Ok, tillbaka till billiknelserna. De håller aldrig för närmare granskning men jag ger med mig.
Ratten i en bil är ett av de viktigaste instrumenten, man bör aldrig släppa ratten (även om jag själv gör det då och då), så jag tycker inte det är jämförbart alls. Faktum är att bilbranschen precis är i mitten av en omvandling som kanske passar bättre som liknelse, nämligen att gå ifrån att starta genom att vrida på nyckeln och istället ha en startknapp. Det är ett extra moment i onödan dock, vilket inte gäller startmenyn, så det är fortfarande inte den bästa liknelsen. Men för de flesta så tror jag ändå den passar bättre, det är något man använder någon gång per dag och som inte påverkar någonting i själva användandet utan bara just i startögonblicket, funktionen är den samma osv.
Tja, dumheter eller en stark gränssnittsvision är ju en fråga om tycke och smak. Fortfarande gäller dock det som vi diskuterat sedan denna trådens början; en tillfällig meny som bara är uppe just när man använder den borde ta upp så mycket plats den behöver för att kunna fungera så effektivt som möjligt, visa så många program som möjligt utan att göra det svårt att träffa dem osv., den kan inte vara i vägen för den är ju endast uppe när man använder den.
Men för många inställningsmöjligheter för gränssnittet tar ju bort alla fördelar av att ha ett gemensamt gränssnitt. Se på Android, tillverkarna modifierar gränssnittet till höger och vänster så det som fungerar på ett visst sätt på en Samsung fungerar inte på alls samma sätt på en HTC osv. och det har varit ett himla gapande om fragmentering osv. trots att det är en väldigt liten del av OS:et som faktiskt skiljer sig mellan tillverkares versioner (främst utseendemässigt) och trots att det bara finns några få varianter på Android.
En lite rolig skillnad är att på Android så ses ju grundvisionen som idealet på teknikforum osv. Googles "vanilj-Android" ses som den bästa versionen och "alla" är bara sura för att Samsung osv. gör sina förändringar. Jag har kört ett antal olika varianter av Android och föredrar Samsungs TouchWiz, vilket inte brukar ses på med blida ögon, men jag är pragmatisk i mitt användande av min telefon precis som min dator. TW är kanske inte det snyggaste direkt men det är definitivt snyggare än stock, i alla fall fram tills KitKat, och TW har en massa smarta funktioner som jag saknar mycket mer än jag trodde på AOSP-romar. Sense å andra sidan är en för stor förändring i mina ögon, det är för mycket saker som ska ske automatiskt men som inte fungerar hela tiden, för mycket som ändrats till det sämre bara för sakens skull osv.
Jag gillar när saker fungerar direkt från start, för mig är det viktigare än att jag kan ställa in allt precis exakt som jag vill ha det. Är grundinställningen tillräckligt bra så grottar inte jag ner mig djupare om det inte är något som verkligen förändrar vad jag håller på med. Till exempel så har jag ägnat timmar åt att få till SQLComplete (ett intellisense-tillägg till SMSS, VS och liknande) exakt som jag vill ha det för det snabbar upp mitt arbete rejält, tre bokstäver och tab så kommer jag till alla tabeller i mina databaser, alla kommandon osv. En startmenyersättare hade aldrig påverkat ens en procent av vad SQLComplete gör även om den hade varit den perfekta startmenyn som alla var nöjda med, och nu är det verkligen inte så. Olika startmenyersättare ser ut på olika sätt, fungerar på olika sätt osv. och grundmenyn (original metro-start) fungerar faktiskt mycket bra oavsett vad man tycker om utseendet.
MS vision är ett OS med gemensam kodbas för datorer, plattor och telefoner, hittills har de bara uppnått det på plattor och datorer, men det är ju bättre än alla övriga konkurrenter IMHO. Apple har gått den andra vägen och har samma system på plattor och telefoner istället, vilket ju har fungerat ganska bra för dem hittills, men när plattorna nu närmar sig datorerna så blir det ganska tydligt att IOS innebär kraftiga begränsningar på många områden. Apple har heller inte haft en massa professionella användare att ta hänsyn till, speciellt inte på IOS, så då blir det förstås lättare att släppa gamla saker osv.