Guide: Hur man överklockar grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mike.a
Mitt kort fick ja veta att den hade en säkerhetspärr som slår ifrån kortet vid 60 grader. Efter dom blåste rent min dator så kraschade den senare när jag hade den, jag kan lägga ut en bild om ni vill. gav upp efter två timars spelade alltså. går att surfa men inte mer på den. lånar en annan dator nu. data butiken ska skicka i väg grafikkortet i dag. Hoppas jag får ett nytt kort nu. Och i min dator måste de ha visat 50 grader fel(minst). Men jag tycker de är en bra guide att följa.

Förstår inte riktigt hur du menar, antar att du menar att GPU-Z visar fel temperaturer? Inte så att du kollat på fel temps då? Har själv aldrig haft problem med det, och var lite tydligare med vad som hände. Förstod inte riktigt. Peace

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cAWPer
Förstår inte riktigt hur du menar, antar att du menar att GPU-Z visar fel temperaturer? Inte så att du kollat på fel temps då? Har själv aldrig haft problem med det, och var lite tydligare med vad som hände. Förstod inte riktigt. Peace

Vist ska försöka. nä alla program visade fel. Han som ja lämnade datorn till sa att grafikkort inte har någon inbyggd sensor. Förutom en som stänger av kortet vid 60 grader. Han sa att man ska mäta med någon yttre mätar utrustning inte med programvara. Hoppas ja har förklarat de bra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

I min rivatuner finns det bara de där tre att välja mellan. I guiden finns det en bild med ett grafikkort, "Low-level system settings". Men den finns inte för mej. Vet någon varför?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

surt att jag typ inte kan överklocka mitt grafikkort något.. Har samma problem som en som skrivit tidigare i tråden att tempen skjuter i höjden.. fast jag har ett 8800gt alpha dog edition fabriksöverklockat men de verkar då vara snarlika varandra blir väll att köpa en kylare lagom till jul.. vet någon en bra kylare till rätt pris?

Visa signatur

▪ 2500K @ 3,3 GHz - Sabertooth p67 - 8 GB 1600Mhz - 8800gt (7970inc) - 120 GB intel 320 + 500 GB WD black
▪ HP Probook 6450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoDeD
surt att jag typ inte kan överklocka mitt grafikkort något.. Har samma problem som en som skrivit tidigare i tråden att tempen skjuter i höjden.. fast jag har ett 8800gt alpha dog edition fabriksöverklockat men de verkar då vara snarlika varandra blir väll att köpa en kylare lagom till jul.. vet någon en bra kylare till rätt pris?

Den här har jag att rekomendera, sen köpter du en eller två fläktar till den också som du kan sätta fast med stripper.

http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=6308520

Denna e ganska känd för att sänka temperaturer Vet en kompis som köpte en till sitt radeon 3870, blev faktiskt väldigt lyckat då den sänkte hans temp med 30-40 grader. Men det varierar ju såklart beroende på vad det är för grafikkort osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klimpen2
http://img21.imageshack.us/img21/1199/rivatunero.jpgI min rivatuner finns det bara de där tre att välja mellan. I guiden finns det en bild med ett grafikkort, "Low-level system settings". Men den finns inte för mej. Vet någon varför?

Humm... Vet faktist inte riktigt varför det blir så. Ska kika upp det, har du inbyggt grafikkort också?

Permalänk
Medlem

Joo, jag har en Geforce 6150 LE inbyggt på moderkortet...

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klimpen2
Joo, jag har en Geforce 6150 LE inbyggt på moderkortet...

Kolla så att det inte är det grafikkortet som rt vill klocka. Prova dig fram och berätta om det blev nån skillnad.

Permalänk
Medlem

I BIOS hittar jag inget annat än att den ska köra PCI-E som standard för grafikkortet och i enhetshanteraren så hittar jag bara mitt ATI-kort. Jag tror inte att det är att de krockar som är problemet i alla fall... :/

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klimpen2
I BIOS hittar jag inget annat än att den ska köra PCI-E som standard för grafikkortet och i enhetshanteraren så hittar jag bara mitt ATI-kort. Jag tror inte att det är att de krockar som är problemet i alla fall... :/

Skumt, har faktist ingen aning om varför det blir så. Kan vara att rt låser det för att man inte ska "råka" klocka sönder, vet att många klockprogram har en sån spärr. Prova och se i inställningarna.

Permalänk
Medlem

Jag hittar inga sånna inställningar, men man måste väl inte "godkänna" överklocking på ATI:s kontrollpanel då?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk

Jag får inte fram grafikkortet för att kunna klocka! har 26099 drivisar till ett geforce EVGA 470 GTX

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk

Måste fråga... jag testade Fur-grejen tidigare idag för att se om mina kraschproblem under spelande beror på grafikkortet. Den testade på, och gick finfint trots att tempen gick upp till hela 95 grader (jag hade ingen koll på att den ska vara under 85), och då spann fläktarna så att det kändes i benen på mig genom burken. Hade inga artefakter, ingenting, tills den bluescreenade.

Kan det vara så att jag behöver fler fläktar, eller är det något annat som bökar tro? Jag har snarare misstänkt något slags kompabilitetsproblen med ljudkortet (Xonar DX), eftersom det ofta när det kraschar inte blir bluescreen, utan istället fryser och hakar upp ljudet, till och med efter att jag stängt av spelet via felmeddelandet, när det inte bara startar om hela datorn.

Skulle starta tråd om det här för att fråga, men jag vet inte riktigt vart det passar bland alla fora, och det här känns litet relaterat ändå.

Ska tillägga att jag inte klockat någonting, tvärtom körde jag tidigare med "grön" inställning som "underklockar" kortet (som är en GTX 560i).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorian_ertymexx:

Måste fråga... jag testade Fur-grejen tidigare idag för att se om mina kraschproblem under spelande beror på grafikkortet. Den testade på, och gick finfint trots att tempen gick upp till hela 95 grader (jag hade ingen koll på att den ska vara under 85), och då spann fläktarna så att det kändes i benen på mig genom burken. Hade inga artefakter, ingenting, tills den bluescreenade.

Kan det vara så att jag behöver fler fläktar, eller är det något annat som bökar tro? Jag har snarare misstänkt något slags kompabilitetsproblen med ljudkortet (Xonar DX), eftersom det ofta när det kraschar inte blir bluescreen, utan istället fryser och hakar upp ljudet, till och med efter att jag stängt av spelet via felmeddelandet, när det inte bara startar om hela datorn.

Skulle starta tråd om det här för att fråga, men jag vet inte riktigt vart det passar bland alla fora, och det här känns litet relaterat ändå.

Ska tillägga att jag inte klockat någonting, tvärtom körde jag tidigare med "grön" inställning som "underklockar" kortet (som är en GTX 560i).

Det var ett tag sedan du gjorde detta inlägg, så jag vet inte om du löst ditt problem. Men vid överhettning så dör ju oftast datorn rakt av. Ibland vid artefakter så är det väldigt vanligt att ljudet hänger sig, men oftast brukar windows även krascha eller att datorn dör direkt. Det jag hade provat om jag var du är att få ner tempen en bit, försök få ner tempen på kortet med fler fläktar eller om du provar att öppna chassi sidan och se om datorn blir dålig vid spelandet även då.

Permalänk
Medlem

tja,

försöka överklocka med hjälp av denna guide men fastnar då man ska välja "low -level system settings" den finns inte med! Har ett xfx radeon 7950

Permalänk
Medlem

Väcker tråden lite snabbt, ska försöka mig på att överklock mitt 7950 från gigabyte. Är denna tråden fortfarande gångbar eller kan någon tipsa mig om en annan?

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av azezl:

Väcker tråden lite snabbt, ska försöka mig på att överklock mitt 7950 från gigabyte. Är denna tråden fortfarande gångbar eller kan någon tipsa mig om en annan?

Mer eller mindre. Jag tycker däremot att det finns bättre och mer djupgående guider. Tyvärr verkar den, enligt mig, bästa guiden ha försvunnit från internet så jag har ingen specifik att rekommendera dig.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Trevlig guide men du borde skriva om spänningen när man överklockar

Skickades från m.sweclockers.com