Asus Sabertooth 990FX Gen3 R2 ställa ner till PCI-E 2.0-hastighet?

Permalänk
Medlem

Asus Sabertooth 990FX Gen3 R2 ställa ner till PCI-E 2.0-hastighet?

Hej!

Jag har ett Sabertooth 990FX Gen3 R2 och ett Gigabyte GTX 670 OC. Tyvärr finns ett kännt problem med just det grafikkort jag har och PCI-E 3.0. Jag har bekräftat detta genom att testa att sätta kortet i den svarta porten, som är PCI-E 2.0, och där funkar det som det ska. Dock vill jag inte ha kortet där pga att jag får värmeproblem. (Mitt Asus Xonar D1 sitter precis under, och kan tyvärr bara sitta just där då det bara finns en enda PCI-plats på kortet).

Det jag skulle vilja ha hjälp med är att ordna så att Gen3 portarna körs i Gen2. Jag vet att det finns inställningar på liknande moderkort för det, men har inte hittat det på just mitt.

Jag har kontaktat supporten men får tyvärr inga vettiga svar. (googla, använd svarta porten, köp ett annat ljudkort) så jag vänder mig hit istället.

Med Vänliga Hälsningar

Ozzed.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Säker på att det är pci-e 3.0 som är felet, Låter väldigt konstigt då det enda som skiljer mellan 2.0 och 3.0 är bandbredden, pci-e porten kanske är trasig? Om moderkortet är nytt så kanske du kan byta det mot ett Sabertooth Gen 2?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Säker på att det är pci-e 3.0 som är felet, Låter väldigt konstigt då det enda som skiljer mellan 2.0 och 3.0 är bandbredden, pci-e porten kanske är trasig? Om moderkortet är nytt så kanske du kan byta det mot ett Sabertooth Gen 2?

Ja, jag är säker. Dels finns det drösvis med trådar om just GTX 670 och problem med vissa PCI-E gen3 moderkort, och dels så fungerar det som det ska om man kör i den svarta porten. Jag hade även ett Gen2-kort innan som inte hade de problemen som jag har nu. Och jag har testat kortet i en annan dator som saknar Gen3-stöd. Då körs kortet i Gen2-hastighet och fungerar som det ska. Så jag är säker på att det är just Gen3 som är problemet.

Det sitter ett PLX-chip på moderkortet som agerar brygga mellan gen2 och gen3, och det kan vara där problemet ligger, då det är samma på moderkort med Z77-chip, men folk lyckas alltid lösa det genom att tvinga gen2 i BIOS.. Problemet är att jag inte hittar det någonstans på mitt moderkort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Hej!

Jag har ett Sabertooth 990FX Gen3 R2 och ett Gigabyte GTX 670 OC. Tyvärr finns ett kännt problem med just det grafikkort jag har och PCI-E 3.0. Jag har bekräftat detta genom att testa att sätta kortet i den svarta porten, som är PCI-E 2.0, och där funkar det som det ska. Dock vill jag inte ha kortet där pga att jag får värmeproblem. (Mitt Asus Xonar D1 sitter precis under, och kan tyvärr bara sitta just där då det bara finns en enda PCI-plats på kortet).

Det jag skulle vilja ha hjälp med är att ordna så att Gen3 portarna körs i Gen2. Jag vet att det finns inställningar på liknande moderkort för det, men har inte hittat det på just mitt.

Jag har kontaktat supporten men får tyvärr inga vettiga svar. (googla, använd svarta porten, köp ett annat ljudkort) så jag vänder mig hit istället.

Med Vänliga Hälsningar

Ozzed.

Skrivet av Ozzed:

Ja, jag är säker. Dels finns det drösvis med trådar om just GTX 670 och problem med vissa PCI-E gen3 moderkort, och dels så fungerar det som det ska om man kör i den svarta porten. Jag hade även ett Gen2-kort innan som inte hade de problemen som jag har nu. Och jag har testat kortet i en annan dator som saknar Gen3-stöd. Då körs kortet i Gen2-hastighet och fungerar som det ska. Så jag är säker på att det är just Gen3 som är problemet.

Det sitter ett PLX-chip på moderkortet som agerar brygga mellan gen2 och gen3, och det kan vara där problemet ligger, då det är samma på moderkort med Z77-chip, men folk lyckas alltid lösa det genom att tvinga gen2 i BIOS.. Problemet är att jag inte hittar det någonstans på mitt moderkort.

Du det där var en tricky fråga. Jag har googlat och frågat runt men det verkar tyvärr inte gå att tvinga PCIe 3.0-sloten att köras som en PCIe 2.0-slot. Har du provat att justera spänningen för ditt grafikkort eller klockat ner det litegrann? Antar att det är blåskärm och frysningar du upplever?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Du det där var en tricky fråga. Jag har googlat och frågat runt men det verkar tyvärr inte gå att tvinga PCIe 3.0-sloten att köras som en PCIe 2.0-slot. Har du provat att justera spänningen för ditt grafikkort eller klockat ner det litegrann? Antar att det är blåskärm och frysningar du upplever?

Ungefär som jag då. Jag har googlat och hittat bland annat det här:

Men det verkar inte finnas på mitt moderkort, även fast det rör sig om exakt samma PLX-chip som bryggar hastigheten till PCI-E gen3.

Om jag har kortet i svarta porten (den som är gen2) så är det främst att det blir väldigt varmt och således högt varvtal på fläkten som blir problem.

Har jag kortet i någon av gen3 portarna så får jag en svart skärm efter en stund och detta meddelande

Och där är det samma oavsett vad för power target jag har.

Jag har även testat kortet med ett M4N75TD-moderkort och där funkar det klockrent.

Om inte annat så vore det trevligt om detta kunde komma till kännedom hos någon som kan göra något åt det, via en bios-uppdatering eller vad som. "Sebastian" som jag pratat med på supporten verkar mest intresserad av att jag ska lösa problemet genom att köpa ett dyrare moderkort, och då kostade redan mitt nuvarande 1700Kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du prövade att sätta första porten på GEN 2 och sedan installera om operativet från grunden?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Du prövade att sätta första porten på GEN 2 och sedan installera om operativet från grunden?

Det är ju det som inte går, eller som jag inte hittar hur man gör.

Om man sätter i den svarta porten som bara stödjer gen2 så fungerar det som det ska, utan ominstallation, men sätter man i någon gen3-port så fungerar det inte, men jag vill inte ha kortet i gen2 porten då kortet blir för varmt pga ljudkortet som sitter under och blockerar luftflödet (och det måste sitta där då det är enda PCI-platsen)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du menar att den markerade porten (PCIEX16_1 Link Speed) i BIOS-bilden där inte går att ändra till GEN 2? Inte ens om du först kör kortet i en annan port?

Edit: Kolla även denna inställning i bios under Advanced > North Bridge

ASUS Graphic Card Optimization [Auto]

[Auto] Allows you to set ASUS GEN3 graphic card’s maximum performance.
[Disabled] Allows you to disable the function and goes back to its default setting.

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM3+/SABERTOOTH_990...
Sidan 90 av 184 / 3-20

Välj disabled för att stänga av GEN3.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Du menar att den markerade porten (PCIEX16_1 Link Speed) i BIOS-bilden där inte går att ändra till GEN 2? Inte ens om du först kör kortet i en annan port?

Edit: Kolla även denna inställning i bios under Advanced > North Bridge

ASUS Graphic Card Optimization [Auto]

[Auto] Allows you to set ASUS GEN3 graphic card’s maximum performance.
[Disabled] Allows you to disable the function and goes back to its default setting.

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM3+/SABERTOOTH_990...
Sidan 90 av 184 / 3-20

Välj disabled för att stänga av GEN3.

Bios-bilden är inte från mitt moderkort. Det menyvalet saknas. Den andra inställningen du pratar om finns däremot, och om man sätter den till disabled så går Gen3-portarna ner i gen2-läge menar du?

Måste testas.

Edit: Verkar inte direkt vara ensam om problemet: http://www.techpowerup.com/forums/threads/is-my-mobo-defectiv...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Bios-bilden är inte från mitt moderkort. Det menyvalet saknas. Den andra inställningen du pratar om finns däremot, och om man sätter den till disabled så går Gen3-portarna ner i gen2-läge menar du?

Måste testas.

Edit: Verkar inte direkt vara ensam om problemet: http://www.techpowerup.com/forums/threads/is-my-mobo-defectiv...

Funkade det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Funkade det?

Det jag gjorde var att uppdatera grafikkortets BIOS från F10 till F13, stängde av ASUS Graphic Card Optimization, och bytte tillbaks till en Gen3-port.

Nu kraschar det inte längre lika ofta, men däremot har jag fortfarande problem med Micro-stuttering, trotts att jag bara har ett kort. Om jag sätter kortet i gen2 porten har jag ingen Micro-stuttering, men kortet blir ca 15c varmare och fläktarna låter väldigt mycket mer.

Så svaret på din fråga får någ bli "njae".

Visa signatur