2 st Geforce GTX 780 Ti SC SLI eller bara ett bättre grafikkort?

Permalänk

2 st Geforce GTX 780 Ti SC SLI eller bara ett bättre grafikkort?

Hej! Jag har en kompis som har beställt hem 2 st Geforce GTX 780 Ti SC som han kommer köra SLI med. Jag försöker övertala honom att han kan få mer prestanda av ett grafikkort för samma pris eller mindre. Båda går för 13 000 och av det jag läst så ökar inte prestandan enormt med ifall man lägger till ett extra grafikkort. Vad tycker ni? Tack!

Permalänk
Medlem

Ett bättre grafikkort än 780 ti är svårt att hitta

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

Han får det bästa som finns idag..Prisvärt är en annan fråga

Kanske han ska skaffa 2st AMD värsting (290xt eller nåt) kort som är billigare och typ samma prestanda isåfall..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av MegaMormor:

Hej! Jag har en kompis som har beställt hem 2 st Geforce GTX 780 Ti SC som han kommer köra SLI med. Jag försöker övertala honom att han kan få mer prestanda av ett grafikkort för samma pris eller mindre. Båda går för 13 000 och av det jag läst så ökar inte prestandan enormt med ifall man lägger till ett extra grafikkort. Vad tycker ni? Tack!

Som reflect skriver; du hittar inte en bättre GPU än 780 Ti. Så SLI med dessa, wiihooooo!

Visa signatur

CPU: i5 3570K [Antec 620 V4]| GPU: MSI GTX 770 4GB OC TwinFrozr | MOBO: Gigabyte GA-Z77M-D3H |
PSU: be quite! L8 630W | RAM: Corsair Vengenace Quad 4x4Gb @ 1600Mhz | HDD: WD CG 2TB @ 5400RPM | SSD: Corsair Force 3 F120 120GB | LÅDA: FD Define Mini | SKÄRM: Dell S2340L

Permalänk

Vilket grafikkort har du förslagit om jag får fråga?

Permalänk
Medlem

Det finns inget bättre spelkort än 780 Ti så det blir svårt att göra som du säger, och så länge han har en bra cpu så kommer han säkerligen få ut 80-90% av det andra kortet.

Edit: försent x5

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMormor:

Hej! Jag har en kompis som har beställt hem 2 st Geforce GTX 780 Ti SC som han kommer köra SLI med. Jag försöker övertala honom att han kan få mer prestanda av ett grafikkort för samma pris eller mindre. Båda går för 13 000 och av det jag läst så ökar inte prestandan enormt med ifall man lägger till ett extra grafikkort. Vad tycker ni? Tack!

Eftersom 780Ti är det snabbaste kortet just nu på marknaden har jag svårt att se hur du skulle få bättre prestanda med enbart ett kort, vilket du än väljer.

Så jo, prestandan ökar hyfsat markant med SLI eller CF, minnesmängden ökar däremot inte till det dubbla utan blir kvar på samma som ett kort.

Edit:
Det du är inne på är om prestandan blir samma från 2 kort i SLI som ett annat kort har själv, då hade jag också föredragit enbart ett kort istället för SLI.

Permalänk

Tack för alla svar! Skitsnällt. Vi har bestämt oss för att köra med två grafikkort. Nu undrar vi bara ifall vi ska köra på två superclocked eller ej. Tack och hans cpu är sjukt bra också.

Permalänk
Medlem

eftersom alla har skrivit de 3 ggr så skriver jag med 780 ti är det bästa grafikkortet på marknaden just nu, det går inte få tag på bättre

men din kompis kan spara ett par tusen kronor om han köper 2st 290x med bra kylare som kommer snart

Permalänk
Avstängd

Det är ju det absolut bästa "money can buy", så om pengar inte är ett hinder så kör på

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMormor:

Tack för alla svar! Skitsnällt. Vi har bestämt oss för att köra med två grafikkort. Nu undrar vi bara ifall vi ska köra på två superclocked eller ej. Tack och hans cpu är sjukt bra också.

vilken processor?
vilka spel spelar han? LOL ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMormor:

Tack för alla svar! Skitsnällt. Vi har bestämt oss för att köra med två grafikkort. Nu undrar vi bara ifall vi ska köra på två superclocked eller ej. Tack och hans cpu är sjukt bra också.

Superclocked kan du själv klocka hur enkelt som helst.. 1min tar de, och med original spänning.. Att ta 400 extra för de är lamt.. Om du kör referens så kör med vilket som.. Alla referenser är desamma..

MSI däremot använder deras solid caps. Men vet inte hur de är.. vet att MSIs military componnents är bra

MSIs referens kostar 5.7 i komplett.. själv funderar jag på en

Permalänk

Ska han köra Nvidia surround eller 1440/1600p? Handlar det om en 1440p/1600p skärm så tror jag att han skulle blir mer än nöjd med 2st GTX 780 (non Ti)

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMormor:

Tack för alla svar! Skitsnällt. Vi har bestämt oss för att köra med två grafikkort. Nu undrar vi bara ifall vi ska köra på två superclocked eller ej. Tack och hans cpu är sjukt bra också.

"CPU är sjukt bra" betyder vilken?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Superclocked kan du själv klocka hur enkelt som helst.. 1min tar de, och med original spänning.. Att ta 400 extra för de är lamt.. Om du kör referens så kör med vilket som.. Alla referenser är desamma..

MSI däremot använder deras solid caps. Men vet inte hur de är.. vet att MSIs military componnents är bra

MSIs referens kostar 5.7 i komplett.. själv funderar jag på en

Menar du att MSIs referenskort skulle skilja sig från resterande?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av 007onex:

vilken processor?
vilka spel spelar han? LOL ?

I7 4770k 3.5 ghz. Jag byggde hans dator idag, och grafikkorten kommer imorgon. Kommer bånge när den är färdigbyggd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMormor:

I7 4770k 3.5 ghz. Jag byggde hans dator idag, och grafikkorten kommer imorgon. Kommer bånge när den är färdigbyggd.

Hello flaskhals.
Utan överklockning kommer den inte kunna driva grafikkorten fullt ut.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Hagge:

Superclocked kan du själv klocka hur enkelt som helst.. 1min tar de, och med original spänning.. Att ta 400 extra för de är lamt.. Om du kör referens så kör med vilket som.. Alla referenser är desamma..

MSI däremot använder deras solid caps. Men vet inte hur de är.. vet att MSIs military componnents är bra

MSIs referens kostar 5.7 i komplett.. själv funderar jag på en

Då kör vi på två vanliga och superclockar själva

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Hello flaskhals.
Utan överklockning kommer den inte kunna driva grafikkorten fullt ut.

ahh lite bättre processor borde köpas om man redan har köpt 2 780ti: S

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Menar du att MSIs referenskort skulle skilja sig från resterande?

Säger bara att MSIs referens innehåller deras egna Solid Capacitor, detta enligt speccs i komplett.. behöver inte va sant

http://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-780ti-3gb-physx-cuda/8...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMormor:

Tack för alla svar! Skitsnällt. Vi har bestämt oss för att köra med två grafikkort. Nu undrar vi bara ifall vi ska köra på två superclocked eller ej. Tack och hans cpu är sjukt bra också.

Tänk på att det ska finnas tillräckligt med sladdar och ett nätagg på en 900w+ också

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Hello flaskhals.
Utan överklockning kommer den inte kunna driva grafikkorten fullt ut.

Då får vi överclocka cpun. Annars kör vi bara på ett 780 Ti

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Tänk på att det ska finnas tillräckligt med sladdar och ett nätagg på en 900w+ också

Vi har en 1000 wattare

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Hello flaskhals.
Utan överklockning kommer den inte kunna driva grafikkorten fullt ut.

En 3930k eller 4930k (LGA2011) är väll att rekommendera till dom korten...

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

En 3930k eller 4930k (LGA2011) är väll att rekommendera till dom korten...

Han har ett asus maximmus vi hero vilket betyder att socketen inte platsar.

Permalänk
Medlem

Skall du överklocka ett 780/780Ti skall ett EVGA kort med deras egen ACX kylare vara det bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMormor:

Han har ett asus maximmus vi hero vilket betyder att socketen inte platsar.

Det är ju bara att byta moderkort med
Vore fint med de extra pci-e lanesen, dubbla minnesbandbredden, cachen samt de två extra kärnorna om man nu vill få ut allt ur korten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Skall du överklocka ett 780/780Ti skall ett EVGA kort med deras egen ACX kylare vara det bästa.

Standardkylaren fungerar utmärkt. Men korten går lite varmare än 780. Vatten är att rekommendera.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk

Jag kör Maximus Hero o 4770k i 4.5 ghz och snart två 290 med vattenkylning. Klockar jag korten så är jag å naffsar på sli 780ti HE HE.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMormor:

Då kör vi på två vanliga och superclockar själva

Skrivet av MegaMormor:

Då får vi överclocka cpun. Annars kör vi bara på ett 780 Ti

Inte för att vara sådan, men har du eller din kompis någon erfarenhet utav överklockning?
Plus att SC korten inte är så speciellt superklockade, bara smått överklockade ifrån fabrik enligt mig.

Och ni måste över 4.3-4.5Ghz på prollen för att det inte ska flaskhalsa