Permalänk
Medlem

Lönt att köpa TV idag?

Hej,

Jag har en 60" LG TV idag som är 3 år gammal, den har börjat få lite gula missfärgningar.

Nu är frågan om det verkligen är lönt att köpa en TV idag för närmare 20 000 kr (ex Panasonic 60")?

4k ser ut att vara på ingång och kanske kommer vara standard i slutet av året.

Om jag köper en TV för så mycket som 20 000 kr så vill jag att den ska hålla minst 5 år.

Kanske det är bättre att vänta 1 år och köpa en 4K Tv istället?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SnowJim:

Hej,

Jag har en 60" LG TV idag som är 3 år gammal, den har börjat få lite gula missfärgningar.

Nu är frågan om det verkligen är lönt att köpa en TV idag för närmare 20 000 kr (ex Panasonic 60")?

Om jag köper en TV för så mycket som 20 000 kr så vill jag att den ska hålla minst 5 år.

Nu när 4K är så nära är väl lika bra att köra på det men dock annars kan jag rekomendera plasma ifrån panasonic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Hej,

Om du har en budget på 20k skulle jag absolut vänta och se hur det blir med 4K under året, om du inte lider oerhört av dina missfärgningarna dvs.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Svårt val, för samtidigt som Panasonics plasmor är på väg ut och du/man kanske borde slå till på en sån innan de försvinner så kommer ju 4K samt OLED snart, varav OLED enligt mig är mest spännande. Är ju dock fortfarande väldigt dyrt medan 4K så sakta börjar komma ner i humana priser.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Hej,

4k Har sina fördelar och brister. Fördelarna är väl framför allt ja upplösningen men om jag förstått det rätt finns det väldigt få filmer att se i den upplösningen.
Om jag förstått det rätt alltså.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte vänta, inom ett år har 4k slagit igenom mer säkerligen. men jag tror ändå att materialet som man kan kolla på i 4k fortfarande är nästintill obefintligt.

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Hej,

jag tycker det är lönt, kommer nog finnas ytterst få filmer som rullar i 4k upplösning den närmaste tiden ändå och tror inte det blir "aktuellt" förrän om kanske 5 år, det är ju knappt så 1080p finns överallt och de nya spelkonsollerna som minst kommer ha en livstid på 5 år kör ju bara 1080p så det är absolut ingen fara och köpa en 1080p tv idag

sen har de flesta för klent bredband idag för att streama 4k och streaming är framtiden som det ser ut nu, innan vi har fiber till alla så tror jag inte vi kommer få särskilt mycket 4k content

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Totalt onödigt att köpa 4K idag om du köper ny tv vart tredje år. Man hann gå från komponent till DVI med HDCP till HDMI under HDTV-perioden. Det kommer säkerligen komma minst lika många ogenomtänkta förändringar närmsta åren innan man bestämt ett format för hur 4K ska distribueras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

4k Har sina fördelar och brister. Fördelarna är väl framför allt ja upplösningen men om jag förstått det rätt finns det väldigt få filmer att se i den upplösningen.
Om jag förstått det rätt alltså.

Det finns ganska så många filmer, men det finns ingen standard för hemma bruk färdig än.

Permalänk
Medlem

Kanske jag var lite oklar. LG 60" TVn jag har idag går att leva med i säkert 1 år eller mer, den gula tonen syns ju bara vid helvit bild. Vit tvätten fixade till det ganska bra men man ser fortfarande att den har lite gul/grön ton på höger sida vid helvit bakgrund.

Så mitt val var helt enkelt att lägga runt 11 000 - 12 000 på en ny 60" idag (Vet vatt jag sa 20 000 tidigare men jag tror jag kan leva med en runt 11 000 - 12 000, var ju super nöjd med den jag har nu som kostade runt 12 000 kr) eller vänta 1 år eller lite mer och sikta på en 4K TV.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Kanske jag var lite oklar. LG 60" TVn jag har idag går att leva med i säkert 1 år eller mer, den gula tonen syns ju bara vid helvit bild. Vit tvätten fixade till det ganska bra men man ser fortfarande att den har lite gul/grön ton på höger sida vid helvit bakgrund.

Så mitt val var helt enkelt att lägga runt 11 000 - 12 000 på en ny 60" idag (Vet vatt jag sa 20 000 tidigare men jag tror jag kan leva med en runt 11 000 - 12 000, var ju super nöjd med den jag har nu som kostade runt 12 000 kr) eller vänta 1 år eller lite mer och sikta på en 4K TV.

Då tycker jag att du lever med TVn ett år (eller mer). Vid nästa års Januari-rea så kommer det nog att gå att "fynda" 4K TVn (vilket innebär att en 55-60tum kommer att kosta 20 000 från 24 000 ungefär)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Redan idag kan man få en 4K för 20.000 om än på rea.

tex http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/55LA965W/lg-55-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

Jag skulle inte vänta, inom ett år har 4k slagit igenom mer säkerligen. men jag tror ändå att materialet som man kan kolla på i 4k fortfarande är nästintill obefintligt.

4k behöver inte nytt matrial direkt 4k/4=1080p exakt, detta gör så att 1080p blir uppskalat perfekt och ser lika bra om inte lite bättre på en 4k display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

4k behöver inte nytt matrial direkt 4k/4=1080p exakt, detta gör så att 1080p blir uppskalat perfekt och ser lika bra om inte lite bättre på en 4k display

Däremot är tex färgerna eller svärtan inte bättre än panasonics plasma mm... Den enda fördel man får är upplösningen och det ryker ju ganska snabbt med att det inte finns material.

Permalänk
Medlem

Tror du att 4k kommer på bred front de närmaste åren? Jag tvivlar på att vi får se någon revolution när det kommer till den upplösningen hos konsoller, tv-sändningar mm.

1080P duger ju utan problem till en tv-apparat på 60tum. Eller hur nära vill du sitta egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Tror du att 4k kommer på bred front de närmaste åren? Jag tvivlar på att vi får se någon revolution när det kommer till den upplösningen hos konsoller, tv-sändningar mm.

1080P duger ju utan problem till en tv-apparat på 60tum. Eller hur nära vill du sitta egentligen?

Det dröjer garanterat innan konsoller och tv-sändningar kommer i 4k då dagens produkter knappt klarar 1080p.
De senaste konsollerna som släppts Xbone och PS4 kör inte alla spel i 1080p eftersom det är för krävande och då körs de istället i 900p eller t.om 720p några exempel nedan:

Call of Duty: Ghosts
PS4: 1920x1080 (1080p) | Xbox One: 1280x720 (720p)
Battlefield 4
PS4: 1600x900 (900p) | Xbox One: 720p
Assassin's Creed IV: Black Flag (Via The Verge)
PS4: 1080p | Xbox One: 900p
Need for Speed: Rivals
PS4: 1080p | Xbox One: 1080p

När det gäller TV-sändningar så finns det mig veterligen inga kanaler alls som sänder i 1080p, däremot finns det ett fåtal som kör i 1080i men majoriteten av HD kanaler kör i 720p för att bandbreddskraven är för stora för att köra högre.
Så det lär dröja många år innan vi får se 4k som standard för den marknaden, däremot för film på Blu-ray eller vad nu nästa format blir lär slå igenom innan detta.
I dagsläget finns väl runt 100 filmer/serier tillgängliga i 4k.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Skulle hellre köpt en bra Panasonic panel idag än att vänta på 4K panelerna som antagligen kommer att vara sämre i allt annat än i upplösningen Sen kommer 4K knappast vara något man använder mycket. Finns väldigt lite material och med tanke på att det inte är jättelänge sedan 1080P blev mainstream tror jag att det kommer att ta lång tid för 4K att bli det

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetkoala:

Skulle hellre köpt en bra Panasonic panel idag än att vänta på 4K panelerna som antagligen kommer att vara sämre i allt annat än i upplösningen Sen kommer 4K knappast vara något man använder mycket. Finns väldigt lite material och med tanke på att det inte är jättelänge sedan 1080P blev mainstream tror jag att det kommer att ta lång tid för 4K att bli det

Hellre en bra 1080p plasma än en halvtaskig 4k LCD. Enkelt val tom.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Wully:

En så länge är det tyvärr endast minoritet av produkter som erbjuder pixelmappad uppskalning. Panasonics 4K-TW, 65WT600 är den som jag närmast kan komma på. med övriga apparater får man leva med den uppskalning som erbjuds och de artefakter man får.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog vänta ett år. Då får du nog mer för pengarna och det lär finnas många fler apparater att välja bland.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SnowJim:

Hej,

Jag gav 16 000:- för min TV för 14 år sedan, så varför ska man lägga 20 000:- på något som bara ska hålla i 5 år? En 4K TV är inte lönt att satsa på alls de närmaste åren då man ändå inte kommer få någon jätte stor användning av det för det priset, men det är min åsikt

Permalänk
Medlem

Sen är inte upplösning ens topp 5 av de viktigaste egenskaperna för att få bra bild. Finns massa annat som är viktigare innan upplösning kommer på tal.

Permalänk
Medlem

De flesta av er ser ut att vara överens om att upplösningen inte är så viktig på en TV runt 60".

Då undrar jag såklart varför ex den där 4K TVn på Media Markt har så sjukt bra bild och flyt? Den film de visar är The Croods och det står att det är en 4K. Tvn ser dessutom ut att vara en bra bit över 60", kanske 80"? Jag har tyvärr inte beteckningen på den.

Var och såg The Hobbits på 4K 3D bio idag på Filmpalatset i Bromölla och blev helt klart imponerad av bilden. Jag gillar vanligtvis inte 3D filmer men både utrustningen på filmpalatset och Rio i Stockholm har fått mig att ändra uppfattning. Är det möjligt att köra liknande lösning hemma till rimliga pengar men då såklart i mindre skala? Och kan man få tag på ex The Hobbits (den första då såklart) 4K 3D för hemmabruk?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Sen är inte upplösning ens topp 5 av de viktigaste egenskaperna för att få bra bild. Finns massa annat som är viktigare innan upplösning kommer på tal.

Intressant, jag har utvärderat par TV apparater själv de senaste årem men troligen på ett högst lekmannamässigt vis. Jag har köpt hem apparaterna, placerat dem bredvid varandra och kopplat alla till samma Blu-ray källa(kända filmer som håller hög kvalité utan komprimering) samtidigt. justerat inställningar för att se vilka apparater som hamnar närmast den bild JAG föredrar. Det som var intressant då har varit skärpa, färgåtergivning och artifactors så som backbleading clouding o.s.v. Men för mig var det ganska klart att det var skillnad mellan ex 720p och 1080p på en 50-60". Så jag blir verkligen förvånad om inte det skulle var någon märkbar skillnad mellan 1080p och 4k, detta är nog helt enkelt något jag måste få se med egna ögon.

Jag hade hemma LG 60PK550 och LG 50PK750 samtidigt för att jämföra och enligt LG har de samma panel bara det att 60PK550 har naturligt vis större yta. Det var klart att 50PK750 hade klart skarpare bild än 60PK550 och det verkade självklart med tanke på storleksskillnaden. MEN genom att sätta upp skärpan par steg på 60PK550 så lyckades även den producera en skärpa som var nära nog utan att skapa andra artifacts.

Så för mig skulle en lista över viktiga saker se ut enligt följande för en 60" TV.

• Skärpa

• Upplösning

• Färgåtergivning

• Flyt

• Artifactors

De flesta av dessa parametrar antar jag är relativt lika i jämförelse med andra produkter ur samma pris segment. Jag förutsätter såklart att man har huvudet med sig när man jämför och sorterar bort sådant som återförsäljaren försöker sälja för högre priser än vad det är värt. Prismedveten het är A och O, särskilt när det gäller produkter som dessa som ändå kostar upp emot 20 000 - 50 000 kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Jag gav 16 000:- för min TV för 14 år sedan, så varför ska man lägga 20 000:- på något som bara ska hålla i 5 år? En 4K TV är inte lönt att satsa på alls de närmaste åren då man ändå inte kommer få någon jätte stor användning av det för det priset, men det är min åsikt

Om en TV kan hålla så länge så blir jag imponerad! Min erfarenhet med iallafall plasma är att de inte klarar så många år generellt? Men visst, jag har bara haft en 50" Panasonic och en 60" LG än så länge. Båda har krånglat på ett eller annat vis, ex Panasonic hade problem med att den tappade bilden helt tidvis, inbrännningar, fosfor lagg, buzzing och inbränning. LGn har buzzing(vid vit bild), vibration från fläktar som skapar metalliskt ljud, inbränning och gul överton på halva skärmen. Detta är då TV apparater som jag haft kanske 3-4 år st. I båda fallen har de kostat runt 13 000 - 15 000 kr. Så jag räknar inte med att en TV med dagens dåliga kvalité håller merän 5 år.

Att försöka sälja en TV beg även om den är i god form är också väldigt svårt då andra handsvärdet verkligen är botten, en 2-3 år gammal 50" får man 2000 kr för om man har väldigt mycket tur.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetkoala:

Ja du har troligen rätt, men om du tänker dig att du planerar ha TVn du köper i 5 år? Eller om du har väldigt mycket tur, 10 år som någon föreslog? Då är risken ganska överhängande att du kommer vilja köpa en ny TV när 4K verkligen slår igenom. Då får du sälja din 1080p Tv och vad får du för den beg? Kanske någon 1000 lapp om du har tur.

När jag köpte min förstärkare så var jag ganska petig med att den skulle stöda 4K så det fick bli en ny då beg med 4K inte var så vanligt. Vaför ville jag ha en 4K förstärkare kan man fråga sig(merän att det är standard på förstärkare nu)? Jo för ända anledningen att jag nu efter 8 år behövde ny förstärkare var bara för att min förra inte hade HDMI och extern HDMI Switch skapade bara massa ljud sync problem. Så när jag nu köpte en ny förstärkare för närmare 10 000 kr så ville jag vara så framtidssäker som möjligt så att jag slapp byta ut en fullt duglig produkt bara på grund av en ny teknisk funktion. Självklart kan man inte skydda sig mot all utveckling men ibland kan det vara smart att lägga till lite för att få något som håller par år extra. Andra handspriset på elektronik är trotts allt extremt lågt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på en bra och mogen Panasonic idag. Troligen dröjer det 5 år innan 4K är uppe i samma mognadsgrad..

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

fast, man trodde väl att 4K skulle kosta 2-3ggr mer än vad dom finns nere i nu med, och att det inte skulle ske på ganska länge(?)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lejon74:

fast, man trodde väl att 4K skulle kosta 2-3ggr mer än vad dom finns nere i nu med, och att det inte skulle ske på ganska länge(?)

Men vad ska du ha den till? Det finns inga sändningar, det finns inga filmer, det finns inget som behöver det alls

Permalänk
Medlem

De som säger att 4K inte kommer bli standard förrän om flera år bör tänka på att många TV-kanaler, t.ex. BBC i England planerar att sända VM nu i sommar, alltså om bara 6 månader, delvis i 4K.

Sen har prisraset gått enormt snabbt också. Standarden mognar väldigt snabbt. Många sa att vi inte skulle se 4K TV öht förrän 2016/2017. Det skulle bli alldeles för dyrt när det kom, en specialnisch. Och så vidare. De har haft fel på allt.

Nu har vi sett ett prisras på över 70% på över ett år och snabbare går det. 4K är redan ett faktum, flera år innan skeptikerna sa att det inte skulle komma.

Enligt Sony så behöver vi inte vänta mer än till 2015 innan de flesta problem på systemsidan är lösta för att strömma vanlig TV i 4K. källa

Folk som har tvivlat på 4K, vare sig det gäller om det ens behövs, hur dyrt det skulle ha blivit eller när det ens släpps till massorna, har haft konsekvent fel, punkt efter punkt efter punkt. Så kredibiliteten från dessa människor är ganska låg, om inte noll.

Till TS: Du sitter i en ganska märklig sits. Jag skulle ha väntat till början 2015 innan jag hade köpt en TV och då satsat på 4K. De stora prisrasen brukar komma strax efter jul, detta ser vi just nu också(därav Sweclockers nyhet om saken igår).

Å andra sidan, hur kul är det att sitta med en missfärgad TV i över ett år?

P.S. du kan inte få den lagad på något sätt?