Permalänk

Dålig hårddisk bärbar dator?

hej, Jag skulle installera om min kompis bärbara dator från vista till W7 för han ville ha den rensad plus W7. Men datorn funkar riktigt kasst. den startar knappt och får massa error m.m Kan de vara hårddisken som börjar ge upp eller något annat ni kan tro är fel?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk

Datorn får inte upp windows heller. utan de blir ba svart. Fick igång windows en gång då jag tryckte ctrl + alt + delete och sedan startade jag explorer men då starta windows men windows såg typ ut som när du är i felsäkert läge. Och sedan starta ja om datorn då startade han upp allt men datorn gick jätte segt. och nu vill typ ingenting funka

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Det hörs inga missljud eller likande från disken, hur gammal är datorn?

Om du har möjlihet att ta hem och installera Crystaldisk för att kolla hårddisken status.
http://crystalmark.info/download/index-e.html

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Det hörs inga missljud eller likande från disken, hur gammal är datorn?

Om du har möjlihet att ta hem och installera Crystaldisk för att kolla hårddisken status.
http://crystalmark.info/download/index-e.html

de går fan inte ladda hem något. inget typ startar. de tar så lång tid att de blir error. ja det är en eMachines E525 om de hjälper något.

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk

Kan ultimate 64Bit göra något så de går dåligt? tänkte de är de ja la in på den

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Skrivet av racefactory:

Kan ultimate 64Bit göra något så de går dåligt? tänkte de är de ja la in på den

Hejsan!

Specifikation av laptopen vore bra. Sedan så kanske det är något med drivisarna?

Mvh M79

Visa signatur

98-365: MTA: Windows Server Administration Fundamentals
98-366: MTA: Networking Fundamentals
98-367: MTA: Security Fundamentals

Permalänk
Skrivet av M79:

Hejsan!

Specifikation av laptopen vore bra. Sedan så kanske det är något med drivisarna?

Mvh M79

den heter eMachines E525 och har ba installerat windows 7 ultimate 64Bit? den startar inte ens. lr man kan få den att starta om man trycker ctrl + alt + delete och kör explorer. Men sen går de knappt göra den laggar bara ihop och får upp fel meddelanden.

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

den heter eMachines E525 och har ba installerat windows 7 ultimate 64Bit? den startar inte ens. lr man kan få den att starta om man trycker ctrl + alt + delete och kör explorer. Men sen går de knappt göra den laggar bara ihop och får upp fel meddelanden.

Om man tittar på spec, antar att den har 2Gb RAM så skulle nog Windows 7 x32 Home premium vara ett bättre val, men visst ska den nog fungera OK med ultimate x64 också.

Windows 7 Ultimate gör inte att nått blir bättre om man inte specifikt behöver nått av dom extra saker som ultimate innehåller, om inte så blir det bara ett antal onödiga tjänster som snurrar i onödan SAS.

För normalanvändaren är det väldigt sällan meningsfullt att gå över home premium, och om man har över 16Gb RAM så är det Windows 7 pro som blir lämpligast.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Windows 7 32-bit skulle nog funka bättre än ett 64-bit operativsystem då datorn förmodligen har lägre än 4 gb ram

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

Kan ultimate 64Bit göra något så de går dåligt? tänkte de är de ja la in på den

Det går alldeles utmärkt att köra win 7 ultimate på den maskinen ja, det är inte det är som är frågan i detta fallet.

Du har alltså installerat om windows en gång, men sen är det bara svart när du är inne windows, kör du aktivitetshanteraren och avslutar explorer.exe så kommer den igång men det ser ut som skit är det korrekt?

Låter ju som att det är nånting den missar när du installerar win 7, antagligen nån drivrutin den inte installerar med win 7 ultimate x64, ladda ner relevanta x64 drivrutiner från Acer sidan för den datorn och försök installera när du lyckats komma förbi den svarta bilden.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Skrivet av Kilen81:

Det går alldeles utmärkt att köra win 7 ultimate på den maskinen ja, det är inte det är som är frågan i detta fallet.

Du har alltså installerat om windows en gång, men sen är det bara svart när du är inne windows, kör du aktivitetshanteraren och avslutar explorer.exe så kommer den igång men det ser ut som skit är det korrekt?

Låter ju som att det är nånting den missar när du installerar win 7, antagligen nån drivrutin den inte installerar med win 7 ultimate x64, ladda ner relevanta x64 drivrutiner från Asus sidan för den datorn och försök installera när du lyckats komma förbi den svarta bilden.

ja jag har exakt samma windows på min Hp som är typ lika bra. och de funkar utmärkt. och jag bootar via ett USB minne. Innan hade denna dator windows vista. Men allt installeras så. och allt startar det står välkommen men sedan kommer aldrig windows upp. och det är då jag trycker ctrl alt delete och kör explorer och då om jag har tur så startar det. men allt går som på stenåldern. händer knappt något segt som fan.

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

ja jag har exakt samma windows på min Hp som är typ lika bra. och de funkar utmärkt. och jag bootar via ett USB minne. Innan hade denna dator windows vista. Men allt installeras så. och allt startar det står välkommen men sedan kommer aldrig windows upp. och det är då jag trycker ctrl alt delete och kör explorer och då om jag har tur så startar det. men allt går som på stenåldern. händer knappt något segt som fan.

Vet inte hur haj du är på att uppdatera BIOS, den senaste 3.10 verkar ju ha fixat till en hel del grejer inkl. Fixes system unbootable issue och Supports Windows 7 OS. 2. Fixes system can't boot under IDE Mode. Kan ju vara värt att prova tycker jag.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Skrivet av Kilen81:

Vet inte hur haj du är på att uppdatera BIOS, den senaste 3.10 verkar ju ha fixat till en hel del grejer inkl. Fixes system unbootable issue och Supports Windows 7 OS. 2. Fixes system can't boot under IDE Mode. Kan ju vara värt att prova tycker jag.

jadu har faktist aldrig upptaderat bios Men så här står det flera ggr när man försöker göra något på datorn. tar svin lång tid och sedan kommer det här upp:

http://oi40.tinypic.com/2vdmdkg.jpg

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

jadu har faktist aldrig upptaderat bios Men så här står det flera ggr när man försöker göra något på datorn. tar svin lång tid och sedan kommer det här upp:

http://oi40.tinypic.com/2vdmdkg.jpg

Ja den verkar ha nånting med windows felrapportering att göra, kommer den upp hela tiden?
Kan inte ladda ner din BIOS fil just nu för att kolla ifall det är en självinstallerande fil elr om du måste uppdatera i POST, men om det är ett program du måste köra i windows så instabilt som det verkar vara med dessa felmeddelanden så hade jag nog inte riskerat det.
Verkar datorn stabil när du kör i felsäkert läge?

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Skrivet av Kilen81:

Ja den verkar ha nånting med windows felrapportering att göra, kommer den upp hela tiden?
Kan inte ladda ner din BIOS fil just nu för att kolla ifall det är en självinstallerande fil elr om du måste uppdatera i POST, men om det är ett program du måste köra i windows så instabilt som det verkar vara med dessa felmeddelanden så hade jag nog inte riskerat det.
Verkar datorn stabil när du kör i felsäkert läge?

Nä datorn verkar ej stabil i felsäkert läge heller. Man kanske ska installera vista igen då ?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

Nä datorn verkar ej stabil i felsäkert läge heller. Man kanske ska installera vista igen då ?

Är den inte ens stabil i Felsäkert läge då är det riktigt illa, ni har inte gjort nånting med datorn alls i övrigt? Fysiskt alltså? Öppnat nåt lock elr plockat loss hddn? Har aldrig varit med om att det krånglat så mycket pga. att det är ett annat Operativsystem på... Laddade du ner BIOS filen och kollade?

EDIT: Elr så är det så att hårddisken helt enkelt pajat som du säger. Har du möjlighet att installera ett program som kollar hårddisken? HDDTune elr nåt enkelt program.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Skrivet av Kilen81:

Är den inte ens stabil i Felsäkert läge då är det riktigt illa, ni har inte gjort nånting med datorn alls i övrigt? Fysiskt alltså? Öppnat nåt lock elr plockat loss hddn? Har aldrig varit med om att det krånglat så mycket pga. att det är ett annat Operativsystem på... Laddade du ner BIOS filen och kollade?

EDIT: Elr så är det så att hårddisken helt enkelt pajat som du säger. Har du möjlighet att installera ett program som kollar hårddisken? HDDTune elr nåt enkelt program.

Går ej installera något. Ska ja prova sätta in en annan hdd och installera windows på ?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |