Permalänk
Medlem

Sjuka priser

Idag upptäckte en ung medarbetare här på kontoret en gammal floppydisk som en kille hade hängt upp på väggen bredvid sin dator. Skivan är en 8-tums variant som kom någon gång under 70-talet. Tidigare under veckan skickades en film från julfesten ut internt på mailen, och vi kom fram till att det skulle behövas tusentals floppys av den här modellen för att rymma sagda film.

Eftersom jag enligt mina barn numera är "stenålders", så minns jag att jag som finnig tonåring en gång i tidernas begynnelse jobbade som operatör i datahallen på ett företag i Stockholm. Datahallen inrymdes i närapå ett våningsplan i byggnaden, och innehöll en Sperry Univac 1100. Mitt jobb då var att hämta "tejpar" (typ rullband) och montera dessa på stora bandstationer.

Hur som helst sökte jag lite på nätet om just Univac 1100 och hittade lite priser. 1968 kostade straxt under en MegaByte minne till en Univac stordator 1100 lika mycket som 696st Chevrolet Malibu Sport Coupe med en 307-kubiks V8...

På Dustin kan du idag köpa 4GB för 390:-... 4GB är ca 3814 gånger mer än 1MB. Omräknat i priset från 1968 skulle det motsvara 2.654.544 bilar för straxt under fyra hundra spänn!

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem

Om det nu var 1 MegaByte och inte 1 MegaWord vilket jag har för mig är 2 MegaByte så var det hälften av maxminnet på dom troligen då dom hade just 1 MegaWord då.
Därför är det en haltande jämnförelse att jämnföra med en minneskrets som är nära standardminne i många datorer idag och en korrekt jämnförelse bör utgå från kretsar som är minst 16 eller 32 GB stora eller hellre en samling som ger 128 GB minst idag och dom kostar inga 390 kr.
Jämnförelse skall ju göras exklusivt mot exklusivt och cots mot cots.

Permalänk
Medlem

Det är trevligt att minnesmängden har ökat markant och fortsätter att öka.
Det har ju möjliggjort en himla massa saker, grafiska interface, spel, lagring av bild, ljud och video etc.´

Numera får en skivsamling plats på 1st hårddisk utan problem i lossless format.. så har det inte alltid varit.
Ser själv fram emot då alla filmer i filmhyllan/hyllorna får plats på 1 hårddisk som iso filer.
Antar att det kan ta någonstanns 20-30TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Om det nu var 1 MegaByte och inte 1 MegaWord vilket jag har för mig är 2 MegaByte så var det hälften av maxminnet på dom troligen då dom hade just 1 MegaWord då.
Därför är det en haltande jämnförelse att jämnföra med en minneskrets som är nära standardminne i många datorer idag och en korrekt jämnförelse bör utgå från kretsar som är minst 16 eller 32 GB stora eller hellre en samling som ger 128 GB minst idag och dom kostar inga 390 kr.
Jämnförelse skall ju göras exklusivt mot exklusivt och cots mot cots.

Jämförelsen var i pdf-filen jag läste, att 131K word Core memory kostade 823500 dollar. Univacen använde 36-bit words. En Cheva av nämnd modell kostade 2663 dollar.

Jag gjorde mig inte besväret att kontrollera huruvida det hela var korrekt uträknat, utan nöjde mig med att på ett alldeles ovetenskapligt sätt, på skoj, jämföra med minneskostnaden idag.

Läs hela pdf'en här, och om det mot all förmodan skulle vara helt felaktigt, så kan du med säkerhet uppsöka författaren och rätta honom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av iBigs:

Omräknat i priset från 1968 skulle det motsvara 2.654.544 bilar för straxt under fyra hundra spänn!

Fyra hundra spänn skulle jag ha råd med, men att hitta platser och betala parkering för alla dessa bilar... that's how they get you.

Skrivet av iBigs:

Mitt jobb då var att hämta "tejpar" (typ rullband) och montera dessa på stora bandstationer.

Är det detta 'minne' du jämför med ? För i så fall skulle det mer motsvara ett USB minne idag.
Eller prisjämförelsen är gjord på datorns ram minne?

Det låter som du varit med ganska tidigt. Blir lite nyfiken bara, vilken var din första egna dator? När skaffade du den? Vad körde du för något på den?

Permalänk
Medlem

Jämförelsen var RAM minnet

Min första alldeles egna dator var en Commodore64 med en bandspelare. Innan dess körde jag på morbroderns Apple-II och när farsan jobbade hemifrån så kunde jag ibland låna hans Texas-terminal och köra ett rymdspel med ASCII-grafik mot stordatorn på hans jobb. Kruxet var att terminalen inte hade någon skärm, utan allt skrevs ut på papper...

Jag fick skäll av flera skäl:
1. Jag använde familjens enda telefon i timmar så ingen kunde ringa hem och morsan blev tokig när räkningen kom.
2. När far min till slut fick komma till och använda terminalen, så hade jag kört slut på allt papper.
3. Det var nåt med datortid som använts olovligt. Minns inte exakt hur det var..

Efter jag börjat jobba och flyttat hemifrån fick jag och en kompis tag på en PC med turboknapp. Minns inte exakt hur det var med farten. Typ mellan 5 och 10 Mhz har jag för mig. Vi körde BBS med ett 2400bauds modem på två 5,25" floppys. Lite senare fick vi råd att köpa en hårddisk:

Som jag minns det var vår på 5MB, men när jag läser i wikipedia så fanns de från 10MB och uppåt. Sen blev det ju Amiga i lite olika varianter innan PC-världen drog igång med hemmamarknaden på riktigt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av iBigs:

Jämförelsen var RAM minnet

Min första alldeles egna dator var en Commodore64 med en bandspelare. Innan dess körde jag på morbroderns Apple-II och när farsan jobbade hemifrån så kunde jag ibland låna hans Texas-terminal och köra ett rymdspel med ASCII-grafik mot stordatorn på hans jobb. Kruxet var att terminalen inte hade någon skärm, utan allt skrevs ut på papper...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/28/Silent-700...

1. Jag använde familjens enda telefon i timmar så ingen kunde ringa hem och morsan blev tokig när räkningen kom.
2. När far min till slut fick komma till och använda terminalen, så hade jag kört slut på allt papper.
3. Det var nåt med datortid som använts olovligt. Minns inte exakt hur det var..

Efter jag börjat jobba och flyttat hemifrån fick jag och en kompis tag på en PC med turboknapp. Minns inte exakt hur det var med farten. Typ mellan 5 och 10 Mhz har jag för mig. Vi körde BBS med ett 2400bauds modem på två 5,25" floppys. Lite senare fick vi råd att köpa en hårddisk:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ce/Plus_Hardc...

Som jag minns det var vår på 5MB, men när jag läser i wikipedia så fanns de från 10MB och uppåt. Sen blev det ju Amiga i lite olika varianter innan PC-världen drog igång med hemmamarknaden på riktigt...

Måste bara som ett litet inlägg, tacka dig för lite fin nostalgi på kvällskvisten och att du utbildar de yngre lite som läser tråden om historian

Själv så var det Vic 20 och om jag minns rätt så var det 9600 baud modem på den tiden för min del och bbs , har också fixat en fin räkning åt mina föräldrar när det begav sig och fick minsann jobba av den

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Jag känner igen vissa saker i det du skriver.

Skrivet av iBigs:

Min första alldeles egna dator var en Commodore64 med en bandspelare.

...

Min första dator var också en Commodore 64, hade både bandspelare och diskettstation. Köpte lite spel och så men annars var allt begagnat.
Misstänker att du skaffade/fick en ny Commodre 64, eller åtminstone fick/skaffa den betydligt tidigare än mig.
Ville köra lite nostalgitripp men den funkade inte längre... så jag köpte en 'ny' C64 tidigare i år faktiskt.
Var också begagnad, men i fint skick. Paketerad i originalkartong.

Hade inget modem då. Blev GameBoy och Super Nintendo emellan, men sen blev det en 486a som senare skaffades modem till. Då råkade jag också ut för din punkt 1 för att få skäll.
Att det var billigare mellan 18:00 - 08:00 samt helger gjorde att man kunde få dubbelt så många timmar för samma peng jämfört med att bara använda det dagtid. Var väl inte helt positivt för min dygnsrytm.

Minns också att det fanns enstaka dagar som det var gratis att ringa inom Sverige, som någon slags kampanj eller dyl. Då var det att försöka vara uppkopplad hela dygnet och försöka hinna med så mycket som möjligt.
Klart bättre med flatrate och möjligheten att använda det när man vill...

Skrivet av iBigs:

när farsan jobbade hemifrån så kunde jag ibland låna hans Texas-terminal och köra ett rymdspel med ASCII-grafik mot stordatorn på hans jobb. Kruxet var att terminalen inte hade någon skärm, utan allt skrevs ut på papper...

Då var du väldigt tidig med att streama spel
Hade kunnat vara coolt med textäventyr på det sättet. Lite beroende på spelet och spelaren, så skulle utskriften därifrån kunna bli som att läsa en bok.

Skrivet av iBigs:

Lite senare fick vi råd att köpa en hårddisk:

Som jag minns det var vår på 5MB, men när jag läser i wikipedia så fanns de från 10MB och uppåt.

Antingen minns du fel, eller så kanske ni partitionerade fel, eller så har wikipedia fel.
Hursomhelst, första hårddisken för mig var i ovannämnda 486a och den var på 420MB.
Lite kul var att jag hade multimediapaket med ljudkort och doublespeed CD-ROM i 486an. På den tiden rymde en CD skiva mer än hårddisken.
Ett antal år senare så fick jag plocka datorgrejer som skulle kastas om jag ville ha något, jag tog en hårddisk, tror den var på 700MB eller något sånt, men... den var en 5.25" hårddisk... fullhöjds... vilken best.
Har för mig att jag någon gång sett en ännu större hårddisk, större i fysisk storlek, men minns inte det så tydligt.

Permalänk
Medlem

Själv hade man inte råd med en VIC/Commodore utan min första riktiga dator var en Spectravideo 328 med bandare, den var egentligen inte bra till något...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Antingen minns du fel, eller så kanske ni partitionerade fel, eller så har wikipedia fel.

Det skulle inte för ett ögonblick förvåna mig om jag minns fel... Det är nånstans kring 25 år sen det hände..
Men jag är övertygad att vi inte partitionerade fel!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

In September 1956 IBM launched the 305 RAMAC, the first computer with a hard disk drive (HDD). The HDD weighed over a ton and stored 5MB of data.

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk

Fredagsmys Roligt med dessa historier, vill ha fler.

Visa signatur

Wruuum!

Permalänk
Medlem

Var inte minnena på den tiden sydda. Har för mig att IBM anställde tusentals äldre damer som satt med nål och koppartråd och sydde 1k moduler av ferritringar. Kan tänka mig att arbetskostnaden var lite högre per bit än idag.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/da/KL_CoreMem...

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bajenvraket:

http://imperialturtle.com/images/attachments/5mg-Computer-195...

In September 1956 IBM launched the 305 RAMAC, the first computer with a hard disk drive (HDD). The HDD weighed over a ton and stored 5MB of data.

Något säger mig att trådskaparen hade kommit ihåg om han hade haft en hårddisk som är så stor och klumpig att man behöver en gaffeltruck för att flytta den.

Den bilden som trådskaparen länkade till

Skrivet av iBigs:

Ser mer ut som ett ISA kort med en hårddisk i 3.5" eller något liknande i storlek direkt inkopplad till kortet.

Dessutom så var den hårddisken du (Bajenvraket) skrev om från 50-talet.
iBigs preciserar inte årtal i sin berättelse, men jag får känslan av att det rör sig om 80-tal.
Det med Texas terminalen var nog tidigare, men den delen av med att efter han skaffade Commodore 64, började jobba och skaffat PC med turboknapp (gissar på 286) och modem lät mer som 80 tal. Eventuellt kanske hårddisken och modemet t.o.m. vara från början av 90-talet ? (Är inte alltid man skaffar det häftigaste och dyraste som finns). Men jag skulle ändå gissa på 80-talet.

Så frågan är inte enbart om det någonsin funnits hårddiskar som rymt så lite som 5MB. Utan om det funnits hårddiskar som är så kompakta och 'moderna' med så låg lagringskapacitet.

Lite intressant, vad fanns det för alternativ till 1ton+ 5MB hårddisk på 50-talet? Vad rymde dåtidens band och disketter? Eller var det så primitivt att alternativet var hålkort?

Jämför man med Commodore 64 med 1541 diskettstation så rymde de 5.25" disketterna 170kB.
Då hade det räckt med 31 disketter för att komma upp i 5MB total kapacitet.
Inte direkt smidigt... men jämfört med att sitta med en 1 tons hårddisk så hade jag hellre valt 5.25" disketterna.
Dessutom fanns det ett trick på disketterna att man kunde klippa ett hål på rätt ställe (fanns även speciella verktyg för att kunna stämpla ut snygga hål snabbare och enklare) så kunde man använda diskettens B-sida och på så sätt dubbla kapaciteten per diskett.
Däremot klarade 1541 diskettstationen bara av att läsa/skriva en sida, så man fick manuellt ta ut disketten, vända på disketten och sätta in den igen för att kunna använda den andra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Något säger mig att trådskaparen hade kommit ihåg om han hade haft en hårddisk som är så stor och klumpig att man behöver en gaffeltruck för att flytta den.

Den bilden som trådskaparen länkade till

Ser mer ut som ett ISA kort med en hårddisk i 3.5" eller något liknande i storlek direkt inkopplad till kortet.

Dessutom så var den hårddisken du (Bajenvraket) skrev om från 50-talet.
iBigs preciserar inte årtal i sin berättelse, men jag får känslan av att det rör sig om 80-tal.
Det med Texas terminalen var nog tidigare, men den delen av med att efter han skaffade Commodore 64, började jobba och skaffat PC med turboknapp (gissar på 286) och modem lät mer som 80 tal. Eventuellt kanske hårddisken och modemet t.o.m. vara från början av 90-talet ? (Är inte alltid man skaffar det häftigaste och dyraste som finns). Men jag skulle ändå gissa på 80-talet.

Så frågan är inte enbart om det någonsin funnits hårddiskar som rymt så lite som 5MB. Utan om det funnits hårddiskar som är så kompakta och 'moderna' med så låg lagringskapacitet.

Lite intressant, vad fanns det för alternativ till 1ton+ 5MB hårddisk på 50-talet? Vad rymde dåtidens band och disketter? Eller var det så primitivt att alternativet var hålkort?

Jämför man med Commodore 64 med 1541 diskettstation så rymde de 5.25" disketterna 170kB.
Inte direkt smidigt... men jämfört med att sitta med en 1 tons hårddisk så hade jag hellre valt 5.25" disketterna.
Dessutom fanns det ett trick på disketterna att man kunde klippa ett hål på rätt ställe (fanns även speciella verktyg för att kunna stämpla ut snygga hål snabbare och enklare) så kunde man använda diskettens B-sida och på så sätt dubbla kapaciteten per diskett.
Däremot klarade 1541 diskettstationen bara av att läsa/skriva en sida, så man fick manuellt ta ut disketten, vända på disketten och sätta in den igen för att kunna använda den andra sidan.

Hårddisken på bilden, ett s.k. HardCard satt i en metallram som även hade ett ISA kort som var själva hårddiskkontrollern. PC'n i fråga var en PC XT. Om jag minns rätt var det till och med innan 286:an kom. Proocessorn kördes i typ 4,77Mhz, och man kunde i stort sett dubbla det med att trycka på en knapp i fronten, som ändrade frekvensen... Moderkortet på en sån PC hade fast monterad propp och minne, Enda I/O var ISA slots och en Din/5 för tangentbord, så comport satt på ISA-kort, likaså grafikkort. Mus kom lite senare. Bygga ut minnet från 640KB? ISA kort.. Vi köpte vid något tillfälle minneskretsar till ett kort som hade hållare för att få ut 384KB till eller nåt

Ja det var på det glada åttitalet, kanske framåt -88? Jag klippte givetvis mina disketter så de blev vändbara.

Hårddiskar modell äldre... Till stordatorn vi hade på jobbet hade vi trumdiskar. Dessa kunde bytas ut, men jag minns inte hur mycket de kunde lagra.. Vi bytte dom vädligt sällan, allt data sparades på band medan de cobolprogram vi använde gissningsvis låg på disk...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Seagate's första hårddisk som introducerates 1980 var just på 5 megabyte.
http://en.wikipedia.org/wiki/ST-506

Skrivet av GuessWho:

På 1950-talet fanns inte disketter, de uppfanns i slutet på 1960-talet. Alternativen var hålkort, papersremsa eller band.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

....

En detalj, men det såldes dubbelsidiga disketter som var förstansade, visade vara exakt samma som enkelsidiga förstås. Så man hade alltid 340k/skiva.
1571-driven som oftast parades med C128:an var dubbelsidig så man slapp vändadet.

Det fanns också hårddisklösningar till C64 efter ett tag men de var snuskigt dyra och troligen rätt inkompatibla med 1541 gissar jag.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om trådskaparen hade befunnit sig under gaffeltrucken när någon släppt på spaken kanske han idag inte haft några minnen kvar av varken hårddisken eller gaffeltrucken utan bara varit glad att han alls överlevde.

Man skulle också kunna mäta datorkraft i kg; hur mycket server + lagring får man idag för 1000 kg?