Hjälp med att sätta ihop en ny speldator ~13tkr

Permalänk
Medlem

Hjälp med att sätta ihop en ny speldator ~13tkr

Hej alla på sweclockers, är ny på forumet så kan hända att jag har postat i fel forum.

Nu är det så att jag ska bygga ihop en dator till mig själv som julklapp, men är ganska ny på området så vet inte vad som är så optimalt. Allt jag vet är att jag vill använda AMD r9 290x grafikkort samt en riktigt kraftfull AMD processor, en SSD på 120GB (Inte nödvändigt) och en vanlig HDD på 1TB
Min budget ligger runt 13k, dator ska klara de senaste spelen utan problem och hoppas på att det maxar BF4.
Så.. är det någon där ute som kan hjälpa mig hitta delar till det jag söker?

Edit: Ingen mjukvara är nödvändigt att inhandlas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loltroll:

Hej alla på sweclockers, är ny på forumet så kan hända att jag har postat i fel forum.

Nu är det så att jag ska bygga ihop en dator till mig själv som julklapp, men är ganska ny på området så vet inte vad som är så optimalt. Allt jag vet är att jag vill använda AMD r9 290x grafikkort samt en riktigt kraftfull AMD processor, en SSD på 120GB (Inte nödvändigt) och en vanlig HDD på 1TB
Min budget ligger runt 13k, dator ska klara de senaste spelen utan problem och hoppas på att det maxar BF4.
Så.. är det någon där ute som kan hjälpa mig hitta delar till det jag söker?

Edit: Ingen mjukvara är nödvändigt att inhandlas.

Avråder dig från att köpa en AMD processor, ska du lägga så pass mycket pengar och vill kunna maxa BF4 så är det helt klart intel som gäller imo. https://www.inet.se/kundvagn/visa/4224347/2013-12-05 typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loltroll:

Hej alla på sweclockers, är ny på forumet så kan hända att jag har postat i fel forum.

Nu är det så att jag ska bygga ihop en dator till mig själv som julklapp, men är ganska ny på området så vet inte vad som är så optimalt. Allt jag vet är att jag vill använda AMD r9 290x grafikkort samt en riktigt kraftfull AMD processor, en SSD på 120GB (Inte nödvändigt) och en vanlig HDD på 1TB
Min budget ligger runt 13k, dator ska klara de senaste spelen utan problem och hoppas på att det maxar BF4.
Så.. är det någon där ute som kan hjälpa mig hitta delar till det jag söker?

Edit: Ingen mjukvara är nödvändigt att inhandlas.

Hur kommer det sig att du ha spetsat in dig på just 290x (ett bra kort men jag hade aldrig valt en referenskylare vare sig det är AMD eller Nvidia såvida det inte är "Titan-kylaren").

Även om det kanske begränsar din grafikkorts budget hade jag hellre stoppat en 4770k i ett bygge för 13k finns i mina ögon ingen mening med varken AMD eller en i5:a efter man har passerat 10k.

Ett extra grafikkort kan man alltid lägga till senare.

(Som referens kan jag säga att i5:an (3570k och då inte 4670k) "flaskar" i high efter cirka 60fps, givetvis utan överklockning och då i spelet Battlefield 4:a)

Till personen ocan hade jag nog inte gått vägen med 16gb RAM direkt utan jag hade hellre lagt en slant på antingen en SSD eller en bättre nätdel, har hört mycket skit om RM-serien mem det är ju självklart upp till TS att söka reda på ifall han inte frågar snällt:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Alltså, tänkte mig AMD då jag vet att det är både billigare än Nvidia och Intel med delar. kan tänka mig en Intel CPU helt klart om det nu är bättre, men R9 290x ska väll ändå vara bäst bland de senast generation grafikkort när det kommer till prist och prestanda? kollade runt lite och såg att fläkten på Grafikkortet verka vara högljutt men ingen annat.
Som sagt har nästan noll koll och därför jag söker hjälp här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Avråder dig från att köpa en AMD processor, ska du lägga så pass mycket pengar och vill kunna maxa BF4 så är det helt klart intel som gäller imo. https://www.inet.se/kundvagn/visa/4224347/2013-12-05 typ

Alltså jag kollar på GHz på en CPU vilket som är helt klart fel, men är inte 4.0ghz bättre än 3.5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loltroll:

Alltså, tänkte mig AMD då jag vet att det är både billigare än Nvidia och Intel med delar. kan tänka mig en Intel CPU helt klart om det nu är bättre, men R9 290x ska väll ändå vara bäst bland de senast generation grafikkort när det kommer till prist och prestanda? kollade runt lite och såg att fläkten på Grafikkortet verka vara högljutt men ingen annat.
Som sagt har nästan noll koll och därför jag söker hjälp här.

Du skulle kunna inhandla alla delar utom grafikkortet tills de släpper nya kylare för 290x, eller helt enkelt vänta tills efter jul och kanske fynda lite på mellandagsrean.

Visa signatur

-

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4226672/datorbygge

Där har du ungefär vad jag köpte, dock hade jag varit du så hade jag sett till att vänta i några veckor tills 290x kommer ut med den nya kylaren som ersätter referenskylaren, enligt rykten ska den bara kosta någon hundring mer. Jag köpte kortet med referenskylare men köpte till en extern kylare för att sätta på.

Monteringsramen är helt och hållet upp till dig själv dock, beror på var man vill sätta sin hårddisk, just det moderkortet har en plats på baksidan där SSD:n får plats men den är långt ifrån optimal för den hårddisken då kablarna blir lite inåtvända.

Edit: haha såg att snubben ovanför hade postat nästintill samma dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loltroll:

Alltså jag kollar på GHz på en CPU vilket som är helt klart fel, men är inte 4.0ghz bättre än 3.5?

Du vet att stirra sig blind enbart på frekvens är fel men ändå frågar du?

Frekvensen säger inte mycket egentligen. Köp Intel om du har såpass med pengar att lägga.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loltroll:

Alltså, tänkte mig AMD då jag vet att det är både billigare än Nvidia och Intel med delar. kan tänka mig en Intel CPU helt klart om det nu är bättre, men R9 290x ska väll ändå vara bäst bland de senast generation grafikkort när det kommer till prist och prestanda? kollade runt lite och såg att fläkten på Grafikkortet verka vara högljutt men ingen annat.
Som sagt har nästan noll koll och därför jag söker hjälp här.

Min rekommendation är ju som sagt en 4770k då det kommer dröja innan den "flaskar" märkbart och när den stunden kommer har dom ofta en hel del att ge i form av överklockning medans en AMD CPU nästan behöver en överklockning direkt när den kommer ur kartongen för att orka med i nyare titlar.

Som du säger ger ju AMD mer prestanda för pengarna och det är det ingen tvekan om men det för man även ställa emot ifall man nu inte har något emot ljudnivån på just referens 290x.

Det är otroligt svårt att rekommendera ett grafikkort i dagsläget för just Battlefield 4:a med mantle runt hörnet och nya kylare till 290X på ingång.

Ifall du inte måste ha en ny dator inom kort så hade jag väntat på eventuella erbjudanden runt jul, en CPU och ett moderkort kan du egentligen skaffa när du vill då ingenting nytt är planerat att komma förrän om cirka 6 månader.

Hur ställer du dig till att köpa begagnat?

Ett ytterliggare tips här på forumet är att trycka på "Citera-knappen" detta underlättar när du behöver hjälp då det blir lättare för oss att se när du har svarat och kan då hjälpa till snabbare:)

EDIT:

Ang. Frekvenser: Mellan två processorer med samma arkitektur (detta ser du lättast genom kod-namnen) t.ex. Haswell 4670k vs 4770k, om vi endast använder en kärna så vinner den processor som har högst frekvens.

Men då olika arkitekturer har olika IPC (Instructions Per Cycle) alltså hur många instruktioner processorn kan utföra för varje given cykel, tänk processor A vs processor B. A kan endast utföra en instruktion per cykel medan B kan utföra två, detta betyder att vid samma frekvens så är processor B dubbelt så snabb.

Hoppas du förstår lite mer nu och att jag inte bara förvirrade;) Detta är endast ett exempel för att kunna underlätta tänket så att man inte stirrar sig blind på frekvenserna.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Är du helt grön i området så har du en heeel del att läsa på om. Orkar du inte det, så är en färdigmonterad dator att rekommendera.

Annars hjälper det om du iaf sätter ihop en inköpslista som du sedan kan få kommentarer på.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk

Alltså för spel och liknande kommer det dröja ett bra tag innan en i5 flaskar, det är snarare när det kommer till videoredigering/rendering som det börjar bli tungt för en i5 vilket är anledningen till att jag valde en i7:a men jag tror snarare att du hade klarat dig bra på en i5 ifall det bara är spelande du tänkte göra.

Sen är det alltid diskussioner ifall AMD eller Intel är bäst, jag tycker det är egen preferens vad man vill använda sig av. Jag litar mer på Intels prylar då jag haft det innan och aldrig haft problem med dom men jag går inte på någon annat än min magkänsla helt utan någon slags teknisk bevisning

Permalänk
Skrivet av MacPain:

Är du helt grön i området så har du en heeel del att läsa på om. Orkar du inte det, så är en färdigmonterad dator att rekommendera.

Annars hjälper det om du iaf sätter ihop en inköpslista som du sedan kan få kommentarer på.

han har rätt att det är mycket du måste lära dig ifall du är helt grön i området men annars finns alltid hjälp att få från butikerna.

Ifall du måste ha datorn nu innan jul och verkligen inte kan vänta på att de släpper de nya kylarna till 290x så kan du alltid köpa ASUS kortet från Inet och få den färdigmonterad med deras kampanj.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4226677/2013-12-06

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Min rekommendation är ju som sagt en 4770k då det kommer dröja innan den "flaskar" märkbart och när den stunden kommer har dom ofta en hel del att ge i form av överklockning medans en AMD CPU nästan behöver en överklockning direkt när den kommer ur kartongen för att orka med i nyare titlar.

Som du säger ger ju AMD mer prestanda för pengarna och det är det ingen tvekan om men det för man även ställa emot ifall man nu inte har något emot ljudnivån på just referens 290x.

Det är otroligt svårt att rekommendera ett grafikkort i dagsläget för just Battlefield 4:a med mantle runt hörnet och nya kylare till 290X på ingång.

Ifall du inte måste ha en ny dator inom kort så hade jag väntat på eventuella erbjudanden runt jul, en CPU och ett moderkort kan du egentligen skaffa när du vill då ingenting nytt är planerat att komma förrän om cirka 6 månader.

Hur ställer du dig till att köpa begagnat?

Ett ytterliggare tips här på forumet är att trycka på "Citera-knappen" detta underlättar när du behöver hjälp då det blir lättare för oss att se när du har svarat och kan då hjälpa till snabbare:)

EDIT:

Ang. Frekvenser: Mellan två processorer med samma arkitektur (detta ser du lättast genom kod-namnen) t.ex. Haswell 4670k vs 4770k, om vi endast använder en kärna så vinner den processor som har högst frekvens.

Men då olika arkitekturer har olika IPC (Instructions Per Cycle) alltså hur många instruktioner processorn kan utföra för varje given cykel, tänk processor A vs processor B. A kan endast utföra en instruktion per cykel medan B kan utföra två, detta betyder att vid samma frekvens så är processor B dubbelt så snabb.

Hoppas du förstår lite mer nu och att jag inte bara förvirrade;) Detta är endast ett exempel för att kunna underlätta tänket så att man inte stirrar sig blind på frekvenserna.

Jo, bra förklarat!
Och Nej kan inte köpa begagnat på grund av att jag bor i Norge

Skrivet av MacPain:

Är du helt grön i området så har du en heeel del att läsa på om. Orkar du inte det, så är en färdigmonterad dator att rekommendera.

Annars hjälper det om du iaf sätter ihop en inköpslista som du sedan kan få kommentarer på.

Prodnr. Produktnavn Antall Pris Totalt
803178 Sapphire Radeon R9 290X 4GB GDDR5
- PCI-Express 3.0, DL-DVI-D + DL-DVI-D, HDMI, DP, 512bit, w/BATTLEFIELD 4 1 4695,00 4695,00
780483 Intel Core i7-4770K
- Socket-LGA1150, Quad Core, 3.5GHz, 8MB, 84W, HD4600, Boxed w/fan, Haswell 1 2549,00 2549,00
782065 MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150
- ATX, Z87, DDR3, 3xPCIe-x16, SLI/CFX, VGA,HDMI,DP,Killer 2200,SB Cinema, Haswell 1 1249,00 1249,00
791624 Samsung SSD 840 EVO 120GB KW
- Desktop KIT, 540/410MB/s read/write, Samsung MEX controller 1 899,00 899,00
653050 Seagate Barracuda® 1TB
- SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5" 1 499,00 499,00
757466 Fractal Design Define R4 Black Pearl
- Vifter: 1x 140mm Front, 1x 140mm Bak, Støydempet, ATX, mATX, mITX, USB 3.0 1 899,00 899,00
796967 Corsair RM750, 750W PSU
- ATX 12V V2.4, 80 Plus Gold, Modular, 4x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 7x Molex, 2x FD 1 1075,00 1075,00
769026 Kingston DDR3 HyperX Beast 16GB
- 2400MHz 2x8GB KIT CL11 HyperX Beast 1 1749,00 1749,00
657097 Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kjøler
- 755/1150/1155/1156/1366/2011, AM2(+)/AM3(+)/FM1, 600~1600 RPM, 66 CFM, 9~31 dBA 1 299,00 299,00

Det här delarna har jag kommit fram till en så länge, Kan inte använda mig av Inet.se då jag bor i Norge så får blir Komplett.no

Edit: Såg nyss en youtube klipp på R9 290x och fyfan, låter som en jetmotor, så blir definitivt att vänta på en fläkt till den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Loltroll:

Alltså jag kollar på GHz på en CPU vilket som är helt klart fel, men är inte 4.0ghz bättre än 3.5?

Nej. Intel är bättre per Mhz (alltså klock) än vad AMDs processorer är och kan därför utprestera AMDs motsvarighet trots en lägre klock. Dessutom är 8350 två generationer bakom 4770K. Med andra ord så är Intels signum Hög IPC medan AMD satsar på hög ursprungsklock. Däremot med lite överklockning så springer Intels processorer ifrån AMD lite till.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Eftersom du vill spela BF4 på högsta upplösning så är det i dagens läge en Intel processor som gäller.
Om du väntar lite tills Mantle ( http://en.wikipedia.org/wiki/Mantle_(API) ) kommer och kollar hur det systemet kommer att prestera med olika uppsättningar så kanske du kan spara en slant och satsa på en AMD processor och ett 290x istället. Att ha 2st grafikkort som några nämnde här uppe har inte varit helt smärtfritt för många samt att det tar mer ström vilket gör att du måste köpa en kraftfullare PSU, antingen nu eller i framtiden.

290x är även "känt" för att låta en del i förhållande till andra kort i den pris/prestanda klassen. Även där kanske man vill vänta på en annan kylare.

Själv sitter jag på en intel 2500k överklockad och kör BF4 på ultra så det är absolut inget fel på de grejjerna heller..

Permalänk
Skrivet av Mr.3:

Eftersom du vill spela BF4 på högsta upplösning så är det i dagens läge en Intel processor som gäller.
Om du väntar lite tills Mantle ( http://en.wikipedia.org/wiki/Mantle_(API) ) kommer och kollar hur det systemet kommer att prestera med olika uppsättningar så kanske du kan spara en slant och satsa på en AMD processor och ett 290x istället. Att ha 2st grafikkort som några nämnde här uppe har inte varit helt smärtfritt för många samt att det tar mer ström vilket gör att du måste köpa en kraftfullare PSU, antingen nu eller i framtiden.

Jag trodde inte att mantle har något alls att göra med huvudprocessorn utan bara grafikkorteta processor? om inte så har jag lärt mig något nytt idag

SLI kan vara ee lösning men det krävs rätt starka nätverksagg för det och många spel har inte optimerats för användandet av flera grafikkort (de största har men inte många av indiespelen)

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

Hur kommer det sig att du ha spetsat in dig på just 290x (ett bra kort men jag hade aldrig valt en referenskylare vare sig det är AMD eller Nvidia såvida det inte är "Titan-kylaren").

Även om det kanske begränsar din grafikkorts budget hade jag hellre stoppat en 4770k i ett bygge för 13k finns i mina ögon ingen mening med varken AMD eller en i5:a efter man har passerat 10k.

Ett extra grafikkort kan man alltid lägga till senare.

(Som referens kan jag säga att i5:an (3570k och då inte 4670k) "flaskar" i high efter cirka 60fps, givetvis utan överklockning och då i spelet Battlefield 4:a)

Till personen ocan hade jag nog inte gått vägen med 16gb RAM direkt utan jag hade hellre lagt en slant på antingen en SSD eller en bättre nätdel, har hört mycket skit om RM-serien mem det är ju självklart upp till TS att söka reda på ifall han inte frågar snällt:)

Hahaha "flaskar" BF4 vid 60fps? Hur kommer det sig att jag har en i5 2500k @ 4.5ghz som klarar av High/Ultra i över 70 fps? Det som kanske flaskar mig vid allt i ultra är 2GB GDDR5.

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa1000:

Jag trodde inte att mantle har något alls att göra med huvudprocessorn utan bara grafikkorteta processor? om inte så har jag lärt mig något nytt idag

SLI kan vara ee lösning men det krävs rätt starka nätverksagg för det och många spel har inte optimerats för användandet av flera grafikkort (de största har men inte många av indiespelen)

Enl. deras egna uttalanden så skall det ge bättre prestanda över flera CPU kärnor (åtta stycken kärnor är det som nämnts), detta helt i linje med "next gen" konsolerna som har AMD:s Jaguar processor med 8 kärnor.

SLI eller CF då ;).
NVidia kommer snart med en ny lösning som ska ordna bättre flyt i överföringen till monitorn genom att låta monitorn bestämma och hålla en buffert så att grafikkortet kan fortsätta med att räkna ut nästa bild.
AMD har löst stuttering problemen genom att de har bytt system nu som ska göra det mjukare att spela med fler grafikkort i CF läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saindrenan:

Hahaha "flaskar" BF4 vid 60fps? Hur kommer det sig att jag har en i5 2500k @ 4.5ghz som klarar av High/Ultra i över 70 fps? Det som kanske flaskar mig vid allt i ultra är 2GB GDDR5.

Du lyckades missa att det var tydligt står -utan överklockning-.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

4770k, Asus Sabertooth z87, Corsair Dominator Platinum CL8, GTX780TI, Samsung 840 EVO, WD Black, Corsair RM650, Corsair Carbide 300R.

Permalänk
Medlem

Men listan jag länkade, kommer den funka bra eller inte, då den håller min budget? Bara det att jag väntar på de nya R9 290x men lägre ljud.

Permalänk

Den var lite småsvår att läsa men jo det borde funka, enda jag hade velat ändra på är att lägga till en 2 tb hårddisk istället för 1 tb:en, det kostar runt 200 spänn mer och du får plats med dubbelt så mycket. Sen får du fundera på ifall du känner att du senare vill uppgradera din dator till crossfire så kan det vara värt att lägga dom extra hundralapparna på att skaffa ett starkare nätagg, typ 850 eller högre men det är rent ut sagt vad du själv känner för

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loltroll:

Det här delarna har jag kommit fram till en så länge, Kan inte använda mig av Inet.se då jag bor i Norge så får blir Komplett.no

Det ser väl inte så dumt ut. Vänta på bättre fläkt till 290x kortet. Köpa en större lagringsdisk som en annan medlem sa. När man liks köper en hårddisk är det ganska billigt att gå upp i storlek. 2 eller 3 TB. Kanske en större SSD också, 250GB. Men det beror på hur mycket program och spel du ska ha. Men många ångrar sig om dom köper för små.
Tror inte du behöver ett nätagg med så mycket watt? 550/650 borde räcka. Men har inte läst på exakt vad dina komponenter drar, så ska inte lova något. Men kan vara värt att kolla upp. Eller har du tänkt köra crossfire i framtiden?

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90