::: Radeon R9 290/290X owners club :::

Permalänk
Medlem
Skrivet av RawN:

Skriver till er båda, och är väldigt tacksam för era svar!

Jag är lite orolig att kortet ska vara defekt, hade verkligen hoppats på att det bara är ett mjukvaru-fel. Vart så nöjd att man fick ett exemplar utan coilwhine, men det är ju mindre bra om det är defekt Ska göra lite mer felsökningar innan jag avgör om det är defekt eller inte.

Skönt att höra att det kanske beror på drivrutinen, ska testa att köra med beta 9.2 istället då. Versionen av DDU har varit 9.6.1 taget härifrån http://www.guru3d.com/files_details/display_driver_uninstalle... Trodde det var den nyaste, artikeln är från 20/11. Dock verkar det som att en ny version, 9.7 kommit igår. Ska testa använda den istället. Gångerna jag använt DDU har alltid varit i felsäkert läge.

Den jag laddade ner är från programmerarens hemsida. http://www.wagnardmobile.com/DDU/
Du kan också kolla nya uppdateringar på annat sätt. Det finns ett ? tecken upp vid övre högra hörnet i programmet. Välj Check for Updates. Jag skrev fel version i förra inlägget, men du fattade nog det 9.7 skulle det vara och inte 6.7

Jag har haft krascher med mitt grafikkort också, men har klarat mig bra efter BIOS flashningen av grafikkortet. Har även flashat BIOS för mitt moderkort också ifall det skulle vara nåt med det att göra. Var nåt med bättre stabilitet i alla fall enligt Asus

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gilgamesh
jag har inte använt den vita tuben, använder mig av minnes kuddarna som sitter på original kylaren, medföljer ingen dubbelhäftande tape till minnesflänsarna, det är nog kyl lim den vita tuben innehåller.

Ja det är det. Allt står i monteringsanvisningen http://www.arctic.ac/eu_en/downloads/dl/file/id/311/web_insta...

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Har nyligen bytt mitt nätagg då jag hade lite problem med det förra, det visade sig inte minst på överklockningen av mitt 290X.
Men nu har jag iaf testa mig fram och hittat en stabil klock. Nu kör jag dock Catalys 13.11 beta 9.4 som verkar vara sämre än 9.2 men hur som helst så ser det ut enligt följande:

Modell: 290x
Tillverkare: Sapphire
Bios: Shaminos PT1
Kylare: Accelero Hybrid
GPU frek: 1200Mhz
VRAM frek: 6000Mhz
GPU spänning: 1368mv (i gputweak så hoppar den mellan 1270-1285mv)
Current limit: 150%
PSU: Antec 850W High Current Gamer
CPU: 2600K @ 4500Mhz
Unique Heaven (Extreme): 2003p

Bifogar en bild nedan:

Visa signatur
Permalänk
Discokungen
Skrivet av Gunner357:

Nu har jag låst upp mitt Gigabyte 290 kort till 290x men det var bara gpu klocken som ökade till 1000Mhz och att det känns igen som ett 290x. Shaders är samma.

Jag har kört lite Vally bench test o jag tycker den presterar samma nu som förr på stock.

Det bästa är att volten är upplåst iallafall.

Ptja, Gigabyte verkar ha låsta kretsar. Så du kan nog glömma att låsa upp shaders. Du bör dock inte vara ledsen för det, för att shaders ger bara 4% högre prestanda vid samma klockfrekvens. En piss i Mississippi som man säger! Du har ett mycket mer prisvärt kort egentligen, så det är fint att BIOSet gjorde lite nytta med volt och så!

Skrivet av Mikks81:

Jag har förstås 2*4gb ram, miss i infon.

Funderat på en fx 8350 cpu men frågan är om det är orsaken..

Alltså. Jag tror din processor är för långsam faktiskt. Om man får stora FPS-drops lite då och då så är det en rätt säker källa till problemen. Jag kan ju säga att det var betydligt lättare att köra med mitt gamla 4850 till min E6600 än att köra med mitt nyare GTX 570. När jag bytte till 2600K så var det verkligen en mycket, mycket större uppgradering! 8350 behöver nästan riktig vattenkylning för att kunna överklocka vettigt (5GHz alltså), men ska du inte göra det så köp en! Har du ett moderkort som stödjer processorn så är det värt det! Vet många här på forumet som gärna köper en 1090 också!

Skrivet av mrazster:

Har nyligen bytt mitt nätagg då jag hade lite problem med det förra, det visade sig inte minst på överklockningen av mitt 290X.
Men nu har jag iaf testa mig fram och hittat en stabil klock. Nu kör jag dock Catalys 13.11 beta 9.4 som verkar vara sämre än 9.2 men hur som helst så ser det ut enligt följande:

Modell: 290x
Tillverkare: Sapphire
Bios: Shaminos PT1
Kylare: Accelero Hybrid
GPU frek: 1200Mhz
VRAM frek: 6000Mhz
GPU spänning: 1368mv (i gputweak så hoppar den mellan 1270-1285mv)
Current limit: 150%
PSU: Antec 850W High Current Gamer
CPU: 2600K @ 4500Mhz
Unique Heaven (Extreme): 2003p

Bifogar en bild nedan:

http://i.imgur.com/zYeFzBtl.jpg

Uhm. Vad hade du för nätagg innan? Kollade du vad kortet klarade i klockfrekvens innan kylarbytet? Och jag förmodar att du inte har något coil whine?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Det är som är synd med PT1 bioset är att kortet inte har någon 2D clocks, alltså går kortet varmt i IDLE och i 1000MHz...

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Flamso;14127785"]
Alltså. Jag tror din processor är för långsam faktiskt. Om man får stora FPS-drops lite då och då så är det en rätt säker källa till problemen. Jag kan ju säga att det var betydligt lättare att köra med mitt gamla 4850 till min E6600 än att köra med mitt nyare GTX 570. När jag bytte till 2600K så var det verkligen en mycket, mycket större uppgradering! 8350 behöver nästan riktig vattenkylning för att kunna överklocka vettigt (5GHz alltså), men ska du inte göra det så köp en! Har du ett moderkort som stödjer processorn så är det värt det! Vet många här på forumet som gärna köper en 1090 också!
QUOTE]

Då blir det nog en 8350 idag, det är den värsta mitt moderkort har stöd för och vattenkylning har jag redan
Ja då har jag snart en 1090 till salu,, den ligger stabilt på 4GHz i dagens läge. // Tack för tipsen

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Mikks81:

Då blir det nog en 8350 idag, det är den värsta mitt moderkort har stöd för och vattenkylning har jag redan
Ja då har jag snart en 1090 till salu,, den ligger stabilt på 4GHz i dagens läge. // Tack för tipsen

Jag kan inte lova att det kommer lösa problemen, men jag tror det kommer hjälpa rätt mycket!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Uhm. Vad hade du för nätagg innan? Kollade du vad kortet klarade i klockfrekvens innan kylarbytet? Och jag förmodar att du inte har något coil whine?

Ett lite äldre Corsair 650W...visserligen med Bronze certifiering. Men det var en del andra indikationer på att det krånglade. Men nu är allt frid och fröjd. Jag testade inte i OC i någon större utsträckning innan kylarbytet gjorde några snabba benchar i 1150mhz på coren men hade ingen stabilitet mer än till bench. Hade läst på en del innan och visste att originalkylarn var rätt kass och kortet skulle gå varmt och låta mycket så jag beställde Accelero Hybrid samtidigt som kortet. Har inte märkt av någon som helst coilwhine eller något annat.

Skrivet av Gilgamesh:

Det är som är synd med PT1 bioset är att kortet inte har någon 2D clocks, alltså går kortet varmt i IDLE och i 1000MHz...

Så är det..men jag ser det inte som ett så stort problem. Mitt kort ligger på under 40 i vilotemp så det får rulla på med den biosen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Dock så är ju strömförbrukning och värmeeffekt (TDP) olika saker...
R9 290X må dra mer ström än GTX Titan men deras TDP-värde är samma: 250W.

Alltså har GTX Titan och R9 290X lika mycket värme att avleda vid basutförande och kylaren som AMD har utrustat R9 290X är "skit", get over it.

Eeeh, drar kortet 300 watt så blir dom 300 watten till värme oavsett vad företaget satt för TDP.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Discokungen
Skrivet av mrazster:

Ett lite äldre Corsair 650W...visserligen med Bronze certifiering. Men det var en del andra indikationer på att det krånglade. Men nu är allt frid och fröjd. Jag testade inte i OC i någon större utsträckning innan kylarbytet gjorde några snabba benchar i 1150mhz på coren men hade ingen stabilitet mer än till bench. Hade läst på en del innan och visste att originalkylarn var rätt kass och kortet skulle gå varmt och låta mycket så jag beställde Accelero Hybrid samtidigt som kortet. Har inte märkt av någon som helst coilwhine eller något annat.

Så är det..men jag ser det inte som ett så stort problem. Mitt kort ligger på under 40 i vilotemp så det får rulla på med den biosen.

Det är ju onekligen rätt bra byte i så fall! Mitt nätagg varvar knappt upp även när jag maxbelastar kortet, så det är trevligt! Får se hur det blir när det är utbytt!

Skrivet av deadich:

Eeeh, drar kortet 300 watt så blir dom 300 watten till värme oavsett vad företaget satt för TDP.

Precis. Kortet kan väl dra ungefär 600W+ med rätt BIOS och inställningar, så det blir 600W+ värme som måste kylas bort. Det är rätt sjukt mycket. 480W är gränsen för Asus-bioset till exempel.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Entusiast
Skrivet av deadich:

Eeeh, drar kortet 300 watt så blir dom 300 watten till värme oavsett vad företaget satt för TDP.

Skrivet av Flamso:

Precis. Kortet kan väl dra ungefär 600W+ med rätt BIOS och inställningar, så det blir 600W+ värme som måste kylas bort. Det är rätt sjukt mycket. 480W är gränsen för Asus-bioset till exempel.

Ursäkta, det är såklart korrekt. Vet inte hur jag tänkte

Men jag ställer mig tveksam till att kortet kan dra 600W ensamt vilket BIOS man än använder och hur mycket man än överklockar det, har du någon källa till det? Man måste ju också ha i åtanke att strömförbrukningen man kan mäta från väggen inte reflekterar hur mycket sitt system drar då nätaggregatets effektivitet spelar roll.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Sisyfos:

Ursäkta, det är såklart korrekt. Vet inte hur jag tänkte

Men jag ställer mig tveksam till att kortet kan dra 600W ensamt vilket BIOS man än använder och hur mycket man än överklockar det, har du någon källa till det? Man måste ju också ha i åtanke att strömförbrukningen man kan mäta från väggen inte reflekterar hur mycket sitt system drar då nätaggregatets effektivitet spelar roll.

Det kräver ju självklart att man kör custom BIOS som har säkerhetsspärrar avstängda. 480W är MAX kortet KAN dra med Asus-BIOSet. Om man överklockar som en dåre och slänger på massa spänning!

Det är mest teoretiska siffror egentligen, men kortet bör kunna dra så mycket i praktisk effekt i systemet. Alltså blir det mer från väggen, beroende på effektivitet på nätagget.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ursäkta, det är såklart korrekt. Vet inte hur jag tänkte

Men jag ställer mig tveksam till att kortet kan dra 600W ensamt vilket BIOS man än använder och hur mycket man än överklockar det, har du någon källa till det? Man måste ju också ha i åtanke att strömförbrukningen man kan mäta från väggen inte reflekterar hur mycket sitt system drar då nätaggregatets effektivitet spelar roll.

Ja det låter ju lite extremt, men klart att det är möjligt. Var ju några som Överklockade ett gtx 680 till 2000mhz, original är väl runt 1000. Detta dock med flytande kväve och något sorts extra strömförsörjning till kortet.

http://www.sweclockers.com/image/red/2012/04/10/Results.jpg?t...

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Jag väntar på vattenblock & backplate till mitt kort, ska bli spännande och se hur mycket tempsen sjunker.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Köpte en till XFX 290. Rev 1.1 denna gången. Låstes upp lika fint.
Drivrutinerna är verkligen instabila. Kör 9.4 betan.

Får vänta lite till med OC tills vattenblocken kommer...

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Discokungen
Skrivet av birdman:

Köpte en till XFX 290. Rev 1.1 denna gången. Låstes upp lika fint.
Drivrutinerna är verkligen instabila. Kör 9.4 betan.

Får vänta lite till med OC tills vattenblocken kommer...

Enda gången det kraschar för mig är i folding, men det känns mest som kylningen är lite halvkass. Men visst, är säkert inte så vettiga drivrutiner än!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Ska hämta mitt block o backplate på posten imorgon.:) Hoppas man har tid och fixa med det inom en snar framtid bara.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Den jag laddade ner är från programmerarens hemsida. http://www.wagnardmobile.com/DDU/
Du kan också kolla nya uppdateringar på annat sätt. Det finns ett ? tecken upp vid övre högra hörnet i programmet. Välj Check for Updates. Jag skrev fel version i förra inlägget, men du fattade nog det 9.7 skulle det vara och inte 6.7

Jag har haft krascher med mitt grafikkort också, men har klarat mig bra efter BIOS flashningen av grafikkortet. Har även flashat BIOS för mitt moderkort också ifall det skulle vara nåt med det att göra. Var nåt med bättre stabilitet i alla fall enligt Asus

Ja det är det. Allt står i monteringsanvisningen http://www.arctic.ac/eu_en/downloads/dl/file/id/311/web_insta...

Har bökat runt med det mesta nu, och det ser ut som att det är något fel på kortet. Har testat olika drivrutniner, men de verkar inte vara någon större skillnad i stabiliteten(instabiliteten). Har även flashat om bioset på kortet(från sapphires hemsida). Bsodsen uppstår ofta då jag klickar runt i ccc-menyerna eller öppnar och stänger olika fönster. Något som är skumt är att DDU fungerar väldigt dåligt för mig, trots senaste versionen(kör även i felsäkert läge). Verkar som det inte lyckas rensa allt om man läser ur loggen. Detta resulterar till att jag måste formatera efter varje försök.

Är det något jag har missat, något annat jag bör undersöka?
Tänkte göra ett sista försök att testa 13.9 whql, om det blir någon skillnad. Vilken finner ni som den mest stabila drivrutinen för 290? Om problemet fortsätter får jag vända mig till komplett för ett rma-fall.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Köpte en till XFX 290. Rev 1.1 denna gången. Låstes upp lika fint.
Drivrutinerna är verkligen instabila. Kör 9.4 betan.

Får vänta lite till med OC tills vattenblocken kommer...

testa 9.4 an funkar inte med mina kort iallafall, kommer in i windows 5-10 sec krashar det, amd_catalyst_13.11_r9_290_whql funkar

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av RawN:

Har bökat runt med det mesta nu, och det ser ut som att det är något fel på kortet. Har testat olika drivrutniner, men de verkar inte vara någon större skillnad i stabiliteten(instabiliteten). Har även flashat om bioset på kortet(från sapphires hemsida). Bsodsen uppstår ofta då jag klickar runt i ccc-menyerna eller öppnar och stänger olika fönster. Något som är skumt är att DDU fungerar väldigt dåligt för mig, trots senaste versionen(kör även i felsäkert läge). Verkar som det inte lyckas rensa allt om man läser ur loggen. Detta resulterar till att jag måste formatera efter varje försök.

Är det något jag har missat, något annat jag bör undersöka?
Tänkte göra ett sista försök att testa 13.9 whql, om det blir någon skillnad. Vilken finner ni som den mest stabila drivrutinen för 290? Om problemet fortsätter får jag vända mig till komplett för ett rma-fall.

Jag vet faktiskt inte vad är felet då. 13.9 är inte gjort för de nyare korten så jag tror inte det är nån ide, jag tror att 13.10 är den första som ska funka med R9 serien. Den finns väl med på CD:n som följer med grafikkortet. Ditt nätaggregat kan det ju inte vara om du har ett AX850 som står i signaturen. Du känner ingen som vill testa kortet åt dig innan du skickar iväg det ifall det skulle vara någon annan del i datorn och inte grafikkortet? eller låna nåt annat nätagg ifall det skulle vara så att det är fel på ditt. I vanliga fall borde ju 850W räcka långt. Får jag fråga vilket OS kör du? drivrutinen kanske är sämre om du kör Windows 8. Jag har Windows 7

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Suttit på lan nu i helgen. Vilket har gjort att det låttit mycket och inte hört coilwhinet alls.

Men nu när det blev tyst, hörs det lite granna ur burken innan fläckten varvar upp (55%).
Läst en massa och verkar vara coilwhine under 100% load på mååånga kort.
Ska jag vara nöjd med det hemskt lilla jag ha eller RMA?
Vattenblocket kommer tors/fredag så kommer inte alltid ha 55% fläckt som täcker ljudet.

(får total tjut när de blir 700 fps i FF: Realm reborn menyn på låg upplösning)

PSU i sign ska väll klara det? bara ett år gammal. Dock läst att flera som har HX/AX serien av corsair haft problem.
Ingen annans att prova med heller...

Visa signatur

Stationär Corsair 750D | HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB | Seasonic Platinum 660 XP2 | AMD Ryzen 7 3800X | Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | ASUS RX 6800 Ref | ASUS ROG Strix LC 240 |
Skärmar Gigabyte 27" M27Q QHD IPS 170 Hz, Samsung S27D930, Samsung S24F350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Livingdead4life:

Suttit på lan nu i helgen. Vilket har gjort att det låttit mycket och inte hört coilwhinet alls.

Men nu när det blev tyst, hörs det lite granna ur burken innan fläckten varvar upp (55%).
Läst en massa och verkar vara coilwhine under 100% load på mååånga kort.
Ska jag vara nöjd med det hemskt lilla jag ha eller RMA?
Vattenblocket kommer tors/fredag så kommer inte alltid ha 55% fläckt som täcker ljudet.

(får total tjut när de blir 700 fps i FF: Realm reborn menyn på låg upplösning)

PSU i sign ska väll klara det? bara ett år gammal. Dock läst att flera som har HX/AX serien av corsair haft problem.
Ingen annans att prova med heller...

Jag har ett gammalt Corsair HX1000W (det första 1000W som Corsair gjorde), men jag hör inget eller så överröstar fläktarna så mycket att jag inte hör tack vare det :D. Min burk är inte världens tystaste så att säga

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Livingdead4life:

Suttit på lan nu i helgen. Vilket har gjort att det låttit mycket och inte hört coilwhinet alls.

Men nu när det blev tyst, hörs det lite granna ur burken innan fläckten varvar upp (55%).
Läst en massa och verkar vara coilwhine under 100% load på mååånga kort.
Ska jag vara nöjd med det hemskt lilla jag ha eller RMA?
Vattenblocket kommer tors/fredag så kommer inte alltid ha 55% fläckt som täcker ljudet.

(får total tjut när de blir 700 fps i FF: Realm reborn menyn på låg upplösning)

PSU i sign ska väll klara det? bara ett år gammal. Dock läst att flera som har HX/AX serien av corsair haft problem.
Ingen annans att prova med heller...

Låter det i närheten som mitt? https://www.youtube.com/watch?v=hcMMKn1Dxrk

I så fall bör du reklamera det. Jag ska också smälla på vattenblock sen och det här är värre än kylningen.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Svårt att säga, då du har öppen lösning. Min dator står under bordet, i ett fd r3.
med sido plåten på hör ja bara om ja söker efter det.
Utan därimot :/ hörs de ganska bra.

Så de är inte jättelångt ifrån.

Är bara rädd att ja kommer få ett ännu sämre kort. HATAR att vänta.

Visa signatur

Stationär Corsair 750D | HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB | Seasonic Platinum 660 XP2 | AMD Ryzen 7 3800X | Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | ASUS RX 6800 Ref | ASUS ROG Strix LC 240 |
Skärmar Gigabyte 27" M27Q QHD IPS 170 Hz, Samsung S27D930, Samsung S24F350

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Livingdead4life:

Svårt att säga, då du har öppen lösning. Min dator står under bordet, i ett fd r3.
med sido plåten på hör ja bara om ja söker efter det.
Utan därimot :/ hörs de ganska bra.

Så de är inte jättelångt ifrån.

Är bara rädd att ja kommer få ett ännu sämre kort. HATAR att vänta.

Jag håller med dig. Coil whinet låter dock tydligt upp till ungefär 60-65% fläkteffekt. Det är rätt jävla högt liksom. Normalt sätt så låter det tydligt genom fläktljudet även på full load, så för mig är det absolut inte aktuellt att ha kvar kortet. Hoppas deras RMA går snabbt bara. Uh. Annars får det bli återköp.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Blev så fundersam och velig. Att jag har satt tillbaka mitt gamla 670. Och peppar peppar.
Om det inte kommit väldig nyligt så har jag totalt missat mitt coilwhine på det kortet :/

Det är princip idendiskt med 290x. Har jag missat en dålig variant av 670it eller är det mitt nättagg som spökar.
Med detta kortet utan load hörs det dessutom som att de kommer mer från agget än tidigare.

EDIT: åsikter tack.

1. Skicka tillbaka 290x och hoppas på bättre.

2. Beställa nytt nättagg. (isåfall vilket)

3. Båda.

Visa signatur

Stationär Corsair 750D | HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB | Seasonic Platinum 660 XP2 | AMD Ryzen 7 3800X | Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | ASUS RX 6800 Ref | ASUS ROG Strix LC 240 |
Skärmar Gigabyte 27" M27Q QHD IPS 170 Hz, Samsung S27D930, Samsung S24F350

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Livingdead4life:

Blev så fundersam och velig. Att jag har satt tillbaka mitt gamla 670. Och peppar peppar.
Om det inte kommit väldig nyligt så har jag totalt missat mitt coilwhine på det kortet :/

Det är princip idendiskt med 290x. Har jag missat en dålig variant av 670it eller är det mitt nättagg som spökar.
Med detta kortet utan load hörs det dessutom som att de kommer mer från agget än tidigare.

EDIT: åsikter tack.

1. Skicka tillbaka 290x och hoppas på bättre.

2. Beställa nytt nättagg. (isåfall vilket)

3. Båda.

Då är det onekligen skumt. Är du säker på att det kommer från KORTET och inte nätagget? I så fall låter det som att nätagget är defekt. Men om det inte fanns på 670 innan så kanske du fått tinnitus eller så har det uppstått nu? Jag vet faktiskt inte. Jag är helt säker på att mitt kort har det i alla fall. Testat att koppla in extraströmmen till moderkortet, belasta det under lång tid och massa annat. Det låter fortfarande asmycket.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag vet faktiskt inte vad är felet då. 13.9 är inte gjort för de nyare korten så jag tror inte det är nån ide, jag tror att 13.10 är den första som ska funka med R9 serien. Den finns väl med på CD:n som följer med grafikkortet. Ditt nätaggregat kan det ju inte vara om du har ett AX850 som står i signaturen. Du känner ingen som vill testa kortet åt dig innan du skickar iväg det ifall det skulle vara någon annan del i datorn och inte grafikkortet? eller låna nåt annat nätagg ifall det skulle vara så att det är fel på ditt. I vanliga fall borde ju 850W räcka långt. Får jag fråga vilket OS kör du? drivrutinen kanske är sämre om du kör Windows 8. Jag har Windows 7

Okej jag förstår. Aa precis, det är ett AX850 och tycker ju absolut att det ska räcka och bli över. Har aldrig haft några problem med mitt tidigare GTX580. I och med att problemet var kvar trots olika försök att lösa det, drar jag slutsatsen att kortet är defekt. Har försökt med olika drivrutniner, flera ominstallationer av systemet, olika PCI-E portar, tagit bort och avinstallerat ljudkortet, uppdaterat moderkortets och grafikkortets bios. Allt detta utan större framgång.

Har nu stoppat in mitt gamla GTX580 och allt verkar fungera felfritt. Ska försöka returnera kortet till komplett, och hoppas det inte är någon större deal. Någon som har erfarenhet hur sån process går till? Hur lång tid tar det innan man får en ersättningsprodukt?

Som jag nämnde tidigare i tråden så hade jag inga bekymmer med coilwhine på mitt exemplar, blev rent av positivt överraskad över hur tyst kortet var(varmt blev det dock(max 95C). Dock kan jag kanske inte riktigt dra den slutsatsen då jag aldrig lyckades hålla kortet i 100% load under långa sekvenser. Så jag hoppas att även nästa kort är "fri" från coilwhine, dock främst att det fungerar.

Än en gång, är oerhört tacksam för all hjälp jag har fått!

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RawN:

Okej jag förstår. Aa precis, det är ett AX850 och tycker ju absolut att det ska räcka och bli över. Har aldrig haft några problem med mitt tidigare GTX580. I och med att problemet var kvar trots olika försök att lösa det, drar jag slutsatsen att kortet är defekt. Har försökt med olika drivrutniner, flera ominstallationer av systemet, olika PCI-E portar, tagit bort och avinstallerat ljudkortet, uppdaterat moderkortets och grafikkortets bios. Allt detta utan större framgång.

Har nu stoppat in mitt gamla GTX580 och allt verkar fungera felfritt. Ska försöka returnera kortet till komplett, och hoppas det inte är någon större deal. Någon som har erfarenhet hur sån process går till? Hur lång tid tar det innan man får en ersättningsprodukt?

Som jag nämnde tidigare i tråden så hade jag inga bekymmer med coilwhine på mitt exemplar, blev rent av positivt överraskad över hur tyst kortet var(varmt blev det dock(max 95C). Dock kan jag kanske inte riktigt dra den slutsatsen då jag aldrig lyckades hålla kortet i 100% load under långa sekvenser. Så jag hoppas att även nästa kort är "fri" från coilwhine, dock främst att det fungerar.

Än en gång, är oerhört tacksam för all hjälp jag har fått!

Inga problem. Hoppas du får ett mer fungerande kort nästa gång om det nu är trasigt. Jag hade i alla fall tur med mitt kort och det funkar bra bortsett från den senaste 13.11 beta9.4 skitdrivrutinen som AMD släppte.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Discokungen
Skrivet av RawN:

Som jag nämnde tidigare i tråden så hade jag inga bekymmer med coilwhine på mitt exemplar, blev rent av positivt överraskad över hur tyst kortet var(varmt blev det dock(max 95C). Dock kan jag kanske inte riktigt dra den slutsatsen då jag aldrig lyckades hålla kortet i 100% load under långa sekvenser. Så jag hoppas att även nästa kort är "fri" från coilwhine, dock främst att det fungerar.

Än en gång, är oerhört tacksam för all hjälp jag har fått!

Skumt. Mitt går inte över typ 93 grader. Kan vara att mitt är nära en kall vägg och sånt, men jag undrar om det är anledningen till att det är tyst. Oh well, det borde går rätt snabbt tycker jag! Solklart RMA-ärende i alla fall!

Lycka till!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

ni som tänkt köra med stock kylaren ett tag, byt åtminstone kylpastan på kortet, det som sitter är uselt.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C