Permalänk

Defekt PSU eller GPU?

Jag hjälper en polare och försöker felsöka hans dator som är ett hemmabygge.

I nuet har jag inga detaljer i huvudet om vad han har för specs men jag postar dom här så snart jag kollat upp det.

Problemet är att datorn "stänger av sig", alltså skärmen blir plötsligt svart och musik, skype, spel och allt annat stänger av precis som att datorn vore avstängd men fläktarna snurrar fortfarande. Detta uppstår inte hela tiden utan bara när han spelar, men det är inget specifikt spel eller intervaller utan det händer slumpmässigt i vilket spel som helst.

Jag kollade i loggar utan att hitta något relevant, jag installerade senaste GPU drivrutiner från officiell hemsida, jag körde memtest på ramminnet och bara för att vara helt säkert så körde jag till och med diagnostiks på hårddisken men allt såg ut att fungera som det skulle enligt resultaten av testerna.
Jag har kollat temperaturer men även dom ser bra ut.

Jag tog hem datorn och körde FurMark och andra stress test program för både cpu och gpu som jag just nu inte minns namnen på men datorn gick stabilt under stress-program under en hel natt utan problem, jag testade att spela lite men det gick också stabilt. Tillslut körde jag flera stress program samtidigt och belastade datorn väldigt tungt men även då gick datorn stabilt.

Det slutade med att jag ominstallerade windows (7 ultimate 64), installerade drivrutiner, windows updates och lite annat.
Han fick tillbaka datorn utan att jag hade lyckats hitta något eller ens sett med egna ögon när detta felet som han beskrivit har inträffat.

Några dagar senare hör han av sig och säger att problemet kvarstår, men denna gången har han upptäckt att när det inträffar så är stannar fläkten på grafikkortet, men cpu, psu och annat snurrar fortfarande. (Se bild.)

Vad jag tänker nu är att grafikkortet är defekt eller alternativt att grafikkortet inte får tillräckligt med ström. (kanske pga defekt psu.)
Vi har inga alternativa psu eller gpu att testa med så jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu, kanske någon här har en idé eller tips?

Visa signatur

Dell Technical Support.
Hardware configurations.
C++ user.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

hade nättagget varit defekt hade datorn nog inte startat som den ska. vad är det för nättagg och vad är det för grafikkort? prova grafikkortet i din dator och se vad som händer.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett likadant problem.

Dessa kallas frysningar alltså datorn fryser fast allt är igång och man får ingen blåskärm eller fel i loggarna heller.
Det jag gjorde var att byta nät agg, ram minne, nytt grafik kort, ny cpu kylare och formaterade ett ex antal gånger men problemet kvarstod.

Efter 6 mån felsökning bestämde jag mig för att köpa nya delar helt enkelt för jag stod inte ut med detta, jag sålde vidare datorn och behöll de nya delarna jag köpt. Datorn fungerar idag hos personen jag sålt den till men de belastar inte den lika mycket som jag gjorde dvs sitta 5-7 timmar i streck.

Jag skulle säga antingen är det fel på moderkortet som är defekt eller så är det nått med hårddiskarna som inte fungerar ihop i datorn som det skall.

Hade det varit fel på GPU:n så skulle du få en blåskärm ram minnena skulle du inte få nån bild alls.

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk

Jag kan tillägga att kanske en månad innan så hade han problem att köra CS:Global Offensive, nu minns jag inte exakt men har för mig att samma dator blåskärmade när han försökte starta spelet, då flashade jag till senaste bios och sedan fungerade det som det skulle. Nu funderar jag på om den senaste bios firmware versionen är orsaken till eller i alla fall kan bidragit till hans nuvarande problem.

Visa signatur

Dell Technical Support.
Hardware configurations.
C++ user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThyCrusader:

Jag kan tillägga att kanske en månad innan så hade han problem att köra CS:Global Offensive, nu minns jag inte exakt men har för mig att samma dator blåskärmade när han försökte starta spelet, då flashade jag till senaste bios och sedan fungerade det som det skulle. Nu funderar jag på om den senaste bios firmware versionen är orsaken till eller i alla fall kan bidragit till hans nuvarande problem.

Testa detta program http://download.cnet.com/WhoCrashed/3000-2094_4-75205821.html.

Kan kanske identifiera felet när det väl händer.

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

hade nättagget varit defekt hade datorn nog inte startat som den ska. vad är det för nättagg och vad är det för grafikkort? prova grafikkortet i din dator och se vad som händer.

Behöver inte vara defekt.
Det kan vara ett typiskt budget agg + bra grafikkort = problem

Vi får se efter att han skrivit vad det är för delar och deras ålder.

Permalänk

Jag skulle kolla strömmen i eluttaget i vägen där han bor. det jag menar att mäta om det blir spikar eller för hög spänning hos han jämfört hos dig.
Min gamla dator hade jag två grafik kort och båda är döda nu tack vare min gamla lägenhet. Jag fick spänning spikar ibland som dödade två grafik kort.
Men allt annat funkar än i dag. så som cpu hdd nätaget och mer. Men det var just grafik korten som tog all stryk.
om det är det så kan man bara att sätta in en Dator UPS som tar bort det problemet.

lycka till