Datorn hittar ej mitt nätverkskort!

Permalänk

Datorn hittar ej mitt nätverkskort!

I veckan så hittade jag faderns gamla dator i källaren och fick lust att kolla vad den går för.. men när jag skulle ansluta datorn till ett nätverk(trådat) så hittar datorn ej nätverkskortet. Nätverkskortet sitter i, det blinkar för fullt när nätverkskabeln sitter i.

Operativsystemet är Windows Millennium och senaste nätverkskorts drivrutiner är installerade år 2000, eftersom jag är född 95 så är det första gången jag använder en dator med operativsystemet Millennium så är jag inte så erfaren med detta OS.

Jag har funderat på vad som kan vara felet och jag tvivlar på att nätverkskortet är trasigt i och med att det pågår full aktivitet på kortet, kan det vara att drivrutinerna är för gamla för det modem som jag använder?
Eller kan jag ha gått fel väg när jag ska ansluta till ett nätverk? har provat alla vägar men antar att denna är rätt Mina nätverksplatser > Guiden Hemnätverk.
De andra vägarna som har något med nätverk att göra antar jag att de är fel, för då ska man ange tel, riktnummer osv...
(Nätverkskortet är: NETGEAR GA302T Rev.B1)
Tack!

Permalänk
Medlem

Har du kollat så den dyker upp i enhetshanteraren?
Vill minnas (kan vara si och så med detta) att det är start -> kontrollpanelen -> system -> tadaaa

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Har du kollat så den dyker upp i enhetshanteraren?
Vill minnas (kan vara si och så med detta) att det är start -> kontrollpanelen -> system -> tadaaa

Jo jag var inne i enhetshanteraren och datorn hittade ett nätverkskort, men man kunde inte se vad för sorts kort det var. Så jag var tvungen att titta vad det stod på kortet och det var (NETGEAR GA302T Rev.B1) som jag skrev tidigare.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vad vill du uppnå? Låter som att du vill lägga till hårddisk via nätverket.

Modem? Vad har modemet med nätverkskortet att göra?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Skrivet av muppens:

Vad vill du uppnå? Låter som att du vill lägga till hårddisk via nätverket.

Modem? Vad har modemet med nätverkskortet att göra?

Det jag vill uppnå är att kunna komma in på internet helt enkelt. Men mitt nätverkskort problematiserar hela den biten

Permalänk
Medlem

Ok så du har helt enkelt inte drivrutiner för nätverkskortet, dvs installera dessa.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Ok så du har helt enkelt inte drivrutiner för nätverkskortet, dvs installera dessa.

För att utveckla detta;
Tanka ner drivrutiner för operativsystemet. Dessa är INTE samma för ME (Millennium) som för 2000 så det är viktigt att du tankar drivrutiner avsedda för 95/98/ME.
Använd ett USB-minne, formaterat med FAT eller FAT32 då ME inte kan läsa NTFS. Det har nog inte heller någon inbyggd möjlighet att packa upp arkiv, så packa upp filerna direkt på minnet.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730