Ni med Stora seriösa Mining-riggar.... Powered Risers?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Ni med Stora seriösa Mining-riggar.... Powered Risers?

Hej!
Ni med lite större riggar?
Vad är er erfarenhet med Powered Risers?
Ett måste för många grafikkort och/eller fungerar det med unpowered till en viss del för alla/några få grafikkort?

De verkar antingen svindyra eller mer eller mindre slut att få tag på just nu.

Är lite sugen på att flytta ut mina från min personliga dator till en dedikerad rigg för att slippa strulet jag får med flashplayer.

Snackar nog egentligen bara om 2-3grafikkort just nu.

Sedan såklart, någon som har tips om bra guider för billiga öppna chassibyggen?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hej!
Ni med lite större riggar?
Vad är er erfarenhet med Powered Risers?
Ett måste för många grafikkort och/eller fungerar det med unpowered till en viss del för alla/några få grafikkort?

De verkar antingen svindyra eller mer eller mindre slut att få tag på just nu.

Är lite sugen på att flytta ut mina från min personliga dator till en dedikerad rigg för att slippa strulet jag får med flashplayer.

Snackar nog egentligen bara om 2-3grafikkort just nu.

Sedan såklart, någon som har tips om bra guider för billiga öppna chassibyggen?

Köpte 4x av denna riser och tycker inte den är så farligt dyr för att vara ärlig.
http://www.ebay.com/itm/291035024863
Det ända problemet är att det tar tid att få dom, hoppas att den dyker upp nu i veckan men time will tell

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lanbonden:

Köpte 4x av denna riser och tycker inte den är så farligt dyr för att vara ärlig.
Det ända problemet är att det tar tid att få dom, hoppas att den dyker upp nu i veckan men time will tell

Och 4x går i alla 1x PCIe slots rent fysiskt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Han menade nog att han köpte fyra stycken.

För att vara snäll mot moderkortet bör du köra power risers på alla grafikkort utöver två tycker jag. Jag har en rigg med fem stycken 280x, två stycken på vanliga risers och tre stycken med powered.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Precis som ovanstående sa menade jag att jag köpte 4st av dessa, För om jag har fattat det rätt i alla fall så ska det gå utmärkt att använda pci-1 1x risers från 16x portarna också utan problem.

Angående det med om man behöver powered risers så har jag förstått det som att det är tvunget om man kör dom i x1 portar med x1 till x16 risers men inte om man kör med x16 - x16 risers i de vanliga fullstora pci-e portarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Jag har också köpt 20+ st där. Min erfarenhet är att det funkar med 3-4 kort per moderkort utan powered riserser förutsatt att det är bra kvalitet på moderkortet, men du förlänger nog livslängden om du har det. Ska du ha mer än 4+ är det nästan ett måste.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lanbonden:

Precis som ovanstående sa menade jag att jag köpte 4st av dessa, För om jag har fattat det rätt i alla fall så ska det gå utmärkt att använda pci-1 1x risers från 16x portarna också utan problem.

Angående det med om man behöver powered risers så har jag förstått det som att det är tvunget om man kör dom i x1 portar med x1 till x16 risers men inte om man kör med x16 - x16 risers i de vanliga fullstora pci-e portarna.

Läste 4x till 16x xD Silly me!

Skrivet av spinxen:

Jag har också köpt 20+ st där. Min erfarenhet är att det funkar med 3-4 kort per moderkort utan powered riserser förutsatt att det är bra kvalitet på moderkortet, men du förlänger nog livslängden om du har det. Ska du ha mer än 4+ är det nästan ett måste.

Okej, gott!
Ska ha 3grafikkort så som det ser ut just nu. Samtliga med 16x till 16x. Då bör moderkortet kunna leverera den strömmängd vi snackar om utan att slita allt för mycket på sina banor.

Om man kör 3st 16x till 16x så borde det alltså fungera finfint med 2st powered 1x till 16x. Tack!

Just nu letar jag billigaste möjliga lösning.
Än så länge är det ett FM1 moderkort för 150kr + en FM1 processor för dryga 400kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det sägs vara bra att ha ett moderkort med separat strömförsörjning av PCI-e bussen, typiskt en Molex någonstans på moderkortet, då skall det gå utan problem även med många passiva 16/16 risers.

Jag fick inte passiva 16/16 att fungera innan jag ställde ner bussen från 3.0 till 2.0.

PS. Kör två kort direkt på moderkortet och två via risers just nu.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Moderkorten är inte byggda för mer än 3 GPUs oftast och klarar därför inte av att trycka ut så mycket ström som behövs när du kör 4-5 GPU på 100%, vilket kan resultera i bränt mobo, gpu eller dylikt. Därför rekommenderas powered risers.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dragnet:

Det sägs vara bra att ha ett moderkort med separat strömförsörjning av PCI-e bussen, typiskt en Molex någonstans på moderkortet, då skall det gå utan problem även med många passiva 16/16 risers.

Jag fick inte passiva 16/16 att fungera innan jag ställde ner bussen från 3.0 till 2.0.

PS. Kör två kort direkt på moderkortet och två via risers just nu.

Anledningen till att risers inte fungerar med PCIe 3.0 har inte med att de är unpowered utan pga latenserna som uppstår.

Den extra tid det tar för signalerna att färdas i den extra sträckan i kabeln gör att nästa signal kommer skickas innan den har nått fram och således krockar i kabeln. Har absolut inget med att det inte finns extra spänning till kortet så det har jag koll på

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej!
Har en rigg med 5 st 6970 i, köpte risers som är både 1x till 16x och även ett par som är 16x till 16x med 12v extra ström till. Kostar bara några kronor extra med strömadapter, så ingen idé att chansa!

Köpte på ebay, gav runt 25kr styck med gratis frakt, dock har den säljaren slut i lagret. :/

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av envision:

Hej!
Har en rigg med 5 st 6970 i, köpte risers som är både 1x till 16x och även ett par som är 16x till 16x med 12v extra ström till. Kostar bara några kronor extra med strömadapter, så ingen idé att chansa!

Köpte på ebay, gav runt 25kr styck med gratis frakt, dock har den säljaren slut i lagret. :/

25kr med frakt och extra strömförsörning är lite lägre än de 1x-16x med power jag har hittat. De kostar runt 85-90kr med frakt styck.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

25kr med frakt och extra strömförsörning är lite lägre än de 1x-16x med power jag har hittat. De kostar runt 85-90kr med frakt styck.

Detta var dock den 17 november, antar att de har gått upp ganska kraftigt i pris den senaste tiden..

Permalänk
Medlem

Kan någon vara snäll och länka till powered risers som krävs för quad-crossfire?

Mitt moderkort har stöd för:
1 x PCIe 3.0/2.0 x16 (blue)
1 x PCIe 2.0 x16 (x4 mode, black)
2 x PCIe 2.0 x1
3 x PCI

https://www.asus.com/Motherboards/P8B75V/#gallery
https://www.asus.com/Graphics_Cards/R9280XDC2T3GD5/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Hur vet man då om moderkortet känner igen korten utan att använda jumper wires?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpaK:

Hur vet man då om moderkortet känner igen korten utan att använda jumper wires?

Det är nog "trial and error" som gäller

Skulle tro att modernare kort klarar sig.

Visa signatur