Köp av högtalare till hus

Permalänk
Medlem

Köp av högtalare till hus

Hej det är så att jag och en kompis skall bo i ett hus framöver (min pappas obebodda).
Det ligger mitt ute i skogen och jag hade därför tänkt att införskaffa ett ljudsystem som kan leverera rejält med kräm. Hade tänkt mig ett par golvhögtalare. Har kollat på dessa som ligger inom min prisbudget http://www.electroworld.se/product///NS777B/yamaha-golvhogtal...

Har dock ingen aning vad jag ska ha för förstärkare till detta. Jag vill kunna använda spotify så antingen koppla förstärkaren till datorn eller något i den stilen, men då behöver jag väl ett bra ljudkort med?

Vill gärna ha typ länkar till förstärkare och förslag på hur jag skall lösa det med spotify.

MVH

Permalänk

Jag har lyssnat på de yamaha högtalarna och jag tyckte att de lät extremt tråkigt så jag tycker definitivt att du bör lyssna innan du köper. Hade jag haft en budget på 3000 kr på högtalare så hade jag förmodligen köpt dessa, eventuellt begagnade och lagt mer på förstärkare eftersom att jag hört att dessa ska vara ganska strömhungriga.

http://goo.gl/cejTR

Jag tycker att sonys nya reciever verkar väldigt prisvärd

http://goo.gl/dUhc5u

Visa signatur

CPU:Intel Core I7 2600K (Socket 1155) MOBO:Asus P8P67 Deluxe GPU:Asus gtx 780 ti RAM:Kingston HyperX 2400 MHz 8GB (Dual channel) SSD:Force 3 120GB, OCZ Revodrive x2 HDD:Samsung Spinpoint F3 1TB Chassi:Corsair 750D PSU:Corsair Tx650 v2Ljud:Pro-Ject HeadBox II Hörlurar: Sennheiser hd600+ATH-M50 Högtalare: Dali Ikon 2 Mikrofon: Samson go mic Mus: Logitech G700 Matta: steelseries Qck+ Skärmar: en Asus Ve247h x3| citera mig för svar.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Enxorix:

Hej det är så att jag och en kompis skall bo i ett hus framöver (min pappas obebodda).
Det ligger mitt ute i skogen och jag hade därför tänkt att införskaffa ett ljudsystem som kan leverera rejält med kräm. Hade tänkt mig ett par golvhögtalare. Har kollat på dessa som ligger inom min prisbudget http://www.electroworld.se/product///NS777B/yamaha-golvhogtal...

Har dock ingen aning vad jag ska ha för förstärkare till detta. Jag vill kunna använda spotify så antingen koppla förstärkaren till datorn eller något i den stilen, men då behöver jag väl ett bra ljudkort med?

Vill gärna ha typ länkar till förstärkare och förslag på hur jag skall lösa det med spotify.

MVH

Ska du köpa förstärkare behövs nog inget ljudkort, då bör det bara skickas vidare digitalt från datorn till receivern så låter du den sköta omvandlingen istället.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Eventuellt kanske detta paketet. http://www.electroworld.se/product/ljud-bild/hogtalare/NS555P...
Kan man få 2.1 ljud från spotify att spelas ut i samtliga högtalare på ett bra sätt då? ser inte film så överdrivet mycket

Permalänk
Medlem

Ja du kan få ut all channel stereo i 5.1, men bra att veta är att spotify musik är redan EQ:t. Tyvärr...

Permalänk
Medlem

Mest för pengarna är att hitta begagnat, lite spännande också.

Fick själv tag i en Technics som ger 2*100W ärliga watt i 8ohm - en riktig best som spelar skiten ur många "bra stärkare", den stora prislappen ? femtio spänn...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin-96:

Jag har lyssnat på de yamaha högtalarna och jag tyckte att de lät extremt tråkigt så jag tycker definitivt att du bör lyssna innan du köper. Hade jag haft en budget på 3000 kr på högtalare så hade jag förmodligen köpt dessa, eventuellt begagnade och lagt mer på förstärkare eftersom att jag hört att dessa ska vara ganska strömhungriga.

http://goo.gl/cejTR

Jag tycker att sonys nya reciever verkar väldigt prisvärd

http://goo.gl/dUhc5u

intressant, så dessa två kan funka som ett paket och sedan kopplas till dator digitalt?

Permalänk
Medlem

Begagnat kan vara ett bra alternativ då också eftersom att jag itne har pengar i mängder

Permalänk
Permalänk
Medlem

Enxorix, hur känner du för aktiva PA-högtalare?
Aktiv = inbyggt slutsteg.
http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=1125
Sådana menar jag.
Såg nu förresten att det är just den modellen jag har 2 st av ^^

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Enxorix, hur känner du för aktiva PA-högtalare?
Aktiv = inbyggt slutsteg.
http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=1125
Sådana menar jag.
Såg nu förresten att det är just den modellen jag har 2 st av ^^

Aktiva högtalare borde vara väldigt smidigt med förflyttning osv, men behöver man någon förstärkare då ens?

Permalänk
Medlem

Och hur roligt är det att lyssna på musik inomhus med PA högtalare ?

Tänker på att de är designade att spela med helt andra ljudtryck och dynamikområden (instrument) och inte för att låta väl.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Enxorix, hur känner du för aktiva PA-högtalare?
Aktiv = inbyggt slutsteg.
http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=1125
Sådana menar jag.
Såg nu förresten att det är just den modellen jag har 2 st av ^^

Fast nu är ju PA-Högtalare gjorda för helt annat sammanhang än det man har hemma, varför tumma på ljudet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Och hur roligt är det att lyssna på musik inomhus med PA högtalare ?

Tänker på att de är designade att spela med helt andra ljudtryck och dynamikområden (instrument) och inte för att låta väl.

Skrivet av crownofthorns:

Fast nu är ju PA-Högtalare gjorda för helt annat sammanhang än det man har hemma, varför tumma på ljudet?

Skickades från m.sweclockers.com

så aktiva PA högtalare är inte att rekommendera för en inomhusmiljö?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enxorix:

så aktiva PA högtalare är inte att rekommendera för en inomhusmiljö?

Absolut! hur gör dom på krogen tror du
Jag kör mina PA grejor inne och det är otroligt bra ljud för pengen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zacke68:

Absolut! hur gör dom på krogen tror du

jahopp dåså, för 2400 watt per högtalare är rejält med kräm. Kan man seriekoppla dessa och sedan köra in dom i dator?
http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=1125

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enxorix:

så aktiva PA högtalare är inte att rekommendera för en inomhusmiljö?

Nej.

Tycker du skall köpa de Dynavoice högtalarna och en schysst förstärkare. Det är sjukt bra högtalare.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Nej.

Tycker du skall köpa de Dynavoice högtalarna och en schysst förstärkare. Det är sjukt bra högtalare.

Okej kan du ge en länk på en schysst förstärkare som klarar jobbet och inte "flaskar" ner högtalarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enxorix:

Aktiva högtalare borde vara väldigt smidigt med förflyttning osv, men behöver man någon förstärkare då ens?

Nej dom har inbyggda slutsteg, vilket gör att du kopplar in dem direkt från datorn, och drar på ljudet.

Skrivet av Karaff:

Och hur roligt är det att lyssna på musik inomhus med PA högtalare ?

Tänker på att de är designade att spela med helt andra ljudtryck och dynamikområden (instrument) och inte för att låta väl.

Det är riktigt trevligt får jag lov att säga. Jag har precis som jag skrev den modellen TNT 215A, och dom låter bättre än mina hifi-högtalare jag har iallafall.
Och då ska hifi-lirarna ha enligt folk mer kvalitivt och bättre ljud, men så fan heller. Horndiskanten kan justeras exakt efter ditt önskemål, vilket är skönt tillskillnad från hifihögtalare, då man slipper en skrikande diskant sitta där och vråla. Mellanregistret sitter precis där jag vill ha det för att få ett skönt och mjukt ljud. Många förknippar nog PA-högtalare med diskon och liknande där dom drar på så förbannat på EQ´n så att det låter hur gällt som helst, och det är ju inte ens kul. Basen är riktigt trevlig för att vara från toppar. Jag satt här hemma och drog på Neptunus Sonaten, och mina jeans fladdrade, medans det vibrerade i bröstkorgen så att nästan andnöd infann sig. Det beror ju också på hur stort rummet är, men jag kan spela in en video om ni vill, där jag mixtrar lite med ljudet, för en bild säger mer än tusen ord vad gör då inte en video? Jag skulle säga att iallafall TNT-215A är helt perfekta dock vill dom gärna ha en subbas om du spelar högt utomhus, men det säger ju sej självt.

Skrivet av crownofthorns:

Fast nu är ju PA-Högtalare gjorda för helt annat sammanhang än det man har hemma, varför tumma på ljudet?

Skickades från m.sweclockers.com

Same to you, jag refererar till ovanstående text skriven av mig.
I dagens läge betyder INTE PA-högtalare automatiskt oklart ljud, även dom har blivit mer sofistikerade.
Och jag får gratulera, du blev personen som just lyckades få mig att bestämma mig, att spela in en video i morgon Tisdag.
Jag publicerar länken till Youtube här när allt är klart.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enxorix:

jahopp dåså, för 2400 watt per högtalare är rejält med kräm. Kan man seriekoppla dessa och sedan köra in dom i dator?
http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=1125

Läste du för fort?
Svar JA.

Deras PEAK-effekt är 2400 watt, ja
Men RMS alltså den kontinuerliga effekten ligger på 600watt.
Åter en gång refererar jag till ett av mina tidigare inlägg.

EDIT: Du skall kunna seriekoppla dem via XLR-utgången som varje enhet innehar.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jämföra hifi högtalare med pa högtalare? Har du rätt hörsel?, eller så är din övriga utrustning budget.

I dem pengarna ts letar högtalare är pa rätt val om man vill fläska på men tro att det är välljud kan diskuteras.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Läste du för fort?
Svar JA.

Deras PEAK-effekt är 2400 watt, ja
Men RMS alltså den kontinuerliga effekten ligger på 600watt.
Åter en gång refererar jag till ett av mina tidigare inlägg.

Ledsen för efterblivna frågor, detta är inte mitt område direkt så lite förvirrande med alla förslag. Men somsagt, det låter frestande med dessa PA-Högtalare om dom nu ger schysst ljud inomhus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enxorix:

Ledsen för efterblivna frågor, detta är inte mitt område direkt så lite förvirrande med alla förslag. Men somsagt, det låter frestande med dessa PA-Högtalare om dom nu ger schysst ljud inomhus

Nej nej, det är jag som är för trött, har arbetat drulen av mig tidigare idag.
Jag har kört EDIT på mitt aningen otrevliga inlägg.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av martin-96:

Jag har lyssnat på de yamaha högtalarna och jag tyckte att de lät extremt tråkigt så jag tycker definitivt att du bör lyssna innan du köper. Hade jag haft en budget på 3000 kr på högtalare så hade jag förmodligen köpt dessa, eventuellt begagnade och lagt mer på förstärkare eftersom att jag hört att dessa ska vara ganska strömhungriga.

http://goo.gl/cejTR

Jag tycker att sonys nya reciever verkar väldigt prisvärd

http://goo.gl/dUhc5u

Tvärtom, har ägt M-65orna och dom är väldigt lättdrivna. Har sett folk köra dom med "T-amp"ar på 2x15 watt.
Nu var det inga extrema ljudnivåer men som sagt behövs ingen monsterförstärkare till dessa.
Var kanonnöjd med dessa, hade ett grymt öppet och detaljerat ljud. Basen var dock inte den djupaste så rekommenderar dess storebror med bättre baselement M-85 eller subwoofer.

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-challenger-m-85-ex-...

Rekommenderar dessa varmt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enxorix:

Ledsen för efterblivna frågor, detta är inte mitt område direkt så lite förvirrande med alla förslag. Men somsagt, det låter frestande med dessa PA-Högtalare om dom nu ger schysst ljud inomhus

Gillar du begränsad ljudbild "smal frekvens kurva" och tendens till brum / brus vid låga volymer så visst köp du Pa.... Känner folk som äger mellanbra pa anläggning som används till dj/fest o det låter inte vidare bra på låg volym. O högt kan dom spela men då är man oftast endå berusad o bryr sig mindre.

Ps denna pa anläggningen kostar ca 20 000kr för 4 högtalare o slusteg mao inget skit

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Gillar du begränsad ljudbild "smal frekvens kurva" och tendens till brum / brus vid låga volymer så visst köp du Pa.... Känner folk som äger mellanbra pa anläggning som används till dj/fest o det låter inte vidare bra på låg volym. O högt kan dom spela men då är man oftast endå berusad o bryr sig mindre.

Ps denna pa anläggningen kostar ca 20 000kr för 4 högtalare o slusteg mao inget skit

Hade tänkt mig två högtalare isåfall vilket blir 8 tusen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enxorix:

Hade tänkt mig två högtalare isåfall vilket blir 8 tusen

Enda med PA är att dom behöver en strömstark förstärkare/slusteg om du ska få dem o spela rent/bra

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Kör på M-85 + Förstärkare på blocket=win för hemmafesten och finliret! PA är trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Enda med PA är att dom behöver en strömstark förstärkare/slusteg om du ska få dem o spela rent/bra

Innebär inte aktiv att det just sitter ett slutsteg i högtalaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enxorix:

Innebär inte aktiv att det just sitter ett slutsteg i högtalaren?

Jo, men det är inte vad jag menar strömstarkt slutsteg

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb