Köp av speldator - budget ~15000:- (en sista koll innan köp tack!)

Permalänk
Medlem

Köp av speldator - budget ~15000:- (en sista koll innan köp tack!)

EDIT: Plockat ihop en dator i post #11, hoppas få några sista tankar angående den innan köp!

//

Hej alla kunniga sweclockers-medlemmar! Jag behöver er hjälp med att sätta ihop en ny dator. Min nuvarande köpte jag sommaren 2008 och fungerar fortfarande förvånansvärt bra, men det känns som att det är dags att uppgradera lite. Det jag köpte då var ungefär det bästa man kunde få tag på, och det är nog därför den fortfarande fungerar så bra. Just den datorn fick jag hjälp med att sätta ihop av folk här på forumet och därför söker jag mig återigen till eran expertis som funkade så bra sist!

Jag är en ganska casual användare av datorer, och gillar alla sorters spel. Jag gillar att ha möjligheten att maximera grafik och samtidigt få bra fps. The Witcher 3 är ett spel som jag tittar på och vill kunna spela, till exempel. Jag kan inte överklocka, och har inget större intresse av det. Det vore skönt om datorn vore någorlunda tyst och jag betalar gärna en slant för att få den färdiginstallerad och alla sladdar dragna som de ska sitta (senast var själva bygget ett helvete och det är fortfarande kaos där inne med alla sladdar).

Jag har för tillfället en 24' Benq skärm som funkar bra, men vet inte om det hänt något på den fronten som gör det värt att köpa ny, där får ni gärna ge förslag. Tar också gärna emot rekommendationer på tangentbord då mitt nuvarande både börjar se lite ohygieniskt ut och tappat en och annan tangent.

En sista fråga... kommer det hända något snart inom denna bransch vad det gäller grafikkort, processorer osv, som det är värt att vänta på? Har egentligen ingen större brådska med att köpa nytt, så om det finns något nytt som snart kommer ut kan jag hålla mig.

Så för att sammanfatta...

Budget runt 15000:-, kan gå högre om det känns värt.
Hög prestanda på spel (The Witcher 3 t.ex.)
Ska hålla i längden utan nämnvärda uppgraderingar
Kommer inte överklockas
Hyfsat tyst
Färdigmonterad

Jag tackar oerhört mycket för all eventuell hjälp, då min egna kunskap inom fältet är väldigt begränsad. Tack!

// Max

Permalänk
Medlem

Har inte tagit med Windows.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6432955/2014-01-27

Permalänk
Medlem

Tack för det snabba svaret! Om man får fråga, hur står sig den där datorn i längden? Är den ungefär bland det bättre man kan skaffa just nu? Och hur ligger den till prestandamässigt?

Permalänk
Medlem

Bumpar skamlöst min tråd en gång till. Det som är ihopplockat ser mycket bra ut, men behöver nog en second opinion oavsett. Någon som har några tankar eller råd? Blir väldigt tacksam för all hjälp.

Permalänk
Hjälpsam

Bra paket inget att säga om det...har du inga planer på SLI kan du ta en lite svagare PSU.

Sen hade jag inte betalt 998:- för montering när du inte får datorn klar ändå. . måste ha OS för o kunna göra den helt klar.

Jag hade tagit en chassifläkt till.

Prestanda mässigt är den riktigt vass..vill man ha GTX780Ti är det rätt mycket dyrare..o inte helt prisvärt

Permalänk
Medlem

Tack thli72 och Tyiriel för svar eftersom jag har en duglig skärm för tillfället så håller jag mig till den och så får vi se i framtiden om UHD etc är något värt att slå till på! Eftersom jag inte är den tjocka killen i godisbutiken dvs...

Ett OS kommer jag behöva. Vad rekommenderas där? 7.1? Eller är Windows 8 något att ha? Och angående processorkylare och 140mm, vad för fläktar skulle funka till resten av mina komponenter? Eller kan man slänga dit typ vad som helst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Bra paket inget att säga om det...har du inga planer på SLI kan du ta en lite svagare PSU.

Sen hade jag inte betalt 998:- för montering när du inte får datorn klar ändå. . måste ha OS för o kunna göra den helt klar.

Jag hade tagit en chassifläkt till.

Prestanda mässigt är den riktigt vass..vill man ha GTX780Ti är det rätt mycket dyrare..o inte helt prisvärt

Jag tycker han ska behålla nätagget och SLI moderkortet. Ångrar i dagsläget att jag inte la lite extra för att få mitt 780 att bli SLI säkrat.
Sen håller jag klart med om monteringen från butik, kanske dags att lära sig eller du har kanske en kunnig kompis?

Visa signatur

4670k@4.4Ghz | 780GTX@1215/3110

Permalänk
Hjälpsam

Den CPU kylaren SUMITOMO valt är helt ok för priset, vill du lägga mer är noctuas NH-U12S tyst o fin.

Fläktar . . tja, denna sitter det två av i chassit sen innan http://www.inet.se/produkt/6300082/fractal-design-140mm-silen...
Så en lösning är att ta en sån till, chassits inbyggda kontroller kan styra 3st fläktar. . vill du ha nått bättre så är Noctua A14 FLX trevlig

Permalänk
Inaktiv

Hade nog tagit bort ssd:n, monterat datorn själv och lagt till ett 780 ti, eller är det bara jag??
Fast vill man inte bygga en egen så bygger ju inet den.
Menar bara att man lär sig väldigt mycket av det.

Byggde min för några veckor sedan, inte särskilt svårt tog ca 2h.

Permalänk
Medlem

Tagit bort SSDn? Är inte det väldigt bra med SSD för laddningstider och prestanda? Bara vad jag hört... ger en 780 TI mer än vad en SSD skulle göra?

Jag kan ta hjälp av en kompis för att bygga datorn, men senast så blev allt så jäkla stökigt där inne med sladdar och skit... fick inte till fläktarna heller så de funkade idealt, så jag lägger kanske till pengarna för montering, men de hundralapparna är inte med i min budget om man säger så!

Tack thli72 för fläkt-tipsen - kör nog en till fläkt av samma som finns redan i chassit. Känns bra

Angående OS - vad rekommenderar ni? Några fördelar/nackdelar med Windows 8 i nuläget?

Permalänk
Medlem

Hur ser detta ut? La in Win7 OS, en extra fläkt, bytte nätagget från Bronze till Gold, bytte upp 1TB till 2TB. Några tankar/onödigheter (förutom monteringen som ni har påpekat)/möjliga förbättringar som kan göras? Drog iväg lite prismässigt men min senaste höll i 5½ år så det är en investering (intalar jag mig själv!) alla tankar uppskattas!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6442762/2014-01-30

Permalänk
Medlem

Är så nära på att beställa, men skulle verkligen uppskatta en sista kik bara så jag känner mig säker sen är jag borta och inte för att återvända inom (förhoppningsvis) fem år!

Permalänk
Skrivet av Saladrax:

Är så nära på att beställa, men skulle verkligen uppskatta en sista kik bara så jag känner mig säker sen är jag borta och inte för att återvända inom (förhoppningsvis) fem år!

Ser bra ut, Har byggt nästan 2 datorer med just dem delarna:D Mina kompisar är riktigt nöjda iaf

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bra Hemsida:

Ser bra ut, Har byggt nästan 2 datorer med just dem delarna:D Mina kompisar är riktigt nöjda iaf

Lånar tråden då jag har också vill ha en bekräftelse
Ser detta bra ut?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6439436/2014-01-29

Permalänk
Medlem

Då var det beställt! Tack för all hjälp SweClockers!

Permalänk
Medlem

Om Inet bygger ihop ens dator medföljer då komponenternas kartonger och tillbehör?

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Kartonger, antagligen inte, tillbehör, ja det utgår jag ifrån... men vad vet jag!

Permalänk
Skrivet av Zax89:

Om Inet bygger ihop ens dator medföljer då komponenternas kartonger och tillbehör?

Inet byggde min dator , man får inte med kartonger men du får med alla tillbehör. Du får 1 års extra garanti(2år) som du kan skicka in datorn om det blir problem. Normalt är det 1 år.

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/bild/9045806/2016-01-19

ska köpa en gaming dator, budgett runt 15000
är inte så insatt i det hela så undrar om det är någon som har tips på något jag ska byta ut eller ändra på

Permalänk
Medlem