Asus N550JV/N56JR - vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem

Asus N550JV/N56JR - vad är skillnaden?

Har letat land och rike efter en bärbar som skall klara lite mindre krävande, redigering och surfning samt vara lite framtidssäker. Jag har fått förslag på både Lenovo Y5x0p och MSI GExx men eftersom designen väger in en ganska stor del så lutar jag mot Asus N-serie.

Blev intresserad av Asus N550JV då den verkar rymma lite prestanda under 10000 och ser helt OK ut, dock så visar det sig att den inte finns i lager (någonstans) innan sent nov. tidigt dec. så därför har jag börjat kolla på N56JR som verkar finnas i lager (som jag tidigare trott var en äldre modell och föregångare till N550JV).

Men vad jag kan se verkar det inte vara någon större skillnad mellan de två datorerna förutom pris och att N56JR har snäppet bättre grafik med GDDR5 gtx760 + att i denna tråden så låter det dessutom som att N56JR kan ha ett bättre chassi.

Det är en jäkla snårskog av olika beteckningar och jag blir inte klok på vad som gäller! Ibland kan till synes samma produkt ha hybrik SSHD och ibland verkar det vara endast mekaniskt. HÄR så står dessutom N56JR utannonserad med produktbeskrivning från N550JV ...

Rent spontant känns det som att N56JR är ett bättre köp för en hundring mer med GTX760. Råd?

edit: länkar till de aktuella modellerna.
N56JR
N550JV

glömde länk
Permalänk

Skulle nog säga N550JV - den har dubbelt så mycket ram och 16Gb SSD. Å andra sidan - om du vill kunna spela lite tyngre spel bör du nog ta den andra modellen, även om Geforce 750M inte är ett dåligt grafikkort alls.

Permalänk
Inaktiv

N550 är ett nyare chassi och aningen tunnare.
N550 finns at välja med och utan Touch skärm. Båda har IPS skärm.
Då N550 ä lite tunnare så har vi satt max GT750 som grafikkort.

N56 är ett äldre chassi med vanlig TN panel. Men fortfarande snyggt och I aluminium.
Dock så har vi kunnat utrusta detta chassi med lite bättre GTX760 grafik.

I övrigt så är dem lika.