Sony säljer 2,1 miljoner Playstation 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ayne:

Rätta mig om jag har fel. men PS4 är väl totalt jävla slutsåld i hela världen, medan XB1 finns att köpa lite här och där? Det borde ju kunna bidra till att man säljer fler XB1 än PS4.

Tvivlar på att det hade ändratp på de amerikanska siffrorna. Xbox har alltid varit överlägset starkast där. Betydligt jämnare mellan företagen här i Europa.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Racing
Forza 5 vs ingenting - XBone vinner

Vad med Gran turismo? Det lär ju komma ett nytt. Om det inte portar 6:an till PS4 om ett år.

Skrivet av aliassund:

Ja, msn är väldigt patriotiska i USA, speciellt nu när USA inte mår så bra ekonomiskt. Amerikanska produkter blir viktiga symboler.

Skickades från m.sweclockers.com

Ganska så. Plötsligt har t ex Apple kört med att deras nya Mac Pro är gjord i USA.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jimicro:

Tycker synd om Nintendo. Wii u verkar vara en helt okej konsol. Kommer absolut skaffa en. Det jag inte förstå, vad gör PS4 och XOne till nextgen till skillnad från Wii U ? Grafiken i PS4 eller XOne är väl inte direkt revolutionerande? visst den är bättre än Wii U men är grafik det som avgör Nextgen eller är det att man kan lägga upp saker på youtube, streama?

Vad jag har läst ska det finnas ett community för Wii U konsolerna är inte det nextgen?

I min mening är Wii U lika mycket nextgen som Ps4 och XOne.

Skulle också kalla Wii U för "next gen", en av de absolut största flaskhalsarna i PS3/Xbox360 var mängden RAM och Wii U har ju i alla fall 2GB (fast verkar som bara 1GB kan används av spel...).

Men om XBO kommer få hålla sig till 1280x720 p.g.a. flaskhalsen i antalet ROP (raster operations pipes) så är den flaskhalsen ännu större i Wii U där man har lägre GPU-frekvens och 8 ROPs mot 16st i XBO och 32st i PS4.

Den svaga CPUn i Wii U verkar sätta rejäla käppar i hjulen för multiplattformsspel. COD: Ghosts har ju problem med rejäla FPS-drops, problem som inte alls är lika stora på PS3 och Xbox360 (som har starkare CPUer men klenare GPUer, så flaskhalsen för Wii U verkar vara CPU). Fast å andra sidan är det ju inget moster till CPU i PS4/XBO heller, faktum att enkeltrådprestandan är lägre i PS4/XBO än det är i PS3/XBox360.

Tittar man på flyttalsprestanda i enbart CPUn så har den gått från ~230GFlop/s i PS3 till ~75GFlops/s (antar att 6 kärnor är tillgängliga för spel) i PS4. Visst har man en mycket bättre GPU i next-gen, men vissa typer av beräkningar lämpar sig inte för GPU. SPE:erna var mycket mer lik en "vanlig" CPU och därmed väldigt flexibla i vad man kunde göra med dem. Svåra att hantera dock p.g.a. att de bara hade 256kB (ja kilo-byte) arbetsminne.

Men Wii U (har redan en) köper man för N-spelen och inte något annat. Hoppas att Mario Kart blir riktigt bra denna gång, var lite sådär på Wii

Och visst blir det även minst en av PS4 och XBO.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rappe Rodent:

Högupplöst med 1 FPS vs. lågupplöst med >10 FPS?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Vilket borde vara nog för att undvika att köpa

Kanske, men för varenda lanserad produkt finns det alltid ett gäng som har problem. Söker man på nätet så kan man kanske få intrycket att alla exemplar av en viss produkt har problem. Men det blir en skev slutsats. Men visst ligger det en del i att en ”1.0-version” av en produkt riskerar att ha mer problem än en senare versioner.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maysay:

Det roliga är att folk räknade ut Xbox One direkt. Ska bli roligt att se hur den säljer i europa.

En hel del länder har redan fått tillgång till Xbox One. De lanseras i två omgångar. Ena i mitten av November. De andra får den någon gång i Februari nästa år.

Skrivet av Maysay:

Jag vill nästan att Nintendo ska sluta göra basenheter. Så att Zelda m.m. kommer till t.ex Steam

Haha, och för ett tag sedan satt alla PS4-spelare och sa att PS4 hade alla indiespel. Fast nu hänger det alltså på kraften hos hårdvaran?

Nej. Det har alltid varit snack om hårdvaran ända sedan Sony avtäckte PS4. Xbox One är någon sorts skapelse där Microsoft lyckats underskatta PS4 över hela spelplanen. Detta gör dock inte X1 till en dålig konsol däremot så är det ganska uppenbart vad de har försökt åstadkomma med konsolen. Dessutom detta "Den är mer framtidssäker" är rent och skärt PR-försök av folk.. Konsolen blir inte mer framtidssäker bara för att den har Netflix på sig tex.

Skrivet av Laggzor:

varför då?

folk köper consoler för olika syften, ganska ofta också för exclusiva speltitlar. och varför är amerikanerna dumma i huver för det? är väl knappast bara dom som köpt xbox.

hårdvaran är inte lika relevant i en konsol som i en dator, det sagt skulle jag personligen köpa en PS4.

men ja, dra alla över en kant sådär .. woho

Nu är det ganska allmänt känt att Amerikaner är lokalpatrioter (iallafall större delen av dessa). De köper hellre en produkt av ett Amerikanskt företag oberoende hur värdelös denna produkt är än att köpa något från Asien.

Skrivet av Persan96:

Dat logic...

Om ps4 är slutsålt är det väl klart att ps4 säljer mer än xbone om den finns kvar i butik?

Åhh ironin.. Nej. Kan betyda att Sony bara har tillverkat mindre antal konsoler i jämförelse med X1. Vad är högst? 2.1 miljoner sålda exemplar av PS4 och helt slutsålt eller 3 miljoner X1 med ett par hundratusen kvar? (Fabricerade siffror).

Skrivet av segen:

Fan vad billigt jenkarna får köpa PS4! $399 är ju ingenting mot vad vi får pröjsa.
Fast i vissa stater brukar priser visas utan moms.

Dessutom så hjälper det inte att ett företag har licensen att sälja vidare konsoler.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Det hade varit toppen om Nintendo spel hamnade på steam. Jag har ingen lust att köpa Wii U och Nintendo 3ds för att spela deras spel.

Permalänk
Medlem

Skönt att jag har ett jobb så att jag kan köpa båda istället för att diskutera på internet vilken som är bäst!

Annars har Wii U bra utbud spel och bra pris just nu! Köpte den för drygt en månad sedan. Rekas!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crippen:

Det hade varit toppen om Nintendo spel hamnade på steam. Jag har ingen lust att köpa Wii U och Nintendo 3ds för att spela deras spel.

Om det är något som Nintendo inte gör så är det att lansera portar till PC eller någon annan plattform heller för den delen.

Skrivet av sullon:

Skönt att jag har ett jobb så att jag kan köpa båda istället för att diskutera på internet vilken som är bäst!

Annars har Wii U bra utbud spel och bra pris just nu! Köpte den för drygt en månad sedan. Rekas!

Skickades från m.sweclockers.com

Vadå en av varje? Ta två.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Vad med Gran turismo? Det lär ju komma ett nytt. Om det inte portar 6:an till PS4 om ett år.

Finns inget GT till PS4 nu och det var lanseringstitlar jag pratade om. Driveclub var tänkt att vara Sonys dragplåster som skulle slå mot Forza men det blev försenat. Tyvärr. Hade nog köpt det annars.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippen:

Det hade varit toppen om Nintendo spel hamnade på steam.

Never gonna happen...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persan96:

Jasså?
För vad jag minns så skrev du att xb1 säljer mer än ps4 för att det inte finns ps4 i lager.

Jag läste fel på din förra post.
Men jo, hade PS4 och XB1 funnits i onändligt lager är jag övertygad om att PS4 hade sålt mer, även i staterna. Av det jag läst på nätet så är det ett ratio på ca 2:1 i förbokningar i USA, fördel Sony.

Skrivet av rufusrufus:

Så var det alla fall med 360 och ps3. Varför skulle det inte va så nu?

För att det är så? Många spel körs i högre upplösning på PS4 jämfört med XB1. Och då talar jag om 3e part AAA titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ayne:

För att det är så? Många spel körs i högre upplösning på PS4 jämfört med XB1. Och då talar jag om 3e part AAA titlar.

"Många"... Och nu är detta helt nytt. Om något år är båda konsollernas hårdvara förlegat och då kommer detta inte spela nån som helst roll. Speciellt om 4k hittepåt blir stort.

Då kommer det handla om vem som har bäst service, bäst spel etc. som sig bör.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flostyle:

Vilket fint resonemang du har... Du har inte tänkt på att det kanske finns andra saker med en viss konsol som lockar? T.ex. exklusiva speltitlar och att detta kanske är viktigare för andra än just hårvara och pris?

Vilka exklusiva titlar släpps i USA och inte resten av världen?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Varför ens ha en diskussion nu? Vi har fått allt för lite information.

Microsoft kommer att komma ut med sina riktiga siffror! Vänta och se!

Detta är Target & Walmarts Blackfriday siffror är från två butiker av många i USA och grymt skeva eftersom det inte fanns lika mycket tillgång av konsolerna, knepigt att ens lyfta den informationen av Swec imo.

Permalänk
Skrivet av ayne:

Jag läste fel på din förra post.
Men jo, hade PS4 och XB1 funnits i onändligt lager är jag övertygad om att PS4 hade sålt mer, även i staterna. Av det jag läst på nätet så är det ett ratio på ca 2:1 i förbokningar i USA, fördel Sony.

För att det är så? Många spel körs i högre upplösning på PS4 jämfört med XB1. Och då talar jag om 3e part AAA titlar.

Högre upplösning ja. Men det utvecklas ju till Xbox one eftersom den har sämre hårdvara. Så då optimerar dom det så bra det går. Sen blir det en mindre bra port över till ps4. Så var det på 360 och ps3 alla fall. Hade själv ps3 så är ingen hatare för den sakens skull. Men det brukar vara bättre att köpa den med sämre hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rufusrufus:

Högre upplösning ja. Men det utvecklas ju till Xbox one eftersom den har sämre hårdvara. Så då optimerar dom det så bra det går. Sen blir det en mindre bra port över till ps4. Så var det på 360 och ps3 alla fall. Hade själv ps3 så är ingen hatare för den sakens skull. Men det brukar vara bättre att köpa den med sämre hårdvara.

What?
PS3 fick ju en riktigt skitig deal vid flera cross-platrorm släpp, minns att jag köpte GTA4 till PS3 och det syntes något extremt att det var sämre än till 360.

Permalänk
Skrivet av rufusrufus:

Högre upplösning ja. Men det utvecklas ju till Xbox one eftersom den har sämre hårdvara. Så då optimerar dom det så bra det går. Sen blir det en mindre bra port över till ps4. Så var det på 360 och ps3 alla fall. Hade själv ps3 så är ingen hatare för den sakens skull. Men det brukar vara bättre att köpa den med sämre hårdvara.

Vill se din källa som säger att de utvecklar för xbox one först och sen portar till PS4...

Sen motsa du dig nyss. De utvecklade till Xbox360 för att den hade unified memory, d.v.s de kunde använda all 512 MB hur de ville medans på PS3:an var det delat, 256 MB till systemet och 256 MB för grafiken, vilket gjorde det mycket svårare att utveckla till.. Xbox360 hade faktiskt starkaste GPUn av de båda konsollerna också. PS3:an hade dock kraftigare CPU.

Nu på nya generationen är Xbox One svårast att utveckla för p.g.a ESRAM. Så det är nu tväremot förra generation. Så med din logik borde de ju koda för PS4:an och sen porta till Xbox One..

Permalänk
Medlem

Ingen större ide o titta på dessa siffror än, både xbone o ps4 säljer allt de kan få ut just nu. Det visar bara vem som tillverkat mest enheter, vänta ett tag så de faktiskt finns kvar enheter på hyllorna så får man en bättre siffra.

Permalänk

Är en stolt ägare av en Ps4a och måste säga det oj oj oj det var över förväntan grafikmässigt detta är helt klart nextgen spelet jag refererar till är killzone och med tanke på att det är första release titel så kan man ju bara tänka sig hur spelen kommer se ut i framtiden ........Damn

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem

En kompis har gjort detta. Han förbeställde 2 ps4 och 2 xbones som han sedan sålde på ebay och craigslist.

Permalänk
Skrivet av ZAIZAI:

Är man såpass lokalpatriotiska att man köper en XBOX för att det är ett amerikanskt bolag bakom eller är det på grund av den högre prislappen som man tror att man får mer för pengarna?

Det handlar mest om vana med en dutt patriotism. Ericsson sålde bäst i Sverige, Nokia mest i Finland, Motorola/Apple i USA. Det är ingen slump.

Permalänk
Skrivet av rufusrufus:

Högre upplösning ja. Men det utvecklas ju till Xbox one eftersom den har sämre hårdvara. Så då optimerar dom det så bra det går. Sen blir det en mindre bra port över till ps4. Så var det på 360 och ps3 alla fall. Hade själv ps3 så är ingen hatare för den sakens skull. Men det brukar vara bättre att köpa den med sämre hårdvara.

Vill tillägga en sak både xbone och Ps4 har väldigt liknande system ja förutom xbone`s ESRAM men annars väldigt lika så det där med dåliga portningar tror jag vi kan lägga på hatthyllan däremot så lär vi nog se en hel del spel som har lägre upplösning och mindre effekter på xbone pga av att prestandan är så pass mkt lägre än Ps4

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Detta bevisar ju att Amerikaner är dumma i huvudet... köpa en sämre hårdvara till ett högre pris - grattis nu kan ni få spela alla era favoriter i 720p!

Och dina argument är vattentäta och intelligenta? Konsolen som är bäst är alltid den med mest hårvara/krona? Priset är för övrigt väldigt jämt och viss, prestandamässigt vinner PS4 men det finns dem som gillar kinect .... Vissa köper även konsoler för att de vill åt konsolspecifika spel som t.ex. halo, gears of war, fable osv.

Alla är inte som du ..........

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Vilka exklusiva titlar släpps i USA och inte resten av världen?

Känns som att du missuppfattat lite. Den som jag citerade skrev ett inlägg på en sjuårings nivå om att amerikaner är dumma i huvudet för att de överlag tycks föredra Xbox One när PS4 har något bättre prestanda och är billigare... Så tänk dig såhär: Om jag inte bryr mig om hårdvara och prislapp, utan köper Xbox One för att jag gillar att spela Halo och Forza, är jag då dum i huvudet? Eller har jag bara andra preferenser när det gäller valet av konsol?

Permalänk
Medlem

Ganska dålig statistik.

Den är gjord under Black Friday. PS4 sålde slut i USA INNAN dess med förbokningar etc.
Inte så konstigt att siffrorna visar att Xbox sålde bättre.

I alla andra länder så har PS4 sålt dubbelt så många konsoller som Xbox

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Tänker då inte slå till nu på något utav dom utan väntar tills allt har landat och folk spelat in sig

Ev så kan man få tag på Playstation kring lucia om man ska tro Webhallens personal som jag hörde pratade med en mormor/farmor som försökte köpa ett till barnbarnen, det handlade om tvåsiffrigt antal enheter som dom kanske får in kanske även på andra ställen sen är det stop i minst 2-3månader....

Permalänk
Skrivet av kotz:

Nord Amerika stödjer sin egen produktion. Inte första gången dom gör så i liknande situationer.
Finns på forum där amerikanare öppet säger att de köper amerikanska proddkter bara för att stödja/patrioter

Finns samma folk i Sverige som kör Volvo (fast det inte ens är svenskt....)

Frågan är ju om det är tillräckligt många för att göra avtryck på försäljningen, och det tror jag inte.

Bor i Florida och INGA av mina Amerikanska gameing vänner har köpt en Xbone, alla har beställt eller sitter redan med PS4:an

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

varför då?

folk köper consoler för olika syften, ganska ofta också för exclusiva speltitlar. och varför är amerikanerna dumma i huver för det? är väl knappast bara dom som köpt xbox.

hårdvaran är inte lika relevant i en konsol som i en dator, det sagt skulle jag personligen köpa en PS4.

men ja, dra alla över en kant sådär .. woho

över en kam*

Visa signatur

CPU: Broadwell-E I7-6800k @ 4.3ghz CPU-kylare: Corsair h115i // GPU: GTX 970 SLI(gigabyte g1) OC 1450mhz // Moderkort: Asus Rog Strix x99 Gaming // RAM: 32GB hyper x ddr4 2666Mhz //Fractal Design Newton R3 1000W 80+ Platinum// SSD: Windows- Samsung 950 pro 512GB + Samsung 120 GB + Corsair 120 //Chassi: Thermaltake level 10 GT(vitt) // OS: Win 10 // Skärmar: Asus rog swift(27"144hz 1ms gsync) + BenQ XL2420T // Konsol: PS4

Permalänk
Medlem

Xbone, bannar folk, för att de svär i privatsamtal, i skype, har jag läst.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|