Microsoft: "Lanseringen av Xbox One utan motstycke"

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Det kommer bli precis som förra generationen. Enda ställen som Xbox har en sägan är UK och USA. Resten av världen kommer vara totaltdominerad av Sony, speciellt nu när den har priset till sin fördel och släpps i fler länder i år.

Har hela världen varit totaldominerat av Sony? Det var nyheter för mig, vad jag vet så har PS3 och Xbox 360 sålt likvärdigt, förutom i Japan så klart. Var har du hittat den här informationen?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Cenorida:

Tror inte att kontrollen blir någon större hit i Sverige, Men kul att det går bra för dem ändå, Konkurrens är bra.

Är ganska övertygad att både den och PS kommer att sälja som fan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeavenOnEarth:

Ser ut som att det börjar bli dyrt att vara ett dedikerat Halo fan. Lurar mig väl själv om jag intalar mig själv att "nästa" släpps till 360in. Inte så troligt. Svår situation, det är som att köpa ett spel för 5000:-, konsollen betyder inte något. Damn you Microsoft. Damn you technology. :>

Jag sitter i princip samma sits, skillnaden är att jag även gjorde det under förra generationen. Jag köpte och sålde 360 för varje iteration av Halo, fram tills 4. Där nöjde jag mig med att titta på walkthroughs, då multiplayer på konsol aldrig varit lockande för mig, och vännerna jag spelade co-op med inte var intresserade längre. Det lär bli Youtube även för nästa Halo, om det inte släpps till PC, och sedan varva det med CE kampanjen och Zanzibar när man känner sig nostalgisk!

Frågan är om det inte blir ett PS4 så småningom dock, jag är riktigt taggad på Unchartered, men det är klart, då kanske man borde ta sig an PS3 trilogin först!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Enligt källor har Gamestop 2.3milj förbokningar som inte fått en PS4a så det skulle vara intressant att veta hur många som Xone har? Men kul med ny hårdvara så MS har sålt en Xone till mig iaf.

Så länge MS har fler konsoler färdig än Sony så kommer de sälja fler än Sonys miljon som de sålde förra fredagen idag.

Av Gamestops 2.3milj bokningar, hur många är i länder där inte PS4 släppts än, dom har t.ex. inte levererat min än

Permalänk
Medlem

Är ju bara bra att dom säljer, konkurrens är bra, även om det kanske låter positivare än vad det är.

Har själv inte bestämt mig vilken jag ska köpa än, priset väger över för ps4 såklart, men Forza väger tyngre samt att det troligen kommer bättre barnspel osv till xbox pga kameran?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Är ju bara bra att dom säljer, konkurrens är bra, även om det kanske låter positivare än vad det är.

Har själv inte bestämt mig vilken jag ska köpa än, priset väger över för ps4 såklart, men Forza väger tyngre samt att det troligen kommer bättre barnspel osv till xbox pga kameran?

Playstation har också en ganska bred katalog av barnvänliga spel.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

GL HF.

För mig så var nog 360 den sista launch inköpet inom konsoller för mig och sony har inte haft en exklusivitet som lockat mig sedan tidigare.

Denna box kommer nog dröja innan jag införskaffar om ens någonsin då tillskillnad från min 360 period så har alla mina "aktiva gaming vänner" PC så för mig är det naturligt att jag väljer den plattform som jag har flest IRL vänner på (sedan att jag alltid ansett PC som nr.

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Medlem

Med en 1-åring i familjen så lockar nog Xbox1 mer än PS4, håller med tidigare post att Kinect ger mer möjligheter för barnspel.
(nu är ju tjejen för liten, men om ett par år)

Permalänk
Skrivet av Peking:

Har hela världen varit totaldominerat av Sony? Det var nyheter för mig, vad jag vet så har PS3 och Xbox 360 sålt likvärdigt, förutom i Japan så klart. Var har du hittat den här informationen?

Med förra generationen så menade han nog PS2. Som bekant dominerade fullständigt. PS3 var förövrigt större i hela världen förutom USA och UK. Allt tyder på att MS kommer förlora marknadsandelar och jag förstår verkligen varför; tycker man om att spela tv spel och bara kan välja en konsol är PS4 det uppenbara valet, inte bara för pris utan, attityd och hårdvara - MS har gått vidare, tv spel är inte längre deras största fokus.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem

Av vad jag sett på NeoGAF så verkar butikerna få mycket färre XBones än vad de fick PS4. Butiker som fick 30st PS4 fick 7st XBones typ.
Ett Walmart hade fått 7. Vilket känns som väldigt få för Walmart. Så ska bli intressant att se vilka siffror det blir.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Med en 1-åring i familjen så lockar nog Xbox1 mer än PS4, håller med tidigare post att Kinect ger mer möjligheter för barnspel.

Kan tänka mig att detta är kul för småbarn

http://www.youtube.com/watch?v=9hUUsqhetX4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrPepper:

Av Gamestops 2.3milj bokningar, hur många är i länder där inte PS4 släppts än, dom har t.ex. inte levererat min än

Den siffran är enbart från USA.

Sedan har Gamestops inget köboknings system, utan siffran är baserat på hur många som kommit in och frågat ifall de kunnat förboka den o.s.v men fått nej. Så hurvida 2,3m stämmer eller inte vet ingen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Skrivet av Kärlekstrollet:

Är än osäker på PS4/Xbone, i slutändan kommer spelen till PC oftast.

Minus typ Forza, enda spelet man vill ha på krysslådan...

Permalänk
Datavetare

En fördel som Microsoft har med XBone över PS4 är valet av DDR3 RAM över GDDR5. Menar då inte prestandamässigt, utan tillgångsmässigt. Skulle gissa att tillgången (eller bristen) på PS4 till stor del beror på att GDDR5 kretsar tillverkas av väldigt få leverantörer då det i princip inte används någon annanstans än i high-end GPUer.

Så valet av DDR3 + eDRAM, ett val som gjort att systemkretsen i XBone faktiskt är större än den i PS4 trots att PS4an har en kraftigare GPU, kan till stor del vara baserat på att MS befarade brist (=> väldigt högt pris) på GDDR5 kretsar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skäggig legend

Finns det någon källa på om hela multimedia kittet (tv etc) kommer fungera i övriga länder? Sist var det ju inte tal om det.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem

Hoppas den säljer mindre än PS4. Tycker det är Sonys tur att dominera lite.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Kan tänka mig att detta är kul för småbarn

http://www.youtube.com/watch?v=9hUUsqhetX4

OJ! Trodde faktiskt inte att PS eye var så pass "funktionell" jämfört med kinecten.

Kul för småbarn, my ass. Detta vill ju JAG leka med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En fördel som Microsoft har med XBone över PS4 är valet av DDR3 RAM över GDDR5. Menar då inte prestandamässigt, utan tillgångsmässigt. Skulle gissa att tillgången (eller bristen) på PS4 till stor del beror på att GDDR5 kretsar tillverkas av väldigt få leverantörer då det i princip inte används någon annanstans än i high-end GPUer.

Så valet av DDR3 + eDRAM, ett val som gjort att systemkretsen i XBone faktiskt är större än den i PS4 trots att PS4an har en kraftigare GPU, kan till stor del vara baserat på att MS befarade brist (=> väldigt högt pris) på GDDR5 kretsar.

Fast det är ju ingen fördel för oss konsumenter eller? Jag väntar hellre 2 månader på att få min PS4 som jag ska ha i 5-6 år framöver och då få bättre grejer som är mer framtidssäkra.
Vad jag har hört uppskattar också spelutvecklarna att PS4 har bara en "pool" utav minne.

Permalänk
Skrivet av Användarnamnqwer:

Att säga att de sålt fler än tidigare Xbox'ar betyder ju med största sannolikhet att de inte sålt fler än PS4 gjorde, annars hade de förmodligen haft det som jämförelse

Faktumet att Xbox 360 sålde 390,000 vid lansering (må bara vara i USA & CA möjligtvis, inte säker) så kan man tänka sig att xbox one kommer sälja någonstans mellan en halv och 900 miljoner vilket ändå är en bit under Sonys milli.

Permalänk
Avstängd

Intressant vad riktigt bra deals med utvecklare samt marknadsföring kan göra för en i övrigt sämre konsoll. Skaffar jag en konsoll blir det helt klart en Xbox One.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Skrivet av teejee:

Man behöver inte vara barn, förutom i sinnet för att tycka kinnect är kul. Samla ihop lite vänner och köp in lite bira så har man väldigt roligt i några timmar med kinnect sport. Och för alla er som tycker att det inte är värt det för att bara spela några ggr per år se nedan

Säg att ni träffas och spelar 5 ggr på ett år. Ni är 4 personer. Ni spelar 5 h och dricker 8 öl och 4 6:or whisky varje gång. Då kommer det att kosta
~4800 kr för spel och konsol, öl 2064kr (160 hof(12,90 på bolaget) 33 cl), whiskey 1398kr (2 flarror Laphroaig 18 Years). Totalt 8262kr

Om man istället väljer att gå ut så kostar samma kalas öl 7200kr (160 hof(45 kr på krogen) 33 cl), whisky 14400 (180kr för en 6:a). Totalt 21600 kr och då har du inte någon konsol att ha som "barnvakt" dagen efter när du bara vill ha tyst på ungarna och frugan har flytt fältet.

Sen kan man ju alltid köpa lite 25 liter jeltsin för 2500kr och gå ut i skogen och kasta kottar och bli jättefull men det är ju kanske inte lika roligt

Visa signatur

Abit KD-7 RAID XP1600@1900 256mb DDR3200 4xSeagate 80 21" EIZO F931 och en jävligt snabb FLOPPY

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Naxos:

Fast det är ju ingen fördel för oss konsumenter eller? Jag väntar hellre 2 månader på att få min PS4 som jag ska ha i 5-6 år framöver och då få bättre grejer som är mer framtidssäkra.
Vad jag har hört uppskattar också spelutvecklarna att PS4 har bara en "pool" utav minne.

Säger inte att det är ett bra beslut, säger bara att det är något jag sett folk spekulera kring vara anledningen till att man valde DDR3 och det låter i mina öron väldigt rimligt.

Kan inte heller säga att valet är fel sett ur Microsoft synvinkel, vi lär få se hur mycket leveransproblem Sony får med PS4 samt hur pass mycket DDR3 + eDRAM i stället för GDDR5 valet kommer påverka kvalitén på speltitlarna, då främst multiplattformtitlarna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Eller så köper man en vanlig kontroll för Xbox One?
Jag har alltid använt en helt vanlig gammal Xbox 360-kontroll utan problem till PC (Via USB).

Det verkar som om den nya Xbox One-kontrollen har micro-uSB men det borde ju i så fall bara vara så enkelt som att använda en adapter?

det som är sagt är att MS inte kommer släppa några egna drivers förns 2014 för sina Xbox one kontroller till Windows.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Det kommer bli precis som förra generationen. Enda ställen som Xbox har en sägan är UK och USA. Resten av världen kommer vara totaltdominerad av Sony, speciellt nu när den har priset till sin fördel och släpps i fler länder i år.

Stämmer rent allmänt. Men i min krets dominerar xbox, endast en som valde ps4.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Oneone:

det som är sagt är att MS inte kommer släppa några egna drivers förns 2014 för sina Xbox one kontroller till Windows.

Aha… Frågan är om det är värt att byta kontroll ändå, gillar Xbox 360's starkt!

Frågan är bara varför de ens säljer "Xbox 360-controller for Windows" för extra-cash när vanliga fungerar hur bra som helst… Inga som orkar ta reda på om vanliga fungerar antar jag.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Aha… Frågan är om det är värt att byta kontroll ändå, gillar Xbox 360's starkt!

Frågan är bara varför de ens säljer "Xbox 360-controller for Windows" för extra-cash när vanliga fungerar hur bra som helst… Inga som orkar ta reda på om vanliga fungerar antar jag.

Är det inte så att "Xbox 360-controller for Windows" även inkluderar en usb dongel för att använda kontrollern trådlöst, därav lite högre pris?

Permalänk
Skrivet av Lasrod:

Är det inte så att "Xbox 360-controller for Windows" även inkluderar en usb dongel för att använda kontrollern trådlöst, därav lite högre pris?

Jo.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SquareTheFoot:

Faktumet att Xbox 360 sålde 390,000 vid lansering (må bara vara i USA & CA möjligtvis, inte säker) så kan man tänka sig att xbox one kommer sälja någonstans mellan en halv och 900 miljoner vilket ändå är en bit under Sonys milli.

Mellan en halv och 900 miljoner är ett jäkligt stort spann.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Grattis MS (not). Är ganska uppenbart att dom skulle sälja mer än föregångaren vid lansering/förbokningar.
Denna är billigare samt att fler och fler köper konsoler, många har mer än en hemma också.
Det som är intressant är dom faktiska försäljningssiffrorna jämfört med PS4