Någon som har erfarenhet av Banhof eller Alltele?

Permalänk
Inaktiv

Någon som har erfarenhet av Banhof eller Alltele?

Efter många år av väntan så är tiden äntligen kommen! Vi kommer i Febuari månad få fiber ingrävt till huset.
En riktig lättnad efter att ha suttit på ett ostabilt ADSL nät i många år.
Men det är nu frågan kommer upp vilken internet leverantör man ska gå med? Företaget som gräver ned fibern rekommenderar Banhof eller Alltele. Har alltid haft Telia (Felia heuheu) men vill gärna byta.

Så min fråga till er här på Sweclockers är ifall någon av dessa internetleverantörer är någon ni kan rekommendera? Eller är det någon annan leverantör ni tycker är mycket bättre?
Jag hade Alltele när jag bodde i Skellefteå och då var jag nöjd. Bodde dock inte där så länge och var väldigt lite internet användande då så har inte upplevt 100% hur dem levererar.
Hastigheten jag vill ha ska vara 100/100.
Hittade lite trådar där folk snackar om att du inte kan hosta servrar osv. om du har Banhof. Är det fortfarande så?
Att kunna öppna portar för att hosta servrar är ett MÅSTE då jag ofta får agera host när jag och polarna ska spela multiplayer spel.

EDIT: Hittade nu att Ownit erbjuder 1000/1000 internet. Någon som har det? Hur mycket betalar du i månaden?

Permalänk
Medlem

Har 3 polare som har Bahnhof, alla är nöjda med dom.

Själv önskade jag att jag hade fiber och kunde välja dom, men får sitta på uselt comhem via tvjacket istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thxsen:

Har 3 polare som har Bahnhof, alla är nöjda med dom.

Själv önskade jag att jag hade fiber och kunde välja dom, men får sitta på uselt comhem via tvjacket istället.

Låter bra
Synd dock om man inte kan öppna upp portar. Hostar servrar i Minecraft,Terraria, JKA och liknande så vore synd att inte kunna göra det mer
Vad har du för hastighet? Är det inte comhem som kan leverera upp till 100/100 via tvjacket?
Jag sitter på 12-24mbit ADSL som fungerar halv kasst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Efter många år av väntan så är tiden äntligen kommen! Vi kommer i Febuari månad få fiber ingrävt till huset.
En riktig lättnad efter att ha suttit på ett ostabilt ADSL nät i många år.
Men det är nu frågan kommer upp vilken internet leverantör man ska gå med? Företaget som gräver ned fibern rekommenderar Banhof eller Alltele. Har alltid haft Telia (Felia heuheu) men vill gärna byta.

Så min fråga till er här på Sweclockers är ifall någon av dessa internetleverantörer är någon ni kan rekommendera? Eller är det någon annan leverantör ni tycker är mycket bättre?
Jag hade Alltele när jag bodde i Skellefteå och då var jag nöjd. Bodde dock inte där så länge och var väldigt lite internet användande då så har inte upplevt 100% hur dem levererar.
Hastigheten jag vill ha ska vara 100/100.
Hittade lite trådar där folk snackar om att du inte kan hosta servrar osv. om du har Banhof. Är det fortfarande så?
Att kunna öppna portar för att hosta servrar är ett MÅSTE då jag ofta får agera host när jag och polarna ska spela multiplayer spel.

EDIT: Hittade nu att Ownit erbjuder 1000/1000 internet. Någon som har det? Hur mycket betalar du i månaden?

Om du blir kopplad till ett stadsnät så kan du nog inte beställa Ownit.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Enda man kan klaga på hos Bahnhof imo är deras groteska väntetider till supporten.
Har nog aldrig varit under 40min när jag har ringt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Enda man kan klaga på hos Bahnhof imo är deras groteska väntetider till supporten.
Har nog aldrig varit under 40min när jag har ringt.

i feel u. väldigt dåligt support tid. annars är det super med fiber 250/20

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av matte56:

Om du blir kopplad till ett stadsnät så kan du nog inte beställa Ownit.

Ah ok
Det är ett "Öppet stadsnät" som vi blir kopplade till.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Morpiha:

Låter bra
Synd dock om man inte kan öppna upp portar. Hostar servrar i Minecraft,Terraria, JKA och liknande så vore synd att inte kunna göra det mer
Vad har du för hastighet? Är det inte comhem som kan leverera upp till 100/100 via tvjacket?
Jag sitter på 12-24mbit ADSL som fungerar halv kasst

Bahnhof kör en lösning för att undvika att IPv4 adresserna tar slut, denna lösning är lätt att lösa genom att ringa kundtjänst och säga till så får du en publik IP adress igen.
I övrigt så har jag hört både gott och ont om Bahnhof, men majoriteten av negativa kommentarer är angående köer och kundtjänstens kunskap.
Om valet var mitt, så skulle jag köra på Bahnhof. Ownit har jag mer eller mindre bara hört gott om, vad jag vet så finns det inga telefonköer där heller.
Vad är prisskillnaden mellan Bahnhof 100/100 & Ownit 1000/1000? Tänk också på vad som är prisvärt och vad du behöver.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonssown:

Bahnhof kör en lösning för att undvika att IPv4 adresserna tar slut, denna lösning är lätt att lösa genom att ringa kundtjänst och säga till så får du en publik IP adress igen.
I övrigt så har jag hört både gott och ont om Bahnhof, men majoriteten av negativa kommentarer är angående köer och kundtjänstens kunskap.
Om valet var mitt, så skulle jag köra på Bahnhof. Ownit har jag mer eller mindre bara hört gott om, vad jag vet så finns det inga telefonköer där heller.
Vad är prisskillnaden mellan Bahnhof 100/100 & Ownit 1000/1000? Tänk också på vad som är prisvärt och vad du behöver.

Ah ok, så det är bara att ringa till dem (40 minuters kö here I come!) och säga att man vill ha publik ip? Inga extra avgifter eller liknande?
När det kommer till användning så är vi 5 stycken i familjen, mina två systrar använder spotify, Netflix och massa andra streaming tjänster 24/7. Morsan och Farsan surfar mest på datorn. Alla mobiler (5st) är anslutna till Wi-fi nätverket och där vet jag fan inte vad folk gör x)
Jag är väl den dock som tar upp mest internet. Har min stationära där jag ofta streamar, laddar upp videoklipp på youtube eller liknande. Laddar ner mycket spel på steam eller andra tjänster. Har en laptop som agerar server 24/7 där jag hostar spel servrar (inte så jätte krävande då det är en laptop )

Tror du att 100/100mbit räcker till detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Tror du att 100/100mbit räcker till detta?

Svar: Ja.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Morpiha:

Ah ok, så det är bara att ringa till dem (40 minuters kö here I come!) och säga att man vill ha publik ip? Inga extra avgifter eller liknande?
När det kommer till användning så är vi 5 stycken i familjen, mina två systrar använder spotify, Netflix och massa andra streaming tjänster 24/7. Morsan och Farsan surfar mest på datorn. Alla mobiler (5st) är anslutna till Wi-fi nätverket och där vet jag fan inte vad folk gör x)
Jag är väl den dock som tar upp mest internet. Har min stationära där jag ofta streamar, laddar upp videoklipp på youtube eller liknande. Laddar ner mycket spel på steam eller andra tjänster. Har en laptop som agerar server 24/7 där jag hostar spel servrar (inte så jätte krävande då det är en laptop )

Tror du att 100/100mbit räcker till detta?

Det borde räcka, om inte annat så är det inte så dyrt att skaffa en router med en duglig QoS funktion.
Jag har inga personliga erfarenheter av Netflix, men Spotify använder Peer to Peer(om man inte använder www.Play.Spotify.com?), hurvida bandbredden tas på högre och "snabbare" bredband vet jag icke, men det brukar peaka på 200KB/s på 12/1.5 linor.

100/100 borde räcka till dina samt din famliljs behov, men det beror sen självklart på.
Har ni klarat er med alla tidigare nämnda tjänster på en instabil ADSL lina så bör inte detta vara några som helst problem.

Ja, det är bara att ringa / maila kundtjänst. (Taget ifrån Bahnhofs hemsida):

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonssown:

Det borde räcka, om inte annat så är det inte så dyrt att skaffa en router med en duglig QoS funktion.
Jag har inga personliga erfarenheter av Netflix, men Spotify använder Peer to Peer(om man inte använder www.Play.Spotify.com?), hurvida bandbredden tas på högre och "snabbare" bredband vet jag icke, men det brukar peaka på 200KB/s på 12/1.5 linor.

100/100 borde räcka till dina samt din famliljs behov, men det beror sen självklart på.
Har ni klarat er med alla tidigare nämnda tjänster på en instabil ADSL lina så bör inte detta vara några som helst problem.

Ja, det är bara att ringa / maila kundtjänst. (Taget ifrån Bahnhofs hemsida):
http://i.imgur.com/qvxrhr8.jpg

Ah ok
Låter bra
Banhof verkar väldigt bra i priser också så blir troligtvis dem.

En liten fråga till, med ADSL så har t.ex Telia problemet att om du bor långt från stationen så sänks hastigheten ganska mycket. T.ex om du borde ha 12mbit/s ned så får du 8mbit/s ned istället.
Är det likadant med fiber?

Permalänk

Banhof Everyday aldrig nått krångel med dem. Har haft dem i 3 år och det har legat nere två gånger på grund av stormar eller server fel under 3 år!! Fick mer hastighet än vad jag skulle ha även så är riktigt nöjd!

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Morpiha:

En liten fråga till, med ADSL så har t.ex Telia problemet att om du bor långt från stationen så sänks hastigheten ganska mycket. T.ex om du borde ha 12mbit/s ned så får du 8mbit/s ned istället.
Är det likadant med fiber?

Fiber är inte beroende på telestationer eller liknande, så nej, du kommer inte att få markant lägre hastigheter för att du inte bor i centrala Stockholm / nära någon station. Ska vi ta det simpelt så klarar fiber att hålla hastigheter och svarstider väldigt stabila på väldigt långa sträckor, inget du ska behöva vara orolig över.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av psykiskanka:

Banhof Everyday aldrig nått krångel med dem. Har haft dem i 3 år och det har legat nere två gånger på grund av stormar eller server fel under 3 år!! Fick mer hastighet än vad jag skulle ha även så är riktigt nöjd!

Låter nice Att vara nere på grund av stormar får man ju förvänta sig ^^

Skrivet av Jonssown:

Fiber är inte beroende på telestationer eller liknande, så nej, du kommer inte att få markant lägre hastigheter för att du inte bor i centrala Stockholm / nära någon station. Ska vi ta det simpelt så klarar fiber att hålla hastigheter och svarstider väldigt stabila på väldigt långa sträckor, inget du ska behöva vara orolig över.

Ah ok Vad bra
Tack så mycket

Permalänk
Medlem

Bahnhof är klart en av de bättre, ja det är lite kö till supporten men den har iaf i alla ärenden jag haft med den varit hjälpsam och kunnig.
Sedan installation av min 100/100 uppkoppling har jag fått stadiga 90-95Mbit+ både upp och ner, deras inställning och policies när det kommer till kundintegritet är också något som är värt att nämnas då de aktivt jobbar för att skydda sina kunder från allt för mycket intrång och insyn i privatlivet.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Bahnhof kör en lösning för att undvika att IPv4 adresserna tar slut, denna lösning är lätt att lösa genom att ringa kundtjänst och säga till så får du en publik IP adress igen.
I övrigt så har jag hört både gott och ont om Bahnhof, men majoriteten av negativa kommentarer är angående köer och kundtjänstens kunskap.
Om valet var mitt, så skulle jag köra på Bahnhof. Ownit har jag mer eller mindre bara hört gott om, vad jag vet så finns det inga telefonköer där heller.
Vad är prisskillnaden mellan Bahnhof 100/100 & Ownit 1000/1000? Tänk också på vad som är prisvärt och vad du behöver.

Vet du om hela publik IP adress grejen också gäller för nya kunder? Känns ju som att de kommer säga ja till alla gamla kunder som hade publika ip adresser innan ändringarna men de nya får nöja sig med privata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Vet du om hela publik IP adress grejen också gäller för nya kunder? Känns ju som att de kommer säga ja till alla gamla kunder som hade publika ip adresser innan ändringarna men de nya får nöja sig med privata.

Det är bara vissa områden, sedan är det nog mer så att de bryr sig bara om någon frågar iom att 95% aldrig kommer göra det.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Slapinator:

Vet du om hela publik IP adress grejen också gäller för nya kunder? Känns ju som att de kommer säga ja till alla gamla kunder som hade publika ip adresser innan ändringarna men de nya får nöja sig med privata.

Jag ser inte varför dessa regler inte skulle gälla folk som tecknar ett avtal som också vill kunna hosta servrar, ha IP kameror eller liknande, jag har väldigt svårt att tro att det endast gäller kunder som tecknat ett avtal i början på 2013, alternativt innan.

För att vara 110% säker så får jag hänvisa till Bahnhofs kundtjänst (Tele / Mail), de lär nog kunna svara på dessa frågor till 110%.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Ett tips är att du även försöker ordna fram hur "peeringen" är från aktuella leverantörer gentemot "världen".
Dock blir det väl lite svårt att slå Telia på den punkten oavsett vilken leverantör du väljer.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Kör alltele sedan 2,5 år, fungerar bra tycker jag

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Ni som diskuterar publik IP: menar ni alltså att flera användare delar på en IP-adress? Inte huruvida adressen är statisk eller dynamisk?

Om man nu generellt ska diskutera vilken ISP som är att föredra, utöver en rimlig prisbild vilket bara OP kan svara på, så skulle jag rekommendera Bahnhof på grund av deras värderingar och många bevis på att de står på sig när det gäller att skydda sina kunders integritet. Om du har stadsnät så tror jag inte att du kommer märka så stora kvalitéskillnader mellan operatörerna.

Permalänk
Medlem

När jag hade Banhof så vart jag inte nöjd, jag hade då 100\100 i standsnät. Jag rekomnderar inte dem, lång väntetid till support och höll inte de hastigheter de lovade. Jag skulle gå på Alltele om du bara har de 2 att välja på.

Permalänk
Medlem

Jag har bahnhof och har aldrig haft problem med dem under 1.5 år.

Portar går utmärkt att öppna, även köra servrar fungerar finemang.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Har använt Alltele 100/100 i snart 3 år och har aldrig varit något problem för mig!

Super nöjd!

Mvh

Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Permalänk
Medlem

jag har "riksnet" men tror att dom kör i allteles nät för alla speedtest sidor osv säger att jag har alltele, och den har funkat riktigt bra den tid jag har haft det.
får bra siffror både upp och ner i alla tester, och priset är bra. Kan rekommendera dom helt klart

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Inaktiv

Banhof verkar lovande då det är många här som rekommenderar dem
Blir nog Banhof för min del

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Efter många år av väntan så är tiden äntligen kommen! Vi kommer i Febuari månad få fiber ingrävt till huset.
En riktig lättnad efter att ha suttit på ett ostabilt ADSL nät i många år.
Men det är nu frågan kommer upp vilken internet leverantör man ska gå med? Företaget som gräver ned fibern rekommenderar Banhof eller Alltele. Har alltid haft Telia (Felia heuheu) men vill gärna byta.

Så min fråga till er här på Sweclockers är ifall någon av dessa internetleverantörer är någon ni kan rekommendera? Eller är det någon annan leverantör ni tycker är mycket bättre?
Jag hade Alltele när jag bodde i Skellefteå och då var jag nöjd. Bodde dock inte där så länge och var väldigt lite internet användande då så har inte upplevt 100% hur dem levererar.
Hastigheten jag vill ha ska vara 100/100.
Hittade lite trådar där folk snackar om att du inte kan hosta servrar osv. om du har Banhof. Är det fortfarande så?
Att kunna öppna portar för att hosta servrar är ett MÅSTE då jag ofta får agera host när jag och polarna ska spela multiplayer spel.

EDIT: Hittade nu att Ownit erbjuder 1000/1000 internet. Någon som har det? Hur mycket betalar du i månaden?

Har Banhof fiber 100/10 i Linköping och är jättenöjd. Har bara mailat till supporten, de ringde tillbaka men jag kunde inte svara så fick bra svar på mailen istället. (Dagen efter jag mailat ska tilläggas, ok tycker jag)

Kompisen hade Alltele i Linköping, försökte säga upp abonnemanget via telefon. Efter 45min i kö svarade dom, men det visade sig vara ett "företag inhyrt för att svara då kön var överfull". Deras svar på hans fråga blev "tyvärr kan vi inte hjälpa dig då vi bara svarar i telefonen så ring igen"

Jag rekommenderar Banhof iaf:)

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem

Hade mycket strul med Bahnhof så bytte till Bredband2 och har sen dess fungerat felfritt hade väl bahnhof i 3-4 år och sista året var det mycket problem med ip-adresser, avbrott osv och nu har jag kört bredband2 i 1 år utan strul

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Sitter med Alltele ADSL. betalar för 8 men får ut 10.
Bra support och info om problem i nätet. Har haft lite trubbel med stormar och elavbrott som strulat till det med maskineriet. (bor lite söder om Halmstad).
Dock snabbt fixat och annars inga problem med att det ligger nere då o då som vissa har.

De sitter med ett väldigt bra fibernät i marken vad jag förstått, efter svenska gränsen vet jag dock inte vad de använder sig av för något.
Jag skulle efter egna erfarenheter välja antingen Telia eller AllTele om jag skaffade fiber.
Telia för att de har väldigt bra nät utomlands om du t ex spelar mycket online.