Permalänk
Medlem

Nybyggd dator svarar dåligt.

Har precis byggt min första dator. Allt fungerar som det ska förutom att den ibland svarar dåligt. Den kan va seg på att öppna program men det går att använda andra funktioner samtidigt ibland. När jag laddar ner ej torrent , kam den stoppa laddningen någon minut sen öser den på kanske 10 sekunder som bara den.
Har installerat drivrutiner som man ska. Kör windows 8.1.

Vore oerhört tacksam för hjälp.
Med vänlig hälsning, Eric

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericb:

Har precis byggt min första dator. Allt fungerar som det ska förutom att den ibland svarar dåligt. Den kan va seg på att öppna program men det går att använda andra funktioner samtidigt ibland. När jag laddar ner ej torrent , kam den stoppa laddningen någon minut sen öser den på kanske 10 sekunder som bara den.
Har installerat drivrutiner som man ska. Kör windows 8.1.

Vore oerhört tacksam för hjälp.
Med vänlig hälsning, Eric

Är hårddisken trött kanske?

Är det en gammal HDD du använder? Du har inte stött på några BSODs eller?

Permalänk
Medlem

Helt ny ssd. Inga Bsod. Ska det va drivrutiner till ssd'n?

Permalänk
Medlem

Ställt in SSD på ahci i uefi däremot måste du aktivera ahci först. Se Quick Alternate Method så finns det en klar fil om du inte vill pilla i registret.
http://www.ithinkdiff.com/how-to-enable-ahci-in-windows-8-aft...

Permalänk
Medlem

Tusen Tack! Ska testa. Räcker det med att följa guiden eller behöver jag göra något mer? Vet du om det är ett känt problem just det jag har i windows 8? Blir ju fundersam om man kan gjort något fel i bygget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericb:

Tusen Tack! Ska testa. Räcker det med att följa guiden eller behöver jag göra något mer? Vet du om det är ett känt problem just det jag har i windows 8? Blir ju fundersam om man kan gjort något fel i bygget...

Du behöver inte följa guiden punkt och pricka.. Dubbelklicka på filen så har den registrerats. Aktivera ahci i uefi/bios.

Permalänk
Medlem

Fick det tyvärr inte att funka. Formaterade om och aktiverade ahci innan. Allt löste sig perfekt! Går som en klocka!
Tack för hjälpen.