Göra om dator till server.

Permalänk
Medlem

Göra om dator till server.

Hej,

Jag har nu satt ihop en beräkningsdator som jag ska vilja kunna styra på distans via min bärbara dator. Jag skulle vilja kunna göra dessa saker:

1. Starta datorn, från avstängt läge helst, utan att vara kopplad till samma nät.
2. Ta mig in i datorn och styra den så som det skulle vara om jag satt vid den fast via min bärbara dator.

En bonus vore om jag också kunde göra samma sak via min ipad och iphone.

Har tittat och använt Splashtop 2 och Teamviewer. Men dom känns något begränsade. Det går t ex inte att starta datorn från avstängt läge. Finns det andra alternativ som är bra och helst helt laggfria?

Lite info om min stationära dator:
i7 3930K
Rampage IV Formula
16GB 1866 Corsair pro red
Samsung 840 evo 250 GB
Grafikkort HD 4870 X2
Windows 7 Premium

Info om min bärbara dator:
Hp Pavillion
intel duo core, 2,7 ghz kanske?
4 gb ram
500 gb hårddisk
Windows 7 Premium

Permalänk
Medlem

Så länge du inte har någon form av dedikerad hårdvarustyrning vilket du inte har i ett desktop-moderkort så får du lösa igångsättningen och fjärrstyrningen som två skiljda problem. Hade du därimot haft en riktig server så har den separata lösningar för just detta. Googla på ilo och drac så förstår du vad jag menar.

Att starta datorn:
Antingen får du bygga någon anordning för att skicka en signal som kortsluter kontakten till strömbrytaren på datorn. Kanske via en gammal mobiltelefon och lite elektronik eller så får du använda WakeOnLan eller WOL som det också kallas. Vill dock minnas att WOL inte är ett routerbart paket då det är baserat på MAC-adressen till nätverkskortet. Detta innebär att du först behöver fjärrstyra en annan dator på plats för att skicka ett WOL-paket till din dator som då startar och du kan fjärrstyra den.

Att fjärrstyra en dator.
Där har du ju några val. Jag personligen tycker ju att RDP är en trevlig upplevelse men tyvärr så har du Home Premium och den kan man inte RDP:a mot så du får lösa det på annat sätt. Tex TeamViewer som du var inne på sen så finns ju VNC också. Finns säkert fler men då jag alltid RDP:ar till mina saker så har jag inte brytt mig om att leta.

Visa signatur

"Man kan aldrig vara bäst ändå så.. "

// Haseman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haseman:

Så länge du inte har någon form av dedikerad hårdvarustyrning vilket du inte har i ett desktop-moderkort så får du lösa igångsättningen och fjärrstyrningen som två skiljda problem. Hade du därimot haft en riktig server så har den separata lösningar för just detta. Googla på ilo och drac så förstår du vad jag menar.

Att starta datorn:
Antingen får du bygga någon anordning för att skicka en signal som kortsluter kontakten till strömbrytaren på datorn. Kanske via en gammal mobiltelefon och lite elektronik eller så får du använda WakeOnLan eller WOL som det också kallas. Vill dock minnas att WOL inte är ett routerbart paket då det är baserat på MAC-adressen till nätverkskortet. Detta innebär att du först behöver fjärrstyra en annan dator på plats för att skicka ett WOL-paket till din dator som då startar och du kan fjärrstyra den.

Har testat WOL, men det verkar bara funka om man sitter på samma nät?

Att fjärrstyra en dator.
Där har du ju några val. Jag personligen tycker ju att RDP är en trevlig upplevelse men tyvärr så har du Home Premium och den kan man inte RDP:a mot så du får lösa det på annat sätt. Tex TeamViewer som du var inne på sen så finns ju VNC också. Finns säkert fler men då jag alltid RDP:ar till mina saker så har jag inte brytt mig om att leta.

Vilken windows version ska man ha för att kunna använda RDP?

Permalänk
Medlem

Ja då WOL-paketen inte är routningsbara så fungerar de bara på samma nät. Därav att du får ha två maskiner. En som står igång dygnet runt och kan starta dator nummer två.

Professional, Enterprise eller Ultimate.

Visa signatur

// Haseman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haseman:

Ja då WOL-paketen inte är routningsbara så fungerar de bara på samma nät. Därav att du får ha två maskiner. En som står igång dygnet runt och kan starta dator nummer två.

Vilken version är att föredra av de tre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haseman:

Många routrar har dock stöd för att skicka WOL-paket, detta bygger dock på att du öppnar upp routern mot internet så att den går att komma åt.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Det beror ju på vilka vad du har för krav på datorn.

Ultimate och Enterprise är exakt samma. Det är bara namnet och licensmodellen som skiljer sig åt.
Skillnaden mellan Professional och Enterprise/Ultimate är funktioner som jag tror knappast du är intresserad av såsom bitlocker (diskkryptering), Direct Access, Branche Cache mm. Funktioner som normalt används av större företag. Bitlocker skulle man ju kunna vara intresserad av även som privatperson men då den typ endast kan kryptera usb-minnen utan ett TPM-chip så faller den normalt ändå.

Så Professional är no den du är ute efter.

Visa signatur

// Haseman

Permalänk

När det gäller fjärrstyrd start, ta en titt på en Raspberry Pi. En sådan skulle du kunna ha igång dygnet runt och sedan starta din dator med den via antingen WOL eller genom att använda GPIO-pinnarna för att kortsluta startpinnarna på moderkortet. Den kostar 350kr och har en effekt på ca 2W vid vila.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem

maskinen kan väl stå i hibernate/sleep o låta nätverkskortet kunna väcka den från sleep(dvs via vanlig trafik). Så gör du bara en portforward i routern på RDP porten(3389)? så borde den vakna när du försöker ansluta med RDP

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Många routrar har dock stöd för att skicka WOL-paket, detta bygger dock på att du öppnar upp routern mot internet så att den går att komma åt.

Borde ha sagt det tidigare men jag är helt novis när det kommer till att justera routern, har en router via comhem.

Skrivet av Tea42BBS:

maskinen kan väl stå i hibernate/sleep o låta nätverkskortet kunna väcka den från sleep(dvs via vanlig trafik). Så gör du bara en portforward i routern på RDP porten(3389)? så borde den vakna när du försöker ansluta med RDP

// LZ

Teamviewer kan starta datorn via ett annat nät när datorn är i sleep-mode. bör jag satsa på RDP?

Skrivet av Mighty Nerd:

När det gäller fjärrstyrd start, ta en titt på en Raspberry Pi. En sådan skulle du kunna ha igång dygnet runt och sedan starta din dator med den via antingen WOL eller genom att använda GPIO-pinnarna för att kortsluta startpinnarna på moderkortet. Den kostar 350kr och har en effekt på ca 2W vid vila.

Har redan en sådan hemma som ligger och dammar:) Men det lät lite för avancerat för att jag ska lyckas åstadkomma det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haseman:

Det beror ju på vilka vad du har för krav på datorn.

Ultimate och Enterprise är exakt samma. Det är bara namnet och licensmodellen som skiljer sig åt.
Skillnaden mellan Professional och Enterprise/Ultimate är funktioner som jag tror knappast du är intresserad av såsom bitlocker (diskkryptering), Direct Access, Branche Cache mm. Funktioner som normalt används av större företag. Bitlocker skulle man ju kunna vara intresserad av även som privatperson men då den typ endast kan kryptera usb-minnen utan ett TPM-chip så faller den normalt ändå.

Så Professional är no den du är ute efter.

Professional it is:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

// LZ

Hibernate är ju detsamma som att stänga av datorn. Om datorn är avstängd hur kan den då väckas av vanlig trafik???

Om datorn är i sleep mode varför skall den väckas av vanlig trafik? Då skulle ju en dator aldrig kunna gå i sleep. Den skulle ju vakna efter bara någon sekund.

Nä tyvärr är det WOL som gäller. Sen kanske det finns routrar som har den möjligheten att skicka WOL-paket. Det vet jag inte men det låter inte omöjligt.

Visa signatur

// Haseman

Permalänk
Medlem

Jag använde WOL och splashtop med min iphone för att styra min dator, och det fungerade bra från alla nät. Finns många guider på internet hur man gör för att få igång det, här är en: http://support-remote.splashtop.com/entries/514213-how-do-i-c...

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Rekordmedlem

För att starta datorn skulle du kunna använda en telefonstyrd strömbrytare, du skickar ett sms till den för att kontrollera den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

räcker väl bara att du sätter upp ett VPN mellan din telefon/laptop och din router (det brukar alla dagens routrar kunna). Sen kan du skicka dina WOL-paket och RDP-styra som vanligt

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siggen:

Jag använde WOL och splashtop med min iphone för att styra min dator, och det fungerade bra från alla nät. Finns många guider på internet hur man gör för att få igång det, här är en: http://support-remote.splashtop.com/entries/514213-how-do-i-c...

Använde du något särskilt program för WOL? Eller sköttes det via Splashtop? Och kunde du starta datorn från avstängt läge?

Permalänk

Har inte testat det själv men det här verkar vara lovande: http://www.jeremyblum.com/2013/07/14/rpi-wol-server/
(kan kännas svårt men det kanske är värt ett försök)

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Använde du något särskilt program för WOL? Eller sköttes det via Splashtop? Och kunde du starta datorn från avstängt läge?

Jag använde splashtop. Man måste ju dock aktivera WOL i BIOS såklart.

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.