Hur kommer jag åt filer från telefon med trasig skärm. Samsung S3

Permalänk
Medlem

Hur kommer jag åt filer från telefon med trasig skärm. Samsung S3

Tappade telefonen i golvet och skärmen gick sönder, den är helt svart. Nu undrar jag hur jag kan komma åt mina filer. Testade att koppla den till datorn via usb samt använda ett program som heter kies. Då står det att den anslutna enheten är låst. Hur gör jag? Inte så lätt att låsa upp den när skärmen är trasig.
Filerna ligger inte på nåt minneskort utan i telefonminnet.

Permalänk
Medlem

Fungerar inte touch funktionen även om skärmen är trasig så är du körd. Hade samma problem själv. Köpte en hdmi adapter för att se om touchen fungerade, vilket den tyvärr inte gjorde för mig. Blev till att kasta telefonen bara då en display kostade mer än telefonen var värd i mitt fall.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Är den låst är det ganska omöjligt att nå filerna.
Om du kopplar den till datorn med usb kabel och letar efter enheten utan kies(typ utforsakren) hittar du inte dina filer då?
Om du inte hittar dom då så måste du låsa upp telefonen först.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Utan Kies hittas telefonen igen. Men det står att mappen är tom. Men jag har massvis med bilder så det kan inte stämma.
Om jag byter skärmen då, kommer det att funka då eller kan det vara nått mer fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy800:

Tappade telefonen i golvet och skärmen gick sönder, den är helt svart. Nu undrar jag hur jag kan komma åt mina filer. Testade att koppla den till datorn via usb samt använda ett program som heter kies. Då står det att den anslutna enheten är låst. Hur gör jag? Inte så lätt att låsa upp den när skärmen är trasig.
Filerna ligger inte på nåt minneskort utan i telefonminnet.

Starta Kies, Koppla in telefon, starta skärm, bli uppringd.

Detta kanske fungerar.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem

Hur används en hdmi adapter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy800:

Hur används en hdmi adapter?

Du får ut hdmi ur usb-porten och kan koppla till skärm/tv och se vad som står på skärmen. Fungerar inte touch kan du ändå inte styra, men skulle touchen fungera ser du vad du gör.

Eftersom man bara har en USB-port kan man inte ansluta mus/tangentbord samtidigt som skärm, vilket annars stöds via usb på android.

Permalänk
Medlem

Okej jag är osäker på att toutchen funkar är en spricka på den undre displayen. Är det svårt att byta skärm själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy800:

Okej jag är osäker på att toutchen funkar är en spricka på den undre displayen. Är det svårt att byta skärm själv?

Har du provat det jag föreslog tidigare? Är själv lite nyfiken på om det fungerar

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishy:

Har du provat det jag föreslog tidigare? Är själv lite nyfiken på om det fungerar

Jag har en pinkod till mitt simkort som jag måste knappa in. Går ju inte när skärmen är trasig. Hmm undrar om man kan avaktivera pinkoden på nått vis i den nya telefonen?

Permalänk
Medlem

Tanken är att du ska gå förbi det steget när du blir uppringd. Hur som, pinkod är väl aktiverat på SIM kortet så pillar du i det i en fungerande telefon så kanske du kan avaktivera det.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andy800:

Jag har en pinkod till mitt simkort som jag måste knappa in. Går ju inte när skärmen är trasig. Hmm undrar om man kan avaktivera pinkoden på nått vis i den nya telefonen?

Du kan nog stoppa in kortet i en annan telefon och deaktivera PIN. Det borde inte vara några problem att komma åt innehåll i telefonen via ADB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Du kan nog stoppa in kortet i en annan telefon och deaktivera PIN. Det borde inte vara några problem att komma åt innehåll i telefonen via ADB?

Har deaktiverat pin nu, ska testa att stoppa in kortet i den trasiga telefonen. Vad är ADB för nått?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andy800:

Tappade telefonen i golvet och skärmen gick sönder, den är helt svart. Nu undrar jag hur jag kan komma åt mina filer. Testade att koppla den till datorn via usb samt använda ett program som heter kies. Då står det att den anslutna enheten är låst. Hur gör jag? Inte så lätt att låsa upp den när skärmen är trasig.
Filerna ligger inte på nåt minneskort utan i telefonminnet.

Byta skärm är nog det enda du kan göra

Skrivet av Wishy:

Starta Kies, Koppla in telefon, starta skärm, bli uppringd.

Detta kanske fungerar.

Hur skulle det hjälpa? Har Samsung någon form av mirakelfunktion som återupplivar döda skärmar?

Permalänk
Medlem

Nån som har en bra länk till sida som säljer billiga skärmar. Vill verkligen få igång telefonen igen.

Permalänk
Medlem

Tror det finns firmor som kan erbjuda data recovery mot en viss kostnad, ingen aning om det funkar för mobiler dock.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andy800:

Har deaktiverat pin nu, ska testa att stoppa in kortet i den trasiga telefonen. Vad är ADB för nått?

Ett sätt att komma åt allt i telefonen genom att skicka kommandon till den över USB via en dator. ADB står för Android Debug Bridge och du kan läsa mer om det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Byta skärm är nog det enda du kan göra

Hur skulle det hjälpa? Har Samsung någon form av mirakelfunktion som återupplivar döda skärmar?

Ts ville ha åtkomst till filer, fast sure, var det inte nyligen något om en mobiltelefon som kunde laga repor. Coming soon to a samsung near you...

Men alltså, gjorde en snabb googling, kikade på en sida. Läste ett förslag för att komma åt filer och föreslog det här, har självklart inget med skärmreparation att göra. Allt klart för dig nu?

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andy800:

Nån som har en bra länk till sida som säljer billiga skärmar. Vill verkligen få igång telefonen igen.

http://www.ebay.com/

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag testade att sätta i simkortet och be min bror ringa. Telefonen ringer, men det går inte att svara eftersom skärmen är svart.
Står fortfarande att anslutningen är låst.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog ha tagit kontakt med Samsung och frågat hur man gör i din situation.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

det jag har fått göra i liknande situationer är att ha en identisk telefon brevid som guide, och försöka "klicka rätt" i menyerna för att aktivera rätt USB läge och dylikt. ofta dör bara skärmen och touchen fortsätter fungera

på ebay får du annars ett skärm/touch kit för runt 500 spänn

men då det är en android, har du inte allt syncat till ett google konto?

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

det jag har fått göra i liknande situationer är att ha en identisk telefon brevid som guide, och försöka "klicka rätt" i menyerna för att aktivera rätt USB läge och dylikt. ofta dör bara skärmen och touchen fortsätter fungera

på ebay får du annars ett skärm/touch kit för runt 500 spänn

men då det är en android, har du inte allt syncat till ett google konto?

Jo jag har synkat till ett googlekonto. Men vad jag kan se är det bara bilder och filmer som finns sparade där. Jag har en del ljudfiler jag vill komma åt.

Permalänk
Medlem

Blir förundrad när man ser vissa telefoner med skärmen full av sprickor och ändå går det att använda.
Min telefon syns det nästan ingenting på. Ytterglaset är helt oskadat. Men när man tittar riktigt nära kan man se en liten spricka i själva displayen. Alltså det som är under själva ytterglaset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Ett sätt att komma åt allt i telefonen genom att skicka kommandon till den över USB via en dator. ADB står för Android Debug Bridge och du kan läsa mer om det här.

Tack för tipset! Men jag är nog allt för dum för att lyckas hacka mig in i telefonen på detta vis.

Permalänk
Medlem

har du provat att koppla upp den till en skärm samt mus och tangentbord?

Edit: Never mind.. verkar inte gå att koppla in hdmi (mhl) och USB OTG samtidigt..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

har du provat att koppla upp den till en skärm samt mus och tangentbord?

Hur menar du? Det enda jag har provat är att koppla ihop den med datorn via usb kabel.

Permalänk
Medlem

Har för mig att du ska kunna logga in på ditt Google-account (från en dator) och väl där inne kunna ta bort eller
avaktivera skärmlåset?