Hallådär!
Sitter med en UX32VD som har dött helt och hållet verkar det som. Har uppgraderat datorn med en SSD från samsung 840 serien, runt 250 GB. samt en minnes-sticka på 8GB. Datorn har funkat klockrent sedan jag köpte den i våras.
Problemen startade igårkväll. Det började med att jag skulle ansluta mitt nya fiber (250mbit) bredband från tele2, och ansluta trådlöst till min bärbara dator. Hade lite problem med att ansluta till nätet men tillslut kom det igång. Sedan skulle jag se på en hockeymatch på cssports.se. Funkade bra i ca 10 min sedan lade sändningen av och datorn lade av och hamnade i nån BLUESCREEN där det stod att jag skulle googla på ett felmeddelande som lyder:
KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED (NETwew00.sys)
sedan startade datorn om efter nån minut och datorn startade upp igen som vanligt med fungerande windows. Sedan skulle jag sätta igång hockeymatchen igen på csports och kunde bara kolla några minuter sedan lade datorn av och hamnade i samma bluescreen läge igen med samma felmeddelande, denna gång så tog sig datorn till något ställe där man kunde göra en recovery eller reparera datorn/windows. Så jag gjorde det och gjorde en repair på datorn. När jag gjort det så blev den återställd lite och var tvungen att installera alla drivrutiner till datorn igen osv, men den blev inte helt totalt återställd utan bara lite, alla filer blev kvar osv. När jag hållt på med det ett tag med drivrutiner så fick jag ännu en gång upp en bluescreen med samma felmeddelande som tidigare. Sedan provade jag att starta om datorn igen, men denna gång kom jag bara förbi ASUS loggan som är i början när man startar upp datorn, jag kommer förbi där, sedan blir skärmen helt svart med ett blinkande bindestreck högst upp i vänstra hörnet, jag låter det vara så ett tag men inget händer, jag provar att starta om datorn igen med onoff-knappen, jag provar det ett antal gånger men kommer inge längre än det där blinkande vita strecket. Sedan provar jag att gå in i BIOS, när jag kommer in där så ser jag att det vanliga BIOS kommer upp, inte det vanliga snygga moderna BIOS som ASUS har där man kan använda musen osv. Utan det här BIOS verkar vara nå standard i datorn. Jag kan inte göra mycket inställningar alls i det här BIOS. Jag har försökt anslutit ett USB med bootbart windows 8 på som jag gjorde iordning förut med windows 7 usb tool. För att prova om man kan boota upp med USB stickan. Men BIOS kan varken hitta USBn eller SSD-hårddisken där man ändrar "Boot-option" den knappen går inte att komma åt, den är grå eller något. Det finns ett ställe i BIOS där man kan se SSDn samt den lilla SSD, men där kan man bara ändra mellan IDE samt ACHI eller vad det heter.
Och det enda verktyget som verkar finnas i BIOS är nå "Flash Utility" som man kan göra något med. När jag går in där så kan man hitta USBn, samt Samsung SSD och där kan man se lite mappar som hör till windows osv, samt den lilla SSD som sitter i från fabrik. Just nu kan jag inte göra nånting mer än att få hjälp.
När jag just nu startar om datorn med onoff-knappen så hoppar datorn rakt in i BIOS automatiskt utan att jag behöver trycka på nån knapp. Kan ej ändra boot option, inte ens när jag håller in ESC knappen så man kommer till en liten meny där man kan ändra vilken enhet man ska boota upp med, det finns inget i listan trots att jag har USBn i.
Jag känner mig helt låst, kan inte göra nånting för att BIOS är det enda som hoppar upp när jag startar datorn. Har SSDn gett upp, eller datorn helt och hållet? SSD verkar datorn hitta i BIOS på nåt ställe men kan inte boota upp med den. Datorn är köpt på INET, även SSD samt minnet. Bör man ringa INET för support?
Finns det nån härlig själ här som hört talas om nå liknande problem förut och som kan hjälpa mig?
Är i så stort behov av datorn, både i skolan samt hemma.
Blev en jävligt lång text men har försökt förklarat alla grejer som hände igårkväll.
Hoppas någon kan ge sig lite tid att hjälpa mig.
Tack så länge!