Fractal Design Define R4 - sneda moderkortsplåtar?

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define R4 - sneda moderkortsplåtar?

Tycker att det bör läggas ut en varning för att Fractal Design Define R4 för närvarande verkar ha kvalitetsproblem med sneda moderkortsplåtar. Detta leder till att passformen blir dålig och io-plåten ej passar på baksidan.

Tills Fractal Design har bekräftat att problemen är åtgärdade så rekommenderar jag köpstop för alla presumtiva kunder.

Bekräftat av flera köpare redan, mer om detta här:

http://www.sweclockers.com/forum/71-butiker-och-tillverkare/8...

Permalänk
Medlem

Brorsan köpte redan och io plåten ryms inte med asus z87
Brorsan har köpt den för 1 månad sen... Skulle det funka att skicka tillbaka till inet och få ett nytt r4?
Tills det är fixat?

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

Ännu en köpare med samma problem.

Detta skadar definitivt Fractal Designs varumärke. De måste fixa kvalitetsproblemen i produktionen annars kommer de tappa sin försäljning.

Jag ska posta lite på de största amerikanska forumen också, finns säkert köpare där med som är drabbade.

Permalänk
Medlem

Skriver här för och hålla koll på utvecklingen, funderar på ett R4 till servern men inte förrens det här har löst sig.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Jag fick hem 2 st från komplett nu i veckan. Passade perfekt i båda.
Går det att se vilken batch som de tillhör? Eller jag kanske hade tur.
Monterade ett asrock FM2A88M i en och ett äldre asus kort i den andra.

Permalänk
Medlem

Posta gärna era serienummer här och skriv om lådan har dålig passform för io-plåten pga sned moderkortsplåt eller om allt är ok. Det kan underlätta för Fractal Design att se om de tillhör samma batch. Serienummer hittas på undersidan av chassiet i form av en vit klisterlapp.

DEFEKT - sned moderkortsplåt:

Modell: FC-CA-DEF-R4-BL
Snr: 2913RTL0916050990

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snedr4:

Ännu en köpare med samma problem.

Detta skadar definitivt Fractal Designs varumärke. De måste fixa kvalitetsproblemen i produktionen annars kommer de tappa sin försäljning.

Jag ska posta lite på de största amerikanska forumen också, finns säkert köpare där med som är drabbade.

Nu när ja tänker efter så hade jag faktiskt sne moderkortplåt i mitt arc, men inte så sne att jag inte kunde koppla in mina saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snedr4:

Posta gärna era serienummer här och skriv om lådan har dålig passform för io-plåten pga sned moderkortsplåt eller om allt är ok. Det kan underlätta för Fractal Design att se om de tillhör samma batch. Serienummer hittas på undersidan av chassiet i form av en vit klisterlapp.

DEFEKT - sned moderkortsplåt:

Modell: FC-CA-DEF-R4-BL
Snr: 2913RTL0916050990

Vem är du & varför vill du ha serienumren?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Meningslös tråd. Verkar inte vara något utbrett problem och fractal skrev ju att de byter ut chassit om detta händer! Har alltid fått ett bra bemötande från dem och chassit från komplett var i perfekt skick!

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Vem är du & varför vill du ha serienumren?

Vem jag är... det framgår kanske att jag är innehavare av ett defekt chassi.

Serienumren är till för att Fractal Design ska kunna se om det är en enskild batch som felar eller om det är allmänna kvalitetsproblem. Detta har jag också skrivit om du läser posterna...

Men orkar du inte lyfta på lådan så... ;).

Jag vill poängtera att FD har gett mig ett bra bemötande via mail så inget ont om deras support. Vill mest kolla hur utbrett problemet är.

Permalänk
Medlem

Min moderkorts plåt sitter helt perfekt, och chassit är endast 3 månader gammalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snedr4:

Ännu en köpare med samma problem.

Detta skadar definitivt Fractal Designs varumärke. De måste fixa kvalitetsproblemen i produktionen annars kommer de tappa sin försäljning.

Jag ska posta lite på de största amerikanska forumen också, finns säkert köpare där med som är drabbade.

Detta skadar definitivt Fractal Designs varumärke

Jag ska posta lite på de största amerikanska forumen också

Och det förstör inte mer?

Ta kontakt med FD så går de säkert ut med ett medelande och recall etc etc.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezin:

Min moderkorts plåt sitter helt perfekt, och chassit är endast 3 månader gammalt.

Najs. Fint chassi. Lite synd att jag råkat ut för ett dåligt ex. Du får gärna posta serienummer om du orkar. Då kan man kanske se om det är en annan batch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Detta skadar definitivt Fractal Designs varumärke

Jag ska posta lite på de största amerikanska forumen också

Och det förstör inte mer?

Ta kontakt med FD så går de säkert ut med ett medelande och recall etc etc.

Jo jag har kontaktat FD men de kände inte till problemet.

Genom att posta på forum ser man ju om problemet är utbrett eller hur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

Meningslös tråd. Verkar inte vara något utbrett problem och fractal skrev ju att de byter ut chassit om detta händer! Har alltid fått ett bra bemötande från dem och chassit från komplett var i perfekt skick!

7-8 defekta chassi hittills i denna och FD tråden hittills så jag tycker nog att det kan förtjäna en egen tråd. Sen tvivlar jag inte på att FD löser saken till mig. Men det är andra gången jag måste byta och det är rätt drygt att montera grejerna gång på gång :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snedr4:

Vem jag är... det framgår kanske att jag är innehavare av ett defekt chassi.

Serienumren är till för att Fractal Design ska kunna se om det är en enskild batch som felar eller om det är allmänna kvalitetsproblem. Detta har jag också skrivit om du läser posterna...

Men orkar du inte lyfta på lådan så... ;).

Jag vill poängtera att FD har gett mig ett bra bemötande via mail så inget ont om deras support. Vill mest kolla hur utbrett problemet är.

Ja det framgår att du är missnöjd med FD, men du är ingen känd forumdeltagare därför är du okänd i mina ögon.. om nu serienumren är till för att FD ska se vilka/vilken batch som har problemet varför inte bara länka till denna tråd istället för att börja en ny diskussion utanför FD tråden? Mao påpeka att all diskussion bör ske i tråden du länkar till?

Sen till sist så har jag Define XL R2 tror faktiskt inte att serienummret från den tillför något direkt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det hela löser sig nog snabbare om alla som har problem kontaktar FD istället för SC.

Jag läste detta pga titeln på tråden "VARNING! Fractal Design Define R4 - sneda moderkortsplåtar", det låter som att alla R4:or har detta bekymmer, vilket inte är sant.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av daempull:

Det hela löser sig nog snabbare om alla som har problem kontaktar FD istället för SC.

Jag läste detta pga titeln på tråden "VARNING! Fractal Design Define R4 - sneda moderkortsplåtar", det låter som att alla R4:or har detta bekymmer, vilket inte är sant.

Det har du rätt i...

Jag ville fånga intresset hos alla innehavare av Define R4 därav rubriksättningen

Permalänk
Medlem

Det utgår i så fall från att FD faktiskt sitter och lusläser alla forum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Det utgår i så fall från att FD faktiskt sitter och lusläser alla forum...

Har redan skrivit att forumposten var till för att se hur utbrett problemet var hos innehavare av Define R4, dvs de som läser här på sweclockers. Sen har jag kontaktat FD per mail i mitt eget fall.

Blir mitt tredje Define R4 chassi som jag får nu.... två defekta hittills.

Permalänk
Medlem

Jag hade ganska stora problem med att passa i io mitt xl som jag köpte för länge sedan men det var pga moderkortsdistanserna som ar skumma.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Jag hade ganska stora problem med att passa i io mitt xl som jag köpte för länge sedan men det var pga moderkortsdistanserna som ar skumma.

Tack för din input. I mitt fall är det inte moderkortsdistanserna, de är helt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snedr4:

Har redan skrivit att forumposten var till för att se hur utbrett problemet var hos innehavare av Define R4, dvs de som läser här på sweclockers. Sen har jag kontaktat FD per mail i mitt eget fall.

Blir mitt tredje Define R4 chassi som jag får nu.... två defekta hittills.

Rubriken och ditt inlägg säger något helt annat. Innan du har hört fram om det är utbrett så skriver du "varning" i caps och rekommenderar att alla ska bojkotta företaget. För att du har fått ett defekt chassi? Med tanke på antalet sålda define r4 så säger detta knappast något.

Dessutom har du inte lagt upp någon form av omröstning för att se hur illa det är? Nu får du ju bara svar av dem som har diverse problem vilket måste ställas i relation till alla andra.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Inaktiv

Min moderkortsplåt är helt perfekt men jag haft problem med vibrationer i nedre hårddiskburen. Fick skruva loss den och lägga gummiringar mellan bottenplåten och hårddiskburen. Någon som varit med om något liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

Rubriken och ditt inlägg säger något helt annat. Innan du har hört fram om det är utbrett så skriver du "varning" i caps och rekommenderar att alla ska bojkotta företaget. För att du har fått ett defekt chassi? Med tanke på antalet sålda define r4 så säger detta knappast något.

Dessutom har du inte lagt upp någon form av omröstning för att se hur illa det är? Nu får du ju bara svar av dem som har diverse problem vilket måste ställas i relation till alla andra.

Du har en poäng i det du skriver.

Nu är jag ingen van forumanvändare, det där med omröstning var en bra idé. Nu är det väl inte möjligt att göra i efterhand i denna tråden om jag förstått saken rätt?

Edit: editerade rubriken efter ditt förslag

Permalänk
Medlem

Är ALLA R4:or så eller gäller det bara dom som har köpt en R4 den senaste tiden?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

Är ALLA R4:or så eller gäller det bara dom som har köpt en R4 den senaste tiden?

Nej alla är inte så. Men det är tråkigt att spela på lotto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snedr4:

Nej alla är inte så. Men det är tråkigt att spela på lotto.

Vad har svenska spel med detta att göra?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Vad är grejen egentligen, oj du fick en defekt produkt och fick den genast utbytt.
Det kommer alltid finnas trasiga produkter där ute men om du får en ny utan snack så ska du väl inte klaga?

Sen skulle jag lägga ner med att regga konton på forum ENDAST för att klaga på företag eller produkter, kom igen inte ens ett användarnamn hade du tid för.
Har du inget duskuterbart att prata om är du välkommen att lämna forumet, Fractal vet nu att folk får defekta produkter och de åtgärdar problemet. Done!

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Vad är grejen egentligen, oj du fick en defekt produkt och fick den genast utbytt.
Det kommer alltid finnas trasiga produkter där ute men om du får en ny utan snack så ska du väl inte klaga?

Sen skulle jag lägga ner med att regga konton på forum ENDAST för att klaga på företag eller produkter, kom igen inte ens ett användarnamn hade du tid för.
Har du inget duskuterbart att prata om är du välkommen att lämna forumet, Fractal vet nu att folk får defekta produkter och de åtgärdar problemet. Done!

Ska du in och kladda i trådar så bemöda dig att åtminstone läsa dom först. Jag har fått ett defekt chassi utbytt till ännu ett defekt... får mao byta en gång till. Har du inget vettigt att tillföra så posta inte.