Dedikerad foldingrigg, feedback.

Permalänk
Medlem

Dedikerad foldingrigg, feedback.

Tjena gottfolk.
Foldar nu på en thinkpad, det är måttligt upphetsande och sliter också på burken, då den inte är byggd för 100% load 24/7. Tänkte roa mig med att slänga ihop en dedikerad burk för ändamålet. Jag bor i en studentbostad och har gratis el, och hyresvärden är snål med elementen så värmen kommer ändå behövas. Det enda som kan vara störande är ljudnivån, därför vill jag få ner den så mycket som möjligt.

Vad säger ni om min min lista?

Jag har senare tänkt köpa till en liten SSD och grafikkort begagnat. Tanken är att det är grafikkort som ska göra jobbet.

Några frågor;
1. Finns det komponenter som är tystare (nätagg, chassi, cpufläkt) och som ligger inom ungefär samma prisklass? Är det lönt att köpa en cpufläkt, eller räcker det med den boxade? Jag tror inte jag ska folda på cpun ändå, får se. Egentligen tycker jag att Corsair har snyggare chassin, men jag har förstått att det här Fractal-chassit är ljuddämpat. Nån med erfarenheter?
2. Jag har tänkt att köpa ett, och senare kanske ett till, GFX680. Men skulle nätagget jag valt klara att driva datorn; processorn och 2st 680? Jag tänker inte klocka korten.
4. Vart hittar man win7 billigast? Finns det nån studentutgåva?
3. Övriga tips? Jag vill att det ska bli så bra och billigt så möjligt

Om någon har tips på tysta grafikkort så tar jag gärna emot dem.

Permalänk
Medlem

Ta ett Corsair 350D eller BitFenix prodigy m om du tänkt köra SLi. Eller ta ett annat moderkort där nedersta pci-e kontakten inte sitter längst ner. Chassin jag rekommenderade har fem pci slots istället för fyra som är mAtx standard

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att jag ska köra sli, utan de får beräkna på var sitt projekt om jag skaffar två. Som jag förstått det ger SLI ingen vinst när man foldar. Kan någon bekräfta?

Byter från Fractal Define mini till Corsair 350, mest för att det är snyggare. Tack för tipset om pcislotsen!

Permalänk
Medlem

Nä men oavsett sli eller inte så behöver vardera kort varsin pci-e slot å eftersom moderkortet hade andra pci-e sloten längst ner och define Mini har bara fyra slots så blir det svårt att klämma in ett två-slots kort i en slot som inte finns
Har ett 350D själv, jävligt nöjd med det. Även om jag håller på å moddar det invändigt för att få plats med en massa

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Right, good call

Permalänk
Medlem

Jag snor tråden för en fråga bara. Jag har aldrig riktigt förstått varför man slänger högvis med pengar på dedikerad foldingriggar. Vad får man ut av det ? Är det bara för ren goodwill eller tjänar någonting på det ?
Helt novis, jag vet bara vad folding är, inte mer än så.

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiFTER:

Jag snor tråden för en fråga bara. Jag har aldrig riktigt förstått varför man slänger högvis med pengar på dedikerad foldingriggar. Vad får man ut av det ? Är det bara för ren goodwill eller tjänar någonting på det ?
Helt novis, jag vet bara vad folding är, inte mer än så.

Vad får man ut av att köpa en saftig spelrigg?
Vad får man ut av att köpa dyra biljetter till diverse arrangemang?

Dels har vi tävlingsmomentet; att klättra individuellt, samt med laget i statistiken.
Dels tjänar du mänskligheten.

Jag betalar ca 600kr i elräkning för foldningen per månad. Jag kan lika gärna göra det, och skänka beräkningskraft, som att skicka in pengar för det.
För mig personligen känner jag det som en god gärning. Speciellt som ett av forskningsområdena är cancer, en sjukdom som tagit både min mor och far, samt många släktingar.

Permalänk
Medlem

Mizcak: Jag beklagar verkligen.

Permalänk
Medlem

Tjena fesoj!

Trevligt med en dedikerad foldingrigg!
Ska snart med ta tag i mitt liv och införskaffa en.

Men steg ett jag tycker du kan göra. Gör en ny eller bättre lista. Den du har nu listar dina produkter ifrån de biligaste butikerna, och från 5 olika typ. Försök gör en kundvagn ifrån en butik istället kan jag tycka. Typ antingen ifrån inet.se eller komplett.se.
s
Annars tycker jag att du har fått ihop helt okej prylar.
Du kan ju även ta en titt på AMDs FM2 prylar. Finns både billigare Moderkort och en CPU i valfri prisklass där.

Till tysta grafikkort har Gigabytes grafikkortskylare varigt väldigt bra, WF3, eller Windforce 3 som den heter. Supertyst på AMD 7950.
Dock ska man akta sig för om man ska köpa ett 280X där gigabytes WF3 kylare tyvärr är kass.

Permalänk
Medlem

MSI och Asus har jag hört ska vara i en lite annan klass vad gäller kylning och ljudnivå.
Gigabyte är inte långt efter, men ändå efter.

Dock brukar Gigabyte vara något billigare.

Permalänk
Medlem

Tjenixen på er!
Tack för feedback! Lade precis en order på;

ASRock B85M Pro4 mATX
Corsair 4GB (2x2GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Intel Core i3 4130 3.4 GHz (Haswell)
be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär

Beställde allt från inet (tack Atego). Kollade in AMD-prylar, men det skulle innebära att jag får hitta ett nytt chassi också (då det inte verkar finnas några mATX-kort med två PCIE och AM3). Det är inte riktigt värt det för mig. En fet AMD skulle ge 5-10 extra PPD, men dra minst 100w till (tror inte mitt nätagg skulle fixa det + två GPU), och väsnas som en galning. Det skulle kräva bättre kylning, och så slutar det hela mycket dyrare. Håller mig till i3n, det är ändå försumbart (jag tror inte jag ska CPU-folda).

Kommer att köpa ett Corsair 350M och ett eller två GTX670 lokalt (fått ett bra pris), och skramla ihop nån hårddisk som jag ska köra linux på. Får ser vad det slutar med i termer av PPD

Vi ses i Woohoo-tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Tjenixen på er!
Tack för feedback! Lade precis en order på;

ASRock B85M Pro4 mATX
Corsair 4GB (2x2GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Intel Core i3 4130 3.4 GHz (Haswell)
be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär

Beställde allt från inet (tack Atego). Kollade in AMD-prylar, men det skulle innebära att jag får hitta ett nytt chassi också (då det inte verkar finnas några mATX-kort med två PCIE och AM3). Det är inte riktigt värt det för mig. En fet AMD skulle ge 5-10 extra PPD, men dra minst 100w till (tror inte mitt nätagg skulle fixa det + två GPU), och väsnas som en galning. Det skulle kräva bättre kylning, och så slutar det hela mycket dyrare. Håller mig till i3n, det är ändå försumbart (jag tror inte jag ska CPU-folda).

Kommer att köpa ett Corsair 350M och ett eller två GTX670 lokalt (fått ett bra pris), och skramla ihop nån hårddisk som jag ska köra linux på. Får ser vad det slutar med i termer av PPD

Vi ses i Woohoo-tråden!

Hur går det för dig med folding-burken? Jag har själv tänkt bygga en dedikerad burk.
Vilka grafikkort kommer du köra? (Ah, såg nu att du skrev 2x GTX 670)
Återkom gärna med totalpris på grejerna samt vad du landar på för PPD.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceman17:

Hur går det för dig med folding-burken?

Det verkar inte gå helt bra, med tanke på att fesoj nyligen lagt upp en annons för att sälja mycket av delarna..
-Eller kanske är något större och bättre på gång?

Permalänk
Medlem

Kapar tråden liten.
Jag skulle vilja ha tips på grejer för att bygga en så liten burk som möjligt.

Tanken är att kunna ha den på skrivbordet, så med andra ord rätt liten.
Visst så kommer den säkert inte kunna folk super-duper bra, men jag tänker lite att det är bättre än inget iaf.
stå på 24/7

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

vore ypperligt med CPU bara, då slipper man fläkt från grafikkortet som snurrar.
att välja delar för annat, det spelar ingen roll egentligen då syftet är bara folding, då är det bara använda den som "kontors" datorn sen.

Budget? Så billigt och litet som möjligt

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

vore ypperligt med CPU bara, då slipper man fläkt från grafikkortet som snurrar.
att välja delar för annat, det spelar ingen roll egentligen då syftet är bara folding, då är det bara använda den som "kontors" datorn sen.

Budget? Så billigt och litet som möjligt

Tyvärr är det 20-30 gånger bättre att folda på GPU än CPU.
Köper du ett grafikkort för 2300 kr får du över 100 000 PPD.
Köper du en CPU för ca 1800 kr så får du typ 8-10 000 PPD. AMD 8350 eller tex intel 3570K.

köper du en billig CPU för att folda för en 1000 lapp. då blir det tyvärr inte många poäng eller vikta protiner du gör ;/

Om du kollar i min andra tråd får du en hint om hur mycket PPD en viss hårdvara ger. Jämför GPU med CPU där

http://www.sweclockers.com/forum/104-sweclockers-foldinglag/1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Tyvärr är det 20-30 gånger bättre att folda på GPU än CPU.
Köper du ett grafikkort för 2300 kr får du över 100 000 PPD.
Köper du en CPU för ca 1800 kr så får du typ 8-10 000 PPD. AMD 8350 eller tex intel 3570K.

köper du en billig CPU för att folda för en 1000 lapp. då blir det tyvärr inte många poäng eller vikta protiner du gör ;/

Om du kollar i min andra tråd får du en hint om hur mycket PPD en viss hårdvara ger. Jämför GPU med CPU där

http://www.sweclockers.com/forum/104-sweclockers-foldinglag/1...

Som sagt, systemet ska vara litet och ska man sätta in ett grafikkort så dels ökar ljudnivå samt då ökar storleken på chassit.
Sitter nu och foldar på ett 580 & en oklockad i7 2600.
visst så är det inga stora PPD, men CPUn get runt 10.500 PPD.
viker ca 2 objekt per dag.

och det är för mig mer än inget.

Visa signatur

| Steam - Toivo |