Permalänk
Medlem

Gpu vilken är vilken i cgminer

Jag har 4st r9 280 kort i riggen men jag får bara ut full effekt på 3 av korten. Så jag undrar hur får jag reda på vilket kort som inte levererar som det ska? Jag ser i cgminer att det är gpu 1 är det kort som inte levererar. men som sagt vilket av dom är det på moderkortet så att säga. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Permalänk
Medlem

har ingen aning egentligen men borde det inte vara det näst översta?

översta borde vara 0 och 3 nederst(?)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

GPU1 brukar vara den som sitter i PCIEX16_2 (alternativt PCIEX8_1 om PCIEX16_2 saknas). Annars kan du t ex stänga av GPU1 i cgminer och känna vilket grafikkort som är svalast.

Permalänk
Medlem

Ställ fläkten på 100% på ett av dem så ser du enkelt vilket som är vilket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FuseCube:

Ställ fläkten på 100% på ett av dem så ser du enkelt vilket som är vilket.

Och nu till noob frågan. Hur ställer jag fläkten på 100% enklast??

Permalänk
Medlem
Skrivet av kj3lll3:

Och nu till noob frågan. Hur ställer jag fläkten på 100% enklast??

Går väll säkert ändra i CCC men annars så kan du skriva --gpu-fan 99-100 i din .bat för cgminer (bara i baten för det kortet då..)
kör själv --gpu-fan 20-60 så 99-100 borde ju funka (men har inte testat)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av kj3lll3:

Jag har 4st r9 280 kort i riggen men jag får bara ut full effekt på 3 av korten. Så jag undrar hur får jag reda på vilket kort som inte levererar som det ska? Jag ser i cgminer att det är gpu 1 är det kort som inte levererar. men som sagt vilket av dom är det på moderkortet så att säga. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Nu vet jag vilket grafikkort det är som inte levererar. Det ligger på ca 1/10 av vad dom andra korten ligger på. Vad kan detta bero på?? Fel på kortet?? Eller fel i min bat fil??

Permalänk
Medlem

Testa att byta plats på korten? Snabbt gjort

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av kj3lll3:

Nu vet jag vilket grafikkort det är som inte levererar. Det ligger på ca 1/10 av vad dom andra korten ligger på. Vad kan detta bero på?? Fel på kortet?? Eller fel i min bat fil??

Powercolor OC kort? Hade samma fel med ett av mina och det dog idag. Fick ut ett nytt på garantin och det rullar på stabilt nu.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Audeze Maxwell Headset | Corsair MM350 Extended Musmatta | Final Mouse UltralightX | Steelseries Apex pro Tangentbord

Permalänk
Medlem

Sätt fingret på fläkten.. så den går ner i varv så ser du i cgminer vilket kort som är vilket

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Powercolor OC kort? Hade samma fel med ett av mina och det dog idag. Fick ut ett nytt på garantin och det rullar på stabilt nu.

Nej det är ASUS Radeon R9 280X 3GB DirectCUII TOP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Testa att byta plats på korten? Snabbt gjort

Testade detta också. Men då flyttade jag bara problemet till det kortet istället. Vilket får mig att ro att det är själva pci kontakten på moderkortet som spökar.

Permalänk

Jag tror jag vet vad felet är... Det är att kortet inte känner att den inte har en skärm i sig, så då går den bara i stortsett på IDLE. Du måste ha VGA -->DVI adapter sen motstånd och lura graffekortet! sök på det på internet eller youtube. Det finns guide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kj3lll3:

Har Du något 5:e grafikkort/integrerad grafikkort som Du har monitorn/monitorerna anslutna till eller ligger någon av dina monitorer anslutna till något av dessa R9 280 kort? Hur kollar Du förresten på hur mycket krut de ger ut? Är det via en webbläsare på annan dator eller är det på datorn som kör CGMiner som Du glor på?

EDIT: Ligger prestandaförlusten på runt 50-150 Mh/s? för grafikkortet jämfört med dina övriga grafikkort?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Linken_Gve:

Jag tror jag vet vad felet är... Det är att kortet inte känner att den inte har en skärm i sig, så då går den bara i stortsett på IDLE. Du måste ha VGA -->DVI adapter sen motstånd och lura graffekortet! sök på det på internet eller youtube. Det finns guide

Behövs inte, i alla fall inte på 7970:or. Borde vara likadant för hans R9 280:or.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du risers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Har Du något 5:e grafikkort/integrerad grafikkort som Du har monitorn/monitorerna anslutna till eller ligger någon av dina monitorer anslutna till något av dessa R9 280 kort? Hur kollar Du förresten på hur mycket krut de ger ut? Är det via en webbläsare på annan dator eller är det på datorn som kör CGMiner som Du glor på?

EDIT: Ligger prestandaförlusten på runt 50-150 Mh/s? för grafikkortet jämfört med dina övriga grafikkort?

Jag har ett femte via processorn som jag inte använder. Jag har monitorn kopplad till ett av R9 280 korten. Men det är inte det kortet som presterar sämre. Jag kolla via cgminer. Nej min presstandardförlusten är hög. dom andra ligger på ca 720-780kh/s medan det som inte går bra ligger på ca 80kh/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av nillas85:

Har du risers?

Svar ja. Men jag har provat å testat med ett annat med samma resultat.

Permalänk
Medlem

Har efter en massa uppdateringar av moderkortet nu gått full fart på alla grafikkorten

Permalänk
Skrivet av Veni:

Behövs inte, i alla fall inte på 7970:or. Borde vara likadant för hans R9 280:or.

Skumt att vissa måste ha och vissta inte :/ .. Själv nöter jag på med ett 280x och ett 6870, 6870 kör utan skärm och funkar klockers iaf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Linken_Gve:

Skumt att vissa måste ha och vissta inte :/ .. Själv nöter jag på med ett 280x och ett 6870, 6870 kör utan skärm och funkar klockers iaf

Mmm, i mitt fall är det tre 7970:or från Gigabyte och en 7970:a från ASUS. Enbart ASUS:en har monitorer anslutna och alla fyra rullade på när jag körde med GPU:er. Idag är det ASIC. Jag märkte i mitt fall att kortet med monitorerna anslutna gick ner i fart när det skulle ge bild till monitorerna. Iofs normalt eftersom kortet då måste göra mer jobb.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag har 5 r9 280x och ett av korten går i ~50Kh/s. Men så fort man pluggar i skärm så hoppar det upp i 764Kh/s.
Skumma är att vid varje omstart av datorn så är det ett annat kort som dimper i hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kj3lll3:

För att se vilket kort som har vilket device# gör en .bat fil i din cgminer-mapp och kör.

Citat:

cgminer.exe -n option

Timeout /t 3600

Mvh

Visa signatur

G O O G L E
Det är inte så svårt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stenull:

Jag har 5 r9 280x och ett av korten går i ~50Kh/s. Men så fort man pluggar i skärm så hoppar det upp i 764Kh/s.
Skumma är att vid varje omstart av datorn så är det ett annat kort som dimper i hastighet.

Jag börjar snart misstänka ULPS eftersom 7970:or bör väl vara nästan identiska med R9 280X, eller? Jag har i alla fall fimpat ULPS på spelburken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kj3lll3:

Skrivet av kj3lll3:

Har efter en massa uppdateringar av moderkortet nu gått full fart på alla grafikkorten

Lekt lite med cgminer, och helt plötsligt så kom felet tillbaka med att ett av korten presterade mycket sämre igen. Provade uppdatera om alla drivrutinerna igen, precis som föra gången. Men inget fungerade. Läste på en massa forum, men hittade inget bra svar. Det enda som jag funderade på å testa va att köra med en vga->dvi adapter och använda ett motstånd. Men kom då på å testa att bara flytta skärmkabeln till det kortet som gav sämst prestanda, och vips så gick kortet på full fart igen. Ville bara dela med mig av detta, ifall fler än jag råkar ut för detta störande fenomen.

Permalänk
Skrivet av kj3lll3:

Lekt lite med cgminer, och helt plötsligt så kom felet tillbaka med att ett av korten presterade mycket sämre igen. Provade uppdatera om alla drivrutinerna igen, precis som föra gången. Men inget fungerade. Läste på en massa forum, men hittade inget bra svar. Det enda som jag funderade på å testa va att köra med en vga->dvi adapter och använda ett motstånd. Men kom då på å testa att bara flytta skärmkabeln till det kortet som gav sämst prestanda, och vips så gick kortet på full fart igen. Ville bara dela med mig av detta, ifall fler än jag råkar ut för detta störande fenomen.

ja dummy plug kan vara bra om man ej får den hastighet man ska ha på nått kort.. fick köra med en sån själv när ja satte ett 280x i speldatorn..

där jag har ett 760gtx sen tidigare dock ej optimalt pga av en del driver krockar ibland men funkar.

Om nåra veckor får ja dock hem mina risers och bygger ett open trä chassi o ställer ner i källaren där ja ska ha alla 3x 280x kort som ja köpt. räknar dock med dummy plugs på nån av dom fortfarande.

Permalänk
Medlem

Gpu-z

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...