Universell laddare för bärbara datorer på gång

Permalänk
Skrivet av jonas1972:

"Inte ens 10 år senare har jag sett en vettig laddare på en PC laptop:
snygg, liten, med magnet i laddpolen så att om man råkar dra i sladden så skadas inget."

Råkar man dra eller springer på sladden så tycker jag att det är rent handhavandefel och då får man skylla sig själv:))

dessutom så fungerar väl surface kontakten så, med magnet asså.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

http://www.sweclockers.com/image/red/2011/11/01/IMG_7357.jpg?...

Den på bilden har jag (Asus UX32VD) och den känns extremt klen. Det går att vicka den fram och tillbaka och man märker att man skulle kunna bryta av den hur lätt som helst. Det känns som att det bara är en tidsfråga innan den går sönder. Och jag är jätterädd om mina saker.

Min flickväns Galaxy S4 glappar så det knappt går att ladda den. Min Galaxy S2 glappar om kabeln ligger på vissa sätt, har vikten på ett speciellt sätt eller hur man ska säga.

Det är klasskillnad (och såklart prisskillnad) mellan vanlig Micro USB och Apples Lightning i stabilitet och kvalité. När Lightning-kontakten sitter, då sitter den, och den glappar aldrig. Jag är helt och hållet emot Apples inlåsning av allt bra de gör, men den öppna standarden är riktigt dålig.

Är det glapp i sladden så byt sladd jäveln.
Är glappet i telefonen så är det ingen jätte operation eller kostnad att beställa delar och byta kontakten själv. (Google/youtube)
Är du lat eller har tummen mitt i handen så lämnar du in den för ca 600kr.

Permalänk
Medlem

Frågan hur står år miljövinningen i längden?
Det skickas ju ändå med en ny laddare till varje telefon. Den dag standarden byts så kommer börja folk börja dumpa sina lager med laddare de bygg upp under åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

MS har ju rundat apples patent med magnetkontakten till Surface

Men då så! Då är det inte helt vettvilligt att hoppas på en motsvarande standardkontakt.

Edit: La till ett "inte"

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Problemet är att Apple fortfarande använder sina proprietära Lightning kontakter istället för USB.
Så det blir mycket elektroniskt skrot tack vare dom.

Jag har haft flera Apple-prylar, inklusive iPhones och Ipad, jag har inte slängt en enda laddare eller kabel till dem. Jag har sålt några stycken vidare tillsammans med enheterna. Ditt resonemang och konstaterade känns helt befängt sett till verkligheten.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Men då så! Då är det inte helt vettvilligt att hoppas på en motsvarande standardkontakt.

Edit: La till ett "inte"

Så nu har förmodligen MS patent på att lösa det på sitt sätt, ser inte vad som är bra med det? Den dagen MS seriöst bryr sig om standarder som de 1) själva inte tagit fram och 2) inte gynnar dem specifikt...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Problemet är att Apple fortfarande använder sina proprietära Lightning kontakter istället för USB.
Så det blir mycket elektroniskt skrot tack vare dom.

Ett annat problem är Androidtelefoner som inte får några uppdateringar eller bara en uppdatering.
Så då hamnar dom också på soptippen och blir elektroniskt skrot.

Ett annat problem är att alla mobiltelefoner och plattor säljs med laddare bundlad, och folk har redan extra laddare hemma från tidigare telefoner och plattor, så det blir lika mycket elektroniskt skrot ändå.

Bra att det blir universell laddare för bärbara datorer också.
Men bäst vore det om man kunde ladda bärbara datorer med samma laddare som man använde för mobilen och plattor.
Då skulle allt använda samma laddare, det vore awesome.

nja, en telefon klarar sig bra med en 5w laddare.
En laptop vill ha runt 65w i sin laddare (tog hp standard då jag råkar ha den i skallen)
5 w är på tok för lite för laptopen så ska vi då ha en standardladdare så blir det alltså till att släpa på en 13 ggr för stark laddare till telefonen och det lär inte vara många som vill det.

Så tyvärr faller det på praktiska faktorer. Sen kan man iofs gärna göta det ms har gjort på surface pro laddaren, dvs gett den en usb kontakt. Jag kan alltså med den laddaren och en usb kabel ladda både platta och telefon från den laddaren

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

Jag har haft flera Apple-prylar, inklusive iPhones och Ipad, jag har inte slängt en enda laddare eller kabel till dem. Jag har sålt några stycken vidare tillsammans med enheterna. Ditt resonemang och konstaterade känns helt befängt sett till verkligheten.

Nej för din enhet såldes utan laddare, så skulle du kunna ha tre enheter och en laddare.
När du sedan säljer vidare din enhet så har personen redan en laddare.

Då är det ju färre laddar som existerar, och således mindre elektroniskt avfall.

Alla telefoner bör använda samma laddare och bör säljas utan laddare.
Så istället för att alla ska ha fem enheter och fem laddare, så har alla fem enheter men bara en laddare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mats42:

nja, en telefon klarar sig bra med en 5w laddare.
En laptop vill ha runt 65w i sin laddare (tog hp standard då jag råkar ha den i skallen)
5 w är på tok för lite för laptopen så ska vi då ha en standardladdare så blir det alltså till att släpa på en 13 ggr för stark laddare till telefonen och det lär inte vara många som vill det.

Så tyvärr faller det på praktiska faktorer. Sen kan man iofs gärna göta det ms har gjort på surface pro laddaren, dvs gett den en usb kontakt. Jag kan alltså med den laddaren och en usb kabel ladda både platta och telefon från den laddaren

USB ska kunna ladda upp till 100 W.

Då är det bästa att göra som Microsoft gjort och ladda över USB.
Det borde alla göra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

USB ska kunna ladda upp till 100 W.

Då är det bästa att göra som Microsoft gjort och ladda över USB.
Det borde alla göra!

Och vad händer när Agda 83 tror att den ska in i datorn? Kapoff är bara förnamnet!

Skrivet av jonas1972:

"Inte ens 10 år senare har jag sett en vettig laddare på en PC laptop:
snygg, liten, med magnet i laddpolen så att om man råkar dra i sladden så skadas inget."

Råkar man dra eller springer på sladden så tycker jag att det är rent handhavandefel och då får man skylla sig själv:))

Ja, jo den mentalitetetn kan man ha till allt! Och bra är den också, så länge det inte drabbar dig. Det är tråkigt och synd att skrota en dator (eller betala 5-7k för att fixa en) bara för att "är du klumpig så får du skylla dig själv" har varit mantrat i fabriken.

Skrivet av Json_81:

Nej, det är inget problem.

Absolut inte, det skulle gör bärbara datorer mycket klumpigare.
Det är inte bara vikten, titta på hurpass stora laddare till ultrabooks ändå är. Och så extra värme.

Bra tanke där! Och inte bara lite extra värme heller. Har ofta nästan brännt mig på vanliga omvandlare efter någon timmes drift!

Har faktiskt suttit och skapat adaptrar samt lekt med tanken på att använda magneter i många olika standarder, tex RJ-45, i några år nu.
Det är faktiskt väldigt jobbigt att hantera den redan använda låsningsmekanismen som kommer med RJ-45 och RJ-11, speciellt då de ofta går sönder och fastnar i andra sladdar. Det är fullt möjligt att integrera en stark nydium magnet i den, utan större ingrepp.

Så, en standardiserad kontakt (som inte har superposition-syndromet som USB har, utan är omöjlig att sätta fel) med magnet är vad jag satsar på.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Men då så! Då är det inte helt vettvilligt att hoppas på en motsvarande standardkontakt.

Edit: La till ett "inte"

Skrivet av Dimman:

Så nu har förmodligen MS patent på att lösa det på sitt sätt, ser inte vad som är bra med det? Den dagen MS seriöst bryr sig om standarder som de 1) själva inte tagit fram och 2) inte gynnar dem specifikt...

Ja, så kan man ju också se det. Tänkte mest att om det inte var svårare att komma upp med egen kontakt borde man kunna komma på en branschstandard som går runt både Apples och Microsofts patent.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av boldtaar:

Frågan hur står år miljövinningen i längden?
Det skickas ju ändå med en ny laddare till varje telefon. Den dag standarden byts så kommer börja folk börja dumpa sina lager med laddare de bygg upp under åren.

Håller med. Märkligt att redovisa en massa besparingar i elektronikskrot när ändå alla levererar en ny laddare med.
Dessutom, när det gäller mobilladdare, så är det sorgligt att man valde en micro USB. Helt värdelös. Apples nya är fantastiskt bra ur både mekaniskt hänseende samt ur användarperspektivet.

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Och vad händer när Agda 83 tror att den ska in i datorn? Kapoff är bara förnamnet!

Nejdå
De har faktiskt tänkt på den risken.
Kraftsidan av USB börjar med att lägga på väldigt lite effekt (tillräckligt för att kunna driva några få chip i andra ändan).
Sen frågar man den anslutna enheten om den vill ha ström och i sånna fall hur mycket.
Slutligen skickar man på den efterfrågade effekten om den nu kan levereras.

Därmed är USB PD en klart intresant lösning för det hela.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLovskog:

Håller med. Märkligt att redovisa en massa besparingar i elektronikskrot när ändå alla levererar en ny laddare med.
Dessutom, när det gäller mobilladdare, så är det sorgligt att man valde en micro USB. Helt värdelös. Apples nya är fantastiskt bra ur både mekaniskt hänseende samt ur användarperspektivet.

Företagssidan äör ju min hemmamarknad och vi får ju köpa extraladdare i parti och minut då användarna ska ha en hemma. Glömmer dem på allsköns platser osv.
Så fort de sen har ett lagom antal laddare så byter de dator till nått där nuvarande laddare inte passar och så var det dags igen.

Därmed ser jag jättebesparingar i det här.
Kunde man sen få en gemensam kontakt för dockningsstationer ocskå. Ja då är det nirvana

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att standard här är bra. Tycker bara det är märkligt att när argumentet är mindre antal laddare att man då inte går hela vägen och slutar leverera med laddare per automatik.

Ser det dessutom som ännu viktigare på datorsidan. Har aldrig upplevt ett egentligt problem på telefon / plattan. Dock många gånger man förbannat datortillverkarna för bristande standard på kontakten.

När det gäller dockningsstationen håller jag verkligen med dig. Det hade varit en otroligt bra sak. Tycker överlag det är märkligt att det finns så få bärbara med dockning. Speciellt nu när bärbara kan ersätta stationära och plattor ersatt bärbara.

Jag hade kunnat ersätta min stationära CAD maskin om det bara funnits ett vettigt sätt att enkelt koppla in mina 2 skärmar och alla USB prylar.

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shompa:

Till alla som säger "äntligen".
Det är inte bra. Detta leder till kompromisser och stagnation av utveckligen.

Tex MicroUSB för mobiler är en retarded lösning jämfört med intelligenta sladdar med programmerbara pinns.
Denna idioti leder till att grejer som behöver lite mer ström måste ha 2 ingångar. 1 för ström och en för microUSB.

Enda retarded är nog dina påståenden, det fungerar ju utmärkt med 2A i en MicroUSB-kontakt. Vi andra har inga 2-kilos laddare till våra laptops heller, det är bara du.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:
Skrivet av jonas1972:

"Inte ens 10 år senare har jag sett en vettig laddare på en PC laptop:
snygg, liten, med magnet i laddpolen så att om man råkar dra i sladden så skadas inget."

Råkar man dra eller springer på sladden så tycker jag att det är rent handhavandefel och då får man skylla sig själv)

Ja, jo den mentalitetetn kan man ha till allt! Och bra är den också, så länge det inte drabbar dig. Det är tråkigt och synd att skrota en dator (eller betala 5-7k för att fixa en) bara för att "är du klumpig så får du skylla dig själv" har varit mantrat i fabriken.

Den är bra. frågan är om du också tänker så eller om du helt enkelt valt att inte äga någonting för att undvika att drabbas av din egen klumpighet?

Det jag menar är att oavsett hur bra man försöker så kommer ju någon fortf vara tillräckligt klumpig/ha otur så att det går fel. Även kärnkraftverk havererar/körs sönder. Alltså kan man lätt konstatera att man måste välja en nivå...

Förövrigt så är den bra även när det drabbar mig själv. jag vet vad jag gör och har gjort och får skylla mig själv om jag har sönder mina egna saker. ibland är det otur och ibland är det klumpighet..

På vilket sätt är det dålig mentalitet att inse att om folk gör fel kommer produkten inte hålla/fungera? Borde alla biltillverkare göra bara oförstörbara bilar som kan köra genom betongväggar? Om ja, varför gör dom inte det då?

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Skrivet av rektor:

USB ska kunna ladda upp till 100 W.

Då är det bästa att göra som Microsoft gjort och ladda över USB.
Det borde alla göra!

ja men det är väl 100W på 5volt. lite skillnad mot datorer på 12-20V

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Nej för din enhet såldes utan laddare, så skulle du kunna ha tre enheter och en laddare.
När du sedan säljer vidare din enhet så har personen redan en laddare.

Då är det ju färre laddar som existerar, och således mindre elektroniskt avfall.

Alla telefoner bör använda samma laddare och bör säljas utan laddare.
Så istället för att alla ska ha fem enheter och fem laddare, så har alla fem enheter men bara en laddare.

Jag kan nog hålla med delar av vad du skriver åtminstone, men oavsett så var det var inte det du påstod. Du påstod att det blir _mycket_ elektronikskrot pga att Apple använder sig av Lightning istället för USB. Jag kallar det rent bs. Jag använder för övrigt en av Apple-laddarna jag har till att driva min Raspberry Pi, via microUSB...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Det är inte den här vi ska försöka få igenom då?
HAH! lär ju gå lätt att ladda Thinbooks sen.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av mfm:

Enda retarded är nog dina påståenden, det fungerar ju utmärkt med 2A i en MicroUSB-kontakt. Vi andra har inga 2-kilos laddare till våra laptops heller, det är bara du.

Finns fler begränsningar i micro usb än bara strömstyrkan i min mening då 60 watt (enligt wikipedia) inte räcker hela vägen i alla syften. Tar mig nästan 6 timmar att ladda min platta när den är avstängd, annars tar det nästan dubbla tiden och nej, det beror inte på plattan.

Överförningshastigheten via microUSB i nästan alla de enheter jag använt är långt ifrån tillräcklig, även om detta oftast har och göra med kassa filsystem och långsamma styrkretsar.

Dessutom tycker jag att kontakten i sig själv är krånglig/petig samt att den lätt faller ut på vissa telefonmodeller (Galaxy s#, Note 2, Wildfire, andra)

Sedan håller jag med tidigare påståenden om att separera data och ström är en dålig idée då man kommer få dubbelt så mycket skrot som innan när den "nya standarden" kommer.

Slutligen tycker jag att sätta en "EU Standard" på tekniska prylar är en EXTREMT dålig idée.

1) Allt som inte möter EU standard brukar i regel slängas eller dumpas om det inte återvinns (händer sällan)

2) EU Kommer antagligen inte prioritera att uppdatera denna standard om ett par år när kraven för ett nytt grännssnitt finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Den är bra. frågan är om du också tänker så eller om du helt enkelt valt att inte äga någonting för att undvika att drabbas av din egen klumpighet?

Det jag menar är att oavsett hur bra man försöker så kommer ju någon fortf vara tillräckligt klumpig/ha otur så att det går fel. Även kärnkraftverk havererar/körs sönder. Alltså kan man lätt konstatera att man måste välja en nivå...

Förövrigt så är den bra även när det drabbar mig själv. jag vet vad jag gör och har gjort och får skylla mig själv om jag har sönder mina egna saker. ibland är det otur och ibland är det klumpighet..

På vilket sätt är det dålig mentalitet att inse att om folk gör fel kommer produkten inte hålla/fungera? Borde alla biltillverkare göra bara oförstörbara bilar som kan köra genom betongväggar? Om ja, varför gör dom inte det då?

Du har en poäng när du menar att oavsett hur hållbart något är kommer det alltid finnas någon som lyckas ha sönder det och att man därför måste välja en nivå. Där kommer också godtycklighet in men om man enkelt kan göra något mer hållbart utan att pruta nämnvärt på varken pris, enkelhet eller resursbesparing (och beroende på vad det gäller: utseende) är det bara fel att inte också göra det mer hållbart.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Skrivet av bjajjull:

Säkert bara en rekommendation eller något sådant.

Nu har i alla fall EU har beslutat att alla mobiltelefoner ska ha samma laddare.
http://www.europarl.europa.eu/news/en/news-room/content/20131...

Apple lär nog få slippa undan.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Hoppas på någon typ av magnetisk kontakt. Har varit underbart att använda det på min gamla mac och nuvarande Surface.

Permalänk

Kommer detta verkligen funka i längden?

Om min polare har en ultrabook med typ 65w laddare så säger vi att jag har en alienware med dubbla graffen å grejjer som kräver typ en 120w+ laddare och så har ja då glömt min å lånar hans laddare. Då kommer de ju aldrig klara att ladda min laptoo undertiden ja spelar.

Har redan nu detta problem med min Note2. Den kräver 2A laddström och när ja lånar folks 1A laddare så laddar min mobil ur snabbare än va den laddar upp sig även att laddaren sitter i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Den är bra. frågan är om du också tänker så eller om du helt enkelt valt att inte äga någonting för att undvika att drabbas av din egen klumpighet?

Det jag menar är att oavsett hur bra man försöker så kommer ju någon fortf vara tillräckligt klumpig/ha otur så att det går fel. Även kärnkraftverk havererar/körs sönder. Alltså kan man lätt konstatera att man måste välja en nivå...

Förövrigt så är den bra även när det drabbar mig själv. jag vet vad jag gör och har gjort och får skylla mig själv om jag har sönder mina egna saker. ibland är det otur och ibland är det klumpighet..

På vilket sätt är det dålig mentalitet att inse att om folk gör fel kommer produkten inte hålla/fungera? Borde alla biltillverkare göra bara oförstörbara bilar som kan köra genom betongväggar? Om ja, varför gör dom inte det då?

Jag förstår vad du menar men ville bara påpeka att en stor del av utveckligen går enligt trial and error metodiken där problem och misstag ger bättre produkter (förhoppningsvis, ehm microsoft! ). Menade mest att om man tycker att allt är användarens fel och vägrar försöka minska eventuellt felaktig hantering så hade vi varit kvar på tidiga ångmaskinstiden (industrialiseringen)där man var tvungen att göra allt manuellt och precis när det behövs göras för att undvika en snabb tripp till graven.

Är helt medveten om att skit bakom spakarna inte går att undvika, men att det är tråkigt om något lätt går sönder pga vanligt användarfel. Tycker att magnetiska kontakter är väldigt smarta på det sättet

Kul att diskutera något på en vuxen nivå för en gångs skull :)!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Nejdå
De har faktiskt tänkt på den risken.
Kraftsidan av USB börjar med att lägga på väldigt lite effekt (tillräckligt för att kunna driva några få chip i andra ändan).
Sen frågar man den anslutna enheten om den vill ha ström och i sånna fall hur mycket.
Slutligen skickar man på den efterfrågade effekten om den nu kan levereras.

Därmed är USB PD en klart intresant lösning för det hela.

Okej, det hade jag faktiskt ingen aning om! Låter väldigt smart måste jag säga. Får se om det drar igång och blir använt i större utsträckning.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Företagssidan äör ju min hemmamarknad och vi får ju köpa extraladdare i parti och minut då användarna ska ha en hemma. Glömmer dem på allsköns platser osv.
Så fort de sen har ett lagom antal laddare så byter de dator till nått där nuvarande laddare inte passar och så var det dags igen.

Därmed ser jag jättebesparingar i det här.
Kunde man sen få en gemensam kontakt för dockningsstationer ocskå. Ja då är det nirvana

Jag har nog en laddare på min kontorsplats, en hemma, en i bilen, en i ena väskan, en i skåpet och en i andra väskan. Dessa är dock alla hp-laddare och har gått igenom tre datorbyten. Eftersom "alla" företag i Sverige kör hp-datorer om det är PC skulle jag rent praktiskt kunna tacka nej till en laddare vid nästa datorbyte.

En standard blir super så alla tillverkare kan ladda på samma sätt. Den kommer dock antagligen behöva vara lite mindre än just hp standarden och vi kommer antagligen se lite fler avbrutna stift :-/

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Avstängd

[QUOTE="Pan.Pan;14211651"]Och vad händer när Agda 83 tror att den ska in i datorn? Kapoff är bara förnamnet!/QUOTE]

Öh... nej?
Den kommunicerar först över USB och kommer överens med enheten om hur mycket ström den ska mata den.
Bara för att den klarar leverera 100 W så betyder det inte att det är vad den endast eller alltid kommer att leverera.

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

BTW, gäller det alla telefoner även Appels telefoner?
Kommer du behöva överge sin lightningkontakt för att sälja sina telefoner i EU?

Nej, idiotiskt nog räcker det med att skicka med en adapter. Eller inte ens det; jag tror det räcker att skicka en till de som ber om den. Det var i alla fall så Apple gjorde när det här började, på iPhone 3-tiden om jag kommer ihåg rätt?