Funderingar kring mjukvaror till en HTPC

Permalänk
Medlem

Funderingar kring mjukvaror till en HTPC

Hejsan, har kollat runt lite på forumet för ideér och tips osv eftersom jag aldrig har varit speciellt påläst på HTPC-fronten.
Vad jag fattat det som så är XBMC det bästa alternativet?

Jag tänkte ha htpcn endast till TVn, så när jag startar det hela vill jag gärna komma in i ett interface som liknar typ xbox one eller nåt sånt, inte en windowsmiljö liksom med skrivbord osv.

Jag vill gärna ha någon typ av streamingmöjlighet så som typ netflix eller om det finns nåt annat alternativ, gärna med stort utbud.
Gärna kunna kolla TV genom det också(behöver man TV kort då eller?)

Har sett några videos av XBMC och då har liksom aktivitetsfältet på windows varit längst ner hela tiden, det harj agi nget intresse av att se haha
Vill också kunna använda en fjärrkontroll.

En box kanske är det bästa alternativet egentligen men hade varit mycket roligare och tuffare om man kunde få alla funktioner att funka i en htpc:)

Permalänk
Medlem

Raspberry pi.

Permalänk
Medlem

Hur mycket är du villig att lägga ut?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Hur mycket är du villig att lägga ut?

Pris har inte någon större betydelse just nu, så jag har inget emot att lägga ut lite pengar om jag får good experience från det.

Just nu ligger min htpc tillsammans med en NAS på lite över 18 tusen, sen vill jag ha ambilight också(som SweC recenserade nyligen), och en fet TV, så jag menar, priset har inte så stor betydelse eftersom detta är en såndär investering som kommer hålla i många år framöver.

Vill inte fuska om jag nu ska bygga ett "hemmabio system", för isånafall kan jag likagärna sitta kvar här vid datorn och glo på filmer liksom.

Permalänk
Medlem

Då skulle jag nog rekommendera att inför skaffa dig ett rejält htpc chassi, då det finns en del där det följer med en kontroll.
Och en rasperry pi kan du nog glömma med tanke på att Ambilight åt en del av datorns prestanda så ett processor med lite mer punch skulle nog inte skada.
Kör ju själv xbmc på min htpc, och jag kommer nog aldrig ha något annat ^^ Ett stort plus för mig är att det är mycket lätt att ändra utseende på det.
Men någon starkare amd eller intel processor gör nog jobbet fint och kanske ev ett grafikkort som presterar lite bättre än de lösningar som finns på ex. amd moderkorten.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Då skulle jag nog rekommendera att inför skaffa dig ett rejält htpc chassi, då det finns en del där det följer med en kontroll.
Och en rasperry pi kan du nog glömma med tanke på att Ambilight åt en del av datorns prestanda så ett processor med lite mer punch skulle nog inte skada.
Kör ju själv xbmc på min htpc, och jag kommer nog aldrig ha något annat ^^ Ett stort plus för mig är att det är mycket lätt att ändra utseende på det.
Men någon starkare amd eller intel processor gör nog jobbet fint och kanske ev ett grafikkort som presterar lite bättre än de lösningar som finns på ex. amd moderkorten.

Funkar det bra då?
och windows aktivitetsfält går att få bort? haha

Kan man bara lägga XBMC på autostart så kommer det upp direkt när man startar datorn?

Det här är det jag pusslat ihop:

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=13239...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddyao:

Funkar det bra då?
och windows aktivitetsfält går att få bort? haha

Kan man bara lägga XBMC på autostart så kommer det upp direkt när man startar datorn?

Det här är det jag pusslat ihop:

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=13239...

Inget aktivitetsfält på xbmc..

Om du vill slippa windows kan du använda XBMCbuntu, det kommer förinstallerat med XBMC

Visa signatur

Main dator: i5 750 4Ghz, GTX 770 4GB, Intel SSD 80GB, 8GB Ram
Servern: Core 2 Duo, 4GB Ram, 4x2TB Lagring, Ubuntu Server 12.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddyao:

Funkar det bra då?
och windows aktivitetsfält går att få bort? haha

Kan man bara lägga XBMC på autostart så kommer det upp direkt när man startar datorn?

Det här är det jag pusslat ihop:

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=13239...

Du kan lägga xbmc på autostart.
Men ett gtx 760 känns kanske lite overkill, fast ska du även spela på den så visst.
Även processorn är lite o ta då det är en K modell som är "tänkt" för överklockning.
Tänk på att det inte finns en kontroll till Node, men det ska finnas som instickskort eller ev bluetooth.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Rekordmedlem

XBMCbuntu låter som det du letar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erCarN:

Inget aktivitetsfält på xbmc..

Om du vill slippa windows kan du använda XBMCbuntu, det kommer förinstallerat med XBMC

Såg ju nice ut faktiskt! och man kan få det att starta upp sådär?

Skrivet av Maho:

Du kan lägga xbmc på autostart.
Men ett gtx 760 känns kanske lite overkill, fast ska du även spela på den så visst.
Även processorn är lite o ta då det är en K modell som är "tänkt" för överklockning.
Tänk på att det inte finns en kontroll till Node, men det ska finnas som instickskort eller ev bluetooth.

Nice!
Jaa, men då är det ju framtidssäkert och som sagt så kan man ju även lira lite spel också!
Haha ja, men K modellen var typ 200 kr billigare än den vanliga modellen så...
Ja, tänkte att man kanske kan stoppa in ett med usb eller ett kort (:

Skrivet av mrqaffe:

XBMCbuntu låter som det du letar.

Det är ett operativsystem som endast är byggt för XBMC då?
Har ingen linuxerfarenhet överhuvudtaget så något alltför krångligt får det inte vara! haha...

Permalänk

Dear gods, nej nej nej, den där listan är alldelles för överdimensionerad.

Köp ett passivt kylt grafikkort (t.ex. GT620 eller dyl), en processor som ligger på max 35W TDP (t.ex. I3 4130T). om du orkar leta efter ett moderkort som garanterat passar så är nog en Intel Xeon E3-1220Lv2 det absolut bästa du kan ha, 17W TDP.
Skippa ljudkortet, du vill ändå använda HDMI-utgången antar jag? Klart smidigare att köra ljud via den också.
Tror inte du behöver 240GB hårddisk heller givet att du pratar om en NAS. Skulle nog hellre köpa en beprövad 120/128GB SSD (intel, crucial m500/m4, samsung 840 PRO etc).

Det finns inget som en HTPC skall göra som kräver särskilt mycket beräkningsprestanda, det är många gånger viktigare att ha en tyst dator som drar lite ström.

Visa signatur

Pain, Agony, Suffering, Torment. When the Rune is invoked, even the earth shall resonate its anguish.
Torment of the mind. Torment of the body. Torment of the soul. All will be made clear when the circle is drawn.

Permalänk

Angående XBMCBuntu, OpenElec och andra dyl standardlösningar:

Jag har testkört i princip alla vid flera tillfällen, och de fungerar för det mesta bra. Du ser aldrig att det är Linux för de bootar direkt in i XBMC.

Personligen föredrar jag dock Windows 8 eller ett kraftigt tweakat Windows 7 (man tar bort precis allt som inte behövs för annat än XBMC), har boottider från helt avstängd in i XBMC på ca 10 sekunder.
Anledningen till min preferens är helt enkelt för att jag tycker att drivrutiner och dyl fungerar klart bättre, är kanske jag som är för dålig på att tweaka Linux men har haft rätt mycket strul med HDMI handshakes, audio som inte fungerar i menyer och dyl osv. Det går säkert att lösa men well, med Windows så har det fungerat rakt av för mig. Har du tid så börja med någon Linux-lösning, de är ju gratis så.

Visa signatur

Pain, Agony, Suffering, Torment. When the Rune is invoked, even the earth shall resonate its anguish.
Torment of the mind. Torment of the body. Torment of the soul. All will be made clear when the circle is drawn.

Permalänk
Rekordmedlem

XBMCbuntu är en linuxversion som är gjord för att köra xbmc så det startar direkt i xbmc, det är det som är det normala interfacet, det är ju gratis så det är väl enklast att plocka hem och prova, du kan ju även köra det från ett usbminne om du inte vill installera det för att testa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadowsoul:

Dear gods, nej nej nej, den där listan är alldelles för överdimensionerad.

Köp ett passivt kylt grafikkort (t.ex. GT620 eller dyl), en processor som ligger på max 35W TDP (t.ex. I3 4130T). om du orkar leta efter ett moderkort som garanterat passar så är nog en Intel Xeon E3-1220Lv2 det absolut bästa du kan ha, 17W TDP.
Skippa ljudkortet, du vill ändå använda HDMI-utgången antar jag? Klart smidigare att köra ljud via den också.
Tror inte du behöver 240GB hårddisk heller givet att du pratar om en NAS. Skulle nog hellre köpa en beprövad 120/128GB SSD (intel, crucial m500/m4, samsung 840 PRO etc).

Det finns inget som en HTPC skall göra som kräver särskilt mycket beräkningsprestanda, det är många gånger viktigare att ha en tyst dator som drar lite ström.

Är ganska uppenbart att du inte läste hela hans inlägg eller andra inlägg samt testet swec gjorde av Ambilight...

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk

Lånar tråden lite grann och undrar om jag bör satsa på OpenELEC eller på XBMCbuntu? Har precis byggt en ny HTPC och funderar på om någon av de två OS:en är så pass mer resurssnålt än det andra att jag kan få bättre prestanda. Kör på en AMD E2-2000, 4GB RAM samt det inbyggda HD 7340.

Visa signatur

FD R2 | Newton R2 650W | 1055T | Crosshair IV | Sapphire 5870 | Dominator GT 2GHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trumstock:

Lånar tråden lite grann och undrar om jag bör satsa på OpenELEC eller på XBMCbuntu? Har precis byggt en ny HTPC och funderar på om någon av de två OS:en är så pass mer resurssnålt än det andra att jag kan få bättre prestanda. Kör på en AMD E2-2000, 4GB RAM samt det inbyggda HD 7340.

Jag har kört båda och tycker helt klart att OpenElec är det bättre valet om du inte vill ha skrivbordsmiljön i XBMCbuntu. Jag körde med ett AMD system och var tvungen att tweaka en del för att få allt att funka i XBMCbuntu medan det funkar out of the box i openelec. Openelec är mindre, lättare att installera och bootar snabbare.
I början var openelec lite sådär men sen ett år är det riktigt bra.

//Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk

Alright, det låter ju lovande. Tror jag tar och testar OpenElec och jämför lite med min andra HTPC som kör XBMCbuntu.
Tack för svaret!

Visa signatur

FD R2 | Newton R2 650W | 1055T | Crosshair IV | Sapphire 5870 | Dominator GT 2GHz |