SHARP-AQUOS 60" (hdmi) - hinner inte uppdatera bilden från min pc, eller?

Permalänk
Medlem

SHARP-AQUOS 60" (hdmi) - hinner inte uppdatera bilden från min pc, eller?

Hejs

Kör sedan en tid tillbaka en SHARP-AQUOS 60LE636
Kopplat till den har jag en PC med HDMI, 15 m kabel.

Det fungerar fint förutom att det är en rand ungefär 3/4 ner på skärmen när det är något som rör sig på skärmen, där pixlarna "skär sig"; svårt att förklara, därför har jag tagit ett par bilder.

Klippte lite i paint för att illustrera effekten.
Detta är när jag tar fönstret och drar det över skärmen. Nedre delen hinner inte med och "släpar efter".

Antar att det har med uppdateringsfrekvensen att göra?
Min datorskärm är ju 2 ms, vet att TVn inte är lika snabb.
Har även PS3 inkopplat, inga problem på den fronten

Så ser det ut när jag kikar på filmklipp. I höjd med deras armbågar. Ganska störande när man börjar tänka på det.
Detta är återigen bara något jag försökt återskapa i paint. Ser mycket värre ut när det är en rörlig bild.
Är detta något som man bara får acceptera eller finns det något man kan göra åt det?

Finns ju diverse AV Modes på TVn också som Film/Spel/PC/Användare/Dynamisk osv, testat alla, men jag kör ju såklart på "PC" för snabbast bild.

Vore grymt om det finns någon kunnig här, så man får veta hur det ligger till. Väldigt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

15 meter är på gräsen när vi faktiskt kan börja prata om kvalité på HDMI-kablar.
Vad kör du för HDMI-kabel?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Prova ändra 'temat' i Windows, vet att detta har ställt till det för folk tidigare på samma sätt. (Screen)Tearing är ordet för detta, kan hjälpa dig när du själv söker vidare efter en lösning.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Reap:

15 meter är på gräsen när vi faktiskt kan börja prata om kvalité på HDMI-kablar.
Vad kör du för HDMI-kabel?

Tänkte exakt samma sak, har aldrig kört så lång kabel då jag faktiskt trodde gränsen låg närmre 10 på bättre kablar

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Behöver man inte en aktiv HDMI vid den längden?
Tror 10m är max utan sk repeater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Behöver man inte en aktiv HDMI vid den längden?
Tror 10m är max utan sk repeater.

Well, hade det behövts en repeater hade jag gärna köpt det.
Men det fungerar ju väldigt bra i övrigt, på 15m, förutom den här "screen tearing" som uppstår, så jag vet inte?
Inte så sugen på att köpa en repeater och så är det samma skit. Samma sak med ny kabel.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av maxb4s:

Well, hade det behövts en repeater hade jag gärna köpt det.
Men det fungerar ju väldigt bra i övrigt, på 15m, förutom den här "screen tearing" som uppstår, så jag vet inte?
Inte så sugen på att köpa en repeater och så är det samma skit. Samma sak med ny kabel.

Hade jag varit du så hade jag testat flytta datorn till tv:n och testat med en (lånad) kortare kabel och se om samma fel visar sig.
Om allt funkar så vet du aif att det är i kabeln felet ligger

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd

Säker att du kör 1080p och inte 1080i?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Screen tearing är det du ser om du slår vsync i spel på datorn. Allt över 10m åtminstone, eller nästan 5m brukar bli en dyr historia om man vill behålla kvalitén. Svenska Supra är kända för högkvalitativa kablar (åtminstone när jag köpte min AQUOS för sex år sen), men smakar det så kostar det. Kör i dagsläget med en billigare kabel och det är lite segt med screen tearingnen, men har ingen lust att slänga ut dyra pengar på en bra kabel. Får leva med det.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Över 10m så är det enligt mina egna erfarenheter dyrare kablar som supra som gäller. De har ju till och med en 30m kabel utan repeater som klarar 4k, 3d, ethernet och arc.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

jag tror inte heller det är tearing, inte om det även visar sig på skrivbordet. Som alla sagt så är det nog kabeln, den är för lång. Jag skulle köpa en repeater. Vet inte hur bra de dyrare kablarna är dock, skulle lita mer på en repeater.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

jag tror inte heller det är tearing, inte om det även visar sig på skrivbordet. Som alla sagt så är det nog kabeln, den är för lång. Jag skulle köpa en repeater. Vet inte hur bra de dyrare kablarna är dock, skulle lita mer på en repeater.

All right, en repeater. Noll koll på dem, är det någon som faktiskt kan rekommendera/länka en sådan?
Är ju värt ett försök-

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag har svårt att se hur en dålig kabel skulle kunna orsaka tearing. Ifall kabeln inte orkar med datamängden som ska föras över uppstår godtyckliga bitfel vilket ger brusliknande störningar för att till slut inte ge någon stabil bild alls. Att en dålig HDMI-kabel skulle lyckas med förskjuta delar av bilden åt sidan, fast med intakt innehåll är för mig lika rimligt som att en dålig kabel till dina högtalare/hörlurar skulle få trummorna att spela i otakt med resten av musiken.

Svaret är sannolikt att du matar TV:n med en pixelupplösning och frekvens den inte är helt bekväm med. Fel modeline helt enkelt. Testa med att köra 1080p/HDTV-utmatning från grafikkortet snarare än en generisk 1920x1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag har svårt att se hur en dålig kabel skulle kunna orsaka tearing. Ifall kabeln inte orkar med datamängden som ska föras över uppstår godtyckliga bitfel vilket ger brusliknande störningar för att till slut inte ge någon stabil bild alls. Att en dålig HDMI-kabel skulle lyckas med förskjuta delar av bilden åt sidan, fast med intakt innehåll är för mig lika rimligt som att en dålig kabel till dina högtalare/hörlurar skulle få trummorna att spela i otakt med resten av musiken.

Svaret är sannolikt att du matar TV:n med en pixelupplösning och frekvens den inte är helt bekväm med. Fel modeline helt enkelt. Testa med att köra 1080p/HDTV-utmatning från grafikkortet snarare än en generisk 1920x1080.

Intressant med en annan teori. Kan du förklara lite mer ingående hur jag ändrar utmatning från grafikkort?

Kan det vara den här inställningen?
Går inte att ändra till den som heter 1080p under HDTV. Apply-knappen är bara grå. Förstår inte riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxb4s:

Intressant med en annan teori. Kan du förklara lite mer ingående hur jag ändrar utmatning från grafikkort?

http://i.imgur.com/FFw66nO.png

Kan det vara den här inställningen?
Går inte att ändra till den som heter 1080p under HDTV. Apply-knappen är bara grå. Förstår inte riktigt.

Asså. Jag blir mörkrädd varje gång jag är inne i ATI-drivrutiner. Rörigt (har själv samma på min HTPC). Men prova lite olika uppdateringsfrekvenser och upplösningar och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Asså. Jag blir mörkrädd varje gång jag är inne i ATI-drivrutiner. Rörigt (har själv samma på min HTPC). Men prova lite olika uppdateringsfrekvenser och upplösningar och se om det gör någon skillnad.

Ja, Catalyst Control Center är ju ren och skär kaos.
De har tydligen releasat något nytt; http://support.amd.com/en-us/download/desktop?os=Windows+7+-+...
Har inte provat ännu men förhoppningsvis är det lite mer uppstyrt.

Ang. inställningen så provade jag, tror jag, att ändra till 720p och sedan tillbaka till 1080p (då blir det automatiskt 1920x1080 i den övre listan, dvs som det stod på från början) och...
problemet är borta. Helt och hållet. Förstår inte varför. Men skitkul, verkligen.
Gött att veta att åtminstone hårdvaran duger och fungerar. (spec. när 15 m kabel ligger nedstoppat i en kanallist runt hela rummet).

Stort tack till alla som postat.

Permalänk
Medlem

och nu är det tillbaks igen, trots att jag inte gjort något. Går väl att konstatera att det är något mjukvaru-relaterat iallafall.

Permalänk
Medlem

Vet inte ifall du kör med att du klonar dator skärmen till TVn? (sry om du skrev det någonstans) Men jag har nämligen samma problem själv när jag kör så med Nvidia. Den klonade skärmen får alltid tearing när jag ser på video, så jag måste se till så att det är datorskärmen som är en klon av TVn och inte tvärtom om jag vill kunna använda TVn.
Men exakt vad det beror på skulle jag också vilja veta då, lekt runt med olika uppdateringsfrekvenser och sånt men inget har hjälpt.

För mig fungerar det iaf som en tillfällig lösning just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxb4s:

och nu är det tillbaks igen, trots att jag inte gjort något. Går väl att konstatera att det är något mjukvaru-relaterat iallafall.

Nej nej nej, med allra STÖRSTA sannolikhet så är det kabeln som inte håller måttet. Det är otaligt många i tråden som redan nämnt detta. Det är väldigt känsligt på ett sådant avstånd och man behöver därför en högkvalitativ HDMI-kabel alternativt repeater som vissa skrivit om. Hur som helst så är det ganska lätt att få reda på om det är kabeln eller inte. Så fort du ändrar ner till ex. 720p så blev ju bilden OK eller? Gör det igen och se. Fungerar det är förmodligen saken klar, kabeln klarar inte av avståndet i 1080p/60hz. Att den tillfälligt klarade det betyder inget annat än att den precis ligger på gränsen för vad som är möjligt eller inte. Mindre störningar från annat i rummet just vid det tillfället, inte vet jag. Och det är en myt, att bara för att kabeln skickar digitala signaler så skulle det antingen bli bild eller inte. Det finns ingen felkorregering över HDMI eller DVI. Det som skickas och förlorars kommer mao inte skickas igen (vilket iofs är helt självklart när det gäller ljud och bild). Mer info i länken nedan:

http://www.ecoustics.com/articles/dvi-hdmi-component-video/

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paafii:

Vet inte ifall du kör med att du klonar dator skärmen till TVn? (sry om du skrev det någonstans) Men jag har nämligen samma problem själv när jag kör så med Nvidia. Den klonade skärmen får alltid tearing när jag ser på video, så jag måste se till så att det är datorskärmen som är en klon av TVn och inte tvärtom om jag vill kunna använda TVn.
Men exakt vad det beror på skulle jag också vilja veta då, lekt runt med olika uppdateringsfrekvenser och sånt men inget har hjälpt.

För mig fungerar det iaf som en tillfällig lösning just nu.

Intressant! Jag högerklickade på TVn i inställningarna och valde "Make preferred" alltså "gör till huvudskärm"...
Bilden slutade skäras på TVn och hamnade istället på min 27" Samsung monitor, LOL.
Men iaf, helt klart värt att switcha till det när man ska se något i soffan. Stort tack.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av elajt_1:

Nej nej nej, med allra STÖRSTA sannolikhet så är det kabeln som inte håller måttet. Det är otaligt många i tråden som redan nämnt detta. Det är väldigt känsligt på ett sådant avstånd och man behöver därför en högkvalitativ HDMI-kabel alternativt repeater som vissa skrivit om. Hur som helst så är det ganska lätt att få reda på om det är kabeln eller inte. Så fort du ändrar ner till ex. 720p så blev ju bilden OK eller? Gör det igen och se. Fungerar det är förmodligen saken klar, kabeln klarar inte av avståndet i 1080p/60hz. Att den tillfälligt klarade det betyder inget annat än att den precis ligger på gränsen för vad som är möjligt eller inte. Mindre störningar från annat i rummet just vid det tillfället, inte vet jag. Och det är en myt, att bara för att kabeln skickar digitala signaler så skulle det antingen bli bild eller inte. Det finns ingen felkorregering över HDMI eller DVI. Det som skickas och förlorars kommer mao inte skickas igen (vilket iofs är helt självklart när det gäller ljud och bild).

Felkorrigering hos HDMI och DVI finns det givetvis gott om med paritetsbitar och CRC. Däremot är HDMI kretskopplat och till skillnad från paketbaserade lösningar går det inte att sända om information som gott förlorad. När bitfel uppstår blir det godtyckliga och brusliknande störningar i bild.

En kabel kan inte orsaka en skiftning i bilden på det där sättet som bilderna från max4bs visar. Det skulle kräva kabeln på något sätt skjuter in ny information, kopierar befintliga bildinformation åt höger och inte minst: metodiskt uppdaterar hela flödet av paritetsbitar och CRC så att de stämmer med den genomförda förändringen. Det vore en rätt fantastisk kabel.

Ändrar man upplösning till exempelvis 720p kommer modeline att ändras och då förändras hela situationen. TV:n kanske inte har samma problem med dessa modelines.

Däremot kan jämförelsen 720p=bild och 1080p=ingen bild alls/tydliga störningar, förklara att kabeln inte orkar med att överföra informationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Felkorrigering hos HDMI och DVI finns det givetvis gott om med paritetsbitar och CRC. Däremot är HDMI kretskopplat och till skillnad från paketbaserade lösningar går det inte att sända om information som gott förlorad. När bitfel uppstår blir det godtyckliga och brusliknande störningar i bild.

En kabel kan inte orsaka en skiftning i bilden på det där sättet som bilderna från max4bs visar. Det skulle kräva kabeln på något sätt skjuter in ny information, kopierar befintliga bildinformation åt höger och inte minst: metodiskt uppdaterar hela flödet av paritetsbitar och CRC så att de stämmer med den genomförda förändringen. Det vore en rätt fantastisk kabel.

Ändrar man upplösning till exempelvis 720p kommer modeline att ändras och då förändras hela situationen. TV:n kanske inte har samma problem med dessa modelines.

Däremot kan jämförelsen 720p=bild och 1080p=ingen bild alls/tydliga störningar, förklara att kabeln inte orkar med att överföra informationen.

Du har förmodligen rätt. Jag har bara skummat igenom lite snabbt på sidan jag själv länkade till. Dock blir jag lite fundersam på hur felkorrigeringen skulle användas. Vilken funktion fyller den i sammanhanget, eftersom omsändning ändå inte kommer att ske. Så att säga att den har felkorrigering känns inte helt korrekt? Enligt wikilänken du skickade finns det en algorithm som kan reducera elektromagnetiska störningar, men det är inte samma sak som felkorrigering. Hur som helst så är jag inte så kunnig på området, men jag förstår att 15m är i längsta laget om kabeln inte håller bra kvalitet. Det finns gott om långa HDMI kablar där ute som inte är specade för, eller klarar av 1080p (egen erfarenhet). Förutom detta så kan det tydligen bero en hel del på sändar/mottagarutrustningen (om jag förstått det hela rätt). Dvs. en kabel som inte fungerar med en viss utrustning kan fungera bra med en annan. Dock inget jag själv testat utan bara läst i artikeln.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Bildexpert 📺

Felkorrigeringen finns där för att korrigera enstaka bitfel och CRC visar mottagaren att veta att ett icke-korrigerbart fel har skett i överföringen. Hur detta sedan hanteras är upp till mottagaren. En del displayer är ganska snabba med slänga fram en "no signal" och andra försöker slänga fram bilden trots upprepade fel trots att det som i praktiken visas inte är mer än svart skärm med blinkande färger lite här och där.

Jag har aldrig varit med om att en bildkabel vid digital överföring skiftar bilden eller skapar tearingfenomen. Men det förekommer när det passerar en HDMI-växel eller splitter, men där finns det också aktiv elektronik som kan påverka informationen på ett sätt en kabel omöjligt kan. Det förekommer också vid direktkoppling mot TV:n från grafikkort och det brukar handla om grafikkorten och inställningar.

TS:s kabel skulle kunna vara precis på gränsen. Det uppstår ganska få bitfel, (säg 100 bitfel i sekunden) så att bilden kommer igenom nästan precis intakt. Felen är så små att man kanske inte observerar dem allra först, exempelvis "snö" i testbilder. Men mottagaren/Sharp-TV:n får via CRC indikation på att det hela tiden uppstår fel i överföringen och försöker på sitt sätt korrigera eller kompensera och då uppstår tearingen. Kabeln är precis otillräcklig, men det är TV:n som orsakar skiftningen av bilden.

Som vanligt finns det bara ett sätt att få svar: Testa med annan, kortare kabel man vet fungerar. Testa samma kabel med annan källa som kör 1080p och även att testa med en annan display. Sedan kan deduktionen börja.