Permalänk

Bra komponenter för videoredigering?

Ska uppgradera mig lite och undrar vad jag ska köpa för ngt.
Framför allt så används datorn till videoredigering och lite spelande, men redigeringen är prio.
Som det är idag funkar det men rendering i aftereffect och premiere tar mkt cpu och minne.

Idag sitter jag på en Phenom II X4 965 klockad till 3.8 Ghz
2x8GB Ram 2133Mhz
Moderkort: Asus Asus M5A99FX Pro R2.0
750W Nätagg.

Har ni några förslag på vad jag ska köpa? Håller mig gärna till AMD men om Moderkortet behövs uppgraderas för att passa cpu osv. får jag väl byta det med.

Permalänk
Avstängd

du har ett bra moderkort och bra minne så cpu´n är väll "svaga biten" ditt moderkort sväljer fx utan problem så 8320 om man vill snåla lite eller 8350 är det som kändes mest aktuellt sen nån trevlig kylare så du kan köra ett lass med oc

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

du har ett bra moderkort och bra minne så cpu´n är väll "svaga biten" ditt moderkort sväljer fx utan problem så 8320 om man vill snåla lite eller 8350 är det som kändes mest aktuellt sen nån trevlig kylare så du kan köra ett lass med oc

Tack för svaret
Har en Noctua NH-U12 som kyler processorn idag, har klockat den 400Mhz men fegar lite på att klocka den mer.
Men kylaren ska väl passa även de processorer du nämner?
Ska jag passa på att köpa mer RAM-minnen också eller klarar jag mig på det jag har? Renderingen i AE tog nästan 13GB igår när jag satt med ett klipp :/

Permalänk
Medlem

vad är du för Gpu? för aftereffect kan andvända cuda. annars tycker jag att du borde köpa en ny cpu.

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk
Avstängd

en sån kylare passar utan problem och är en bra kylare som blir bra till 8320 och 8350 och då båda är samma cpu med olika mhz och klockar typ lika bra så så tycker jag det inte spelar någon roll vilken av dom man väljer "om man inte är rädd för lite oc " och när det gäller minne är jag osäker 16gb brukar duga långt och känner du att det tar slut så går det alltid att köpa till extra sen om det är så

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lxaralex:

vad är du för Gpu? för aftereffect kan andvända cuda. annars tycker jag att du borde köpa en ny cpu.

XFX7850 1GB, så det är inget monster direkt....