Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk

PS3 + HDD

Hej,

Det jag funderar på är om man kan lägga in nedladdade filmer och musik i sin ps3?

Och varför går det att byta ut hdd i sin ps3 om som några skrivit att sony blockerat denna funktion med nedladdade filmer etc i hdd?

Ska man köpa en 12gb ps3 slim sen koppla in en extern hdd via usb in i ps3:an eller vad menar ni?

Förklara detta fenomen för en nybörjare.

Samma frågor ställs till xbox entusiaster.

Tack på förhand ni som tog er tid att svara på mina 3 frågor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Senast jag försökte gick det att koppla in ett USB-minne och trycka på kopiera.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Senast jag försökte gick det att koppla in ett USB-minne och trycka på kopiera.

Kan du svara på de 2 andra frågorna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Laptop2013:

Hej,

Det jag funderar på är om man kan lägga in nedladdade filmer och musik i sin ps3?

Och varför går det att byta ut hdd i sin ps3 om som några skrivit att sony blockerat denna funktion med nedladdade filmer etc i hdd?

Ska man köpa en 12gb ps3 slim sen koppla in en extern hdd via usb in i ps3:an eller vad menar ni?

Förklara detta fenomen för en nybörjare.

Samma frågor ställs till xbox entusiaster.

Tack på förhand ni som tog er tid att svara på mina 3 frågor.

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte hört något att dem blockerar filer (förutom att den inte gillar vissa format m.m.).

Så länge hårddisken i (eller utanför) har fat32 i filsystemet så skall det gå, dock begränsas filer som är större än 4gb av detta filsystem :/

Men går det att lägga nedladdade filer på din PS3:a? Japp, det går.

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Skrivet av Bordsvatten:

Har inte hört något att dem blockerar filer (förutom att den inte gillar vissa format m.m.).

Så länge hårddisken i (eller utanför) har fat32 i filsystemet så skall det gå, dock begränsas filer som är större än 4gb av detta filsystem :/

Men går det att lägga nedladdade filer på din PS3:a? Japp, det går.

Tack för ditt svar.

Villa filformat menar du inte fungerar?

Har ps3 fat32?

Bluray samt 3d filmer brukar vara större än 4gb. Då kan man alltså inte kolla på dessa? Enbart dvdrip in hdd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Laptop2013:

Tack för ditt svar.

Villa filformat menar du inte fungerar?

Har ps3 fat32?

Bluray samt 3d filmer brukar vara större än 4gb. Då kan man alltså inte kolla på dessa? Enbart dvdrip in hdd?

Skickades från m.sweclockers.com

Fat32 är det enda jag vet funkar och den använder, NTFS kan den inte läsa :/

Precis, det var nog det jobbigaste när man ville se större filmer i te.x. 1080p m.m. :/

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Skrivet av Bordsvatten:

Fat32 är det enda jag vet funkar och den använder, NTFS kan den inte läsa :/

Precis, det var nog det jobbigaste när man ville se större filmer i te.x. 1080p m.m. :/

NTFS är alltså ett filmformat? Hur vanligt är det att filmer går efter detta format?

Tar den de andra mkv, xvid etc, filmer som läggs upp på tankafetast eller swesub exempelvis?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Laptop2013:

NTFS är alltså ett filmformat? Hur vanligt är det att filmer går efter detta format?

Tar den de andra mkv, xvid etc, filmer som läggs upp på tankafetast eller swesub exempelvis?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, NTFS är ett filformat, alltså hårddisken/USB-minnets "format".

Te.x. så kan ibland äldre system ha problem med att läsa nyare filformat.

Filsystemet fat32 kan alltså ha en fil som är högst 4gb medans NTFS kan ha en fil (snabbt googlat så vet inte 100%) på ca 16TB (16000gb).

Så i så fall får man som vi gjort innan, streama genom hemmanätverket - te.x. med Vuze, dock krävs det ganska bra internet då det blir jobbigt att skicka 1080p strömmande utan något hack/lagg.

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Skrivet av Bordsvatten:

Nej, NTFS är ett filformat, alltså hårddisken/USB-minnets "format".

Te.x. så kan ibland äldre system ha problem med att läsa nyare filformat.

Filsystemet fat32 kan alltså ha en fil som är högst 4gb medans NTFS kan ha en fil (snabbt googlat så vet inte 100%) på ca 16TB (16000gb).

Så i så fall får man som vi gjort innan, streama genom hemmanätverket - te.x. med Vuze, dock krävs det ganska bra internet då det blir jobbigt att skicka 1080p strömmande utan något hack/lagg.

Jaha nu förstår jag.

Varför har inte ps3 NTFS? Finns det externa HDD som har NTFS?

Jag har 100mbit.bredband hemma. Men känns bättre att ha filmerna i en hårddisk än streama. Vad tycker du vore den bästa lösningen?

Känms dumt att köpa en ps3 med stor HDD om ja inte kan utnyttja den fullt ut. Vet inte riktigt om jag hänger med här. Vill helt enkelt ha filmer och musik i en HDD samt spela ibland. Till en vettig kostnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En PS3 är ingen bra mediaspelare för din del, så som du vill tänkas använda den. Den är en utmärkt Bluray spelare och spel-maskin. De formaten som stödjs i filmväg är endast de större officiella med rätt kodning. Dvs MKV stödjs, men bara om den är kodad på rätt sätt. Vilket utesluter väldigt många filmer man hittar på torrentsidor.

NTFS är ett filformat Microsoft äger rättigheterna till. Kan tänka mig att Sony inte vill betala en massa till MS för licensekostnader att använda stöd för detta. PS3 kör en varianant av ext2 om jag inte minns fel. Ett format som Linux använder. Dock är det inte ett öppet system, Sony har krypterat filsystemet så det går bara inte koppla HDn hur som helst till en dator och läsa filerna.

Att de låter användare byta HD är ju jättebra, så vi får tillgång till billiga lösningar när vårat utrymme inte räcker till. MS säljer ju sina special hds för rövarpriser
då de vet att man inte har något annat val. Jag som har en hel del spel på min ps3 i digital form, behöver en väldigt stor HD då spelen fort fyller hårddisken.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

En PS3 är ingen bra mediaspelare för din del, så som du vill tänkas använda den. Den är en utmärkt Bluray spelare och spel-maskin. De formaten som stödjs i filmväg är endast de större officiella med rätt kodning. Dvs MKV stödjs, men bara om den är kodad på rätt sätt. Vilket utesluter väldigt många filmer man hittar på torrentsidor.

Tack för ditt svar.

Det var detta jag ville få svar på. Om det går att kolla på nedladdade filmer och musik på ps3 HDD. Det går alltså inte.

Varför ska man då köpa en ps3 med större HDD än 12gb? Är det då inte bättre att koppla i en extern HDD som inte har några spärrar för filmformat?

Om MS äger NTFS då borde xbox 360 slim kunna ta emot alla filformat och fiömformat?

Tänker jag rätt här?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

MS Xbox stödjer att läsa NTFS filsystem och kan således läsa in filer större än 4gb ifrån USB. Däremot har den precis samma stöd för filmer som PS3. Vill du kolla filmer så köp en HTPC eller mediaspelare, alternativt så köper du en prenumeration på NetFlix.

Skrivet av Laptop2013:

Varför ska man då köpa en ps3 med större HDD än 12gb?
Skickades från m.sweclockers.com

För att du kanske vill ha spel installerade på din HD. 12gb räcker inte alls långt, lite indiespel typ bara. Även spel på skiva vill installera saker på hårddisken ibland för att snabba upp inladdning av filer. Dessa installationer är inte allt för sällan omkring 5gb.

Spel går inte att lägga på extern media på en PS3. Därför jag har en 1tb SSHD i min PS3, den är runt 500gb fylld med spel. Tror det största spelet jag har installerat för tillfället är Uncharted 3 som ligger på 87gb ungefär.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

när jag ägde PS3 körde jag ett FAT32 formaterat USB Minne där jag hade savefiles och musik/filmer, samma gäller hdd's och finns ingen begränsning på hur stora diskar man kan ha senast jag kollade men över 500gb känns väl lite onödigt

vet inte om super slim har plats för HDD när det är 12gb versionen men annars kan du köra vilken 5400rpm 2.5 tums disk eller SSD i ps3an, körde min PS3a som jag sålde i höstas med en 60gb SSD för att GTA 5 och GT5 laddade betydligt snabbare med den

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Använd PMS istället om du ska ha PS3 som mediaspelare.

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

MS Xbox stödjer att läsa NTFS filsystem och kan således läsa in filer större än 4gb ifrån USB. Däremot har den precis samma stöd för filmer som PS3. Vill du kolla filmer så köp en HTPC eller mediaspelare, alternativt så köper du en prenumeration på NetFlix.

För att du kanske vill ha spel installerade på din HD. 12gb räcker inte alls långt, lite indiespel typ bara. Även spel på skiva vill installera saker på hårddisken ibland för att snabba upp inladdning av filer. Dessa installationer är inte allt för sällan omkring 5gb.

Spel går inte att lägga på extern media på en PS3. Därför jag har en 1tb SSHD i min PS3, den är runt 500gb fylld med spel. Tror det största spelet jag har installerat för tillfället är Uncharted 3 som ligger på 87gb ungefär.

Tack för ditt svar.

Ps3 går nästan bort direkt med andra ord. Eftersom jag ändå inte kommer köpa blurayskivor. Vilket är det enda sättet att se på bluray på den.

Men xbox tar filer större än 4gb då kan jag köra extern HDD via usb + spela.

Frågan är finns det externa HDD som har NTFS?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jo. Det finns externa hårddiskar som har NTFS och har den inte det så är det bara att formatera till NTFS.

Permalänk
Skrivet av Merrick:

Jo. Det finns externa hårddiskar som har NTFS och har den inte det så är det bara att formatera till NTFS.

Tack för ditt svar.

Varför formatera till NTFS om det finns HDD som redan har det inbyggt, är FAT32 HDD billigare menar du?

Har du någon tips på någon sådan som säljs idag med tanke på REAN?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alltså, hårddiskarna kostar inte olika om det är NTFS eller FAT32.
Om du köper en extern disk idag så kommer den med största sannorlikhet att vara formaterad i NTFS.
Som exempel, om du ska göra backup på din PS3-hårddisk så måste du formatera den externa i FAT32, om jag minns rätt. Annars fungerar inte kopieringen.

Permalänk
Medlem

Du kan ha vilket filsystem som helst på en hårddisk. Det väljer du själv. Nästan alla diskar som säljs kommer formaterade i NTFS för att folk oftast använder dem till Windows.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Du kan ha vilket filsystem som helst på en hårddisk. Det väljer du själv. Nästan alla diskar som säljs kommer formaterade i NTFS för att folk oftast använder dem till Windows.

Tack för ditt svar.

Jag kollade snabbt på Prisjakt.se. Och såg att det fanns så kallade mediacenter, både s.k "boxee" som en liten låda och små "usb-minnen" som man tydligen ska stoppa in i sin TV?

Vilket funkar bäst? Mediacenter med box ekker usb-minne eller en extern HDD? Kan min LG TV som har usb-input köra dessa usb-minne som tydligen också har Youtube, internet etc?

Permalänk
Medlem

Vad är det du vill göra? Vill du bara ha en enhet att titta filmer och serier på bör du köpa en mediaspelare. Samt att du då inte skall köpa första bästa. Boxee är inte direkt aktuell då den inte har någon support längre. D-link har helt droppat den och all support som som skulle behövas gällande filer eller format måste ske via fan-forum, med custom firmwares.

Hur mycket har du att lägga ut på en mediaspelare? Har du en dator idag som du kanske kan koppla till din TV? Att din TV har en USB port betyder ingenting. Det finns många TV-apparater som har usb, men som inte klarar spela upp något vettigt.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Vad är det du vill göra? Vill du bara ha en enhet att titta filmer och serier på bör du köpa en mediaspelare. Samt att du då inte skall köpa första bästa. Boxee är inte direkt aktuell då den inte har någon support längre. D-link har helt droppat den och all support som som skulle behövas gällande filer eller format måste ske via fan-forum, med custom firmwares.

Hur mycket har du att lägga ut på en mediaspelare? Har du en dator idag som du kanske kan koppla till din TV? Att din TV har en USB port betyder ingenting. Det finns många TV-apparater som har usb, men som inte klarar spela upp något vettigt.

Samsung Smart TV klarar det mesta faktiskt, har hittills inte haft några filmer som vägrat starta på den och netflix klienten fungerar perfekt och spotify klienten funkar utan några problem, har bara ett 32gb usb 3.0 minne som jag flyttar filmer och musik på också

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Samsung Smart TV klarar det mesta faktiskt, har hittills inte haft några filmer som vägrat starta på den och netflix klienten fungerar perfekt och spotify klienten funkar utan några problem, har bara ett 32gb usb 3.0 minne som jag flyttar filmer och musik på också

Nu kanske du läste lite fort, jag sade inte att det INTE fanns tv apparater som klarade det. Utan jag bara nämnde att det finns TV apparater med usb som har begränsat stöd. Samsungs Smart serie är väl bland de bättre just nu. Men tror inte TS är jättesugen på att köpa ny TV.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

Nu kanske du läste lite fort, jag sade inte att det INTE fanns tv apparater som klarade det. Utan jag bara nämnde att det finns TV apparater med usb som har begränsat stöd. Samsungs Smart serie är väl bland de bättre just nu. Men tror inte TS är jättesugen på att köpa ny TV.

Tack för ditt svar.

Vill köpa en spelkonsol för att spela ibland.

Jag vill också kolla på filmer via en HDD, det ska inte vara några begränsningar i filformatet. Det ska kunna gå se nedladdade filmer utan problem.

Jag har en helt ny bärbar dator + 100mbit bredband. Men när flmen är på vill jag inte att datorn måste vara igång samtidigt. Därför är streaming inget alternativ.

Min TV är en 50" LG PZ550N (kan den köra usb-mediacenter stick med wifi android, google etc)?

Ska jag köpa mediacenter med HDD, media usb-stick med wifi eller extern HDD?

Kan inte priserna så väl men max en tusenlapp skulle jag kunna lägga ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det fungerar bra att spela upp original Blu Ray och DVD film från skiva med rätt region på PS3.
Att spela upp video och musik via filer man sparar på PS3:ans hårddisk är möjligt, men stödet för olika videoformat/kodningar är ganska begränsat, så i praktiken så är sannolikheten stor att du får koda om diverse filmer i PS3 vänliga format innan du kan se det.

I praktiken blir ofta en Raspberry Pi med XMBC en bättre media spelare än PS3, bortsett från att spela från skiva, men prestandan är lite klen så ibland räcker den inte riktigt till. Jag bytte till en Ouya som är en bit snabbare och som har en del saker (mestadels spel) som är Ouya exklusiva. Bättre prestanda men fortfarande lite klen för vissa grejer. Kostar 120 USD.
Överlag tycker jag Ouya är okej, är trotts allt en relativt öppen plattform till en relativt billig peng som ändå klarar mycket. Men ibland räcker den inte hela vägen fram.
Bygger man en HTPC kan man få en burk som klarar allt. Men blir vanligtvis större, dyrare, mer strömslukande, eventuellt mer högljutt.
Vet inte riktigt vad bästa alternativet är om man inte ska ha en PC.

Skrivet av Laptop2013:

Kan inte priserna så väl men max en tusenlapp skulle jag kunna lägga ut.

När jag kollar på prisjakt så ser jag PlayStation 3 för från ca 2000kr med 500GB hårddisk eller från ca 2400kr i bundle med GTA V eller andra spel.

Skrivet av Laptop2013:

Vill köpa en spelkonsol för att spela ibland.

Jag vill också kolla på filmer via en HDD, det ska inte vara några begränsningar i filformatet. Det ska kunna gå se nedladdade filmer utan problem.

Det stämmer in på Ouya. Men många av spelen är inte så bra, många motsvarande smartphone spel. Sen kan som sagt prestandan vara lite klen i vissa fall.
Av PS3, Xbox 360, Wii, Wii U och Ouya så är väl Ouya den minst dåliga när det kommer till filmtittande (bortsett från Blu Ray och DVD film på skiva). Men den är inte riktigt 100% heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Spel går inte att lägga på extern media på en PS3. Därför jag har en 1tb SSHD i min PS3, den är runt 500gb fylld med spel. Tror det största spelet jag har installerat för tillfället är Uncharted 3 som ligger på 87gb ungefär.

Va? Visste inte att det fanns PS3 spel som tog så mycket plats. Är det nerladdat eller har du det på skiva? Finns det massa nerladdat material som du har installerat upptill ?

Permalänk
Medlem

Det är från PSN och det är inte alls ovanligt med spel på över 30-40gb stycket om det är AAA titlar. PGA olika ljudspår som skall finnas med och sånt. Visst finns det spel som är mindre med. Men har man PLUS som jag, blir det en hel del spel digitalt. Samt att man inte orkar avinstallera spel hela tiden. Tar en jäkla stund att ladda ner och installera om man vill spel igen.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com