Tröttnat på ADSLs hastighet, skaffar 4G hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:
Skrivet av madtop:

Förutom det madtop nämner tillkommer moduleringen. Dvs omvandlingen från ett transportmedie till ett annat. Om jag inte missminner mig är det en stor bov i dramat när vi pratar adsl, och definitivt när vi pratar radiovågor. Kan vara så att det är detsamma när vi pratar fiber. Min poäng är iaf att propagation delay är försumbar i förhållande till moduleringen.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Väldigt intressanta kommentarer och fakta. Vill bara påpeka att vi alla bor inte centralt i stan och har tillgång till tex fiber, jag för min del skulle gladeligen vilja ha fiber till mig men just nu vill jag inte lägga ner 200000:- på bara grävningen, så just nu för stunden så finns inget annat alternativ för mig, 4g 40/20 slår ADSL 8/1 varje dag på året om det så skilljer 1 nanosek eller 20msek. Sen hur man kan "trimma" sin uppkoppling så det passar varje individ för sig, det är väl det som är tjusningen med att vara teknik/data intresserad. Hur kul vore livet om vi inte hade utmaningar och folk som säger att det inte går. Men smaken är som baken.

Skulle återkomma om värden på 4g mimo,
kör nu 2 antenner till usbmodem och en dovado tiny sen till DIR-655, lite besviken på resultatet, ändå bättre resultat men kan inte tycka det är värt 1500:-, framtiden får utvisa om det blir stabilare/bättre/snabbare. Men för ikväll får det duga med 40/20 med 26ms latency.

Permalänk
Medlem
Skrivet av konke:

så just nu för stunden så finns inget annat alternativ för mig, 4g 40/20 slår ADSL 8/1 varje dag på året om det så skilljer 1 nanosek eller 20msek

Helt korrekt val om du tycker hög peakhastighet är viktigare än stabil hastighet och lågt jitter.

Men du bör tänka på att de 8M på adsl är dina egna och som du inte delar med någon annan.
De 40M på 4G delar du med alla i din närhet - du och din granne kan inte få 40M samtidigt.

Permalänk
Skrivet av Lejkahh:

Jo fast det är väl en väldig skillnad på 3G och 4G? + att jag har fortfarande hoppet uppe för jag har hört folk ha väldigt låg ping likaväl som hög, men tack för snabbt svar.

Har tidigare haft 4G (har nu fiber), NEVER AGAIN. Instabilt som fan, pingen är ett skogen, och hastigheterna också. Bor i Enskede så jag hade bra täckning också.

Visa signatur

Om någonting går fel, skyll på Gabriel.

AMD FX-8350@4Ghz AMD R9 270X @ 1100Mhz COOLER MASTER Hyper 212 EVO
MSI 970A G43 CORSAIR Vengeance 8GB DDR3 @1600Mhz FRACTAL DESIGN Arc midi R2 XFX Core 550W
APPLE MacBook Pro -08 15'' Core2Duo 6GiB DDR3 OSX 10.9

Permalänk
Medlem

30 ping med tre 4g. Bor ute på landet

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Helt korrekt val om du tycker hög peakhastighet är viktigare än stabil hastighet och lågt jitter.

Men du bör tänka på att de 8M på adsl är dina egna och som du inte delar med någon annan.
De 40M på 4G delar du med alla i din närhet - du och din granne kan inte få 40M samtidigt.

Absolut, håller med dig till fullo.
Sen vad jag tycker är viktigt hör inte till denna diskussion (det kan jag starta en ny tråd om)
Men återigen, på landet (överdriver lite nu), är bönderna jätte nöjda med sina ADSL lösningar (därav gräver ISP inte ner fiber till oss som är intresserade)
Vet inte hur exakt många som delar "min" mast men det går inte jämföra med ett tätbyggt område.
Så än så länge är det inte så många hos mig som kör 4g, alltså inte så belastat, därav har jag rätt så stabil uppkoppling och låg jitter (det går INTE att jämföra med fiber).

"Det går inte jämföra äpplen med päron, även fast träden står nära varandra. Man får vara nöjd om man får frukt..."

Permalänk
Rekordmedlem

På landet gräver man ner fibern själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

På landet gräver man ner fibern själv.

Med spade eller för hand?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av konke:

Med spade eller för hand?

För hand med hjälp av spade och en Komatsu som verktyg

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.