Snabbtitt på Steam In-home Streaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellok:

Fick beta invite den 24/1 och min Surface pro 2 kan nu köra alla spel jag har på steam.

Sen kör den ju spel av sig själv åå tex Heartstone Wow osv.

Men den blir inte lika hårt belastad av att få spelet strömmat till sig som att köra det för egen maskin.

Så jag ser fördelarna med mer än nackdelarna.

Kan man dual boota sen Surface Pro 2?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tomten51:

Löjligt, köp en hdmi kabel istället för lan, problemsolved™.

Inte ens i närheten av löst. Om jag vill dra en HDMI-kabel mellan min dator och TVn krävs det minst 10 meter som dessutom måste gå på utsidan huset om jag inte ska borra hål i golvet. Där någonstans går gränsen för vad HDMI klarar utan aktiva förstärkare vilket blir dyrt.
http://www.dustinhome.se/product/5010622174/supra-xt80-hdmi-e...
Sen tillkommer ett par hundra för CAT7-kabel också.

Sen behöver man ju dra en förlängning för USB också vilket går på ett par hundra kronor till för även här krävs en aktiv kabel. Kanske ska satsa på en riktig KVM extender direkt istället men även de kostar ett par tusen.

Eller har du ett bättre förslag för hur man styr en dator som står på en annan våning för oss som inte bor i en liten lägenhet?

Skrivet av danedi:

Eller forntiden... dumma terminaler till en mainframe för tids och resursdelning, känns det igen måntro?

Det konceptet har aldrig försvunnit även om det du syftar på var av platsskäl då datorerna då var minst sagt gigantiska för att kunna göra något. Tunna klienter är inte ovanligt och de fungerar fortfarande bra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xhisor:

Hade varit spännande att se detta på en Raspberry Pi, får hoppas på stabilt Steam till Raspbian snart!

Du kan dock redan stream spel till raspberry pi med limelight-pi.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk

När ni säger surfplattor... Kommer det då funka till iPad också?

Visa signatur

<|FD Define Mini|> |CPU: Intel Core I5 4570 |GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 |RAM: 8GB DDR3 |HÅRDDISK: 1000GB |

Permalänk
Skrivet av ALBiiJONzz:

När ni säger surfplattor... Kommer det då funka till iPad också?

Hehe... nej.

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3 Ghz | Asus P7P55D-E PRO | Powercolor HD 5850 | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair HX 650W | FDD R2

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som känner att det är epic stuff? Det finns ju så otroligt mycket mer än bara spel som kan köras med denna tekniken, som andra interaktiva högupplösta program. Tänk om vi får tekniken nu, så snabbspolar vi tio-tjugo år i framtiden.

coolt*

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hymer:

Kan man dual boota sen Surface Pro 2?

japp

Permalänk
Medlem
Skrivet av vi0lat0r:

Är det bara jag som känner att det är epic stuff? Det finns ju så otroligt mycket mer än bara spel som kan köras med denna tekniken, som andra interaktiva högupplösta program. Tänk om vi får tekniken nu, så snabbspolar vi tio-tjugo år i framtiden.

coolt*

om tio-tjugo år har vi väl redan plattor som klarar av allt

Permalänk
Medlem

Men om man jämför med att spela spelet direkt i surfplattan eller HTPC-datorn då? Blir det verkligen bättre prestanda med streamingen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av danedi:

Eller forntiden... dumma terminaler till en mainframe för tids och resursdelning, känns det igen måntro?

verkligen, det så kallad molnet. inte lika bra som den riktiga varan och är det mer än 2 enheter inblandade samtidigt så blir det inte så roligt.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Coolt, Är det svårt att fixa?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jag testade GTA IV på min HTPC och det gick i uppskattningsvis 10-15 FPS vilket inte är så värst spelbart och inte heller speciellt mycket mer än vad datorns egna specifikationer skulle klarat.
Ska testa med lite andra spel sen men det känns som det vore bättre för SP RPG eller spel som The Sims om det är så här prestandan är.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Testpilot

Hoppas som fasen på att man kommer med i betan snart nu!
Kanske man kan bänka sig med laptopen i sängen och spela lite Skyrim. Nog för jag har det på Xboxet, och det är för mig skitsamma om jag får ut max 30fps till laptopen med strömning - det är modsen som jag har på PC'n som jag är ute efter, även när man är sängbunden

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Vart sitter begränsningen till 15 Mbit/s då nätverket verkligen inte bör vara något problem vad gäller detta.

Skrivet av Niczo:

Gissar videokomprimeringen, den måste ske snabbt för att latensen inte ska bli för hög.

hårdare komprimering kräver som Niczo antyder mer av datorn, och spelar man då samtidigt på den kan det bli kännbart i resultatet. en så lätt komprimering som nätverket tillåter är därför att föredra för att spara processorkraft. en hög dataström (låg komprimering) kräver dock också mer även av datorn, (bättre nätverkskort undantagna) men inte på samma nivå så att det motverkat besparingen. jag antar de vill vara säkra på att det fungerar även för trådlöst, vilket i längden sällan funkar bra över just 15.

att latensen skulle påverkas stämmer däremot inte. klarar den inte av att rendera en ström i realtid så att det skulle märkas så tappar ju spelet helt synk redan inom några sekunder, och 10 minuter senare så styr du din "gubbe" på klientens skärm på ungefär samma sätt som du styr en radiobil på Mars. (inte så mycket direkt körkänsla)

Skrivet av Raffe:

Nu vet jag visserligen inte vilken bitrate som vanlig 1080 har men det borde inte behöva komprimeras så galet hårt?

det hänger mycket på codecen också hur resultatet på en siffra ser ut. en modern Blueray tex med AVC-MPEG4 kör ofta under 30Mb medan äldre på MPEG2 gärna drog sig över 40 för samma kvalitet. en godtagbar spelbild (vissa typer av spel) hade kunnat vara på 5Mb, men du hade behövt ett monster till dator för att det skulle vara möjligt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALBiiJONzz:

När ni säger surfplattor... Kommer det då funka till iPad också?

förutsatt att en klient utvecklas, visst. problemet ligger mest i att iPaden inte skulle hantera en såpass hög dataström bra så du måste ha en väldigt snabb dator för det. se inlägg ovan.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Jag har Steam och tycker det fungerar p*ssdåligt. Tjänsten går ner, uppdateringar hela j*vla tiden och långsammare laddning än från hårddisk. Jag är trött på allehanda hinder i vägen innan spelet startar.

Jag tycker Valve ska lära sig att klara att hantera mer än en skärm och inte pytsa ut kraschiga uppdateringar innan de ger sig på så här ambitiösa saker.

Nej tack, jag köper hellre spelet, äger det, installerar det och uppdaterar det när jag vill, och startar det på några sekunder. Vem f*n betalar för något de inte äger och står ut med allt tjafset innan man får spela? Inte jag i alla fall.

somebody needs to get laid... haha.

Nej, men allvarligt, det känns som att du måste göra någonting fel ifall du har den upplevelsen av Steam. Alternativt har du väldigt svårt för att blicka framåt och vill hemskt gärna stanna kvar på 90-talet så länge som bara möjligt, vilket också är ok eftersom vi alla är olika. Att slänga ur sig allt det där ang. Steam dock? Valve gör ett bra jobb med Steam.

"Nej tack, jag köper hellre spelet, äger det, installerar det och uppdaterar det när jag vill, och startar det på några sekunder. Vem f*n betalar för något de inte äger och står ut med allt tjafset innan man får spela? Inte jag i alla fall."
Du äger väl ändå spelet med tanke på att det är kopplat till ditt konto? Sen att du kan komma åt spelet från vilken dator som helst med internetuppkoppling genom att logga in på Steam är väl bara ett + i kanten? När jag spelar ett spel på Steam så högerklickar jag på Steam-ikonen, väljer spelet jag vill spela, det startar upp och jag spelar. För t.ex. mig är detta inget problem.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem

Detta är en cool grej och allt men jag ser flera hinder i det med. I mitt fall skulle jag vilja använda detta till att streama olika spel samtidigt i huset och samtidigt kunna använda min dator till annat. Som tekniken är nu blir ju att en person tar upp två enheter i hemmet istället för en. Om tekniken endast tillåter 30 fps så finns det ju grymt mycket kraft kvar på server burken som kan användas till annat.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Eller forntiden... dumma terminaler till en mainframe för tids och resursdelning, känns det igen måntro?

Tycker det ända man hör nu för tiden är snack om vdi..

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Relik 📜

Maximala bandbredden på 15 Mbit/s är begränsad i mjukvaran av Valve, det har alltså inget med mitt nätverk att göra. Sedan får trådlöst lite högre latenser, men det beror ju på andra saker.

När det gäller komprimeringen är det svårt att jämföra med annat. När film komprimeras, till exempel till DivX eller H.264, har man tillgång till hela källmaterialet på samma gång. För att optimera datatakten i förhållande till bildkvalitet används en hel hög smarta algoritmer vilka bland annat tittar på flera bildrutor åt gången och dessutom inte nödvändigvtis skickar bilderna i samma ordning de visas.

Allt det här är bra - jättebra, faktiskt. En bra komprimerad H.264-fil på 10-15 Mbit/s ser ofta lika bra ut som ren Blu-ray i de allra flesta användares ögon, speciellt om det handlar om rörligt material och inte stillbilder. Nackdelen är att det krävs förhållandevis mycket datorkraft (även om det är ett ickeproblem idag), samt givetvis då att det är svårt att göra i realtid.

Här kommer haken in - spelströmmande måste vara i realtid. Latenser är A och O, när fördröjningen sticker iväg blir upplevelsen snabbt lidandes. Det går därför inte att använda alla smarta tekniker på samma sätt, algoritmen kan till exempel inte vänta ett par bildrutor framåt för att optimera processen. Extra datorkraft och bandbredd kan användas för att lösa en del av problemet, men källsystemet ska ju kunna driva spelet bra också.

Resultatet är att 15 Mbit/s strömmat spel "alltid" kommer se sämre ut än 15 Mbit/s komprimerad video. Latenser är helt enkelt för viktigt, vilket gör att komprimeringen måste hållas inom vissa ramar. Jag tror absolut det kommer bli bättre, men samtidigt känns det som att de flesta tar lägre latenser över aningen bättre bild om de får välja.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

att latensen skulle påverkas stämmer däremot inte. klarar den inte av att rendera en ström i realtid så att det skulle märkas så tappar ju spelet helt synk redan inom några sekunder, och 10 minuter senare så styr du din "gubbe" på klientens skärm på ungefär samma sätt som du styr en radiobil på Mars. (inte så mycket direkt körkänsla)

Komprimering kan ändå ge latenser oavsett om den klarar att rendera strömmen i realtid. Många komprimeringsformat refererar till föregående och efterföljande bildrutor för att rendera fram nuvarande bildruta vilket innebär att man måste buffra ett antal bildrutor innan man komprimera dem. På samma sätt när man avkodar strömmen vid uppspelning så blir det en fördröjning eftersom bildrutorna inte matas in i rätt ordning. Man har en buffer där man placerar ut bildrutor innan de skickas ut i rätt ordningsföljd.

Antagligen försöker man undvika sådana komprimeringsmetoder så långt det går men det kommer ändå alltid ta en viss tid att komprimera och en viss tid att avkoda videoströmmen så även om den klarar av det i realtid så blir det en tidsfördröjning mellan avsändaren och mottagaren. När man tittar på TV så spelar det ingen roll att bilden kommer en sekund efter verkligheten även om det är "live" (man fördröjer ljudet lika mycket som bilden) men gör man något interaktivt som spela spel via streaning då blir det latenser (man kanske fyrar av ett skott på handkontrollen och så tar det en stund innan detta sker i bilden). Tricket är väl att minimera dessa latenser så mycket som möjligt och fortfarande få bra prestanda i komprimeringen. Finns ju komprimering som har keyframe på varje bildruta och alltså inte behöver buffra bildrutor innan de skickas vidare men detta kräver högre bitrate för att få samma kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jag lyckas endast få ut ungefär 30 fps av någon anledning. Ingen av burkarna är särskilt ansträngda så jag förstår inte riktigt var det går fel...

Var det något redaktionen upplevde eller flöt det fint i 60 fps?

Jag satt och testade under hela lördagen och hittade tydliga mönster i hur frameraten utvecklar sig. Jag körde Fraps' overlay på båda datorerna och såg att frameraten alltid matchade. Som mest kom jag upp i 37 FPS, trots att host-datorn i vanlig fall kan spotta ur sig >60. När det började bli framedrops gick den väldigt gärna direkt ner till 19 FPS istället för att variera fram och tillbaka. När jag testade över trådlöst blev det mer extremt med ett fåtal bilder per sekund, men det var egentligen enda gången jag fick en varierande framerate. Trådat och mellan de här två datorerna var det i regel alltid 37 eller 19 FPS som gällde.

Jag testade att vända på förhållandet och lät speldatorn vara klient istället. Då märktes det att den bärbara datorn var lite för mesig för att driva alla spel och då upplevde jag en framerate som varierade fram och tillbaka mellan 15-25 FPS ungefär. Så jag funderar på om det är min bärbara dator som har någon begränsning i hur mycket den klarar av att decode:a när den agerar klient. Läste lite i forumet och såg att beta-versionen än så länge bara har implementerat decoding på mjukvarunivå och att kommande uppdateringar kommer ge möjlighet för hårdvaran att sköta det direkt, så jag funderar på om det kan vara en lösning.

Latensen för mig låg i regel på 40-80 ms och bandbredden som utnyttjades var <10% av den uppskattade kapaciteten.

Permalänk
Medlem

Det känns som denna typen av lösningar kräver:

1. Dedicerad hårdvara för komprimering och dekomprimering
2. Dedicerat nät, troligen är trådat gigabit nät att föredra

Med ovan borde man kunna få till riktigt bra remote-play lösningar. Idag känns alla tekniker "meh" (förutom Wii U's hårdvarulösning som istället har problemet med enormt kort räckvidd). Apple's AirPlay lider av liknande begränsningar även om det är "okej" så är det inte riktigt bra. Jag tror man ex. på sikt vill att GPU:n kan se en annan enhet som en skärm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Erik.dv:

Det känns som denna typen av lösningar kräver:

1. Dedicerad hårdvara för komprimering och dekomprimering
2. Dedicerat nät, troligen är trådat gigabit nät att föredra

1. Nvidia kort har dedikerad inbyggd videokomprinering som exempelvis används i shadowplay

2. Bithastigheten är mycket låg och du klarar dig på 100 Mb/s gott och väl. Dock är det viktigt att latensen är låg så trådat eller en väldigt stabil trådlös koppling är viktigt.

dvs, hårdvaran finns redan, bara implementationen behöver bli snäppet bättre

Permalänk
Medlem

Känns riktigt lovande! Och dessutom verklighetsförankrat, till skilldnad från strömmande spel över internet som vissa andra företag skröt om för X antal månader sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Detta och en Ouya hade varit kul att prova.

Permalänk

Mitt drömscenario hade varit att ha Steam-integration på PS4:an, och streama PC spel till den. Synd att det aldrig kommer hända.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av graesboll:

Mitt drömscenario hade varit att ha Steam-integration på PS4:an, och streama PC spel till den. Synd att det aldrig kommer hända.

Det beror nog på hur mycket jobb diverse hackare kommer lägga ner på att knäcka den och hur hårda spärrar Sony har satt upp. Plattformen i sig är ju i princip en Kabini fast med större GPU så det borde inte vara så svårt att få in en Linuxdist på den om man bara kommer runt Sonys egna spärrar. Fast risken finns väl att de låst ner den ordentligt som de gjorde med PS3.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tack för en fin artikel

Skrivet av emilakered:

Maximala bandbredden på 15 Mbit/s är begränsad i mjukvaran av Valve, det har alltså inget med mitt nätverk att göra. Sedan får trådlöst lite högre latenser, men det beror ju på andra saker.

När det gäller komprimeringen är det svårt att jämföra med annat. När film komprimeras, till exempel till DivX eller H.264, har man tillgång till hela källmaterialet på samma gång. För att optimera datatakten i förhållande till bildkvalitet används en hel hög smarta algoritmer vilka bland annat tittar på flera bildrutor åt gången och dessutom inte nödvändigvtis skickar bilderna i samma ordning de visas.

Allt det här är bra - jättebra, faktiskt. En bra komprimerad H.264-fil på 10-15 Mbit/s ser ofta lika bra ut som ren Blu-ray i de allra flesta användares ögon, speciellt om det handlar om rörligt material och inte stillbilder. Nackdelen är att det krävs förhållandevis mycket datorkraft (även om det är ett ickeproblem idag), samt givetvis då att det är svårt att göra i realtid.

Här kommer haken in - spelströmmande måste vara i realtid. Latenser är A och O, när fördröjningen sticker iväg blir upplevelsen snabbt lidandes. Det går därför inte att använda alla smarta tekniker på samma sätt, algoritmen kan till exempel inte vänta ett par bildrutor framåt för att optimera processen. Extra datorkraft och bandbredd kan användas för att lösa en del av problemet, men källsystemet ska ju kunna driva spelet bra också.

Resultatet är att 15 Mbit/s strömmat spel "alltid" kommer se sämre ut än 15 Mbit/s komprimerad video. Latenser är helt enkelt för viktigt, vilket gör att komprimeringen måste hållas inom vissa ramar. Jag tror absolut det kommer bli bättre, men samtidigt känns det som att de flesta tar lägre latenser över aningen bättre bild om de får välja.

Är jag så gammal att jag är den enda som upprörs av detta? Varför i hela världen vill man spela högoktaniga spel på sin surfplatta, laptop ps4/xbox one när monster gamingdatorn man gjort allt för att köpa står där hemma.

Som den sanna moralist jag är vill jag höra lite fläktljud när jag kommer med maxad armé i star craft 2 4v4. Jag vill ha mitt optimerade g19 tangentbord. Jag vill ha min 27 tums skärm. JAG VILL KÖRA PÅ ULTRA!

Som svar på ngn annans påstående här om att vi har surfplattor till allt om 20 år. Så säger jag bara den framtiden vill jag inte ha. Jag vill att min framtida gamingdator, som lär kosta alldeles för mkt, ska vara av sådant kisel att formfaktorn på systemet omöjligt kan bli mindre än dagens.

Min underbara bonusson spelar ps3 och han tycker att det är grym grafik. Gummipappan tar då stolt sin son till sin gamingPC och pekar. Detta är grym grafik. Men då rycker pojkvaskern på axlarna och "typ ba ja ser ingen skillnad". Gummipappan (ogillar ordet plast) har tyvärr insett att han antingen blivit gammal grå och konservativ eller så har en hel generation unga gamers gått förlorad.

Är det ngn som kommer ihåg savage 4 eller GPUs med extern strömförsörjning. Den typen av lösning, det är framtiden!

Inlägget skrivet med viss ironi, folk missar det ibland. Men i sak står jag fast. Jag är en konservativ hardcore gamer som hävdar att nintendo är dom enda som gör TV-spel alla andra gör dåliga PC-adaptioner!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har spelat en hel del av spel via min dator strömmat till en NVidia Shield och även om det är en 5" skärm så är upplösningen 1920x1080. I det fallet tycker jag allt flöt på väldigt bra (spelat både Bioshock Infinite och Skyrim). Jag har inte testat senaste uppdateringen där du kan koppla upp dig mot en TV och ha Shield som en "konsol". men faktum är att Nvidia's lösning fungerar mkt bra (de har ingen begränsning på 15 MB/s, tror jag får runt 40 MB/s via mitt trådlösa nätverk) så jag tvivlar inte på att Valve kommer skruva upp prestandan och få det att fungera mkt bättre.

För mig så är detta riktigt kul. Jag har småbarn och hinner inte gå ner och sätta mig vid min stora speldator längre så jag gamar via en bra Asus gamingbärbar men tanken att kunna stoppa en ordentlig server i källaren med SLI/CrossfireX som får dubblera som spelserver/mediaserver samtidigt som jag kan strömma spelen till en ultrabärbar på övervåningen får mig att salivera av lycka.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av riste:

Är jag så gammal att jag är den enda som upprörs av detta? Varför i hela världen vill man spela högoktaniga spel på sin surfplatta, laptop ps4/xbox one när monster gamingdatorn man gjort allt för att köpa står där hemma.

Exakt. För mig är streaming bara skräp, på alla sätt. Det passar möjligen folk som lever hela sitt liv i en soffa, eller absolut MÅSTE kunna spela även när de sitter och skiter...

Visa signatur

5950X, 3090