Asus VG248QE med Nvidia G-Sync på väg till svenska återförsäljare

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jay-C:

Varför skulle de göra en öppen lösning, det är ju bara korkat. Nvidia och dess samarbetspartners har förmodligen lagt ner ganska mycket pengar på detta och vill tjäna pengar på det, samma sak skulle gälla AMD. Enda anledningen att Mantle är "öppet" är att de vet att det inte skulle fungera lika bra på GeForce ändå.

Om AMD är villiga att betala en slant så tror jag säkert att Nvidia är villiga att licensera ut tekniken.

Korkat är det inte, de vinner acceptans från skärmtillverkare med att göra så.
AMD har drivit på OpenCL som är en öppen lösning och som nu vinner mer och mer mark, även deras lösning på 3D är öppen och ofta billigare än vad Nvidias 3D är.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Efter att ha sett denna video ser jag fortfarande inte poängen med g-sync.
http://www.youtube.com/watch?v=WiZ9l3I26ec

Du menar att du inte ser någon skillnad när du tittar på ett 30 FPS klipp på Youtube? Märker du ingen tearing när du stänger av v-sync så är g-sync ingenting för dig. Hör du däremot till den stora skaran som stör sig på tearing men pallar inte v-sync pga frame drops så kommer g-sync att vara räddaren i nöden.

Lite synd dock att det inte kommer släppas separata kort här i Europa. Det kommer säkert gå att få tag på hos vissa handlare som importerar, men det blir bara en onödigt extrakostnad för oss konsumenter. Blir väl till att hålla utkik på Ebay.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Redblaze:

Efter att ha sett denna video ser jag fortfarande inte poängen med g-sync.
http://www.youtube.com/watch?v=WiZ9l3I26ec

Nyckelordet där är Video. Det är något som måste upplevas.

Dömmer du ut Oculus Rift efter ha sett på klipp på youtube?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Detta är ju en dyr speciallösning för early adopters, men säger man att G-sync rent allmänt bara är en pr-grej så har man inte förstått sig på tekniken.

I åratal har man varit tvungen att välja:
Vsync på = ingen tearing men extra input lag och sämre FPS i vissa lägen
Vsync av = tearing och störiga linjer
Adaptive Vsync = en hybridlösning men dras fortfarande med de grundläggande problemen ovan.
Dessutom ger alla dessa lägen i praktiken mer eller mindre "ryckighet" vid rörelser.

G-Sync ger en helt dynamiskt sync hårdvarumässigt i skärmen vilket tar bort ALLA problemen ovan. Ingen extra input lag och ingen tearing.

Och om man lägger till exempelvis i Battlefield 4 att den renderar i max 60fps (och man sitter med en skärm på 60Hz och en dator som lyckas hålla 60 fps hela tiden) - hur blir det då?

Permalänk
Medlem

G-sync och Oculus är enligt mej det mest intressanta som hänt i spelvärlden på senare tid.Kommer det en 27 tumare så köper jag direkt.G-sync ger en "butter smooth" spelupplevelse som alla borde prova.

Får väl hoppas att Amd får köpa en licens så att även Radeon användare får chansen att testa.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

häftigt teknik. såg att asus skärmen med g-sync skulle fungera mellan 30-144hz tycker dom stora fördelarna borde vara på klenare hårdvara när man spelar i typ 30-50hz. Tänker mig att det borde bli mkt mjukare. tror inte det blir så stor skillnad när man ligger på typ 80+. eller har jag fel?

borde vara bra även till film. visst den går inte ner till 24fps men man hade kunnat köra en dubblering till 48.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Inaktiv

Detta är ju fan inte okey. 5500kr för en gammal tn-panel där 2500kr går till ett litet kretskort. Ser ju ut som att dem lägger på en jävla stor premium. Sen är man låst till nvidia ifall man vill använda gsync. Jag köper hellre ett extra grafikkort. Nvidia får tänka till innan dem försöker sälja tn paneler till inbitna fanboys.

Permalänk
Medlem

vad är det för eizo skärm alla snackar om och varför jämförs den med detta? har den också g-sync?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Undrar hur lång tid det tar innan någon fixar så att det fungerar med AMD. Detta är ju någonting vi borde ha haft sedan länge tillbaka. Men jag tänker inte bli tvingad att byta tillverkare pga detta.

Lär ju iofs vänta tills skärmar med riktiga paneler blir tillgängliga.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om det är värt att lägga extra pengarna på Gsync eller bara köpa ett bättre grafikkort.

Permalänk
Medlem

Jag trodde dessa skärmar skulle lägga sig mellan 3300-3500 kr med tanke på att kitten i Usa
skulle säljas för motsvarande 800-900 kr om man slog på moms och allt som jag förstod.

Var väll nån tillverkare som också påpeka på Dreamhack att dessa skulle inte bli så mycket dyrare
för att kitten monteras direkt i fabrik och ej i efterhand som det talas om här.

Hoppas att andra tillverkare tänker på detta och pressar ner priserna fort annars blir det
nog en del som importerar själv och monterar dit detta kretskort.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Triffid:

vad är det för eizo skärm alla snackar om och varför jämförs den med detta? har den också g-sync?

Se dagens lucka på Swecs julkalender

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

vad är det för eizo skärm alla snackar om och varför jämförs den med detta? har den också g-sync?

Nej, det är en skärm som körs 240 Hz med ett interlace filter. G-sync gör att skärmens uppdaterings hastighet är direkt kopplat till hur många FPS grafikkortet spottar ut.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Antingen köper jag 3 skärmar nu i vinter då jag är i Usa, eller så kanske man kan köpa själva sync korten och köpa 2*27" asus 144 skärmar och skruva in dem i. Hur som helst, när man sett g sync "irl" vill man aldrig vara utan det!.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

2500:- för kretskortet!! Dafuq??

5000+ för en TN(!) panel! Har köpt min sista TN panel och kommer inte köpa en till om den så har G-Sync!

Får väl vänta på att en IPS med G-Sync anländer....kommer säkert kosta skjortan men det får man ta....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Efter att ha sett denna video ser jag fortfarande inte poängen med g-sync.
http://www.youtube.com/watch?v=WiZ9l3I26ec

Jag gissar att du dömer sex efter hur bra porrfilmer är också.

själv hade jag hoppats på att alla skulle få njuta av detta, var hypad som fan när jag fick höra att det fanns ett demoexemplar på DH och nu är, som Monkees sjöng, I'm a believer!

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Jag tror folk underskattar G-sync.

För den som tror det är ett PR trick behöver ju inte ens läsa vad jag skriver du lär förmodligen inte förstå.

Det här är lösningen hela världen har väntat på. Nu slipper vi välja mellan input lag eller screentearing, att få njuta av varje spel som de vore en film.

Det är rätt dyrt nu i början men man får tänka sig att det är en rejäl uppgradering man gör, och du lär inte byta skärm på flera år.

Vad som får mig att vänta ett tag är först och främst hur många spel som faktiskt stödjer G-sync. De nämnde att några spel inte är kompatibla med G-sync (även om det var en liten del)

Sen vill jag nog även ha en 1440p 27 tums skärm med G-sync. Det får kosta vad de vill för jag vet att de kommer va en uppgradering som är bättre än köpa ny dator.

Vad är grejen med att köpa ett till grafikkort för 5 tusen när det ändå inte flyter på bra?

Helt klart taggad!

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Redblaze:

Har inte problem med tearing nu, är det verkligen så stor skillnad på v-sync och g-sync??

Skrivet av Artixera:

Jajamen det är det

Vad typ alla verkar missa är att Nvidia i montern på DreamHack kraftigt överdrev skillnaden mellan vsync och G-Sync genom att huvudsakligen peka på skillnaden mellan 60 Hz vsynced och 60 Hz med G-Sync, dessutom i ett demo med en pendel som svängde fram och tillbaka utan användarinput. I 120 Hz är screen tearing (utan vsync) eller stuttering vid fps-drops (med vsync) bara hälften så synligt/störande, och där är därför den upplevda skillnaden mycket mindre. I 144 Hz är skillnaden ännu mindre.

G-Sync är ett jättebra koncept, men överdriv inte.

Skrivet av Redblaze:

Efter att ha sett denna video ser jag fortfarande inte poängen med g-sync.
http://www.youtube.com/watch?v=WiZ9l3I26ec

Det är helt omöjligt att visa G-Sync i en video, åtminstone med "dagens teknik": Kameran filmar i en bestämd framerate (~24, 30, 50, 60 fps eller dylikt). Videon är troligtvis 30 fps. Skärmen du tittar på är (troligtvis) 60 Hz och har inte G-Sync.

Hela grejen med G-Sync är ju att det INTE är bundet till en statisk framerate.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Känns som de flesta inte har någon aning om hur v-sync fungerar. Detta är inte alls som Adaptive V-Sync, som är typ på gränsen till en bluff i min mening.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Känns som de flesta inte har någon aning om hur v-sync fungerar. Detta är inte alls som Adaptive V-Sync, som är typ på gränsen till en bluff i min mening.

Vad är bluff med det?

Funkar som det ska, ja kör med det hela tiden.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Ja det hade varit trevligt annars va ju min plats inte så svår att missa

Stod och dreglade vid din dator ett tag Men kunde du spela på den eftersom du inte kunde maxbelasta datorn? Fick du stänga av en gpu eller vad gjorde du?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Schackmannen:

Stod och dreglade vid din dator ett tag Men kunde du spela på den eftersom du inte kunde maxbelasta datorn? Fick du stänga av en gpu eller vad gjorde du?

Jo kunde maxa, men inte Prime95 + Furumark.

Men spela ja.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Jo kunde maxa, men inte Prime95 + Furumark.

Men spela ja.

Okej, då var det inte så farligt

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Vad är bluff med det?

Funkar som det ska, ja kör med det hela tiden.

Kanske var lite dumt uttrykt. Men jag menar i den aspekten att den faktiskt inte är speciellt "adaptiv" det enda den gör är stänger av sätter på V-sync beroende på vilken HZ din skärm har och vad FPSen är. Dvs så kan du fortfarande få tearing i många lägen beroende på hur bra ditt system presterar. Ligger du över Hz gärnsen så kommer ju varje frame synkas och du får samma inputlatency som alla v-synchatare klagar på. Hamnar du under så stängs vsync av, och du får tearing.

I den bemärkelsen så har ju G-sync potential att va ljusår bättre.

(edit sorry for ev. felstavningar)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Tycker inte tearing är så fruktansvärt störande men visst ska det bli skönt att bli av med det. G-Sync är framtiden.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Vad händer om jag spelar ett spel och har 150FPS? Visar den 150fps eller har den iaf ett absolut max? Ifall den har 60hz, borde det inte bli tearing ifall jag får mer än 60fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias östlund:

äckilgt dåligt av dom att först gå ut med att sälja korten sen skiter dom i de jösses va dåligt alltså

Var sa dom att denna lösning skulle gälla EU?
Var ju ganska lätt att räkna ut att det inte skulle gälla os, OM vi inte importerar kittet själva och förverkar garantin.
Om det ens kommer den till PQ321 så lockar det i importtarmen.

Skrivet av thiefen:

Bara DisplayPort och external ac adapter tar i mot lite för ett köp.

Finns inga nackdelar med detta, bara fördelar.
HDMI har inget på datorskämar att göra då dom ligger ca en revision efter DisplayPort även när den nya 2.0 implementeras, ingen DVI-Dual link går att leva med. Extern ac adapter är en bonus då man får bort den delen av värmen från skämen och skulle adaptern paja, bara skaffa ny och 5 min senare igång igen utan att behöva skicka saker i onödan.

Permalänk
Medlem

Så först punga ut 5k för grafikkortet till datorn, sen ytterligare 5k för skärmen. Nä detta ingår inte i min studentbudget!

Permalänk
Medlem

Ser inte detta användbart för mig överhuvudtaget, när man precis köpt en QNIX-skärm. Detta är en äcklig TN-panel också. Nej, jag håller mig till en skärm med bra bild. Fast jag är ju ingen hardcore-game, så kanske därför jag inte ser någon användning av att köpa denna överprisade skärmen.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem

Förhoppningen är ju att denna teknik inte kommer att kosta speciellt mycket mer för tillverkarna att implementera i nya skärmar när dom bygger skärmarna med g-sync från scratch.

Just nu är det ju en ganska avancerad modifikation av en skärm, och kostar därefter.