Ingen anslutning till Google play

Permalänk
Medlem

Ingen anslutning till Google play

Jag har ett minst sagt märkligt problem med min ASUS PadFone 2.

Efter att ha fått tillbaka telefonen efter en reparation kan jag inte ansluta till Google Play. Det hjälper inte vad jag än gör, det går inte att ansluta.

Lösningar jag har testat:

• Ställa in datum och tid manuellt

• Rensa cachen i Google Play-appen

• Rensa cachen i Google Framework-appen

• Slå på och stänga av flygplansläget

• Ansluta via Wi-FI

• Ansluta via mobilt nätverk

• Ansluta via ett annat Wi-Fi-nätverk

• Starta om telefonen

• Fabriksåterställa telefonen

• Återställa telefonen via den inbyggda mjukvaran från ASUS (rekommenderades av ASUS support)

Inget hjälper.

Däremot går det bra att ringa, surfa, använda gmail med mera på telefonen, så det borde inte vara ett hårdvaruproblem. Den har trots allt precis varit på service. I ett sista desperat försök drog jag ner den nyaste versionen av FirmWare för min PadFone 2, men det går inte att uppdatera. Av någon anledning. Om jag loggar in på Google Play från datorn så står det att alla appar är installerade på min telefon, men jag kan ändå inte spåra telefonen via sökfunktionen.

Har någon en aning om vad problemet kan vara? Jag ska vända mig till ASUS support igen (Google svarar inte på supportärenden) men jag tvivlar på att de kan hjälpa mig. All hjälp skulle uppskattas!

Visa signatur

i7 12700 | Cryorig H5 Ultimate | ASUS Prime Z690-P | 2x16 GB Corsair | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design R5 | Corsair RM850 | ASUS GeForce TUF-RTX 4080 | ASUS RT-N66U

Permalänk
Skrivet av DevICes:

Jag har ett minst sagt märkligt problem med min ASUS PadFone 2.

Efter att ha fått tillbaka telefonen efter en reparation kan jag inte ansluta till Google Play. Det hjälper inte vad jag än gör, det går inte att ansluta.

Lösningar jag har testat:

• Ställa in datum och tid manuellt

• Rensa cachen i Google Play-appen

• Rensa cachen i Google Framework-appen

• Slå på och stänga av flygplansläget

• Ansluta via Wi-FI

• Ansluta via mobilt nätverk

• Ansluta via ett annat Wi-Fi-nätverk

• Starta om telefonen

• Fabriksåterställa telefonen

• Återställa telefonen via den inbyggda mjukvaran från ASUS (rekommenderades av ASUS support)

Inget hjälper.

Däremot går det bra att ringa, surfa, använda gmail med mera på telefonen, så det borde inte vara ett hårdvaruproblem. Den har trots allt precis varit på service. I ett sista desperat försök drog jag ner den nyaste versionen av FirmWare för min PadFone 2, men det går inte att uppdatera. Av någon anledning. Om jag loggar in på Google Play från datorn så står det att alla appar är installerade på min telefon, men jag kan ändå inte spåra telefonen via sökfunktionen.

Har någon en aning om vad problemet kan vara? Jag ska vända mig till ASUS support igen (Google svarar inte på supportärenden) men jag tvivlar på att de kan hjälpa mig. All hjälp skulle uppskattas!

Citat:

[*]
Ansluta via Wi-FI
[*]Ansluta via mobilt nätverk
[*]Ansluta via ett annat Wi-Fi-nätverk

du får alltså kontakt med wifi kan surfa normalt, korrekt ?
koppla in dig med sladd då direkt till datorn kolla om det funkar så.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

- Ladda ner senaste Playstore apk (finns på nätet) och installera den.
- Ta bort Google kontot, rensa cache och vänta några minuter.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min S3 när ja installerat CM11.. Det är Google Apps som spökar..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | Kingston 1Tb M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas Scale |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Tack alla som svarat!

Tyvärr hjälpte det inte att installera ny Google Play APK, jag får fortfarande ingen kontakt med Google Play.

Jag ska skicka telefonen på service... Igen... Så får vi se om det hjälper.

Återigen, STORT TACK till er som svarade!

Visa signatur

i7 12700 | Cryorig H5 Ultimate | ASUS Prime Z690-P | 2x16 GB Corsair | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design R5 | Corsair RM850 | ASUS GeForce TUF-RTX 4080 | ASUS RT-N66U

Permalänk
Medlem

Har samma fel... Fick tillbaka min Padfone2 i dag från en servic och allt annat fungerar men INTE googel play. Lite små frustrerad då den är nyblåst och inte en enda app på telefonen. Fick du något svar när du lämna in den på servic om vad de kunde vara för fel???

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyperyez:

Har samma fel... Fick tillbaka min Padfone2 i dag från en servic och allt annat fungerar men INTE googel play. Lite små frustrerad då den är nyblåst och inte en enda app på telefonen. Fick du något svar när du lämna in den på servic om vad de kunde vara för fel???

Hej! Jag ringde ASUS igen och förklarade mitt problem en gång till. Jag fick skicka telefonen till deras "labb" i Holland. Väntar nu på att få tillbaka den. Jag har varit i kontakt både med folk som kan Android och personer som jobbar på Google, men ingen kan komma på var felet ligger.

Min gissning är att det är ett "google-problem" snarare än ett problem med telefonen. Teknikern i Sverige sa något om att "moderkortet kanske inte är avregistrerat", vad nu det kan betyda.

Det du kan kolla är om du har samma problem som jag! Logga in på Google och gå in på inställningar under https://play.google.com/settings. Där står det att alla mina appar fortfarande är installerade på telefonen fast den är avinstallerad. Gäller det dig också?

Kolla också vilken version av firmware du har: när jag fick tillbaka telefonen efter service första gången hade jag en äldre version av firmware installerad. Där kan något fel ha uppstått. Efter att ha haft telefonen på service igen gick det att uppdatera firmware, men Google play fungerade som sagt fortfarande inte.

Hur som helst: fick ett mail igår om att telefonen nu ska vara lagad, så vi får väl se när den kommer tillbaka.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DevICes:

Hej! Jag ringde ASUS igen och förklarade mitt problem en gång till. Jag fick skicka telefonen till deras "labb" i Holland. Väntar nu på att få tillbaka den. Jag har varit i kontakt både med folk som kan Android och personer som jobbar på Google, men ingen kan komma på var felet ligger.

Min gissning är att det är ett "google-problem" snarare än ett problem med telefonen. Teknikern i Sverige sa något om att "moderkortet kanske inte är avregistrerat", vad nu det kan betyda.

Det du kan kolla är om du har samma problem som jag! Logga in på Google och gå in på inställningar under https://play.google.com/settings. Där står det att alla mina appar fortfarande är installerade på telefonen fast den är avinstallerad. Gäller det dig också?

Kolla också vilken version av firmware du har: när jag fick tillbaka telefonen efter service första gången hade jag en äldre version av firmware installerad. Där kan något fel ha uppstått. Efter att ha haft telefonen på service igen gick det att uppdatera firmware, men Google play fungerade som sagt fortfarande inte.

Hur som helst: fick ett mail igår om att telefonen nu ska vara lagad, så vi får väl se när den kommer tillbaka.

Fick just tillbaka min egna padfone 2 ifrån ett garanti ärende och har samma problem. Har det klarnat upp något för dig ännu?

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisilicous:

Fick just tillbaka min egna padfone 2 ifrån ett garanti ärende och har samma problem. Har det klarnat upp något för dig ännu?

Mailet som sa att min telefon blivit reparerad visade sig vara felaktigt.

Efter att ha väntat ytterligare en vecka tog jag själv kontakt med supporten. De kunde titta i sitt ärendesystem och meddelade att telefonen inte kan repareras. Efter ytterligare ett par dagars mailande med dels ASUS support och dels affären så kommer jag att få pengarna tillbaka.

Jag har fortfarande inte fått något svar på vad felet var, det enda ASUS support i Sverige kunde säga var att det var ett fel "inte ens teknikerna i Holland" kunde lösa.

Så kortfattat: om du prövat alla sakerna jag listade tidigare i tråden och fortfarande inte kan ansluta till Google play- kräv att få en kreditering. Beroende på butik innebär det pengarna tillbaka eller ny telefon.

Men det är irriterande att jag inte kan få något svar på vad som var fel med anslutningen till Google play.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DevICes:

Mailet som sa att min telefon blivit reparerad visade sig vara felaktigt.

Efter att ha väntat ytterligare en vecka tog jag själv kontakt med supporten. De kunde titta i sitt ärendesystem och meddelade att telefonen inte kan repareras. Efter ytterligare ett par dagars mailande med dels ASUS support och dels affären så kommer jag att få pengarna tillbaka.

Jag har fortfarande inte fått något svar på vad felet var, det enda ASUS support i Sverige kunde säga var att det var ett fel "inte ens teknikerna i Holland" kunde lösa.

Så kortfattat: om du prövat alla sakerna jag listade tidigare i tråden och fortfarande inte kan ansluta till Google play- kräv att få en kreditering. Beroende på butik innebär det pengarna tillbaka eller ny telefon.

Men det är irriterande att jag inte kan få något svar på vad som var fel med anslutningen till Google play.

Oj, det var såpass. Jag skickade oturligtvis tillbaka min telefon på reparation en andra gång till den svenska återförsäljaren. Ska tipsa dem om ditt fall och hoppas att dem tar det åt sig istället för att skicka tillbaka en felande telefon igen=) Var det till själva återförsäljarna du skickade in din telefon? Hade ASUS Sverige kontaktat återförsäljarna för att bestyrka att det var ett fall som inte gick att reparera?

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisilicous:

Oj, det var såpass. Jag skickade oturligtvis tillbaka min telefon på reparation en andra gång till den svenska återförsäljaren. Ska tipsa dem om ditt fall och hoppas att dem tar det åt sig istället för att skicka tillbaka en felande telefon igen=) Var det till själva återförsäljarna du skickade in din telefon? Hade ASUS Sverige kontaktat återförsäljarna för att bestyrka att det var ett fall som inte gick att reparera?

Nej, telefonen har bara reparerats osv av ASUS, aldrig av återförsäljaren/affären. De första två gångerna gick den till ASUS kontrakterade verkstad utanför Stockholm, den sista gången till ASUS tekniker i Holland. Där konstaterades att telefonen inte kunde repareras.

ASUS support i Sverige måste kontakta den "nordiska" supporten (som utgår från Holland) för att kunna göra en kreditering. Det kallas att ärendet måste "eskaleras" för att använda det uttryck som ASUS support använde.

Här nedan citerar jag det mail jag fick från ASUS Nordic (i Holland) gällande orsaken till problemet:

Citat:

It was a hardware failure and these kinds of hardware issues are almost impossible to trouble shoot. The main failure was with the mainboard and it didn't help to change it with a new main board. The solution to avoid defect mainboard is to manufacture better mainboards, which we of course strives after.

Notera att ASUS reparationsfirma i Sverige alltså bytte ut mitt moderkort två gånger utan resultat, så felet måste ha legat någon annanstans än enbart i moderkortet. Lycka till med ditt ärende!

Visa signatur