Permalänk

Cray-1 emulator

http://gigaom.com/2014/01/14/the-search-for-the-lost-cray-sup...

Klart att maskinen ska ha ett eget litet kabinett

Artikeln fick mig verkligen att le både brett och länge

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Fräcka prylar de där, världens dyraste kontorssoffor med inbyggd värme.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fenton wrote on his blog in 2010. “Sure, your iPhone is 10X faster, and it’s completely useless to own one, but admit it … you really want one, don’t you?

Coolt projekt.
Aldrig sett en Cray IRL, men alltid tyckt att de varit häftiga när man sett bilder och hört eller läst något om dem.
En riktig Cray-1 eller någon av dess uppföljare hade nog varit för stor och för strömslukande för att man skulle slå till även om man kunde få en riktigt billigt.
Men en modell med inbyggd emulator skulle jag kunna tänka mig att köpa om jag tyckte att pris, storlek och hur välgjord den är var tillräckligt bra.

Permalänk

Kan nog tänka mig att det är en del hobbyister runt om i världen som skulle kunna tänka sig att köpa en liten söt replika att sitta hukad över in på sena kvällarna. Ser ett litet kit framför mig som man själv bygger ihop med OS och compiler på en liten USB-sticka. Det är cuteness som rosa sockervadd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Känns nästan ovärdigt att emulera en sån legendarisk maskin med någon enchipsdator..

Lite som att strida mot en samuraj med pansarvagn, det en gång så förfinade förefaller hopplöst omodernt och förlorar sitt romantiska skimmer

Fattas bara att någon släpper en webserver till den, så man kan köra en website på en "cray" !

Finns ju webhosting på C64.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem

Cray virade dessutom ihop datorerna så de såg ut som stökiga garnnystan inuti.

Den givna sittplatsen för nörden:

Man kan undra när det går att emulera dagens Craymaskiner, vore spännande att veta om det funkar med en enkortsdator om 40 år.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BifrostPixel:

Kan nog tänka mig att det är en del hobbyister runt om i världen som skulle kunna tänka sig att köpa en liten söt replika att sitta hukad över in på sena kvällarna. Ser ett litet kit framför mig som man själv bygger ihop med OS och compiler på en liten USB-sticka. Det är cuteness som rosa sockervadd.

Du skulle kunna bli författare av nördromaner

Skrivet av Karaff:

Känns nästan ovärdigt att emulera en sån legendarisk maskin med någon enchipsdator..

Lite som att strida mot en samuraj med pansarvagn, det en gång så förfinade förefaller hopplöst omodernt och förlorar sitt romantiska skimmer

Fattas bara att någon släpper en webserver till den, så man kan köra en website på en "cray" !

Finns ju webhosting på C64.

Jag förstår vad du menar och kan delvis hålla med. Exempelvis tycker jag det är roligare att spela C64 spel på en riktig C64 än att köra det i emulator.
Men att ha en riktig Cray känns mer eller mindre ouppnåligt. Så då skulle något sånt här kunna vara en okej kompromiss. Möjligheten att leka med en 'Cray', men att slippa många nackdelar med att skaffa en riktig.

Skrivet av mrqaffe:

Cray virade dessutom ihop datorerna så de såg ut som stökiga garnnystan inuti.

När man ser det där så skulle man nästan kunna tro att det var till någon relä-dator.

Skrivet av mrqaffe:

Man kan undra när det går att emulera dagens Craymaskiner, vore spännande att veta om det funkar med en enkortsdator om 40 år.

Hade utveklingen gått i samma takt som den gjort från den tiden tills nu så borde de gå. Men det känns som att hårdvaruutvecklingen har saktat in en del. Samt att det rent allmänt är svårare att göra emulatorer för mer komplexa system. Den som lever får se.
Men är inte dagens system mer eller mindre bara klustrade x86 burkar? Inte lika exotisk hårdvara som förr?

Permalänk
Rekordmedlem

Dagens Crayburkar har egen hårdvara också för att koppla ihop allt för det är ju det som är det svåra idag, att få alla delar att kommunicera, det handlar ju inte direkt om att bara få 4 kärnor att jobba effektivt utan om att miljontals ska skyffla data på ett effektivt sätt och hantera gigantiska ramminnen, det är trots allt inte bara normala x 86 delar delar i dem även om det är "normala" cpuer och gpuer så är det enorma mängder av dem.

Det handlar om att få 300 000 cpu kärnor och några miljoner gpukärnor att funka effektivt tillsammans.
http://en.wikipedia.org/wiki/Titan_%28supercomputer%29

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

När man ser en soffa ihop med en dator och någon som sitter på den i vanliga kläder så skriker det ESD-skador, även om dessa äldre maskiner inte var lika känsliga så hade en kopia idag med modernare hårdvara garanterat drabbats av kraftiga ESD-skador.

Nu lär väl någon skrika faradays bur och att chassit är jordat, men tyvärr hjälper inte det mot ESD, det finns hur många exempel som helst på datahallar där städarna släpat runt på svarta sopsäckar på golvet brevid servrarna och orsakat ESD-skador på komponenterna i skåpen, speciellt då dom som är längst ut på kanterna av raden med skåp.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är förmodligen väldigt liten risk för ESD skador eftersom det finns ett närmast helt tätt metallhölje på en gammal cray, medans en modern server har mycket fler öppningar och kablage som går mot omvärlden, Crayarna var dessutom vätskekylda så de är ju närmast helt slutna.

Och om inte det räcker så hade de mycket kabel som kappslade in godsakern inuti nästan lika tätt som skärmstrumpor

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Appropå Samurajsvärd

Finns japanska köksknivar som är handsmidda på samma sätt som samurajsvärden... kostar dock 1880-2980€ per kniv.
Ett helt sett på 10 knivar blir nog liknande pris som ett antikt Samurajsvärd. Antagligen de vassaste knivar du kan få tag på.

Chroma Haiku Itamae Suminagashi
The Suminigashi blade has a very hard center made out of carbon steel. Only the center acts as the cutting edge, and it’s made using high carbon steel with cobalt, manganese, molybdenum and vanadium for added durability and ease of sharpening. This center is protected by 32 layers of the softer Suminagashi steel. This steel is made out of two different kinds of steel that are repeatedly folded together and forged welded by hand until there are sixteen exceedingly thin alternating layers. These sixteen layers are then forge welded to both sides of the hard center (the carbon steel core). The blades are hardened to Rockwell C 61.