Windows 8.1 Update 1 lanseras i mars

Permalänk
Melding Plague

Windows 8.1 Update 1 lanseras i mars

Inom kort väntas Microsoft släppa en större uppdatering för Windows 8.1, med fokus på bättre användarvänlighet med pekdon och mindre resursanvändning för surfplattor i instegssegmentet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Den nya menyn ska dock enbart dyka upp vid användning av ett pekdon, medan menyvalen med pekskärm förblir desamma som idag.[/url]

Så beroende på om man använder mus eller pekskärm får man olika menyval i samma operativsystem? Låter ju logiskt...

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Dör ser man...det blir bättre och bättre det här

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det är unget negativt med uppdateringen i sig, men det är lite tråkigt att man numer inte hör så mycket av "återinförandet av startmenyn". Får de med den som tillval så känns det nästan som om även inbitna clickers kan fundera på att byta. Och när "MUI" även är "lättjobbat" med mus så kanske det inte längre känns som att simma i betong när man använder gränssnittet.

Shutdown/restart tycker jag är "tillräckligt" tillgängligt i 8.1, men det gör ju inget att en sådan viktig funktion finns och syns på flera ställen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av gamefreak:

Så beroende på om man använder mus eller pekskärm får man olika menyval i samma operativsystem? Låter ju logiskt...

Den nya "musvänliga" menyn dyker endast upp när man högerklickar på en ikon med musen i startmenyn, ja. Låter logiskt enligt mig, varför ska den menyn komma upp när man har pekskärm?

EDIT:
Jag som har pekskärm på min win 8.1 laptop tycker detta är ett bra tillägg till systemet som finns idag.

Permalänk
Medlem

Windows 8.2 alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av RottingRhubarbs:

Den nya "musvänliga" menyn dyker endast upp när man högerklickar på en ikon med musen i startmenyn, ja. Låter logiskt enligt mig, varför ska den menyn komma upp när man har pekskärm?

EDIT:
Jag som har pekskärm på min win 8.1 laptop tycker detta är ett bra tillägg till systemet som finns idag.

Nu har ju inte jag Windows 8 så jag känner inte till vilka val man har med pekskärmen men borde man inte få upp en meny om man håller fingret på en ikon en stund, som det är i mobiler, den menyn borde innehålla samma saker som om man högerklickar på ikonen med musen. Det tycker jag iallafall verkar rimligt utan att ha använt Windows 8.

Valen är ju: "Bland alternativen finns möjligheten att förstora och förminska ikoner, öppna filsökväg, kör som administratör samt avinstallera."

Jag skulle vilja komma åt dessa val även om jag använder pekskärmen på t.ex. en ultrabook.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Härligt.. kul att Windows 8 blir bättre och bättre. Är väldigt nöjd.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Nu har ju inte jag Windows 8 så jag känner inte till vilka val man har med pekskärmen men borde man inte få upp en meny om man håller fingret på en ikon en stund, som det är i mobiler, den menyn borde innehålla samma saker som om man högerklickar på ikonen med musen. Det tycker jag iallafall verkar rimligt utan att ha använt Windows 8.

Valen är ju: "Bland alternativen finns möjligheten att förstora och förminska ikoner, öppna filsökväg, kör som administratör samt avinstallera."

Jag skulle vilja komma åt dessa val även om jag använder pekskärmen på t.ex. en ultrabook.

Om du använder touch så kommer en meny längst ner upp, vilket är mer touch friendly (dvs träffa rätt knapp). Så det som troligtvis händer här är att en meny kommer upp per interaktionssätt så om du enbart använder mus till Windows 8.1 Update 1 så kommer du aldrig se av den andra menyn, såvida du inte börjar använda touch screen.

Men annas så ser det ut som om exakt samma val är i de båda menyerna, enda skillnaden är utseendet.

Permalänk
Keeper of Traditions

Egentligen helt off-topic, men det känns som att Windows 8 skulle passa väldigt bra med typ en wii-kontroll när man har en HTPC och ska styra från soffan, finns det inga bra verktyg för att implementera/använda det?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Egentligen helt off-topic, men det känns som att Windows 8 skulle passa väldigt bra med typ en wii-kontroll när man har en HTPC och ska styra från soffan, finns det inga bra verktyg för att implementera/använda det?

Det finns möss du kan styra pekaren med om du "viftar" med musen i luften. En bekant har en sådan och den fungerar över förväntan i soffan.

Permalänk
Medlem

I och med 8.1 så har man ju både en startmeny och ett skrivbordsläge så jag tycker win 8 är väldigt lättarbetat, snabbt och bra. Det enda jag stört mig på hittills är att när man öppnar pdf så kommer jag inte åt alla mina skrivarinställningar vilket är ganska störande om man tex. vill ändra till enbart svart bläck eller liknande.

Permalänk
Medlem

behöver man göra en total ominstallation för den här uppdateringen också

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Finns mjukvara för det såg ett galleri här på swec när någon gjort just detta

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Inget bättre då sätter jag mitt hopp till 9an.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Var en guide för hur man gjorde något liknande i en PC för alla tidning från i somras.
Man behövde 1-2 Wii-remotes, en IR-penna (även en guide för hur man tillverkade en) och någon programvara.

Permalänk
Skrivet av Wille1504:

Var en guide för hur man gjorde något liknande i en PC för alla tidning från i somras.
Man behövde 1-2 Wii-remotes, en IR-penna (även en guide för hur man tillverkade en) och någon programvara.

Låter onödigt komplicerat. Lär väl räcka gott med GlovePIE, en remote och en trådlös sensorbar (alternativt ett Wii som står på för att använda den trådade). Det svåraste är väl att hitta BT-drivisar som vill samarbeta

Permalänk
Medlem

När kommer nästa Windows? 8.2 eller 9.0 eller vad det nu kommer att heta? Blir det i år eller nästa? Någon som vet?

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av #enbom:

När kommer nästa Windows? 8.2 eller 9.0 eller vad det nu kommer att heta? Blir det i år eller nästa? Någon som vet?

Ryktena just nu säger att Windows 9 "Threshold" ska komma i april 2015. Det lär tyvärr fortsätta bli Windows 7 för mig tills dess.

Permalänk
Avstängd

Kul att se att Windows fortsätter att utvecklas, främst tekniskt!

Blir lite nyfiken på vad "Windows 8.1 single language" betyder. Hoppas att det inte kommer nya versioner där det inte går att byta språk.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Inget bättre då sätter jag mitt hopp till 9an.

Det är du inte ensam om. Inte ens de som tillverkar hårdvara för Windows 8 verkar tycka att det är hett och coolt längre. http://www.zdnet.com/windows-9-can-microsoft-pull-off-another...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Ryktena just nu säger att Windows 9 "Threshold" ska komma i april 2015. Det lär tyvärr fortsätta bli Windows 7 för mig tills dess.

Okej, tackar! Jag kommer också att köra på med Win 7 tills dess. Det funkar bra för mig, känner inte något behov att byta till Win 8.1.

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Om du använder touch så kommer en meny längst ner upp, vilket är mer touch friendly (dvs träffa rätt knapp). Så det som troligtvis händer här är att en meny kommer upp per interaktionssätt så om du enbart använder mus till Windows 8.1 Update 1 så kommer du aldrig se av den andra menyn, såvida du inte börjar använda touch screen.

Men annas så ser det ut som om exakt samma val är i de båda menyerna, enda skillnaden är utseendet.

Det låter ju bra, jag trodde först att det var olika val i menyerna typ att man inte kunde välja "köra som administratör" eller "avinstallera" om man valde med pekskärm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mer minnessnålt vore ju inte helt fel. Det känns dumt att man inte klarar sig på 8GB RAM idag när man spelar.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

OK, och om jag har en råtta kopplad till min laptop, blir det då meny anpassad för min pekplatta eller min råtta? hmmm..

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Hedenstrom:

Det finns möss du kan styra pekaren med om du "viftar" med musen i luften. En bekant har en sådan och den fungerar över förväntan i soffan.

Lust att länka en sådan?

Söker man på trådlösa möss får man nog inte upp rätt, så jag vet inte vad man kan söka på

Skrivet av BrainOfSweden:

Låter onödigt komplicerat. Lär väl räcka gott med GlovePIE, en remote och en trådlös sensorbar (alternativt ett Wii som står på för att använda den trådade). Det svåraste är väl att hitta BT-drivisar som vill samarbeta

En wii-mote och en tredjeparts-sensor, antar jag att du menar?

Vad kan det gå på?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Trevligt att man tänker lite på användare av pekdon också och inte enbart fokuserar på pekskärmsanvändning. Har själv inte testat windows 8.1 så kan inte uttala mig om jag gillar det eller inte. Windows 8 gillade jag inte och jag kör mestadels Linux numera.

Permalänk
Avstängd

Windows 8 vore inte så illa om det inte vore för att Microsoft tvingar på Modern UI.

Jag välkomnar Modern UI och tycker det är bra på mobiltelefoner, surfplattor, Xbox och TV.
Men jag vill inte ha det på desktop och laptop.

Permalänk

Så denna släpps kommer att släppas vis store också? Kan inte allt bara gå via windows update? Orkar inte installera 8 sedan ladda ner ytterligare några GB innan man blir klar..

Permalänk
Medlem

Hoppas att de fixar mouseacceleration så att musen fungerar bättre i spel, katastrof i windows 8.1. Kör med windows 8 sålänge ...

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |