Permalänk

Ny dator vill inte, hjälp sökes

Hej!
Jag har slängt i nytt moderkort (Asus Z87-C), Processor (4770k) och minnen (Kingston Hyper X-Blue 16 GB 1600 Mhz)
Jag har tidigare grafikkort radeon 6990.
Nu när jag satt ihop sakerna och jag startar upp så blir det ingen bild?
Fläktarna på grafikkortet fungerar, och på moderkortet och när jag stänger datorn så får man hålla knappen inne typ 4 s innan den stängs så det känns som den är igång.
Jag vet inte var felet kan vara, någon som kan hjälpa mig med goda råd?
Distanser sitter i.
Minnena är i botten.
Vet inte om jag ska starta med och ta ut dem och köra ett i taget?......kan det vara dem som gör att det blir så här?
Hjält till en gammal man.

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk

Börja med att köra en minnessticka i taget. Prova i olika minnesportar.
Vad har du för nätagg? inte missat någon kabel från nätagget?

Permalänk

Corsair CMPSU-850AX Gold, nej har inte missat någon kabel, frågan är bara om det är något strul på mobo eller minnena för då för jag byta det imorgon.

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Skrivet av Mr Simpson:

Corsair CMPSU-850AX Gold, nej har inte missat någon kabel, frågan är bara om det är något strul på mobo eller minnena för då för jag byta det imorgon.

Prova en minnessticka i taget och ta reda på det.
Ingen led-lampa som lyser rött på moderkortet?

Du kan ju även ta ur grafikkortet och prova köra på det inbyggda.

Permalänk

Vet att det redan är sagt men när jag byggde senast så glömde jag 4+4pin till Mobo, det gav samma symptom som det du berättar om

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Skrivet av Wille1504:

Vet att det redan är sagt men när jag byggde senast så glömde jag 4+4pin till Mobo, det gav samma symptom som det du berättar om

Hmmm, nu låter jag nog dum, men vad är 4+4 pin?

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk

Strömkontakten som skall sitta uppe till vänster vid cpu'n

Skrivet av Mr Simpson:

Hmmm, nu låter jag nog dum, men vad är 4+4 pin?

Permalänk
Skrivet av danne_silver:

Strömkontakten som skall sitta uppe till vänster vid cpu'n

Ja jag förstod nog du menade den.
Först hade jag bara fyra pinnar i den, men nu 8 pinnar i den efter en konstig förgrening som jag har, jag hoppas allt ska fungera bara.
Jag vet inte men det känns som det är problemet, men vet inte hur jag ska kolla det.
Minnena som föregående talare var inne på, är inte så roligt eftersom minne 1 ligger under kylaren.

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Medlem

Böjda pinnar i processor sockeln...

Permalänk

Nu har jag kört alla minnena, det gick att få ut 1:an också.
Hände inget när jag testade runt dem...suck.
Kollade sladden till 4+4 också och den verkar fin och sitter i nätdelen som den ska.
Böjda pinnar i processorn vet jag inte nu, men tittade noga när jag lade i den och då var det lugnt.
Lade den bara rakt ner och inga problem där.
Vad kan jag göra nu, goda råd äro dyra?

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Medlem

Du borde naturligtvis testa att byta till något gammalt grafikkort. Du har det kanske liggandes sedan tidigare (eller har möjlighet att låna av någon).

Det skulle antingen kunnat bli något fel på det eller vara något slags problem mot det nya moderkortets bios-programvara.

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Du borde naturligtvis testa att byta till något gammalt grafikkort. Du har det kanske liggandes sedan tidigare (eller har möjlighet att låna av någon).

Det skulle antingen kunnat bli något fel på det eller vara något slags problem mot det nya moderkortets bios-programvara.

Ja det skulle ju kunna vara en möjlighet.
Tyvärr har jag inget grafikkort, och känner ingen som håller på med datorer och som jag då kan låna kort av.
Vet inte om det var som en sa att det kunde vara piggarna i processorn som är sneda, ger det detta resultatet då?

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Simpson:

Ja det skulle ju kunna vara en möjlighet.
Tyvärr har jag inget grafikkort, och känner ingen som håller på med datorer och som jag då kan låna kort av.
Vet inte om det var som en sa att det kunde vara piggarna i processorn som är sneda, ger det detta resultatet då?

Tycker det låter lite bullshit att sneda processorpiggar skulle göra detta (personligen). Är de sneda får man ju i allmänhet inte ned dem i sockeln (vet av egen erfarenhet). Är de lite böjda kärvar de lite och CPU faller inte ner av sig själv. Men i mitt fall fungerade det iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Simpson:

Ja det skulle ju kunna vara en möjlighet.
Tyvärr har jag inget grafikkort, och känner ingen som håller på med datorer och som jag då kan låna kort av.
Vet inte om det var som en sa att det kunde vara piggarna i processorn som är sneda, ger det detta resultatet då?

Du kan ju testa den integrerade grafiken på i7 4770k

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Tycker det låter lite bullshit att sneda processorpiggar skulle göra detta (personligen). Är de sneda får man ju i allmänhet inte ned dem i sockeln (vet av egen erfarenhet). Är de lite böjda kärvar de lite och CPU faller inte ner av sig själv. Men i mitt fall fungerade det iaf.

Ja för dem i sockeln så var där kanske 3 st som var lite sneda och jag ville inte börja pilla utan provade och låta processorn falla på plats och den föll.
Jag har inte läst detta skulle bete sig så, men inte läst så mycket vill säga, därför jag frågar.
Kanske bäst och byta moderkort i morgon till ett annat kanske lite dyrare också?

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Du kan ju testa den integrerade grafiken på i7 4770k

Får man fråga hur man gör detta?

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Du kan ju testa den integrerade grafiken på i7 4770k

Tycker du ska testa detta först TS!!

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Simpson:

Får man fråga hur man gör detta?

Du har väl en utgång på moderkortet för en vga/dvi kabel, hdmi utgång också kanske!

EDIT: Tittade efter bilder på google till ditt moderkort och du har ju alla dom utgångarna

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tingkan:

Du har väl en utgång på moderkortet för en vga/dvi kabel, hdmi utgång också kanske!

EDIT: Tittade efter bilder på google till ditt moderkort och du har ju alla dom utgångarna

Gissar att det är det som är felet.. felkoppat, kopplat monitorn till mederkoret/processorn grafikkort, istället för grafikkortet.. (externa)

Permalänk

Ja jag har kört nu på I7 4770k grafikkort och det funkade inte heller. hände ingenting alls.
ta nua tag imorgon om inga nya idéer kommer snart,

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna testa trycka på CLR_CMOS också!

HAr du möjlighet så kanske du skulle testa dom minnena du har i din signatur istället för dina Kingston, bara lite tips för att utesluta det mesta!

Vet inte men låter ju som den inte får rätt kräm från nätagget, bara spekulationer dock hehe

Lycka till med sökandet

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Simpson:

Ja jag har kört nu på I7 4770k grafikkort och det funkade inte heller. hände ingenting alls.
ta nua tag imorgon om inga nya idéer kommer snart,

Hej skapade för en tid sedan en liknande tråd. 4770k och nytt moderkort. Allt startade men ingen bild. Jag hade tyvärr lyckats böja någon socket pin. Så det låter som det är det du oxå råkat göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StureH:

Hej skapade för en tid sedan en liknande tråd. 4770k och nytt moderkort. Allt startade men ingen bild. Jag hade tyvärr lyckats böja någon socket pin. Så det låter som det är det du oxå råkat göra.

Alltså jag förstår inte hur man lyckas göra detta? Ingen kritik mot just dig, men byggt datorer i 10 år åt mig själv och andra men aldrig råkat ut för detta hmm :S

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Skrivet av StureH:

Hej skapade för en tid sedan en liknande tråd. 4770k och nytt moderkort. Allt startade men ingen bild. Jag hade tyvärr lyckats böja någon socket pin. Så det låter som det är det du oxå råkat göra.

tack för det, ska räta till det imorgon bitti, och se hur det går, su sova för natten.......godnatt så återkommer jag imorgon och då förhoppningsvis med glada nyheter.

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Medlem
Skrivet av tingkan:

Alltså jag förstår inte hur man lyckas göra detta? Ingen kritik mot just dig, men byggt datorer i 10 år åt mig själv och andra men aldrig råkat ut för detta hmm :S

Tja jag har kört bil i mer 20 år aldrig krockat. Men fördenskull förstår jag att det kan hända. Svårare än så är det nog inte. Alltså lite otur så kan det hända:-)

Permalänk

Jag har bytt moderkort i butik idag och kom hem, med ett lite dyrare kort, och det fungerar. Tydligen kortet.

Tack för er hjälp!

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Tycker det låter lite bullshit att sneda processorpiggar skulle göra detta (personligen). Är de sneda får man ju i allmänhet inte ned dem i sockeln (vet av egen erfarenhet). Är de lite böjda kärvar de lite och CPU faller inte ner av sig själv. Men i mitt fall fungerade det iaf.

Skrivet av Mr Simpson:

Ja för dem i sockeln så var där kanske 3 st som var lite sneda och jag ville inte börja pilla utan provade och låta processorn falla på plats och den föll.
Jag har inte läst detta skulle bete sig så, men inte läst så mycket vill säga, därför jag frågar.
Kanske bäst och byta moderkort i morgon till ett annat kanske lite dyrare också?

Skrivet av Mr Simpson:

Jag har bytt moderkort i butik idag och kom hem, med ett lite dyrare kort, och det fungerar. Tydligen kortet.

Tack för er hjälp!

Du hade kunnat köpa ett billigare moderkort och fått det att fungera med, är en eller flera pinnar i sockeln böjda så blir det fel i slutändan, detta är inte bullshit även om dannesthlm är av den uppfattningen.

Bra att du hittade felet till slut!