VRAM och storlek på minnesbuss

Permalänk
Medlem

VRAM och storlek på minnesbuss

Hej!

Efter att ha läst diskussionen på linustechtips forum, (se länk) så undrar jag hur ägare till GTX 670/760/770/680 osv med 4GB VRAM, (och som inte kör SLI) lyckas utnyttja det extra minnet då minnesbussen tydligen inte är tillräckligt stor på dessa.

Jag hade hoppats på att hitta något billigt 770 eller 680 med 4 GB men nu verkar det som det snarare lutar åt 780/780Ti/R9 290X eller dylikt om jag inte vill köra SLI. Ligger det någon sanning i vad "Kuzma" hävdar?

Länken: http://linustechtips.com/main/topic/44197-memory-bus-size-and...

Jag tittade inte efter liknande trådar innan jag skapade denna, fel av mig då det redan fanns en utmärkt tråd i ämnet.

http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/1213315-grafikminne...

Jag borde kanske ha kollat runt lite först
Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Hedersmedlem

Det är helt klart att kort som har en högre minnesbandbredd har vissa fördelar när det kommer till hur bra de kan använda sitt minne. Men hur mycket betyder detta i faktiska siffror?

Jag har följt denna diskussionen ett tag nu, och en sak som är väldigt tydlig är att det finns otroligt få tester med 4GB kort från Nvidia som ska lida av detta problemet. Tråden som du länkar till är inget undantag. Slutsatserna baserar sig på en teoretisk beräkning av hur stor minnesbandbredd som måste till för att accessa hela grafikkortets minne 60ggr per sekund. Detta görs utan att man väger in huruvida det faktiskt behövs, dvs behöver grafikkortet verkligen accessa hela minnet för varje frame? Man väger heller inte in hur minne faktiskt funkar. Den bandbredd som är framräknad gäller bara om man läser minnet seriellt från början till slut, men hur många spel gör det? Börjar man läsa från olika ställen i minnet så blir läsningarna oftast betydligt långsammare.

Personligen tror jag mer på verkliga tester. Jag skulle tex gärna se att SweClockers testade BF4 med några 4GB kort.

Ett av de få test som jag faktiskt har kunnat hitta är följande test med Skyrim.
http://www.hardwareluxx.de/index.php/artikel/hardware/grafikk...

Kollar du på graferna här så ser du enkelt att det är stor skillnad mellan ett 2GB kort och ett 4GB kort. 4GB varianten presterar mycket bättre när man tvingar Skyrim att käka VRAM. Det skulle det inte göra om den teoretiska uträkningen stämde. Tyvärr är detta bara ett test. Jag skulle gärna se fler.

En relaterad fråga. Varför letar du efter de 680/770 osv med 4GB VRAM? VRAM användningen drivs upp av tex AF/AA, något som de korten ändå inte orkar med i en minneshungrig titel som BF4. Nya spel kommer förmodligen att lida av liknande "problem". Det enda andra spel jag känner till som är väldigt glatt för VRAM är just Skyrim. Är det den du har för avsikt att spela?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är helt klart att kort som har en högre minnesbandbredd har vissa fördelar när det kommer till hur bra de kan använda sitt minne. Men hur mycket betyder detta i faktiska siffror?

Jag har följt denna diskussionen ett tag nu, och en sak som är väldigt tydlig är att det finns otroligt få tester med 4GB kort från Nvidia som ska lida av detta problemet. Tråden som du länkar till är inget undantag. Slutsatserna baserar sig på en teoretisk beräkning av hur stor minnesbandbredd som måste till för att accessa hela grafikkortets minne 60ggr per sekund. Detta görs utan att man väger in huruvida det faktiskt behövs, dvs behöver grafikkortet verkligen accessa hela minnet för varje frame? Man väger heller inte in hur minne faktiskt funkar. Den bandbredd som är framräknad gäller bara om man läser minnet seriellt från början till slut, men hur många spel gör det? Börjar man läsa från olika ställen i minnet så blir läsningarna oftast betydligt långsammare.

Personligen tror jag mer på verkliga tester. Jag skulle tex gärna se att SweClockers testade BF4 med några 4GB kort.

Ett av de få test som jag faktiskt har kunnat hitta är följande test med Skyrim.
http://www.hardwareluxx.de/index.php/artikel/hardware/grafikk...

Kollar du på graferna här så ser du enkelt att det är stor skillnad mellan ett 2GB kort och ett 4GB kort. 4GB varianten presterar mycket bättre när man tvingar Skyrim att käka VRAM. Det skulle det inte göra om den teoretiska uträkningen stämde.

Mycket intressant läsning, tack för svaret. PS, jag redigerade mitt första inlägg lite.

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

En relaterad fråga. Varför letar du efter de 680/770 osv med 4GB VRAM? VRAM användningen drivs upp av tex AF/AA, något som de korten ändå inte orkar med i en minneshungrig titel som BF4. Nya spel kommer förmodligen att lida av liknande "problem". Det enda andra spel jag känner till som är väldigt glatt för VRAM är just Skyrim. Är det den du har för avsikt att spela?

Ursäkta, jag är på gång att gå och lägga mig...

Jo, jag har spelat Skyrim ca ett år nu men mest använt moddar som inte är så tunga. Nu har jag dock själv gjort en overhaul på texturerna, (ej publicerad) och den tuggar VRAM.

Visa signatur