Sproilans ny mikrofon - statiskt brus.

Permalänk
Medlem

Sproilans ny mikrofon - statiskt brus.

Efter många års klagande över att min mikrofon plockar upp allt ljud hemma i lägenheten, från de att jag spolar toaletten till mina tangenttryckningar mot mitt mekaniska tangentbord så har jag köpt ett nytt headset. Mycket googlande och läsande från olika håll och kanter så beslöt jag mig för QPAD QH-90.

Problemet är att jag bor i en gammal lägenhet, fortfarande proppskåp, ojordade eluttag och jag misstänker att detta är anledningen till att jag får ett statiskt brus i min ljudupptagning från mikrofonen.

Funderar på några lösningar, tror ni att jag kan sätta en krokodil i mitt metall-chassi och en i ett element i närheten och på så sätt jorda chassit och bli av med bruset? Räcker det kanske med att jorda något inuti chassit? Skulle ett USB Ljudkort lösa mitt problem?

Hittade detta citat i ett annat forum som verkar lovande, fast han pratar nog om ljuduppspelning och inte upptagning.

Citat:

"hade brummande ljudproblem med en ny dator för länge sen, vill minnas att jag drog en kabel från en skruv i chassit och virade fast den andra änden i ett element där metallen ej var övermålad. detta var på 90 talet men såvitt jag minns så var det så jag löste mitt problem, hade inga jordade uttag i lägenheten då."

Tacksam för alla svar!

// looak

Permalänk
Medlem
Skrivet av looak:

Efter många års klagande över att min mikrofon plockar upp allt ljud hemma i lägenheten, från de att jag spolar toaletten till mina tangenttryckningar mot mitt mekaniska tangentbord så har jag köpt ett nytt headset. Mycket googlande och läsande från olika håll och kanter så beslöt jag mig för QPAD QH-90.

Problemet är att jag bor i en gammal lägenhet, fortfarande proppskåp, ojordade eluttag och jag misstänker att detta är anledningen till att jag får ett statiskt brus i min ljudupptagning från mikrofonen.

Funderar på några lösningar, tror ni att jag kan sätta en krokodil i mitt metall-chassi och en i ett element i närheten och på så sätt jorda chassit och bli av med bruset? Räcker det kanske med att jorda något inuti chassit? Skulle ett USB Ljudkort lösa mitt problem?

Hittade detta citat i ett annat forum som verkar lovande, fast han pratar nog om ljuduppspelning och inte upptagning.

Tacksam för alla svar!

// looak

Jag har också problem med ett lätt brummande i mikrofonen med mitt QH-90 (Bor i ett ganska gammalt hus med ojordade uttag)

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat lite olika saker, kopplat ur allt ur baken på datorn, skärmar som usb-möss. inget verkar funka. Provat "jorda" datorn genom att köra en kabel från chassit till ett näraliggande element. Provat USB-Ljudkort, nada. Ända som verkar funka är om jag sätter handen mot chassit, då försvinner det helt.