått samma prestanda och lägre temperaturer.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut... vettefan hur jag skulle kunna förbättra luftflödet/ventilationen i chassit förutom att ta upp ett hål i sidan så...

Visa signatur

- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem

Absolut! Jag är medveten om det. Men visste du inte att det skulle bli så innan du körde SLi eller hur tänkte du? Det jag menar.

Annars kunde du köpt två referens och nått samma prestanda och lägre temperaturer.

Jag tänkte inte på att dom skulle sitta så tight när jag köpte dessa två. Men som alltid, köper man nått nytt till datorn så blir det en helt ny dator till slut. Varför jag valde Lightning-kortet var för att dem ska ju vara så väldigt bra när det gäller prestanda och överklockning. Sen drog ju dom tillbaka det "öppna bioset". Plus att dessa kort, likaså classified har mer "handplockade" delar för just överklockning! Kvalitét så det skriker, rakt igenom...

Alltså, jag strävar efter högre klockfrekvenser vilket kanske inte dom andra korten klarar av lika bra. Det som bromsar mig nu är ju temperaturen på det övre kortet. Därför lutar det som sagt åt att jag beställer vattenkylning till hela datorn vilken dag som helst

Visa signatur

- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders_023:

Jag tänkte inte på att dom skulle sitta så tight när jag köpte dessa två. Men som alltid, köper man nått nytt till datorn så blir det en helt ny dator till slut. Varför jag valde Lightning-kortet var för att dem ska ju vara så väldigt bra när det gäller prestanda och överklockning. Sen drog ju dom tillbaka det "öppna bioset". Plus att dessa kort, likaså classified har mer "handplockade" delar för just överklockning! Kvalitét så det skriker, rakt igenom...

Alltså, jag strävar efter högre klockfrekvenser vilket kanske inte dom andra korten klarar av lika bra. Det som bromsar mig nu är ju temperaturen på det övre kortet. Därför lutar det som sagt åt att jag beställer vattenkylning till hela datorn vilken dag som helst

Ditt luftflöde blir inte så mycket bättre på luft.

I see. Återkom gärna med resultat när/om vattenkylningen kommer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ditt luftflöde blir inte så mycket bättre på luft.

I see. Återkom gärna med resultat när/om vattenkylningen kommer.

Självklart återkommer jag då!

Visa signatur

- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

1287mV skriver man väl?

Nja vad jag vet är det 1.287
För det uttalas ju (en komma tvåhundraåttiosju)
Står det 1287 blir det (ettusentvåhundraåttiosju.)
Och i det sistnämnda fallet skulle jag säga att kortet är ganska stekt.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Alltså jag blir fan inte klok på detta.

Den "setupen" jag körde på bilden innan funkade klockrent. Nu bytte jag plats på korten i burken för att kolla hur temperaturerna betedde sig då.

Kör samma setup igen, med exakt samma klockfrekvenser och volt och allt. Men nu krashar Heaven...

Någon idé vafan detta kan vara för fel?

Visa signatur

- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför klockfrekvenserna ligger stabilt upp till 1160 MHz på mitt ena kort, medans frekvenserna på det andra kortet fluktuerar som tusan? (maxfrekvens över 1240 MHz, men under load så hoppar den mellan t.ex. 1240 och 1150 konstant.)

Gäller när jag kör korten ensamma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Nja vad jag vet är det 1.287
För det uttalas ju (en komma tvåhundraåttiosju)
Står det 1287 blir det (ettusentvåhundraåttiosju.)
Och i det sistnämnda fallet skulle jag säga att kortet är ganska stekt.

Fast nu var det ju mV vi pratade om, inte V. 1.287 mV är extremt lite. Korten körs i 1.287 Volt, alltså 1287 mV.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Någon som vet varför klockfrekvenserna ligger stabilt upp till 1160 MHz på mitt ena kort, medans frekvenserna på det andra kortet fluktuerar som tusan? (maxfrekvens över 1240 MHz, men under load så hoppar den mellan t.ex. 1240 och 1150 konstant.)

Gäller när jag kör korten ensamma.

MSI's kort har bara 103% som power limit. Inte en chans att den kan hålla 1240MHz under spel som är lite tyngre.

Jag jobbar med en över på overclockers.net där vi ska låsa upp detta bios istället för att hålla på att flasha till acx bios från evga.

Om du är sugen så återkommer jag så fort vi är klara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

78.3% ASIC, ska testa klocka lite mer när orkar.
Men är helt klart nöjd än så länge, 3080p i Valley.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
32 GB Kingston DDR5 6000MHz CL30 | MSI B850 GAMING PLUS WIFI
MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC| Kioxia Exceria G4 NVMe SSD 1TB |
HAVN HS 420 Vit | Corsair RM 750
AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

78.3% ASIC, ska testa klocka lite mer när orkar.
Men är helt klart nöjd än så länge, 3080p i Valley.

Det är ju en helt fantastiskt överklock :).

Kör du med stock bios? Testat köra några rundor av Metro Last Light benchmark, den är en jäkel på hitta fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ju en helt fantastiskt överklock :).

Kör du med stock bios? Testat köra några rundor av Metro Last Light benchmark, den är en jäkel på hitta fel.

Stock bios ja, har kört ett flertal spel, bf4, bf3, metro last light, Bioshock och allt har fungerat än så länge iaf.
1377 mhz är ju dock i max boost.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
32 GB Kingston DDR5 6000MHz CL30 | MSI B850 GAMING PLUS WIFI
MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC| Kioxia Exceria G4 NVMe SSD 1TB |
HAVN HS 420 Vit | Corsair RM 750
AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Stock bios ja, har kört ett flertal spel, bf4, bf3, metro last light, Bioshock och allt har fungerat än så länge iaf.
1377 mhz är ju dock i max boost.

Jo att det är max boost är underförstått.

Riktigt bra överklock är det iaf. Hur ser det ut på minnet?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

efter en runda i 3dMark 11

http://www.3dmark.com/3dm11/7461697

får se om man orkar bråka med en ny bios och Rbby's voltagetool.
i praktiken så körs ju sällan korten i 100% ändå (tänker på BF4)
så en höjning ger inget.
men det finns lite att ta av så det är ju schyst

vattenkylning FTW!
riktigt bra temps nu när jag fick fart på vattnet. (igenbäckat CPU block innan)
det verkar helt omöjligt att komma över 44 grader på korten.

Edit:
var tvungen att kolla tempen vid olika fläkthastigheter
Pump 100%
Fläktar 50% (800 RPM)

Test2
Pump 100%
Fläktar 100% (1333 RPM...ett jäkla liv )

som man ser så har fläkthastigheten minimal betydelse så länge man får bort all värme.

kör ett test till med riktigt låg fläkthastighet..

Pump 100%
Fläktar 25% (520 RPM...lägsta som går i Asus FanXpert)

gränsfall att fläktarna får bort värmen här.
tempen ökar sakta.
så möjligen att 30-40% fläkthastighet räcker.

lägre än vad jag trodde.
har kört på ca 60% förut.
Quiet and Cool!

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anders_023:

Såhär ser det ut... vettefan hur jag skulle kunna förbättra luftflödet/ventilationen i chassit förutom att ta upp ett hål i sidan så...

http://www.andershellgren.com/datorn.jpg

den där måste ju låta som en dammsugare på högvarv?

fixa vattenkylning för fan nu!
du kommer inte att ångra dig.
Det enda är att det blir dyrt första gången man köper allt men dom flesta grejorna kan man ju ha kvar ett bra tag även när man uppgraderar.
pump/reservoarer/radiatorer/kopplingar/slangar köper man ju oftast bara en gång om man ser till att köpa ordentliga grejor villsäga.
Pumpen anser jag som det absolut viktigaste då högt flöde gör mest för tempen.
köp den vassaste pumpen som finns och fixa PWM styrning på den då är den framtidssäker.

även dom nya CPU blocken lär ju passa till framtida CPUer då dom flesta märken har olika fästen att köpa till som passar i resp socket.
det man får byta är enbart blocken för grafikkorten. (1500kr)

du ser ju själv på tempen jag får.
jag skulle kunna haka på ett till GTX 780 och köra tri SLI och även ta bort 140mms radiatorn och bara köra med en 360 rad.
något högre fläkthastighet så är det inga problem.

men ok du åker ju på att köpa en ny låda.
även där så gör man ju det bara en gång på 10 år.
800D chassit är helt suveränt att bygga i.
tippar på att jag kommer ha kvar det chassit i minst 10 år till om dom inte ändrar standarden.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|